Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Krajowy rynek wyposażenia łazienek coraz wyraźniej odczuwa zainteresowanie polskiego klienta ofertą ekskluzywnych produktów. To samo dotyczy segmentu grzejników łazienkowych. Tylko w tym roku pojawiły się na nim cztery nowe marki.

HANDLOWCY i przedstawiciele firm dystrybucyjnych wskazują na coraz większe zainteresowanie Polaków ekskluzywną ofertą wyposażenia łazienek. Oczywiście segment wysoki nigdy nie będzie sprzedawał się tak dobrze jak niski, ale jest kilka czynników, które dobrze rokują dla rozrastania się oferty ekskluzywnej. Wśród nich warto zwrócić uwagę na fakt bogacenia się polskiego społeczeństwa oraz stale rosnącej świadomości markowego produktu.
Polski rynek grzejników z niższej i średniej półki w całości zdominowali rodzimi producenci - ich liczba na rynku sięga już blisko 30. Część z nich, np. Instal-Projekt, należąca do Monkiewicz Group firma Iraklis, czy Enix do klientów kierują także produkty z zakresu drogich, dekoracyjnych grzejników łazienkowych. Nie stoi to jednak na przeszkodzie, aby na polski rynek trafiały nowe, ekskluzywne marki z zagranicy.
Tylko w tym roku dostępna w kraju oferta dystrybutorów grzejników z wysokiej półki powiększyła się o kolejne marki: firmy Britex o markę Cordihomei, Kalmaru o marki Vogue, Projectclima i Caleido, a krakowskiej firmy Eurocomex o grzejniki włoskiej marki Antrax. Dystrybutorem grzejników Caleido od tego roku jest także Piotr Mejza.
Potencjał polskiego rynku zdają się odkrywać także zagraniczne firmy produkujące grzejniki. Coraz częściej same zgłaszają się do nas, chcąc współpracować z dystrybutorem dobrze zaznajomionym z sytuacją polskiego rynku grzejników - mówi Jarosław Szymański, kierownik ds. techniczno-handlowych z firmy Britex.
DO I PRZEZ ARCHITEKTA. W przypadku grzejników ekskluzywnych podobnie jak innych produktów z segmentu wysokiego, niemałą rolę w sprzedaży odgrywa architekt i projektant. To właśnie oni współpracują z najbardziej zamożnymi klientami ostatecznymi, którzy mogą pozwolić sobie na wyposażenie w taki grzejnik nie tylko łazienki. Firma Britex za pośrednictwem projektanta realizowała ostatnio zamówienie opiewające na blisko 100 tys. zł - klient zamówił 12 grzejników do całego domu.
Mając świadomość tego, jak ważnym ogniwem w procesie sprzedaży ekskluzywnego grzejnika jest architekt i projektant firma Kalmar wydała w lipcu swój pierwszy katalog produktowy, w którym zaprezentowała ponad 250 modeli grzejników dostępnych w jej ofercie. 
- Nasz katalog został wydany przede wszystkim z myślą o projektantach i architektach, ale mogą z niego korzystać także klienci indywidualni. Aby zacieśniać współpracę Kalmaru z tą grupą klientów regularnie organizujemy także przeznaczone dla nich spotkania, na których prezentujemy nasze nowości. Od listopada 2006 r. odbyło się już pięć takich spotkań - mówi Urszula Stadnik, manager ds. architektów w firmie Kalmar.
Wprawdzie ekskluzywne grzejniki łazienkowe nie sprzedają się jak ciepłe bułeczki, ale w przypadku tego typu produktów nie o to chodzi. Nawet osoba zamożna wydając kilka tysięcy na grzejnik, chce go zobaczyć, wiedzieć jak on wygląda, uzyskać fachową poradę. A z możliwością obejrzenia tego typu produktu na ekspozycji w salonach łazienkowych jest wciąż krucho. Oferta się poszerza, popyt jest, wydaje się zatem, że pozostaje tylko stworzenie temu produktowi jak najlepszych warunków do zaistnienia na rynku - wspomina o tym w rozmowie z nami arch. Sławomir Mojsiuszko.
Prezentujemy Państwu w głównej mierze nową, dostępną na polskim rynku ofertę grzejników ekskluzywnych. 
MARTA MATRACKA
ZDJĘCIE: GRZEJNIK \"ZENITH\", PROD. VOGUE

KLIENT ZAWSZE PYTA O ŁADNY GRZEJNIK
ROZMOWA Z ARCH. SŁAWOMIREM MOJSIUSZKO
Jak ocenia Pan sytuację na polskim rynku grzejników dekoracyjnych? Czy spełnia on Pana wymagania - wymagania projektanta?
- Zasadniczo wymagań projektanta  żaden producent nie spełni, bo projektant jest od tego, aby wciąż wymyślać coś nowego i dziwić się, że jeszcze nie jest to zrobione. Widziałem mnóstwo pomysłów na grzejniki wychodzące z głów projektantów, tylko oczywiście nikt ich nie realizuje, bo grzejnik nie jest produktem, który da się jednorazowo zrobić. Można powiedzieć, że projektant jest zadowolony coraz bardziej, ale nigdy do końca zadowolony nie będzie, bo traktuje wnętrze indywidualnie - z założenia nie znajdzie tego, czego by szukał. Ale to nie wada, tylko cecha projektantów. Natomiast na pewno ten rynek się polepsza, oferta jest coraz bogatsza. Problem tkwi w tym, że jest bardzo mało miejsc, w których ten grzejnik można zobaczyć. Zdecydowaną ich większość obejrzeć można jedynie w katalogu. Klienta trudno jest przekonać np. do grzejnika kamiennego, jeśli nie może on go \"wziąć do ręki\". Firmy, które mają w swojej ofercie tego typu grzejniki rozsyłają do projektantów i architektów katalogi - co swoją drogą jest bardzo miłe - ale nie ma to wpływu na sprzedaż, bo klient rzadko decyduje się na coś czego nie może zobaczyć.

Czy Polacy rzeczywiście coraz bardziej doceniają wzorniczą wartość grzejnika i w związku z tym częściej decydują się wydać na nie pieniądze, nieraz duże?
Tak, Polacy zawsze doceniali wzorniczą wartość grzejnika i praktycznie każdy klient pyta o ładny grzejnik, szczególnie do łazienki. Oczywiście rynkowa oferta w tym zakresie jest interesująca, ale przyglądanie się atrakcyjnym wzorniczo grzejnikom nieodzownie idzie w parze z dużym zdziwieniem ich ceną. Można jednak powiedzieć, że polscy klienci coraz częściej decydują się wydać na nie duże pieniądze - nie dlatego, że zaczęli bardziej doceniać ich wartość, ale dlatego, że są bogatsi.

Jak ocenia Pan walory estetyczne polskich grzejników dekoracyjnych?
Większość polskich grzejników robionych jest dla polskiego klienta, więc są one stosunkowo tanie. Nie chodzi tu o to, że Polak nie umie zaprojektować ciekawego wzorniczo grzejnika, tylko jest to raczej efekt specyfiki polskiego rynku. Wydaje mi się, że na pewnym pułapie cenowym polskie grzejniki wcale nie są brzydsze od zachodnich. Polski design seryjny nigdy nie będzie awangardowy, bo Polacy nie są awangardowi. 

Czy często zdarza się zrealizować projekt z ekskluzywnym grzejnikiem?
Zdarza się zrealizować projekt z drogim grzejnikiem, szczególnie w łazienkach, o ile projektant założy wstawienie go już na samym początku inwestycji. Jeżeli klient umieszcza taki grzejnik w swoich kosztach, to po prostu traktuje go jako jeden z drogich elementów wyposażenia. Niestety zdecydowanie częściej grzejnik traktuje się jako uzupełnienie wyposażenia i dopiero na koniec inwestycji mówi się klientowi, że to \"uzupełnienie\" będzie kosztowało grube pieniądze. Wtedy mało prawdopodobne, że decyzja o zakupie takiego grzejnika rzeczywiście zostanie podjęta.

Czyli, że grzejnik wciąż traktuje się raczej w kategoriach mniej lub bardziej niezbędnego dodatku w łazience?
Zdarza się, że klienci sami nie chcą mieć grzejnika w łazience, ale i projektanci podchodzą do niego nierzadko w sposób dość przypadkowy. Nie raz widywałem łazienki, w których na wyposażenie wydano naprawdę duże pieniądze, jednak w kwestii grzejnika szczytem była srebrna drabinka. Dlatego zdarza się, że projektanci dążą do tego, żeby grzejnik w ogóle zniknął z łazienki. Myślę, że producenci i dystrybutorzy mają jeszcze sporo do zrobienia, aby zmienić sposób myślenia projektantów, którzy grzejnik w łazience wciąż traktują tylko jako konieczny dodatek. Wydaje mi się jednak, że zmienia się to wraz ze zmieniającą się ofertą rynkową.
Rozmawiała: Marta Matracka


RANKING GRZEJNIKÓW ŁAZIENKOWYCH
W kwietniu tego roku opublikowaliśmy na łamach \"Łazienki\" przeprowadzony wśród punktów handlowych z całej Polski ranking najlepiej sprzedających się grzejników łazienkowych w cenie powyżej tysiąca złotych brutto. Choć cenowa granica dla tego produktu ustalona została na poziomie ogólnie określanym jako niższy, w naszym zestawieniu znalazły się grzejniki w cenie mocno przekraczającej tysiąc złotych, np. \"Carre\" Vasco w cenie do blisko 4800 zł, czy \"Focus Chrom\" Enix do 3050 zł. Pierwsze miejsce dla chromowanego grzejnika \"Dexter\" Terma Technologie to najlepszy dowód na to, że polskich klientów coraz bardziej interesuje produkt ciekawy wzorniczo, estetyczny. Obecność w pierwszej dziesiątce modeli takich jak wspomniane \"Carre\" Vasco (2 miejsce w rankingu), czy \"Dualis Plus\" Zehnder (miejsce 6), to natomiast głos zmian jakie zachodzą na polskim rynku grzejników ekskluzywnych.

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA