Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

W tym roku firma Aquaform obchodzi 10 rocznicę swego istnienia. W tym czasie z zakładu, który zajmował się wyłącznie wytwarzaniem kabin na potrzeby jednego ze swych właścicieli, firma stała się ważnym polskim producentem kabin prysznicowych, wanien, wanien z hydromasażem, parawanów nawannowych i brodzików. Obecnie w swoim portfelu posiada produkty czterech marek, które sprzedaje głównie w Polsce oraz w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Aquaform został założony w 1994 roku jako spółka niemieckiej firmy Dusar - producenta urządzeń kąpielowych oraz firmy Waspa - zajmującej się w tym czasie importem i dystrybucją produktów Dusara w Polsce. Początki Aquaformu były związane z produkcją kabin prysznicowych na potrzeby sprzedaży organizowanej właśnie przez Waspę.

W 1997 roku właściciele firmy Aquaform podjęli decyzję o rozszerzeniu jej działalności produkcyjnej. Celem było dostarczanie do macierzystej firmy Dusar w Niemczech kabin prysznicowych i wanien przeznaczonych na akcje promocyjne przeprowadzane w sieciach marketów budowlanych w Europie Zachodniej. W związku z tym w Środzie Wielkopolskiej oddano do użytku budynek biurowy oraz dwie nowe hale produkcyjne (o łącznej powierzchni ponad 12,6 tys. m2 z czego Aquaform zagospodarował w pierwszym etapie 4 tys. m2).

Następny rok zaowocował bardzo dużym wzrostem produkcji. Asortyment zaczęto dostosowywać także do potrzeb polskiego rynku. Zarząd kontynuując politykę rozwojową zdecydował się na rozszerzenie działalności w kraju. W związku z tym w firmie zatrudniono kolejnych handlowców.

- W początkowych miesiącach tak intensywnie zwiększyliśmy sprzedaż, że z kilku tysięcy sztuk kabin wyprodukowanych w 1997 r., w ciągu 12 miesięcy ilość ta wzrosła do ponad 100 tys. - mówi Jacek Rewers, dyrektor firmy Aquaform.

Kolejny ważny moment w historii firmy przypadł na rok 2001. Wówczas Aquaform postanowił zwiększyć sprzedaż poprzez położenie nacisku na obsługę dostosowaną do potrzeb i specyfiki kanału dystrybucji hurtowej. Efektem podjętych działań było nawiązanie współpracy z nowymi partnerami handlowymi i znaczący wzrost sprzedaży w tym kanale.

W związku z osiągnięciem znacznej pozycji w marketach oraz stale rosnącym udziałem w sprzedaży na rynkach hurtowych, w 2002 roku nastąpił jednoznaczny podział oferty na dwie marki. Od tego czasu produkty występujące pod logotypem Shower Star są sprzedawane do sieci marketów budowlanych, a wyroby marki Aquaform można kupić w hurtowniach i sklepach detalicznych. Taki podział doprowadził również do powstania w firmie niezależnej struktury organizacyjnej dedykowanej obsłudze poszczególnych marek.

Do 2003 roku Aquaform specjalizował się w produkcji kabin, wanien, wanien z hydromasażem i brodzików wytwarzanych dla średniej i niskiej półki. Od tego czasu firma zaczęła oferować dodatkowo produkty dwóch niemieckich marek - Saniku (wysoki segment) i Dusar (średnia i wyższa półka). Są to wyroby, które powstają w odpowiedzi na potrzeby klientów firmy Aquaform i są sprzedawane odpowiednio: w ekskluzywnych salonach łazienkowych i wybranych marketach budowlanych.

PLANY ROZBUDOWY. O dynamicznym rozwoju Aquaformu świadczy także coraz większa ilość zagospodarowanej przez firmę powierzchni produkcyjno-magazynowej i biurowej.

Blisko 4 tys. m2 miejsca zajmowanego w 1997 roku rozrosło się obecnie do 13,5 tys. m2. W czerwcu ubiegłego roku oddano do użytku także nowy biurowiec.

- Efekt naszych działań to ponad dwukrotny przyrost liczby punktów sprzedaży detalicznej w kanale marki Aquaform, licząc lata 2002/2003. Cały czas koncentrujemy się na zagwarantowaniu odpowiedniego poziomu obsługi naszych klientów, zarówno teraz, jak i w przyszłości. W związku z tym oraz z faktem, że rośnie liczba pracowników firmy, podjęliśmy decyzję o dalszych inwestycjach. Kupiliśmy teren, którego wielkość jest odpowiednia do zakładanych na najbliższe trzy lata planów rozwojowych. Na przełomie 2004 i 2005 roku rozpoczną się pierwsze prace. W początkowym etapie powstać ma nowa hala produkcyjna o powierzchni 15 tys. m2. Następnie zamierzamy wybudować biurowiec, w którym na 2000 m2 znajdą się m.in. ekspozycje produktów i sale konferencyjne umożliwiające prowadzenie szkoleń np. dla klientów - wyjaśnia Jacek Rewers.

ROZWINĄĆ OFERTĘ. W początkowym okresie działalności Aquaformu najszybciej i najłatwiej udało się nawiązać współpracę z sieciami marketów budowlanych. Wąska oferta była skierowana i dopasowana do masowej, szybko rotującej sprzedaży. Taki rodzaj dystrybucji wiązał się także z produkcją stosunkowo tanich wyrobów, które były opracowywane przez dział konstrukcyjno-techniczny w firmie Dusar na potrzeby rynków w Polsce i Europie Zachodniej.

Nowa strategia z 2001 roku dotyczyła dostosowania produktu pod kątem potrzeb odbiorców hurtowych oraz dopasowania poziomu obsługi klienta do oczekiwań rynku. W związku z tym Aquaform rozpoczął prace nad ofertą dedykowaną polskiemu rynkowi. W firmie powstał zespół składający się ze specjalistów ds. rozwoju produktu, konstrukcji oraz technologii.

- Pierwsze wymierne efekty pracy zespołu były widoczne już w 2003 roku. Wówczas wprowadziliśmy m.in. serię kabin \"Glass 5\", która odniosła duży sukces sprzedażowy i zdobyła tytuł \"Łazienka - Wybór Roku 2004\". Te i inne produkty wykonane z trwałych materiałów, zaprojektowane wg światowych trendów oraz oferowane w dobrej cenie szybko znalazły dla siebie miejsce na rynku - mówi Jacek Rewers.

Firma od kilku lat aktywnie działa również w Rosji i na Ukrainie oferując tam przede wszystkim produkty marki Aquaform. Obecnie skupia się na dalszym rozwoju sieci dystrybucji na tych dwóch strategicznych rynkach, choć swoją sprzedaż prowadzi również w innych krajach Europy Środkowej i Wschodniej (m.in. Litwa, Łotwa, Estonia, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Mołdawia). Z ofertą firma dociera także na egzotyczne rynki takich krajów jak choćby Uzbekistan, czy Kazachstan.

- W najbliższym czasie nasza aktywność nadal będzie się koncentrować na rynkach Europy Środkowo-

-Wschodniej, ze szczególnym uwzględnieniem Rosji i Ukrainy. Główny nacisk położymy na budowę sieci handlowej i dalszą intensyfikację sprzedaży kabin i brodzików oraz rozbudowę oferty wanien i wanien z hydromasażem - mówi Jacek Rewers.

W związku ze swoją działalnością na wschodzie firma od kilku lat jest obecna na targach budownictwa Mosbuild. W 2005 roku weźmie ponadto udział w targach w Kijowie oraz w kilku innych imprezach regionalnych w Europie Wschodniej i Azji.

Wydaje się, że firma Aquaform nie przegapiła swojej szansy - wykorzystała i wciąż wykorzystuje możliwości, jakie przynosi jej zmienny, aczkolwiek rozwijający się rynek polski oraz rynki zagraniczne. Ogromna w tym zasługa wszystkich osób, które przez te 10 lat pracowały dla Aquaformu. Rozwój firmy doceniono nie tylko w skali branży sanitarnej. Dzięki intensywnej współpracy całego zespołu w firmie konsekwentnie realizującego strategię rozwoju, Aquaform osiągnął znaczny wzrost udziału w rynku. Te sukcesy zostały docenione przez redakcję dziennika \"Puls Biznesu\" i wywiadownię gospodarczą Coface Intercredit Poland, które w latach 2001-2003 przyznały Aquaformowi tytuł \"Gazeli Biznesu\". Wysoki poziom działań marketingowych został również doceniony przez Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego - firma otrzymała główną nagrodę w konkursie marketingu bezpośredniego Boomerang 2003.

Jacek Rewers pytany o własny przepis na sukces odpowiada, że po pierwsze trzeba mieć szczęście. Równie ważne są jednak własna wiedza, umiejętność wykorzystania wiedzy innych, a także konsekwentna praca.

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA