Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Polacy coraz chętniej robią zakupy w internecie

REKLAMA

Polacy coraz chętniej robią zakupy w internecie i coraz częściej czerpią z tego medium informacje o produktach. Część działań marketingowych producentów, także branży łazienkowej, przenosi się do sieci, bo tu rozgrywa się walka o klienta ostatecznego, coraz bardziej znacząca i coraz bardziej różnorodna.
GWAŁTOWNY ROZWÓJ internetu, zwiększająca się liczba użytkowników polskiej sieci i ich oczekiwania spowodowały intensyfikację działań e-marketingowych. Prostą witrynę internetową w postaci wizytówki zastąpiły rozbudowane wortale, pełne informacji, zdjęć i rysunków. Od wielu już lat internet jest niezbędnym narzędziem promocyjnym większości firm działających na polskim rynku.
– Marketing internetowy w branży łazienkowej staje się nieodłączną strategią każdej rozwiniętej firmy. Dla nas internet jest jednym z filarów komunikacji masowej, bo czy można sobie wyobrazić prostszy kanał dotarcia do konsumenta? – pyta Zbigniew Gonsior, dyrektor ds. marketingu Ferro.

BEZ WORTALU ANI RUSZ. Portal wertykalny zwany wortalem jest najczęstszą formą dobrej prezentacji www firmy. Stworzony wokół jednorodnej tematyki, obudowany różnorodną grafiką skupia się na przedstawieniu przedsiębiorstwa i jego oferty. Najczęściej jest przygotowywany przez profesjonalne firmy zajmujące się tworzeniem serwisów internetowych. Jednak, jeśli chodzi o zarządzanie i prowadzenie stron, to producenci łazienkowi bardzo często biorą sprawy w swoje ręce.
– Wraz z rozwojem firmy postanowiliśmy zrezygnować z outsourcingu polegającego na oddaniu pod opiekę serwisu www na zewnątrz. Nie bez znaczenia przy podjęciu decyzji był fakt, że tworzenie i ciągła aktualizacja serwisu wymaga dokładnej znajomości naszej oferty oraz aspektów technicznych produktów. Tworzenie i pozycjonowanie stron www we własnym zakresie, przez zatrudnionego do tego celu specjalistę, pozwala na skuteczniejsze i szybsze zarządzanie serwisem. Pomysł okazał się trafiony, w ciągu roku liczbę odwiedzin serwisu udało się podwoić – mówi z dumą Krzysztof Kuczmański, specjalista ds. marketingu Deante.

PREZENTACJA ORAZ INFORMACJA. Wortal, jak cała strategia reklamowa w internecie, podporządkowany jest dwóm celom – prezentacji marki i przekazaniu jak największej dawki informacji o produkcie czy usłudze, zachęcających do ich kupna. W pierwszym przypadku są to działania wizerunkowe, które muszą być wspomagane przez inne formy promocyjne – jak chociażby reklamy w prasie czy telewizji. Promocja produktu to już działanie bardziej szczegółowe, do którego internet świetnie się nadaje, gdyż klient oczekuje dość konkretnych i wyczerpujących danych.
– Strona internetowa powinna być przyjazna w odbiorze, łatwa w obsłudze tak, by klienci lubili na nią powracać. Powinna zawierać informacje, których szukają internauci, a nie te, które chce przekazać im właściciel strony, często czujący nieodpartą potrzebę opowiadania o swoich wszechobecnych sukcesach nie zdając sobie sprawy z tego, iż te informacje są interesujące jedynie dla niego – przestrzega Krzysztof Białkowski, właściciel sklepu internetowego sanitbuy.pl.
Dlatego prezentacja powinna zawierać dobre zdjęcia, szczegółowe dane techniczne, opisywać gwarancje, zasady obsługi technicznej, dodatkowe korzyści i najlepiej cenę. Klient musi się także dowiedzieć gdzie i w jaki sposób może produkt kupić. Oczywiście wszystkie te informacje powinny być estetycznie podane, dobrze ułożone i podporządkowane przejrzystej, sprawnej nawigacji. Nie należy zapominać przy tworzeniu wortali o działaniach uzupełniających, którymi mogą być kupony (klient może je sobie wydrukować i otrzymać rabat), konkursy czy upusty. Wszystko to jest ważne, gdyż przekaz ten trafia do klienta masowego, finalnego. Jednak stworzenie nawet najlepszej prezentacji w internecie może być skazane na porażkę jeśli nie zostanie ona odpowiednio spozycjonowana. W Polsce sprowadza się to głównie do użycia takich słów kluczowych, by wortal pojawiał się często i wysoko przede wszystkim w wynikach Google.pl – najpopularniejszej w naszym kraju wyszukiwarce. Pewnym rozwiązaniem jest wykupienie linków sponsorowanych, umieszczanych przez zarządców wyszukiwarek w widocznych miejscach.

TO NIE TYLKO WORTAL. W większości przypadków marketing internetowy producentów i dostawców branży wyposażenia łazienek sprowadza się do profesjonalnego przygotowania strony internetowej.
– Nie zauważam jednak wzmożonych działań w internecie prowadzących do promocji własnego wizerunku czy poszczególnych produktów. Na głównych portalach nie przewijają się reklamy firm z branży – twierdzi Krzysztof Białkowski.
Prezentację www powinny wspierać inne działania internetowej promocji. W polskiej sieci funkcjonuje kilka sposobów docierania do klienta – mniej lub bardziej trafionych. Jednym z nich jest marketing wirusowy, czyli coraz popularniejsza forma promocji polegająca na rozpowszechnianiu przekazu reklamowego przez samych użytkowników. Jedną z odstawowych form marketingu wirusowego jest zamieszczanie informacji, hasła, logo czy marki w stopce wiadomości email, którą internauci przesyłają sobie nawzajem. Generalny mechanizm polega na znalezieniu darmowego nośnika, z pozoru niezależnego, w którym ukryte są treści reklamowe. Dlatego w tym celu używa się m.in. kanałów dyskusyjnych (np. sztuczne inicjowanie debaty na jakiś temat, z produktem w tle), wirtualnych kartek, sieciowych gadżetów (tapety, wygaszacze) czy śmiesznych filmików, wyglądających z pozoru jak amatorskie a przemycających reklamę. Narzędzie marketingu musi wzbudzać zainteresowanie tak, by internauta chciał się nim podzielić i przesłać je dalej. Klasyczną formą kontaktu z klientem (w niektórych sektorach branży najbardziej skuteczną) jest „bezpośredni”, spersonalizowany kontakt przy pomocy newsletterów. Powinny to być dobrze skomponowane wiadomości, pełne informacji, trafiające do osób tym zainteresowanych. Polskie firmy coraz częściej korzystają z możliwości komunikowania się przez internet przy pomocy komunikatorów takich jak Gadu-Gadu czy Skype.
Należy pamiętać jednak, że nachalność i zarzucanie materiałami promocyjnymi, może przynieść skutek odwrotny i zniechęcić klienta do danej marki.
– Działania marketingowe nakierowane na polskich internautów charakteryzuje przede wszystkim masowość i daje się zauważyć brak personalizacji przekazu. W znacznej mierze działanie te oparte są na inwazyjnych formach komunikacji, które z natury rzeczy są odrzucane przez znaczną część odbiorców – już chociażby z przyczyn technicznych związanych z używanym oprogramowaniem. Można jednak zauważyć bardzo ciekawe kampanie, które wykorzystują interaktywność internetu oraz opierają się (w pewnym zakresie) np. na koncepcjach Web 2.0.( nowa technologia budowania serwisów internetowych, pozostawiająca dużo większe pole aktywności internaucie, przyp. autor) – mówi dr Piotr Drygas z Katedry Przedsiębiorstw Handlowych Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. – Niestety ciągle działania marketingowe w internecie opierają się na tradycyjnych formach internetowej komunikacji, które wykorzystują banery, pop-up’y i podobne narzędzia.
Bardzo często agencje marketingu interaktywnego proponują działania będące albo klonem działań realizowanych przez amerykańskie podmioty, albo działaniami opartymi na tradycyjnym podejściu do marketingu internetowego. Dla przedsiębiorstwa chcącego przeprowadzić dobrą kampanię promocyjną w internecie istotny powinien być fakt możliwości wyróżnienia się. Stąd kopiowanie, albo działalność w oparciu o banery itp. nie przynosi często spodziewanych efektów.
Jednak polski internet zmienia się na lepsze, a nasze standardy coraz rzadziej obiegają od europejskich.
– Obserwując trendy w zachodniej Europie można powiedzieć, że wcale nie odstajemy zbytnio od tego co dzieje się np. na rynku hiszpańskim czy włoskim. Liderami w wykorzystaniu sieci są Niemcy, Holendrzy i Skandynawowie – twierdzi specjalista w tej dziedzinie, dr Grzegorz Mazurek. – Zawsze jednak, aby zobaczyć prawdziwy potencjał sieci warto odnosić się do działań na rynku amerykańskim, który jest najbardziej zaawansowany. Główna cecha tego rynku to bardzo intensywnie wykorzystywana funkcja transakcyjna (myślenie i działanie w sieci), ukierunkowana na sprzedaż.
Branża łazienkowa nie należy do przodujących w e-marketingu i większość jej działań ograniczała się do tej pory do stworzenia dość standardowego wortalu internetowego. Wiele jednak wskazuje na to, że ten rok przyniesie dość znaczące zmiany i zarówno w rozbudowie i podwyższeniu znaczenia prezentacji internetowej, jak i wprowadzeniu i zwielokrotnieniu innych działań marketingowych. Jednak zdecydowana większość firm nie chce ujawniać swoich strategii przed wprowadzeniem ich w życie.
– Działania Ferro w najbliższych latach będą koncentrowały się na integracji internetu z innymi mediami, co pozwoli spójnie prezentować nasz wizerunek. Obecnie jesteśmy na etapie opracowania działań internetowych na 2007 rok, o których nie chciałbym jeszcze mówić – twierdzi Zbigniew Gonsior.

STAWIAMY NA INTERNET

Krzysztof Kuczmański, specjalista ds. marketingu Deante
Strona internetowa Deante przede wszystkim spełnia funkcję bazy informacji dla naszych klientów. Kładziemy nacisk na to, aby informacje w serwisie www były zawsze aktualne. Internauci zadając pytania dotyczące naszych produktów i prowadzonych promocji za pośrednictwem stron internetowych, skracają swój czas oczekiwania na odpowiedź do minimum. W promocji serwisu internetowego szczególny nacisk kładziemy na techniki SEO (Search Engine Optimalization) i SEM (Search Engine Marketing). Według naszych spostrzeżeń najlepszą drogą do uzyskania dużej liczby odwiedzin jest pozycjonowanie. Należy jednak zwrócić uwagę na siłę odwiedzin i zastanowić się, ilu użytkowników wchodzących na strony www faktycznie jest zainteresowana produktami, a ilu trafiło zupełnie przypadkowo – przez niechciane pop-up banery, wyskakujące okienka, spam z poczty e-mail i inne często spotykane, drażniące zabiegi. Techniki SEO, które stosujemy sprawiają, że internauci trafiający na nasz serwis internetowy nie są przypadkowi a nasza oferta znajduje się w zasięgu ich zainteresowań. Odnotowujemy coraz większą liczbę wejść z wyszukiwarek, a przede szystkim z Google i Onet. Techniki SEM, które z pewnością nasilimy w niedalekiej przyszłości to popularne linki oraz boksy sponsorowane. Internauci ufają, że klikając w link sponsorowany natrafią na interesujące ich informacje. W ostatnim czasie bardzo aktywnie korzystamy z systemu newsletter. Stał się on swoistą platformą dostarczania informacji dla naszych klientów. Szanujemy czas naszych partnerów biznesowych, dlatego rozsyłane informacje zawsze dotyczą konkretów. Dbamy również o dobrą współpracę z branżowymi wortalami informacyjnymi takimi jak dom.pl, archipelag.pl czy lazienkowy.pl, które publikują nadsyłane przez nas nowinki zarówno na łamach swoich witryn jak i w newsletterach.


OPINIA EKSPERTA
Dr Grzegorz Mazurek, niezależny konsultant i trener specjalizujący się w tematyce e-marketingu, internet PR oraz zastosowania nowoczesnych technologii w biznesie
Obecnie wydaje się, że największe zainteresowanie e-marketingiem pochodzi ze strony nie tyle dużych międzynarodowych koncernów czy potentatów rynkowych, które już e-marketing od dawna starają się stosować, co przede wszystkim mniejszych firm, często o rodzimym kapitale, które chcą a czasami wręcz muszą wykorzystywać sieć do swoich działań marketingowych (klienci to wymuszają tym, że po prostu coraz więcej i częściej z sieci korzystają). Na podstawie swoich doświadczeń szkoleniowych oraz doradczych mogę powiedzieć, że wiele firm czuje i zna potencjał internetu, jednak pojawia się np. bariera znajomości rynku i sposobu poruszania się po nim. Firmy wiedzą też, że coś trzeba robić, ale nie wiedzą jak się do tego zabrać. Wówczas szkolenia i doradztwo okazuje się niezbędne na pierwszym etapie wdrażania narzędzi e-marketingowych. Słabe strony wykorzystania e-marketingu w Polsce, to ciągle pokutujące zdanie, że służy on jedynie kształtowaniu wizerunku nowoczesnej firmy. To tak jakby o samochodzie mówić, że jest ładny, nie zwracając uwagi na jego możliwości jezdne. E-marketing obecnie to nie tylko kształtowanie wizerunku, ale konkretna sprzedaż i pozyskiwanie klienta. Przykładem jest serwis meble.pl, który umiejętnie prezentując całościową ofertę różnych mebli i akcesoriów meblarskich wraz z prezentacją firm oraz sklepów on-line realnie wpływa na decyzje zakupowe ludzi oraz pozyskiwanie partnerów handlowych. Podstawową osią komunikacji on-line jest oczywiście witryna internetowa – ważne, aby była ona perfekcyjnie przygotowana dla różnych grup docelowych, nie tylko klientów ale też np. partnerów zagranicznych. Dobra strona powinna być oparta na tzw. systemie CMS, czyli specjalnym narzędziu, dzięki któremu aktualizacja i rozbudowa strony będzie banalnie prosta i możliwa dla każdego kto nie ma nic wspólnego z informatyką. Kluczem do sukcesu skutecznego projektu strony jest często właśnie dobry CMS. Do nowych działań w sieci – oprócz tych „tradycyjnych” jak klasyczna reklama internetowa, należy wykorzystanie narzędzi tzw. internet PR, które są relatywnie tanie, a skuteczne. Obecnie niesłychanie ważną rolę odgrywa również tzw. marketing wyszukiwarek czyli całokształt działań, które powodują, że gdy ktoś wyszukuje jakąś informacje w sieci, poprzez nie otrzyma adres naszej strony wysoko w wynikach wyszukania co przyczynia się często do jej odwiedzenia. Kompetencje w zakresie marketingu wyszukiwarek są bardzo ograniczone i zaledwie kilka firm w Polsce kompetentnie i skutecznie się tym zajmuje.


PIOTR DZIAKOWSKI

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA