Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Śmiało można powiedzieć, że tegoroczna Cevisama powtórzyła sukces edycji z 2003 roku. Wzrost liczby wystawców oraz powierzchni wystawienniczej świadczy o wciąż rosnącym prestiżu i popularności walenckich targów.

Tegoroczna edycja Cevisamy - Międzynarodowych Targów Płytek Ceramicznych, Materiałów i Wyposażenia Łazienek, odbywająca się w dniach 2-6 marca, była już 22. w historii tej imprezy. W tym roku w jej ramach zaprezentowano również wystawę maszyn przemysłu ceramicznego, która odbywa się w latach parzystych. Tradycyjnie już Cevisamie towarzyszyły Międzynarodowe Targi Kamienia Naturalnego i Maszyn Marmol.

Warto podkreślić, że targi w Walencji to obok bolońskich Cersaie jedna z największych europejskich wystaw, na której swoje osiągnięcia i nowości mogą zaprezentować producenci płytek ceramicznych. Jest ona szczególnie ważna dla producentów z Hiszpanii, którzy wciąż starają się pokonać Włochów w walce o palmę pierwszeństwa w tym sektorze przemysłu. Tak naprawdę trudno jednak nie docenić wkładu producentów z obu krajów w kreowanie wizerunku współczesnej płytki ceramicznej oraz możliwości jej wykorzystania.

KOLEJNY WZROST. Organizatorzy targów z pewnością mogą uznać tegoroczną edycję Cevisamy za sukces. Targi odnotowały bowiem kolejny, bo poprzedzony zwiększonymi wynikami w latach poprzednich, wzrost m.in. liczby wystawców, sprzedanej powierzchni ekspozycyjnej i liczby odwiedzających. W porównaniu do targów z roku 2002 (wtedy również w ramach targów odbywała się wystawa maszyn) liczba wystawców zwiększyła się o 8,3% wynosząc w tym roku 1151 (w tym 939 wystawców z Hiszpanii). Liczba sprzedanej powierzchni netto wyniosła 87 377 tys. m2 i była w tym roku większa o 11,6%. Liczba odwiedzających w porównaniu z 2002 r. wzrosła natomiast o około 9% i osiągnęła 86,5 tys. Warto zaznaczyć, że powiększyła się również liczba wystawców zagranicznych. W tym roku było ich 212, co w porównaniu do wyników z 2002 r. stanowi wzrost w wysokości 16,5%. Jak podają organizatorzy targów największą liczbę stanowili wystawcy z Włoch oraz Portugalii.

Targi Cevisama to impreza, na której dominują producenci płytek ceramicznych. Łącznie zajęli oni około 50% sprzedanej powierzchni ekspozycyjnej. Drugą co do wielkości wystawą tematyczną i wciąż przybierającym na znaczeniu ogniwem walenckich targów było wyposażenie łazienek. W tym roku producenci z sektora sanitarnego zajęli ogółem około 19% powierzchni ekspozycyjnej netto (w 2002 r. wyposażenie łazienek zajmowało jedynie 9% tej powierzchni). Liczba wystawców prezentujących swoją ofertę w ramach łazienkowej wystawy wzrosła o 8% w porównaniu do roku 2002, a udział wystawców z zagranicy w tym sektorze wzrósł o 12,5%.

PŁYTKI - KONTYNUACJA TRENDÓW. Pomimo tego, że specyfika produktu jakim jest płytka wpływa na dużą zmienność tendencji wzorniczych, na Cevisamie nie dało się zaobserwować żadnych rewolucyjnych zmian w tej dziedzinie. Można było jedynie zauważyć pewne dominanty w targowej ofercie producentów, które w pewnym stopniu były kontynuacją zeszłorocznych trendów. Jednymi z wyraźniejszych były: gra żywym kolorem oraz kontrastowanie formatów płytek.

Wiele stoisk producentów płytek przyciągało odwiedzających w tym roku targi właśnie jaskrawymi kolorami prezentowanych produktów. Królowały żółcie i czerwienie, ale nie sposób było nie zauważyć całej gamy błękitów oraz żywych zieleni. Taka \"popartowska\" wersja łazienki ewidentnie przeciwstawia się tendencji, w której królują naturalne, delikatne barwy. Trzeba jednak podkreślić, że pozycja takiej naturalno-neutralnej kolorystycznie i ubranej w proste kształty łazienki wydaje się być niezachwiana, a ewentualne zmiany dotyczą stosowanych w niej formatów oraz sposobu układania samej płytki. Pokazały to także tegoroczne prezentacje. Wśród nowości Revigresu (który prezentował także swoje kolorowe serie, np. \"Afrodisiaco\", \"H2O\") znalazły się np. płytki z serii \"Nobel\" (20x20 cm) w trzech naturalnych kolorach imitujących kamień: Marfim, Bege i Tijolo.

Swoją ofertę wzbogaconą właśnie o jaskrawe czerwienie zaprezentowała też hiszpańska Ceramicalcora, Veneto Ceramicas. Serię \"B-10\" składającą się m.in. ze ściennych, prostokątnych płytek o ściętych brzegach (10x20 cm) oraz listew (3x20 cm) do tej pory dostępną w kolorach żółtym, białym, granacie i czarnym, producent uzupełnił o takie same płytki i listwy w kolorze czerwonym.

Całą gamę \"szalonych\" kolorów - od złotego przez odcienie niebieskiego aż po purpurowy, pomarańczowy, czy nawet różowy - zobaczyć można było na stoisku firmy Ceramiche Brennero, która pokazała serię szklanych płytek \"Piramide\". Złożyły się na nią wypukłe płytki 15x15 cm w formie właśnie piramidy, klasyczne płytki 15x15 cm, płytki z insertami oraz listwy dekoracyjne. Równie kolorowa była szklana mozaika z serii \"Gradations\" (15x15 mm, 25x25 mm, 40x40 mm) firmy Glass Tiles. Płaszczyzny ze zmieniającym się natężeniem odcieni i barw to dobre rozwiązanie np. dla dużych wnętrz z basenami.

W trend kolorów wspaniale wpisała się tez kolekcja płytek kuchennych i łazienkowych zaprojektowana przez Aghatę Ruiz dla Pamesy. Jaskrawe kolory są jedną z cech charakterystycznych praktycznie wszystkich propozycji tej projektantki. Także w tym przypadku królowały tu delikatne róże, żółty oraz niebieski. Warto wspomnieć także o wzorach płytek z tej kolekcji, których przewodnim motywem były serca i kwiatki, wyglądające jakby były dziełem wychodzącym spod ręki dziecka.

GRA W FORMATY. W tym roku najbardziej jednak wyraźnym wśród płytkowych trendów, była zapoczątkowana już w ubiegłym roku tendencja do kontrastowania formatów. Co ważne, najbardziej dało się to zauważyć w kolekcjach płytek prostokątnych. Takie zróżnicowanie jeżeli chodzi o wielkość płytki, a także sposób jej układania (zarówno w pionie, jak i poziomie), daje dużo większe możliwości w kreowaniu wnętrza według własnych upodobań oraz oryginalnych pomysłów. I to głównie podkreślają sami producenci. Dzięki takiemu rozwiązaniu rozbito też w sposób zupełnie naturalny, dominujący dotąd na ścianach łazienki symetryczny i powtarzalny układ płytek. Jeżeli dodać do tego wielość kolorów jednej serii oferowanych przez producentów, stajemy przed faktem możliwości obłożenia ściany wyklejaną ręcznie mozaiką, w której każdy z kawałków może różnić się formatem, wielkością, czy fakturą.

Najlepiej tendencję różnicowania formatów odzwierciedla nowa kolekcja \"Happy\" firmy Ceramica Saloni. W jej skład wchodzą płytki w formacie 20x40 cm, 10x40 cm, 10x10 cm, listwy 1,5x20 cm oraz płytki z reliefem w tych samych wymiarach. Uzupełniają ją także płytki w formacie 10x20 cm ze ściętymi krawędziami. Kolekcja dostępna jest w dwóch zestawach kolorystycznych. Pierwszy, tworzą płytki w kolorach, które określić można mianem neutralnych - kakaowy, biały, szary, czerń, chociaż swój mocny akcent stawia tu również czerwień. Na drugi zestaw składają się płytki białe, żółte, pomarańczowe i zielone.

Odmiennie tendencja ta realizuje się w kolekcji płytek firmy Halcon nazwanej \"Esmirna\". Składa się ona z płytki 10x45 cm oraz płytki w formacie 31,6x45 cm występującej w trzech wariantach: o gładkiej powierzchni, dzielonej na trzy części, każda o wymiarach ok. 10,5x45 cm oraz dzielonej na wiele małych prostokątów o wymiarach ok. 10,5x4,5 cm każdy.

W projektowaniu wszelkiego rodzaju dekoracji - listew, insertów mocny akcent podobnie jak w przypadku płytek położyły jaskrawe kolory oraz charakterystyczne zróżnicowanie materiału, z jakiego zostały wykonane. Znalazły się wśród nich ceramika, szkło, drewno oraz metal. Popularnym wzorem jeżeli chodzi o listwy pozostają wciąż motywy roślinne w wersji wiernie naśladującej ich formy naturalne (serie \"Alteia\" i \"Traviata\" Revigresu).

ŁAZIENKA W WERSJI KLASYCZNEJ. Odbywająca się w ramach Cevisamy wystawa wyposażenia łazienkowego stale przyciąga coraz większą uwagę tak wystawców, jak i odwiedzających. I chociaż produkcja tego typu wyposażenia, podobnie jak płytek ceramicznych, ma w Hiszpanii swoją tradycję, w tym roku na targach nie zaprezentowano zbyt wielu innowacyjnych rozwiązań. Hiszpańska łazienka wydaje się być wnętrzem nowoczesnym i funkcjonalnym, aczkolwiek \"statycznym\" jeżeli chodzi o wprowadzanie nowych wzorów czy kreowanie obowiązujących tendencji. Nie da się jednak zaprzeczyć, że na tegorocznej Cevisamie pojawiło się kilka projektów rzeczywiście wartych uwagi.

Corian Division/DuPont Iberica pokazał na targach swoją najnowszą serię \"Nexa\" według projektu Joana Fonta, na którą złożyły się umywalki, wanny oraz brodziki prysznicowe. Szczególnie we wzornictwie umywalek z tej serii dało się zauważyć dominację dwóch zupełnie skrajnych tendencji: jedne były ciężkimi, kubicznymi bryłami, inne wykonane były z cienkich płyt corianu i posiadały delikatne, miękkie kształty. Uwagę przykuwała też szeroka wanna, której charakterystyczną cechą - oprócz dużych gabarytów - było wtapiające się w dno profilowane oparcie pod plecy. Dzięki niemu wanna przypominała ogromne, wygodne łóżko.

Inną ciekawą propozycję wanny przedstawiła hiszpańska firma Sanico. \"Tina\" to wolno stojąca wanna wykonana z poligranitu z charakterystycznymi miękkimi, wręcz falującymi liniami brzegów. Podobne wrażenie - ruchu całej bryły - stwarzała nowa umywalka \"Techno C3\" zaprezentowana przez portugalski Cifial.

Firma SanIndusa wśród swoich ceramicznych nowości zaprezentowała \"odświeżoną\" wersję dość uniwersalnej w swym wzornictwie serii ceramiki \"Millennium\". Uzupełniona została ona o bidet i sedes w wersji podwieszanej oraz umywalkę - tym razem w wersji z półpostumentem.

We wzornictwie wyposażenia łazienkowego, podobnie jak w przypadku płytek, wiele działo się za sprawą interesującej gry jaskrawych, wciąż jeszcze nieczęsto spotykanych w łazience kolorów. Obecne one były już nie tylko we wzornictwie akcesoriów łazienkowych, szklanych umywalek, ale również w ceramice. Takie właśnie były nowe propozycje firmy Althea. Na jej stoisku zobaczyć można było umywalki: \"Kali\" w kolorze pomarańczowym, \"Trend\" w czerwonym oraz \"Neo\" w jaskrawożółtym. Kolorowe ceramiczne umywalki z serii \"Colors\" wraz z akcesoriami utrzymanymi w tej samej kolorystyce zaprezentowała również firma Porta Celi.

Wieloma kolorami mieniły się również szklane panele prysznicowe z hydromasażem \"Futura\" na stoisku firmy Lacus. Przyznać trzeba, że stanowią one bardzo ciekawe rozwiązanie dla tych, których znudziła już tradycyjna, podłużna forma tego urządzenia. Kolor i kształt paneli Futura\" świadczy o tym, że producent postawił nie tylko na naturalne w tym wypadku czynności higieniczne oraz relaks, ale również na pewnego rodzaju zabawę wodą.

OPTYMISTYCZNIE O PRZYSZŁOŚCI. Targi Cevisama jak widać rosną w siłę i świadczą o tym nie tylko liczby. Dowodzi tego także trwająca rozbudowa jednego z budynków targów, która z pewnością przyniesie nowe możliwości ekspozycyjne. Chociaż prezentowana w tym roku oferta producentów płytek i wyposażenia łazienek nie wprowadziła rewolucyjnych zmian w sposobie postrzegania łazienkowego wnętrza to z pewnością podkreśliła dominację pewnych trendów, a tym samym niewątpliwie wpłynęła na kształt współczesnej łazienki.

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA