Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Od 25 października pracuje nowy zarząd Stowarzyszenia Łazienka. Jego przedstawiciele zapowiadają, iż przez najbliższe dwa lata Stowarzyszenie będzie budowało pozycję jako organizacja służąca rozwojowi całej branży wyposażenia łazienek, a nie tylko firm członkowskich. O planach nowego zarządu, a także o obecnej sytuacji na rynku łazienkowym z Marcinem Kołodziejczykiem, prezesem zarządu Stowarzyszenia Łazienka i Robertem Sieńko, dyrektorem biura zarządu, rozmawia Mariusz Nieścior. 

-  Po odejściu firm niemieckich, zmuszonych do wycofania się z organizacji branżowych w Europie przez swoje centrale, liczba członków Stowarzyszenia Łazienka znacznie się uszczupliła. Czy w takiej sytuacji są jakieś plany powiązania się z innymi stowarzyszeniami i organizacjami w szeroko rozumianej branży budowlanej?
Marcin Kołodziejczyk: Współpracujemy ze Związkiem Pracodawców-Producentów Materiałów dla Budownictwa. Część firm ze Stowarzyszenia Łazienka należy do tego związku. Choć wspieramy się i współpracujemy gdzie to tylko możliwe, to zakresy naszych działalności są różne. ZPPMB skupia się głównie na działalności legislacyjnej, wpływaniu na kształt prawny sektora budowlanego. Natomiast my jako Stowarzyszenie jesteśmy bardziej ukierunkowani na to, aby działać na rynku. Chcemy skupiać wokół siebie szerszą niż do tej pory liczbę firm z branży, nie tylko poprzez to, że staną się one nominalnie naszymi członkami. Chcemy pokazać poprzez nasze działania, że warto z nami współpracować. Będziemy organizować różnego rodzaju spotkania dla branży. Takie jak np. konferencje dla firm nie tylko ze Stowarzyszenia, ale dla całej branży. Będą one polegały na przybliżaniu istotnych tematów rynkowych - dotyczących marketingu, zagadnień prawnych i dystrybucji.

- W jaki sposób będziecie pozyskiwać nowe firmy do Stowarzyszenia?
Robert Sieńko:
Stowarzyszenie ma obecnie 27 członków. Po odejściu firm niemieckich nie zostało już wielu graczy na rynku, którzy mogliby być członkami Stowarzyszenia. Dlatego chcemy pokazać, że jesteśmy organizacją, która działa na rzecz całej branży, a nie tylko firm zrzeszonych. W przyszłym roku Stowarzyszenie ma w planach organizację czterech imprez dla branży. Będą one skierowane do różnych obszarów w firmach, już nie tylko prezesów i dyrektorów. Jeśli w ten sposób pokażemy, że Stowarzyszenie działa, a firmy niestowarzyszone będą brały udział w naszych przedsięwzięciach, to mamy szansę dowieść głębokiej zasadności naszych działań. Niestety skończyła się era kiedy to Stowarzyszenie było na tyle elitarną grupą, że potencjalni członkowie zgłaszali się sami.
MK: Dziś firmy się nie zgłaszają się z różnych przyczyn. Jednym z nich jest chociażby znaczna liczba organizacji, które co chwile powstają i przy których skupia się wiele podmiotów. Poza tym jest też trochę tak, że w związku z tym, że polski rynek wyposażenia łazienek rozwija się bardzo dynamicznie i tendencja ta zapewne utrzyma się przez najbliższe lata, widzimy rolę Stowarzyszenia we wspieraniu i edukowaniu branży, przygotowywaniu dla jej członków swego rodzaju know-how. Myślę, że Stowarzyszenie, jako trzon branży, jest w stanie zorganizować ciekawe konferencje, na których przekazywać będziemy istotne informacje o rynku, etc.

- Czyli profil działalności Stowarzyszenia ukierunkowany będzie przede wszystkim na budowanie świadomości branży...
RS: Doszliśmy do wniosku, że naszą główną wartością jest fakt, iż firmy w Stowarzyszeniu mają masę krytyczną wiedzy, którą mogą się podzielić z całą branżą. Także najbliższy rok upłynie nam na testowaniu takiej właśnie formuły.
MK: Jako Stowarzyszenie chcemy wpływać na kreowanie standardów łazienkowych w naszym kraju. Przed nami przecież kilkadziesiąt czy kilkaset hoteli do wybudowania. Poza tym prywatne gospodarstwa domowe także \"uwalniają się\" od starych urządzeń poprzez zakup nowych. Promocja dobrych standardów będzie też dobrym sposobem na walkę ze zjawiskiem importu produktów niskiej jakości z Dalekiego Wschodu. Będziemy skupiać się na promocji marki. Z jednej strony każda firma swojej rodzimej marki, ale z drugiej też marki Stowarzyszenia.

- W jaki sposób ta promocja będzie się odbywała?
RS: Chcemy wprowadzić w życie kilka prostych pomysłów. Firmy członkowskie będą używać logotypu Stowarzyszenia na swoich materiałach promocyjnych, katalogach, ulotkach itp. Logotyp Stowarzyszenia ma uwiarygodniać markę, a z drugiej strony marka ma uwiarygodniać Stowarzyszenie. Może nie wszędzie standardy korporacyjne pozwolą na umieszczenie znaku Stowarzyszenia w reklamach prasowych, ale zaczniemy egzekwować obecność logotypu chociażby na stronach internetowych firm zrzeszonych.

- Na kiedy przewidziane są pierwsze spotkania Stowarzyszenia i jaka będzie ich tematyka?
RS: Okazało się, że branża łazienkowa w 2008 roku nie będzie miała swojej imprezy targowej. W związku z tą sytuacją poczuliśmy misję, aby takie spotkanie jej \"zafundować\". Mamy zamiar zorganizować konferencję branżową dla producentów i importerów wyposażenia łazienkowego. Po pierwsze jest to nasza odpowiedź na pustkę potargową. Po drugie jest to też sposób, aby pokazać nową strategię działalności Stowarzyszenia w całej branży, bo na to spotkanie zaprosimy wszystkich, a nie tylko swoich członków. Mamy nadzieję, że Stowarzyszenie stanie się swego rodzaju katalizatorem dla branży wyposażenia łazienek.
MK: Stowarzyszenie wypracowało bardzo znaczącą dla rynku wartość, a mianowicie bezpośrednią znajomość osób zarządzających firmami. Jak podkreślają wszyscy zrzeszeni jest to bardzo ważny aspekt i wielokrotnie przekonaliśmy się już o jego znaczeniu i przydatności w wielu działaniach rynkowych. Teraz chcielibyśmy rozszerzyć wzajemną znajomość także na innych szczeblach pracowniczych w firmach z branży. Chcielibyśmy, żeby pracownicy poszczególnych działów zrzeszonych w Stowarzyszeniu także się poznali. Dlatego też planujemy organizację spotkań dla kierownictwa działów serwisów i pracowników działów Public Relations.

- Jakie są perspektywy dla rynku łazienkowego w Polsce?
MK: To będzie zależało tylko od ciężkiej pracy (śmiech). Wydaje mi się, że gospodarka rozwija się w dość wysokim tempie. Bieżący rok jest znacznie lepszy niż 2006. Według \"ostrożnych\" szacunków powinien zamknąć się średnim wzrostem sprzedaży o 10% w stosunku do roku poprzedniego. Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach czeka nas okres prosperity. Powstaje wiele nowych inwestycji zarówno tych mieszkaniowych, jak i publicznych, choć ze znaczną przewagą tych drugich. Jeżeli zaś chodzi o ilość nowych mieszkań oddanych w tym roku, to ich liczba jest porównywalna z rokiem ubiegłym. Jest wiele gospodarstw domowych, a dużą część z nich czeka remont. Poza tym znaczny wpływ na rozwój rynku mają sprawy socjologiczne, fakt tego, że ludzie coraz częściej chcą się otaczać rzeczami markowymi i dobrej jakości. Postęp cywilizacyjny niejako determinuje dobre perspektywy dla rynku łazienkowego. Oczywiście upatrujemy też szansy w inwestycjach związanych z Euro 2012. Chcielibyśmy ją wszyscy wykorzystać.
Rok 2007 jest też zapowiedzią lepszego rozwoju w nadchodzących latach. Rynek dystrybucji się ustabilizował, firmy dystrybucyjne rozwijają się i zmierzają w stronę coraz większej specjalizacji. Niestety nadal jest olbrzymi problem importu towarów z Chin. Import z tego kierunku staje się coraz bardziej skonsolidowany, coraz mniej jest już małych i przypadkowych importerów. Duże firmy dystrybuujące produkty z Chin stają się coraz bardziej znaczącym uczestnikiem rynku. Co charakterystyczne poprawia się także jakość produktów importowanych.

- Jest to chyba naturalny rozwój rynku. Niebezpieczeństwem może być tu jedynie fakt niskich cen tych produktów, a co za tym idzie także ich coraz znaczniejszy udział w rynku. Czy Stowarzyszenie będzie podejmować działania, zmierzające do ograniczenia rosnącego udziału produktów chińskich w polskim rynku wyposażenia łazienek?
MK: Nie będziemy się angażować w tego typu akcje. Na najbliższy czas mamy zupełnie inne priorytety.
RS: Wszystkim leży na sercu import z Chin. I nie jest to kwestia importu w ogóle, ale niskiej jakości części z tych produktów i problemu tzw. podróbek. Zrobiliśmy kilka analiz prawnych dotyczących walki z produktami podrabianymi. Okazało się, że nie ma mechanizmów, którymi moglibyśmy się posługiwać w bezpieczny sposób. Nie można zrobić  konferencji prasowej i wskazać na produkt mówiąc ăto są podrabiane baterieÓ. Stowarzyszenie w tej kwestii ma związane ręce, dlatego też zrodził się tu inny pomysł. Skoro nie możemy robić kampanii negatywnej, to zróbmy kampanię pozytywną. Miała być to akcja marketingowo-promocyjna polegająca na propagowaniu dobrej jakości wyrobów. Okazało się jednak, że to przewyższa znacznie możliwości finansowe Stowarzyszenia. Także pomysł był, ale zabrakło funduszy.

- Jak ocenia Pan segment dystrybucji w branży łazienkowej? Jakie znaczenie mają markety budowlane, a jakie salony łazienkowe, czy zaszły tu jakieś znaczące przewartościowania?
MK:
Znaczenie marketów budowlanych i ich udział w rynku budowlanym rośnie. Poza tym najbliższe lata będą czasem specjalizacji podmiotów handlowych. Firmy dystrybucyjne będą się bardziej specjalizować w kierunku polepszenia obsługi instalatorów, w obsłudze salonów łazienkowych. W ciągu najbliższych pięciu lat jeżeli chodzi o strukturę dystrybucyjną w branży łazienkowej nastąpi znaczna konsolidacja. Na rynku zostanie może 7 do 10 dużych firm, które obsłużą 80% rynku dystrybucji. Niektóre z nich wprowadzą własne tzw. \"domowe\" marki.

- Dziękuję za rozmowę.

 

ZARZĄD STOWARZYSZENIA ŁAZIENKA
Marcin Kołodziejczyk (Oras Olesno), prezes zarządu Stowarzyszenia Łazienka
Jacek Jarząbek (Witrochem), wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Łazienka
Dariusz Cygal (Armatura S.A.), wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Łazienka
Robert Sieńko, dyrektor biura zarządu Stowarzyszenia Łazienka

FIRMY CZŁONKOWSKIE STOWARZYSZENIA ŁAZIENKA
Antado, Armatura S.A., Astor, Bisk S.A., Brugman Fabryka Grzejników Sp. z o.o., Ceramika Tubądzin, Deger, Elita Sp. z o.o., Hansa Polska Sp. z o.o., Instal - Projekt Sp.j.,
Kermi Sp. z o.o., Krzemień PPH, Kohler, Kospel S.A., NIBE - Biawar Sp. z o.o.,
Oras Olesno Sp. z o.o., Oristo, Poolspa Sp. z o.o., Ravak Polska S.A., Roca Polska Sp. z o.o., Sanplast Sp. z o.o., Hoesch, Sched Pol Sp.j., Schell Polska Sp. z o.o., TMW Sp. z o.o,
Witrochem PPH, Zehnder Polska Sp. z o.o., Zuchetti Promotion & Trade Sp. z o.o.


 

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA