Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Wyszukiwarki jako jedno z ważniejszych narzędzi e-marketingu

REKLAMA

W poprzednim numerze „Łazienki” zapoczątkowaliśmy cykl artykułów poświęconych działaniom marketingowym prowadzonym w internecie. Najważniejszym kanałem komunikacji on-line, przez który klient dociera do naszej firmy, jest wciąż wyszukiwarka internetowa. Spytaliśmy specjalistów z branży, co zrobić by to do strony naszej firmy w pierwszej kolejności odsyłały linki w popularnych wyszukiwarkach.

Co miesiąc 201 tys. zapytań internautów dotyczy wanien, 135 tys. zaś umywalek. Można też te dane uszczegółowić: 8,1 tys. wyszukiwań dotyczyło umywalek blatowych, 14,8 tys. wanien z hydromasażem, zaś 210 razy pytano o możliwość nabycia umywalki w Szczecinie. Ta ostatnia statystyka jest chyba najciekawsza, bo pokazuje ile konkretnie osób z zachodniopomorskiego może szukać naszego szczecińskiego salonu. Tylko czy jest on na tyle widoczny w wyszukiwarce internetowej, by choć część z tych 210 potencjalnych klientów zainteresować?
Znaczenia Google dla promocji film nie sposób przecenić. Obsługuje ono 92-98% wszystkich zapytań w polskiej sieci. Co więcej: wg danych serwisu Alexa, który sporządza rankingi popularności stron www, w polskim Top10 znajdują się trzy produkty Google oraz 4 portale informacyjne, które korzystają z silnika tej właśnie wyszukiwarki.

LICZY SIĘ PIĄTKA. Dotarcie do klientów przez wyszukiwarkę gwarantuje obecność w czołowej 10. wyników wyszukiwania, choć jak wskazują badania, naprawdę efektywnych jest tylko pięć pierwszych. Jak się jednak okazuje, wysoką pozycję w wyszukiwarce można osiągnąć zarówno bezpłatnie (wymaga to pracy) jak i płatnie (jest łatwiejsze).
W pierwszym wypadku kluczem do sukcesu jest optymalizacja naszej strony internetowej (SEO, z ang. Search Engine Optimization) oraz działania pozycjonujące, odbywające się poza stroną (np. aktywność na forach internetowych, serwisach społecznościowych, prowadzenie bloga), ale do niej odsyłające w postaci linków. W drugim przypadku bierzemy udział poprzez panel usługi Google AdWords (http://adwords.google.com) w licytacji słów kluczowych, które wpisuje do wyszukiwarki internauta. Jeśli zaproponowana przez nas kwota jest wyższa, niż ta jaką licytuje konkurencja, wtedy reklama naszej strony pojawi się w wyszukiwarce internetowej w postaci linku sponsorowanego (są to działania z zakresu SEM, z ang. Search Engine Marketing). Co ważne: w tym wypadku nie płacimy za ilość wyświetleń, ale wyłącznie za kliknięcia w link w reklamie, więc de facto płacimy za realny ruch w kierunku naszej witryny.
Efekty działań SEO widoczne są w wynikach organicznych, tj. w głównej kolumnie z wynikami wyszukiwania. Reklamy wyświetlane w ramach usługi AdWords lokowane są w barwnym boksie w górnej części wyszukiwarki (3 wyniki) oraz po prawej stronie (maks. 8 wyników).

WŁASNYMI SIŁAMI. Niewielki nakład pracy nad stroną internetową oraz katalogami Google może zapewnić nam wysokie pozycje w wynikach organicznych wyszukiwania. Trzeba spełnić tylko kilka wytycznych, jakie właścicielom stron internetowych dają zarządzający wyszukiwarką (bardzo szczegółowe wskazówki znajdują się na stronie Narzędzi dla webmasterów http://goo.gl/hDPc5 ).
Podstawą dobrego indeksowania strony WWW przez roboty Google jest przygotowanie witryny o przejrzystym, jasnym kodzie – podkreśla Piotr Stroczkowski, z firmy M-Media, która zajmuje się tworzeniem i optymalizacją stron www, kampaniami Google AdWords i reklamą online. – Dlatego podczas tworzenia lub zamawiania projektu serwisu warto postawić na rozwiązania bazujące na systemach zarządzania treścią CMS, które dla robota indeksującego pokazują, że strona żyje i jest aktualizowana. Lepiej unikać stron we Flashu, gdyż roboty googlowskie odbierają je jako grafiki i zwykle nie są w stanie ich przeczytać. Takie witryny o wiele trudniej wypozycjonować - dodaje.
Do naszej strony robot Google prędzej czy później dotrze sam, ale warto pomóc mu poprzez ręczne zgłoszenie strony do wyszukiwarki. Robimy to przez stronę www.google.com/submityourcontent - tam warto też dodać mapę witryny, dzięki czemu strona będzie od razu zindeksowana w pełnym zakresie.

WIZYTÓWKI I LINKI. W przypadku firm, których działalność bardziej skupiona jest na sprzedaży stacjonarnej, nie zaś internetowej, jednym z najważniejszych elementów budującym pozycję w wyszukiwarce będzie obecność w lokalnych wynikach wyszukiwania Google. Jest to mała mapka po prawej i lista firm w środkowej kolumnie, bądź też lista, którą otrzymujemy po kliknięciu z lewego menu zakładki „Miejsca”. Warto dokładnie przygotować wizytówkę swojego salonu (w ramce obok, krok po kroku wyjaśniamy jak to zrobić), by przyciągała wzrok i przedstawiała najważniejsze dane. Użytkownik wyszukiwarki już z listy wyników ma dostęp do wprowadzonych przez nas danych i po jednym kliknięciu może zdecydować, która firma go interesuje.
Na pozycję naszej strony w wynikach wyszukiwania wpływa szereg czynników. Algorytm jakim posługuje się Google do oceny, która strona powinna znaleźć się wyżej, jest tajemnicą firmy. Wiadomo jednak, że olbrzymie znaczenie ma ilość odnośników (linków) kierujących do danej strony.
- Muszą to być jednak wartościowe linki, bo Google zwraca uwagę na kontekst, w jakim są zamieszczone – zauważa Piotr Stroczkowski. – Dlatego link do naszej strony na forum wędkarskim bardziej nam zaszkodzi, niż pomoże jeśli prowadzimy salon łazienek. Za to aktywność na forach dyskusyjnych architektów i rozsądne linkowanie stamtąd do naszej witryny na pewno zaprocentuje – dodaje.
Najlepszym pomysłem na start jest uruchomienie firmowego bloga pod inną domeną, w którym będziemy zamieszczać wpisy dotyczące naszej branży i linkujące do strony.

REKLAMY TESTOWE. Jeśli jednak nie mamy chęci angażować się w nieraz skomplikowane i kosztowne działania służące optymalizacji strony oraz jej wypozycjonowania, wtedy powinniśmy pomyśleć o inwestycji w reklamy AdWords. Przy odpowiedniej konfiguracji zacznie przynosić efekty prawie natychmiast po uruchomieniu. Obsługa zwyczajnej kampanii nie jest skomplikowana – wystarczy krótkie szkolenie, by opanować jej podstawy.
- Wydatki na reklamę w wyszukiwarkach obecnie w Polsce notują największy wzrost wśród wszystkich form reklamowych – twierdzi Sebastian Suma, współwłaściciel firmy Sempai zajmującej się pozycjonowaniem stron i zarządzaniem kampaniami AdWords. - Jest to związane z faktem, że większość z nas zaczyna poszukiwanie informacji, produktów czy firm właśnie w wyszukiwarkach internetowych – wyjaśnia.
Dlatego każda firma, która w jakiś sposób istnieje w internecie (czy poprze sklep, czy tylko wizytówkę) powinna przeanalizować sensowność takiej inwestycji. Reklama Adwords jest mało inwazyjna, ma olbrzymi zasięg (o czym przekonuje wszechobecność Google w polskim internecie) i na pewno nie wywołuje takiej irytacji jak banery reklamowe. W przypadku reklam AdWords olbrzymią zaletą jest sposób jej rozliczania: nie za wyświetlenia, ale kliknięcia. I wszystko odbywa się w ramach założonego budżetu, tzn. nigdy nie wydamy więcej, niż założyliśmy.
- Korzyści z kampanii Adwords to przede wszystkim dotarcie z ofertą do użytkowników poszukujących w Internecie konkretnych produktów i usług, wzrost liczby odwiedzin serwisu internetowego, a co za tym idzie wzrost sprzedaży czy to w kanale on-line czy off-line – przekonuje Sebastian Suma.
Musimy jednak pamiętać: reklama w wyszukiwarce sama niczego nie sprzeda. Jest jedynie w stanie zapewnić ruch na naszą stronę osób, które faktycznie są zainteresowane jej ofertą (umożliwia to bardzo precyzyjne targetowanie). To, czy zachęcimy ich do kupna produktów albo poznania firmy zależy już tylko od nas.
Arkadiusz Kaczanowski


STRONA DOBRZE WYPOZYCJONOWANA
Piotr Stroczkowski, z firmy M-Media, która zajmuje się tworzeniem i optymalizacją stron www, kampaniami Google AdWords i reklamą online

- Co, poza dobrze przygotowaną stroną www jest ważne dla uzyskania wysokich pozycji strony w wynikach wyszukiwania?
Bardzo ważne jest budowanie tzw. „zaplecza strony”: blog firmowy czy inna aktywność w internecie, w tym w licznych usługach Google. W ostatnim czasie Google zmieniło swój algorytm indeksujący, który według specjalistów będzie promował strony „żyjące” i  popularne w mediach społecznościowych. Dlatego warto prowadzić działania również na FanPagu Facebooka czy umieszczać wtyczki społecznościowe na swojej stronie.

- Jak agencja SEO może pomóc naszej stronie?
Agencje SEO wiedzą, co zrobić ze stroną, by roboty indeksujące najlepiej ją czytały. Potrafią przeorganizować i wyeksponować prawidłowo treści, które faktycznie dotyczą oferty. Wcześniej jednak zawsze przeprowadzają dokładny wywiad i badanie otoczenia. To pozwala nakreślić plan działania oraz cele. Musimy mieć świadomość, że może też to wiązać z koniecznością zmiany naszej strony internetowej. Profesjonaliści prowadzą jednak działania kompleksowe i będą wiedzieć, co nasza strona jest w stanie sprzedać. Co ważne: wcale nie musi się to pokrywać z tym, co nam jako przedsiębiorcy wydaje się, że powinniśmy promować. Warto jednak zaufać ich wiedzy na temat tego, czego użytkownicy szukają w internecie.

- Jak nie trafić na złą agencję SEO?
Warto wystrzegać się agencji, które chcą podpisywać z nami umowy na pozycjonowanie w przedziale 1-10. Badania pokazują, że ruch na stronie internetowej może zagwarantować tylko pięć pierwszych wyników, więc znalezienie się poza tym zakresem w zasadzie niewiele nam da. Rzadko już na szczęście trafiają się firmy, które w ogóle nie deklarują celów, a jedynie podpisują umowy „na pozycjonowanie”. Nie wierzmy też, gdy specjalista SEO twierdzi, że jest w stanie zagwarantować nam pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania. Tym bardziej, gdy powołują się na współpracę z Google lub twierdzą, że są ich przedstawicielem. Właściciel wyszukiwarki nie świadczy działań z zakresu SEO i nie wspiera innych firm w tej sferze.

- Załóżmy, że prowadzę mały salon działający lokalnie na terenie jednego miasta. Nie stać mnie na wynajęcie agencji. Czy jest w stanie sam zadbać o to, by witryna była w miarę wysoko w wynikach wyszukiwania?
Oczywiście, że tak. Wszystko zależy od dociekliwości i naszych chęci do nauki. Organizowanych jest wiele szkoleń, które zaznajamiają z tymi zagadnieniami: kilkugodzinne zajęcia wystarczą do prowadzenia podstawowych działań i dość dobrego, lokalnego wypozycjonowania strony. Wszystko zależy od nasycenia naszego rynku i świadomości konkurentów. W małych miejscowościach czasem nawet działania SEO nie są potrzebne – wystarcza tylko dobrze napisana strona internetowa.

KAMPANIA ADWORDS DLA KAŻDEGO
Sebastian Suma, współwłaściciel firmy Sempai zajmującej się pozycjonowaniem stron i zarządzaniem kampaniami AdWords

- Czy firma, która nie prowadzi e-sklepu, a posiada jedynie wizytówkę w sieci potrzebuje reklam AdWords?
Oczywiście, bo w obu przypadkach chodzi głównie o pozyskanie nowego źródła odwiedzin serwisu internetowego i przełożenie tego ruchu na konkretne korzyści finansowe. W sklepach internetowych będzie to zwiększenie ilości zamówień on-line, dla firm oferujących różnego rodzaju usługi będzie to zwiększona ilość telefonicznych czy mailowych zapytań ofertowych, a dla firm sprzedających produkty w tradycyjnym kanale stacjonarnym będzie to większa ilość odwiedzin salonu sprzedaży. Na pewno łatwiej jest mierzyć skuteczność tej formy reklamy np. dla sklepów on-line, jednak realne korzyści można wypracować dla każdego typu biznesu.

- Dlaczego warto powierzyć prowadzenie kampanii AdWords wyspecjalizowanej firmie?
Uruchomienie kampanii Adwords własnymi siłami nie jest dużym wyzwaniem, wymaga tylko trochę czasu na naukę narzędzi. Jednak czasem warto powierzyć to specjalistom. Po pierwsze prowadzenie kampanii samemu to koszt własnego czasu, na który rzadko zwraca się uwagę. Specjalista nie tylko nas odciąży, ale dodatkowo dzięki doświadczeniu jest w stanie tak optymalizować kampanię, by podnosić jej efektywność pod kątem ustalonych kryteriów. Innymi słowy: budżet kampanii (środki pieniężne na opłacenie kliknięć) można realizować w oparciu o różne strategie, słowa kluczowe, czy też przekazy reklamowe. Fachowa analiza i optymalizacja kampanii z wykorzystaniem wskaźników jakościowych Google Adwords i Analytics pozwala określać efektywność poszczególnych składowych kampanii. Umożliwia to bieżące przesuwanie środków reklamowych z kampanii i grup reklam nie przynoszących założonych efektów, na te, które cechuje wysoka efektywność.
Jeżeli przedsiębiorca nie jest w stanie realizować kampanii, przy założeniach efektywnościowych, które wstępnie poczynił i byłyby dla niego satysfakcjonujące, powinien zwrócić się do specjalistów, aby je zweryfikować. Podobnie, z usług fachowca warto skorzystać, jeżeli nie jest się w stanie w ogóle określić wstępnej strategii i celów kampanii, z uwagi na brak doświadczenie i/lub punktów odniesienia.

- Czy inwestycja w AdWord opłaca się bardziej niż inwestycja w reklamy bannerowe?
Kampania AdWords ma zawsze większą rację bytu niż reklamy banerowe jeśli naszym celem jest kampania sprzedażowa, a nie kampania wizerunkowa. W Adwords reklamy są “serwowane” tylko użytkownikom, którzy są zainteresowani danym produktem lub usługą. Na uruchomienie kampanii nie potrzeba wielkich nakładów finansowych, można precyzyjnie kontrolować wydatki, targetować reklamę geograficznie oraz zatrzymać ją w każdym momencie. Reklama banerowa natomiast nastawiona jest przede wszystkim na zasięg – w niej liczy się ilość jej wyświetleń. 

 

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA