Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Dystrybucja materiałów budowlanych oraz zasady współpracy między sieciami handlowymi i producentami były tematem dyskusji podczas konferencji Dzień Dystrybutora, którą zorganizowało Centrum Badań i Analiz Rynku ASM 22 stycznia br. podczas targów Budma w Poznaniu.

W konferencji wzięło udział ok. 40 osób, wśród których znaleźli się przedstawiciele firm zajmujących się dystrybucją materiałów budowlanych, ekonomiści, dystrybutorzy i producenci. Różnorodność punktów widzenia miała stworzyć jak najpełniejszy obraz handlu materiałami budowlanymi.

Barbara Borusiak z Akademii Ekonomicznej w Poznaniu scharakteryzowała procesy obserwowane w sferze dystrybucji materiałów budowlanych. Jej zdaniem mamy do czynienia z postępującą konsolidacją tego sektora, która daje możliwość współpracy z producentami na zasadzie partnerstwa. Jednocześnie obserwuje się ekspansję hipermarketów, które swoją pozycję zawdzięczają przede wszystkim bogactwu asortymentu, nowoczesnym sposobom ekspozycji oraz umiejętności kreowania wizerunku firmy oferującej tanie produkty. Pojawienie się na rynku dużych podmiotów zaostrza walkę konkurencyjną. Jednak, jak oceniła Barbara Borusiak, ostra walka rynkowa czasami przynosi gorsze skutki od kooperacji.

Właśnie to ostatnie stwierdzenie stało się wspólnym mianownikiem wystąpień Mirosława Lubarskiego, dyrektora marketingu Grupy PSB oraz Andrzeja Kielara, dyrektora sprzedaży firmy Rockwool, którzy przedstawili cienie i blaski współpracy między producentem materiałów budowlanych a ich dystrybutorem.

- Producent daje przede wszystkim wyrób, który musi być dostosowany do potrzeb rynku. Poza tym wielu dystrybutorów ma dość słabe marki, a marki producentów stanowią dodatkowe wzmocnienie - stwierdził Andrzej Kielar.

Jednak w zamian producent wymaga lojalności, bezpieczeństwa finansowego i skutecznego przepływu informacji rynkowych ze strony handlowca. Mimo obustronnych korzyści, czasami nie sposób jest uniknąć konfliktów, których źródeł jest kilka. Bywa, że w sieci jednego dystrybutora dochodzi do konkurencji kilku producentów mających ten sam asortyment, innym razem producenci omijają dystrybucję za sprawą sprzedaży bezpośredniej. Kolejnym zagrożeniem jest rozdrobnienie sieci handlowej, co ma wpływ na obniżenie marży.

Podczas konferencji rozstrzygnięto konkurs Dystrybutor Roku 2003. Grupa 229 producentów materiałów budowlanych typowała trzy najlepsze sieci handlowe oraz jeden hipermarket budowlany. Dystrybutorem Roku 2003 została Grupa PSB (41,9 proc. głosów), a kolejne miejsca przypadły Centrostalowi (17,5 proc.) oraz Składom Budowlanym Vox (11,4 proc.). Z kolei w kategorii \"hipermarket\" najwyżej oceniono Castoramę (41,5 proc.).

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA