Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Spowolnienie gospodarcze, z którymi zaczyna zmagać się polska gospodarka przyczynia się do zweryfikowania planów rozwojowych bardzo wielu firm, nie tylko tych z branży łazienkowej. Według przewidywań przedstawicieli firm posiadających w ofercie marki hydromasażowe segmentu premium, perturbacje w gospodarce nie dotkną ich tak mocno, jak mogłoby na to wskazywać zmniejszenie potencjału zakupowego ogółu społeczeństwa.

SKOMPLIKOWANE wanny hydromasażowe bądź też kabiny masażowo-parowe są najkosztowniejszymi elementami wyposażenia „cywilnych” łazienek. Okresy spowolnienia w gospodarce skutkują mniejszym potencjałem zakupowym całego społeczeństwa. Ponadto część potencjalnych klientów może zwlekać z decyzją o remoncie bądź doposażeniu łazienki przez czas spowolnienia czy też recesji nękających gospodarkę.
Jak pokazuje doświadczenie, okresy ochłodzenia gospodarczego, a z takim mamy bez wątpienia do czynienia, praktycznie w każdej branży dotykają segment średni. Część klientów zainteresowana ofertą tego segmentu podejmuje decyzję o czasowym wstrzymaniu się z zakupem, bądź też, co zdarza się częściej, skierowuje swe zainteresowanie w kierunku tańszego segmentu ekonomicznego.
Zazwyczaj zupełnie dobrze „broni się” również segment premium. Na najdroższe urządzenia hydromasażowe decydują się zamożni i świadomi klienci, których zawirowania gospodarcze dotykają w dalece mniejszym zakresie, niż osoby o niższym statusie materialnym. Co więcej, okres spowolnienia gospodarczego jest dla takich klientów okazją do wynegocjowania atrakcyjniejszych warunków zakupów, dotyczących tak finalnej ceny, jak i dodatkowych usług okołosprzedażowych.
Zmiany w stawkach podatku PIT pozostawią w kieszeniach klientów ukierunkowanych na wysoki segment (a są to ludzie zamożni, „lądujący” w wyższych progach podatkowych) więcej pieniędzy, które będą mogli przeznaczyć m.in. właśnie na wyposażenie łazienek wysokiej klasy – twierdzi Ryszard Kanas, dyrektor handlowy Roca Polska.

LATA WZROSTU. Ofertę urządzeń do hydromasażu wysokiego segmentu można na polskim rynku uznać za bogatą i wystarczającą z punktu widzenia polskich klientów. Co warte odnotowania po raz kolejny, część rodzimych, polskich producentów z poziomem swej oferty nadążą, a niejednokrotnie nawet wyprzedzą potentatów z Europy i USA.
Baza wzrostu segmentu premium okazała się w ostatnich latach bardzo solidna. Okres wzrostu gospodarczego dodatkowo zintensyfikowanego w 2004 roku przez przystąpienie Polski do EU oraz liberalizacja zasad udzielania kredytów konsumpcyjnych wpłynęły na znaczący wzrost potencjału konsumpcyjnego dużych grup społeczeństwa. Przełożyło się to na deklarowany przez niemal wszystkich dostawców zauważalny wzrost sprzedaży, dodatkowo wzmacniany przez ogólny wzrost świadomości wszystkich pozytywnych aspektów odnoszących się do zdrowia i dobrego samopoczucia.
W ciągu ostatnich czterech lat sprzedaż urządzeń do hydromasażu sygnowanych marką Jacuzzi na polskim rynku wzrosła o przeszło 130%. Uważam, że w bieżącym roku to korzystne tempo będzie zachowane, choć oczywiście obecna sytuacja ekonomiczna będzie mieć na nie pewien nieco hamujący wpływ – twierdzi Mariola Faszyńska, country manager firmy Jacuzzi.
Dla podtrzymania zainteresowania urządzeniami do hydromasażu wysokiej klasy jak zawsze w przypadku drogiej oferty i renomowanych marek dochodzi dobrze znany i opisany przez Thorstena Veblena efekt demonstracji. Wysokiej klasy wanna z hydromasażem bądź kabina masażowo-parowa, w obliczu szerokiego upowszechnienia się wielu innych typów i grup produktów uznanych jako luksusowe jest swego rodzaju wyznacznikiem statusu osób je posiadających.

RYZYKO KURSOWE. Spowolnieniu gospodarczemu towarzyszy szereg zjawisk, które będą miały wpływ na rynek tak drogich produktów, jakimi są wysokiej klasy urządzenia hydromasażowe. Zawirowania kursowe związane z dynamicznie słabnącą złotówką dotykają importerów, których produkty, w cenach przeliczanych w euro, bardzo zdrożały w przeciągu ostatnich kilku miesięcy. Wzrost tak kalkulowanych cen mógł nominalnie wynieść nawet kilkadziesiąt procent, co w przypadku tak kosztownych produktów okazuje się mieć znaczenie nawet dla zamożnej klienteli.
Mamy do czynienia z pewną blokadą, która jest wynikiem niekorzystnego kursu złotówki do najważniejszych walut. Część klientów, którzy zamówili wanny czy kabiny parowo-masażowe zawiesiła realizację transakcji w oczekiwaniu na umocnienie się złotówki – taka zwłoka może zaowocować w obecnej sytuacji znacznymi oszczędnościami. Pragnę jednak podkreślić, że w większości przypadków transakcje są okresowo zawieszane, a nie wycofywane – mówi Mariola Faszyńska.
Biorąc pod uwagę walutowe perturbacje można przyjąć, że w niejako uprzywilejowanej sytuacji znajdują się rodzimi producenci, w szczególności takie firmy jak Technic Industry, które w minimalnym stopniu kompletację elementów swoich wyrobów opierają na imporcie.
Jako nieliczni z producentów na rynku europejskim znaczną część (ok. 80%) komponentów stosowanych przy produkcji wyrobów sanitarnych wytwarzamy sami, co daje nam przewagę nad konkurentami. W znacznym stopniu uniezależnia nas to od wahań kursów walutowych – mówi Dawid Śliwiński, dyrektor handlowy na kraj w firmie Technic Industry.

MOCNE KORZENIE. Wszystkie z kilkunastu obecnych na polskim rynku marek hydromasażu segmentu premium posiadają bardzo różne pod względem rozbudowania sieci dystrybucyjne. Inne są również poziom świadomości tych marek u potencjalnych klientów oraz czas ich obecności na polskim rynku. W zgodnej opinii przedstawicieli branży okres spowolnienia w najlepszej kondycji przejdą producenci dysponujący najbardziej znanymi markami i dostępnymi, choćby nawet ich oferta okazała się być droższą w segmencie.
Sukces handlowy zależny jest od posiadania wyspecjalizowanej i rozwiniętej sieci sprzedaży zatrudniającej kompetentny i odpowiednio przeszkolony personel. W taki właśnie sposób staraliśmy się stworzyć naszą sieć dystrybucji w Polsce; staraliśmy się nawiązywać współpracę z wybranymi salonami będącymi w stanie obsługiwać klientów na określonym, odpowiednio wysokim poziomie – deklaruje Dawid Śliwiński.
Z tych samych względów właściwym kierunkiem w drodze ku utrzymaniu pozycji rynkowej w niełatwym czasie, a nawet ku jej umocnieniu względem konkurencji jest konsekwentna realizacja wcześniej przyjętej polityki, choćby nawet oznaczało to generowanie kosztów, które niejako z zasady bywają powszechnie minimalizowane w okresach dekoniunktury.
Jeśli chodzi o przyszłość, to w naszej działalności nie przewidujemy żadnych gwałtowniejszych zmian. Cały czas staramy się wyprzedzać konkurencję w budowaniu wiarygodnej dla klienta marki, między innymi na polu technicznym, ponieważ obok designu naszych produktów to właśnie w tej sferze zbudowaliśmy stabilną na polskim rynku pozycję lidera w hydromasażu – twierdzi Ryszard Kanas.
 
POCHWAŁA MINIMALIZMU. Łatwo określić też główne trendy stylistyczne, które będą najpopularniejsze i najbardziej pożądane przez klientów i projektantów wnętrz w bliższej i dalszej przyszłości. Najważniejsza tendencja to odejście od projektowania kabin masażowo-parowych wykonanych z akrylu, będącego praktycznie jedynym „opłacalnym” tworzywem, z którego budowane są tanie modele wspomnianych kabin. Tendencja ta wpisuje się zresztą w szerszy kanon współczesnej, ekskluzywnej łazienki, zgodnie z którym stawia się na czystość formy i gdzie coraz trudniej spotkać „pospolite” tworzywa sztuczne.
W wysokim segmencie hydromasażu coraz bardziej stawia się na minimalizm. I tak np. w przypadku kabin masażowo-parowych odchodzi się od akrylu na korzyść szerszego zastosowania szkła, aluminium i materiałów solid surface. W przypadku tych urządzeń akryl zaczyna kojarzyć się z tańszą, popularną ofertą – dodaje Mariola Faszyńska.

BEZ SŁABYCH STRON. Zdaniem przedstawicieli najważniejszych dostawców polskiego rynku, w odbiorze klientów kwestie techniczne będą mieć podobnie duże znaczenie jak wzornictwo czy sama renoma marki. Szczególnie duże znaczenie okazują się mieć oferowane przez bardziej zaawansowane wanny z hydromasażem całkowicie automatyczne i bardzo dokładne systemy osuszania i dezynfekcji systemów hydraulicznych i pneumatycznych. Znaczna część klientów decydujących się na drogi model wanny z hydromasażem miała już wcześniej doświadczenia z modelami tańszymi, dysponującymi znacznie uboższym wyposażeniem. Szczególnie najprostsze modele z całkowicie manualną dezynfekcją przyczyniały się do wielu rozczarowań mniej świadomych klientów nie tylko względem konkretnego produktu, ale także całej idei hydromasażu. Nie może więc dziwić fakt, że kwestie związane z bezobsługo-
wością dezynfekcji wanien leżą w sferze zainteresowań klientów i często są stawiane ponad np. ilość dysz, którymi dysponuje dany model, dostępność wielu trybów i programów masażowych, czy też wszelkich gadżetów multi- medialnych.
Nie wydaje mi się, że gadżety typu telewizor czy nawet bezprzewodowy telefon miały większe znaczenie w najwyższym segmencie rynku hydromasażu. Modele kabin parowych wyposażonych w telefon z systemem Bluetooth nie stały się bestsellerem na naszym rynku dzięki tej opcji – deklaruje Mariola Faszyńska. – Wręcz odwrotnie, często klienci specjalnie rezygnują z formy „biuro pod prysznicem”. Kąpiel w wannie z hydromasażem natomiast nie powinna trwać dłużej niż 20 minut – raczej nie jest to czas, w którym można obejrzeć jakikolwiek program czy ciekawy film w łazience.
ANDRZEJ TOPCZEWSKI

OPTYMISTYCZNE PERSPEKTYWY
Jacek Kotula, przedstawiciel handlowy w firmie Villeroy & Boch Polska Sp. z o.o.

Bez wątpienia każde spowolnienie gospodarcze niesie ze sobą ryzyko spadku zainteresowania różnego rodzaju dobrami. Z drugiej strony prawdą jest, że najpóźniej spadek popytu dotyka segment dóbr wyżej pozycjonowanych pod względem cenowym. Podobna logika widoczna jest w przypadku rynku wanien z hydromasażem. Dynamika wzrostu tego rynku nie jest imponująca, ale jego wartość przedstawia się już o wiele bardziej atrakcyjnie. Uczestnikami tego rynku (poza pewną grupą przypadkowych nabywców wybierających tańsze produkty) jest grupa dojrzałych i świadomych klientów. Są to konsumenci o wyższej z reguły sile nabywczej, którzy starannie planują zakupy. Zatem dla tej grupy nabywców, moment zakupu jest istotny ze względu na jego odniesienie do aktualnego etapu inwestycji, nie zaś do okresu koniunktury czy dekoniunktury w gospodarce.
Cieszy nas fakt, że nasi klienci stają się coraz bardziej wymagający, że poszukują produktów o bardzo zróżnicowanych formach, wyjątkowych walorach użytkowych. Produktów wyposażonych w i niezawodne systemy hydromasażu, w których zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania techniczne oraz dodatkowe opcje pozwalające na skuteczną rewitalizację organizmu. Jesteśmy zatem optymistami i wierzymy, że pomimo pewnych negatywnych trendów widocznych w gospodarce, będziemy w stanie odnotować w bieżącym roku pewien wzrost sprzedaży w tym segmencie.

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA