Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Z targami Cersaie w Bolonii jest jak z dobrymi, światowymi pokazami mody. Najpierw długo przygotowywane są kolekcje, które po premierze często stają się inspiracją nowych trendów. W tym wydaniu prezentujemy premiery Cersaie 2004 z sektora wyposażenia łazienek. Za miesiąc przedstawimy trendy i nowości w kolekcjach płytek.

REKLAMA

Z targami Cersaie w Bolonii jest jak z dobrymi, światowymi pokazami mody. Najpierw długo przygotowywane są kolekcje, które po premierze często stają się inspiracją nowych trendów. W tym wydaniu prezentujemy premiery Cersaie 2004 z sektora wyposażenia łazienek. Za miesiąc przedstawimy trendy i nowości w kolekcjach płytek.

Tegoroczne europejskie święto płytek ceramicznych i wyposażenia łazienki, czyli XXII Międzynarodowe Targi Płytek Ceramicznych i Wyposażenia Łazienek Cersaie w Bolonii trwało od 28 września do 3 października. W tym roku udział w Cersaie wzięło 1056 firm, z czego 519 to producenci płytek, a 398 to producenci wyposażenia łazienkowego. Ponad 200 firm to wystawcy spoza Włoch, reprezentujący 35 państw. Swoją ofertę prezentowali oni na największej w historii tych targów powierzchni 156 tys. m2 (specjalnie na potrzeby targów otwarto nowy, dwukondygnacyjny pawilon o powierzchni 20 tys. m2). Organizatorzy szacują, iż targi odwiedziło ponad 100 tys. osób, z których czwarta część przyjechała spoza Włoch.

RANGA I STATUS. Targi Cersaie to pozycja obowiązkowa dla wszystkich tych, którzy są związani zawodowo z branżą płytek ceramicznych i wyposażenia łazienek. To największa w Europie wystawa płytek ceramicznych i najważniejsza we Włoszech impreza branży wyposażenia łazienek. To właśnie z myślą o tych targach pracownie wzornicze i działy technologiczne (głównie firm włoskich) przygotowują nowe wzory. To tu mają miejsce premiery produktów wyposażenia łazienek, których projekty sygnowane są takimi nazwiskami jak: Matteo Thun, Roberto i Ludovica Palomba czy Carlo Urbinati. Tutaj, jak pokazuje doświadczenie, niejednokrotnie po raz pierwszy prezentowane są produkty i rozwiązania, które później stają się źródłem inspiracji dla wielu europejskich producentów. I wreszcie to tu, jak nigdzie indziej, śledząc targowe nowości można zauważyć rysujące się kierunki kształtowania się \"mody łazienkowej\".

TENDENCJE I ZMIANY. Łazienkowe premiery na Cersaie, podobnie jak w poprzednich edycjach, to festiwal kreatywnego wzornictwa form. Co roku pojawiają się tu oryginalne nowe wzory i intrygujące interpretacje już znanych. Wśród różnorodności tych propozycji wyraźnie zarysowało się kilka zauważalnych trendów.

W ceramice i wannach dominowały łagodniejsze, tzw. \"miękkie\" kształty, dalekie od kubicznych form o ostrych krawędziach, jakie jeszcze dwa lata temu oferował niemalże każdy producent. Wyraźnie widać, iż wzornictwo ceramiki zmierza w kierunku bardziej opływowych, organicznych form o subtelnych wyobleniach inspirowanych np. liniami elipsy. Charakterystycznym w tym segmencie produktów jest też zamiłowanie - widoczne zwłaszcza u Włochów - do wprowadzania materiałów alternatywnych dla ceramiki i akrylu. Bardzo wiele premierowych wanien, jak też umywalek wykonanych było z tzw. materiałów solid surface (Corian, CristalPlant), czyli mieszanek żywic syntetycznych i minerałów. Mają one tę przewagę nad \"zimną ceramiką\", że są cieplejsze w dotyku, łatwiejsze w utrzymaniu czystości i trwalsze. Jednak ich najistotniejszą zaletą wydaje się być satynowa powierzchnia, przypominająca matowioną perłę. Można się więc spodziewać, iż materiał ten będzie coraz częściej zastępował ceramikę w umywalkach i akryl w wannach.

Dużym wzięciem wśród włoskich producentów wyposażenia łazienki cieszą się także chłodne i surowe materiały jak np. kamień naturalny. Najczęściej wykorzystywany jest on jako materiał umywalek i wanien. W tych ostatnich bywa także łączony ze szkłem stanowiąc bazę dla transparentnych brzegów, których zadaniem jest ukazywanie sylwetki kąpiącej się osoby.

W segmencie baterii zauważalne jest dalsze podążanie w kierunku minimalistycznych form. W rezultacie armatura przybiera coraz \"szczuplejsze kształty\". Nadal modne jest też kaskadowe wylewanie wody i ukrywanie elementów sterujących jej wypływem.

Dla kabin prysznicowych targi Cersaie nie przyniosły znaczących innowacji. Potwierdziły jedynie ubiegłoroczne trendy, czyli ukierunkowanie na modele typu \"walk in\" i tzw. boxy, duże i minimalistyczne przestrzenie kąpielowe. Wśród nowości dominował zwłaszcza ten drugi typ kabin, przyjmując najczęściej formy bardzo przestronnych i otwartych na łazienkę \"atriów\" kąpielowych. To kolejny krok w rozwoju łazienki w duchu wellness.

POLSKI AKCENT. Tegoroczne Cersaie miały też swój polski akcent, co prawda niewielki, ale największy w dotychczasowej historii targów. W poprzednich edycjach, podobnie jak podczas obecnej, nasz kraj w segmencie branży łazienkowej reprezentowała firma Logo Design, natomiast w segmencie płytek Ceramika Paradyż. W tym roku polską reprezentację płytek zasiliła także firma Cerrol. Szkoda, że producentów wyposażenia łazienek reprezentowała jedynie firma Logo. Udział w Cersaie można przecież śmiało zasugerować co najmniej kilku innym, krajowym producentom, którzy mogliby pochwalić się na targach swoją atrakcyjną ofertą.

PODSUMOWANIE. Trzeba przyznać, że w targach Cersaie jest coś, co wyróżnia je na tle innych istotnych imprez wystawienniczych w Europie. Bo ani ISH we Frankfurcie jako największe i najistotniejsze targi branży łazienkowej, ani ich włoski odpowiednik MC Expocomfort w Mediolanie nie mają nad sobą takiej aury wzorniczej innowacyjności jak Cersaie. W porównaniu z wyżej wymienionymi targami jest to może wystawa o mniejszej liczbie wystawców oferujących wyposażenie łazienek, ale zazwyczaj to prezentowane w Bolonii premiery stanowią znaczący krok jeżeli chodzi o nowości we wzornictwie wyposażenia łazienek. Najciekawsze z nich właśnie prezentujemy.

MARIUSZ NIEŚCIOR

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA