Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

28 października w Warszawie, w Warszawskim Domu Technika NOT odbyła się organizowana przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku, konferencja Monitoring Rynku Budowlanego 2010. Spotkanie cieszyło się wysoką frekwencją – w konferencji wzięło udział blisko 200 osób. Dopisali zarówno zaproszeni przedstawiciele władz, firm z branży budowlanej i inwestycyjnej, instytucji naukowych, jak i firm zajmujących się marketingiem społecznościowym.

Konferencja organizowana przez ASM – podobnie jak w latach poprzednich - odbyła się pod Patronatem Honorowym Ministerstwa Infrastruktury. Stąd obecność na niej wiceministra Olgierda Dziekońskiego, Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezydenta, wieloletniego „przyjaciela” konferencji, a także wiceminister Magdaleny Gaj, reprezentującej Patrona Honorowego konferencji.
Tematykę tegorocznego spotkania ujęto w następujące grupy zagadnień: stan aktualny oraz prognozy rozwoju produkcji budowlanej, mieszkalnictwa, budownictwa niemieszkalnego i inżynieryjnego; kondycja polskiego budownictwa; social media w budownictwie.

SEKTOR BUDOWLANY W POLSCE
Pierwsza sesja konferencji, w której prelegentami byli analitycy ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku, zatytułowana została „Polskie budownictwo pod lupą” i dotyczyła stanu aktualnego sektora budowlanego w Polsce oraz prognoz dla poszczególnych branż.
Jako pierwszy wystąpił Adam Sakowski z prezentacją „Perspektywy rozwoju branży budowlanej”. Przedstawił on dane dotyczące oceny kondycji Polski w perspektywie wzrostów w budownictwie, a także stan aktualny produkcji budowlanej oraz prognozy. Zdaniem Adama Sakowskiego stan rynku budowlanego w najbliższych latach rysuje się jak najbardziej pozytywnie. Wpływ na to będzie miał w dużym stopniu napływ środków unijnych – w latach 2007-2013 Polska ma otrzymać 67,3 mld EUR. Zagrożenie dla skorzystania z tej puli stanowi jednak duży deficyt budżetowy szacowany w 2010 r. na 52,2 mld zł, a w 2011 r. na ok. 40 mld zł. Optymizmem napawa także fakt rozpoczęcia budowy większej liczby budynków mieszkalnych (I-IX 2010 wzrost rozpoczętych nowych budów o 16,2%) oraz wzrost liczby nowo przyznawanych kredytów mieszkaniowych (tylko w I półroczu 2010 r. w stosunku do analogicznego okresu  w 2009 r. wzrost o 34%). Pozytywny jest również głos firm wykonawczych: według danych ASM ponad połowa z nich planuje rozwój w ciągu najbliższych 2 lat, a 36% deklaruje, że aktualnie nie odczuwa  trudności w prowadzeniu działalności gospodarczej.
Następnie Małgorzata Walczak przedstawiła stan aktualny i prognozy budownictwa mieszkaniowego. Wśród wniosków badania znalazły się następującej fakty: najbardziej stabilnymi producentami mieszkań w Polsce są inwestorzy indywidualni, Polacy coraz powszechniej zadłużają się w celu zakupu własnego M, w latach 2010-2011 do użytku zostanie oddanych ok. 20 tys. mniej mieszkań niż w roku 2009 i o 40 tys. mniej niż w roku 2008.
Kolejną prezentacją było wystąpienie Joanny Jarzębowskiej, która przedstawiła wyniki i prognozy budownictwa niemieszkalnego. Prelegentka przedstawiła skutki kryzysu w tym sektorze oraz pozytywne prognozy stabilizacji rynku i ożywienia, które mogą przełożyć się na liczbę oddawanych budynków w kolejnych latach. Tylko w pierwszej połowie 2010 r. w Polsce sprzedano nieruchomości komercyjne za ponad 1 mld EUR, co stanowi trzykrotny wzrost w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym.
Ostatnim prelegentem w tym bloku był Paweł Łuszcz, który podjął tematykę budownictwa inżynieryjnego. Autor prezentacji zdiagnozował stan budownictwa drogowego i infrastruktury kolejowej na rok 2010, podjął temat inwestycji w polskich portach lotniczych i morskich, ponadto przedstawił potencjał budownictwa inżynieryjnego związanego z energetyką oraz sytuację polskiego transportu w kontekście dotacji UE. Według Pawła Łuszcza do końca 2015 r. na infrastrukturę transportową wydanych zostanie w Polsce ogółem blisko 120 mld zł. 
Po zakończeniu sesji pierwszej uczestnicy konferencji mieli możliwość zapoznania się z prezentacją Partnera Głównego konferencji, zatytułowaną „System SEKOCENBUD jako źródło informacji o cenach w budownictwie oraz dynamiki ich zmian”. Jako prelegenci wystąpili dr Janusz Traczyk oraz Mariola Gala-Vacqueret (Ośrodek Wdrożeń Ekonomiczno-Organizacyjnych Budownictwa PROMOCJA Sp. z o.o.), którzy przedstawili informacje o cenach w budownictwie w latach 2005-2010.
Kolejnym punktem programu konferencji był panel dyskusyjny zatytułowany „Kondycja polskiego budownictwa”. Moderatorem dyskusji był Zbigniew Bachman (Fundacja Wszechnicy Budowlanej), a uczestnikami: Jan Deja (Stowarzyszenie Producentów Cementu), Mirosław Lubarski (Grupa Polskie Składy Budowlane S.A.), Robert Klos (Związek Polskie Okna i drzwi) oraz Jacek Bielecki (Polski Związek Firm Deweloperskich).

BUDOWLANKA W WEB 2.0
Druga część spotkania odbyła się pod hasłem „Social media w budownictwie”. Social media to obecnie najbardziej prężnie rozwijająca się dziedzina Internetu. W branży budowlanej wciąż jeszcze niezagospodarowana. Dlatego jednym z wniosków tej części konferencji było stwierdzenie, że te firmy, które obecnie będą potrafiły zagospodarować marketingowo tę niszę, będą wyznaczać kierunki i trendy rozwoju branży budowlanej w najbliższym czasie.  Podczas sesji drugiej konferencji ze swoimi prezentacjami wystąpili: Anna Kałużna z ASM z prelekcją „Ewolucja czy rewolucja, czyli jak branża budowlana znalazła się w  Web 2.0”, Marcin Kociuba (NetCenter Solution) - „Strategie marketingowe w Internecie”, Monika Mychlewicz (Xella Polska) i Marcin Osman (Someday Interactive) - „Case study: czyli jakie działania w social mediach może prowadzić firma z branży budowlanej” oraz Joanna Gajewska (Nasza Klasa Sp. z o.o.) - „Social media w działaniach komunikacyjnych i marketingowych”. Konferencję zamknął prowadzący całe spotkanie Przemysław Dębowski (ASM).
Szerzej z poszczególnymi edycjami konferencji Monitoring Rynku Budowlanego zapoznać można się na stronie ASM – www.asm-poland.com.pl.
OPR. MARTA MATRACKA
FOT. ASM

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA