Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Atrakcyjny, ale i konkurencyjny

REKLAMA

Akcesoria łazienkowe wydają się być – w porównaniu z innymi elementami wyposażenia łazienki – „drobiazgiem”. Ale to właśnie drobiazgi często nadają wnętrzu jego niepowtarzalny klimat. Dodatki dopełniają aranżację łazienki, dekorują ją, ale nie można też pominąć ich praktycznej roli. W końcu trudno wyobrazić sobie łazienkę bez mydelniczki lub dozownika na mydło.

Z PUNKTU
widzenia konsumenta zakup akcesoriów łazienkowych zazwyczaj nie wiąże się z wysokim kosztem, choć są oczywiście wyjątki od tej reguły – jak to zresztą m.in. udowadnia prezentowany w aktualnym numerze przegląd akcesoriów. Ale można zaryzykować stwierdzenie, że na zakup tego elementu wyposażenia może pozwolić sobie praktycznie każdy. Akcesoria, z racji stosunkowo niewielkich kosztów ich nabycia oraz możliwości bezproblemowego demontażu – szczególnie w przypadku dodatków stojących, są też elementem aranżacji, który z łatwością można wymienić.
Drobiazg ten jest o tyle istotny, że w bardzo szybki i prosty sposób możemy zmienić aranżację całej łazienki bez konieczności przeprowadzania kosztownych remontów – mówi Dorota Dukielska, trade marketing manager w firmie Duschy.

KONKURENCYJNY SEKTOR. Dlatego rynek akcesoriów łazienkowych – z perspektywy firm na nim działających - może wydawać się atrakcyjny. Działa więc na nim wielu producentów i dystrybutorów, którzy oferują  konsumentom ogromny wybór różnorodnych produktów tego typu. Udowadnia to m.in. ranking akcesoriów łazienkowych, który przeprowadził nasz magazyn w 2009 roku. Sprzedawcy wytypowali wtedy aż 114 najlepiej sprzedających się kolekcji akcesoriów 42 marek. I warto w tym miejscu podkreślić, że na potrzeby rankingu typowane były jedynie serie najlepiej się sprzedające – tych dostępnych jest znacznie więcej.
Na naszym rynku znaleźć można więc po pierwsze produkty przedsiębiorstw specjalizujących się w wytwarzaniu akcesoriów łazienkowych (np. naszych rodzimych firm Bisk, EKAplast, Andex lub też zagranicznych marek takich jak np. Hewi).  Ale akcesoria łazienkowe często też stanowią uzupełnienie portfolio firm produkujących armaturę lub inne elementy łazienkowego wyposażenia. Nie można też pominąć faktu, że funkcjonuje u nas również wiele większych i mniejszych  przedsiębiorstw, niezwiązanych stricte z branżą łazienkową, dystrybuujących produkty zagranicznych firm oferujących elementy wyposażenia i dekoracji domu, w tym łazienki. Spektrum dostępnych marek i  kolekcji akcesoriów łazienkowych jest więc naprawdę bardzo szerokie.

NIE TYLKO W SALONIE. Hasło różnorodności po-brzmiewa również, gdy przyjrzeć się sposobom dystrybucji akcesoriów łazienkowych.
Głównym kanałem dystrybucji naszych produktów pozostają markety budowlane, jednak również salony łazienkowe pozostają ważną częścią naszego rynku zbytu. Rokrocznie obserwujemy też wzrost sprzedaży w sklepach internetowych, ten kanał dystrybucji rozwija się najdynamiczniej – mówi Sebastian Sałkiewicz, zastępca kierownika działu handlowego w firmie Bisk.
Ale akcesoria łazienkowe są, pod względem dystrybucji, specyficznym produktem wyposażenia łazienkowego. Znaleźć je można również w punktach sprzedaży zupełnie niezwiązanych z branżą łazienkową – sklepach wielobranżowych, tzw. gospodarstwa domowego itp. Ciekawą ofertę akcesoriów łazienkowych posiadają również nierzadko salony i sklepy (również internetowe) oferujące prezenty i elementy wyposażenia domu – kuchni, łazienki, salonu, takie jak np. Czerwona Maszyna lub Galeria Limonka.
To kanał dystrybucji skierowany do bardzo wysublimowanego odbiorcy, gdzie nazwa studia lub projektanta odgrywa kluczową rolę przy decyzji zakupu danego produktu. Nie jesteśmy obecni w tym kanale dystrybucji, chociaż z punktu widzenia marketingowego czy PR firmy widzimy taką potrzebę – dodaje Sebastian Sałkiewicz.

KALEJDOSKOP ELEMENTÓW. Jak więc widać, wybór dostępnych marek i serii akcesoriów łazienkowych jest wyjątkowo bogaty, a razem z nim ich sieć dystrybucji. Natomiast przyglądając się bliżej aktualnej ofercie firm dostarczających akcesoria łazienkowe, można również zauważyć pewien trend – tendencję do rozbudowywania kolekcji o rozmaite elementy pozapodstawowe. Przykładem może tu być marka Pomd’or, której wybrane serie akcesoriów składać się mogą np. z ponad 20 różnych elementów.
Mimo że nie odnotowujemy sprzedaży różnych artykułów z tej samej kolekcji na tym samym poziomie, zdecydowanie bardziej opłacalne jest sprzedawanie serii rozbudowanych, szczególnie w proponowanym przez firmę Omnires przedziale cenowym. Klienci oczekują, aby produkty odpowiadały na szerokie spektrum ich potrzeb – mówi Marta Czerniakowska z firmy Omnires.
I tak, obecnie kolekcje akcesoriów łazienkowych oprócz elementów podstawowych, takich jak szczotki w.c., mydelniczki, wieszaki na ręczniki itp., zawierać mogą również np. dywaniki, półki i wieszaki o zróżnicowanych wymiarach, ale też spluwaczki, różnego rodzaju pojemniki, np. na płatki kosmetyczne czy chusteczki higieniczne. W kolekcjach akcesoriów łazienkowych znaleźć też można np. artykuły, które wydawać się mogą typowo drogeryjne - takie jak drapak do pięt lub szczotka do mycia pleców.
Klienci lubią mieć duży wybór, rozbudowane serie akcesoriów pozwalają im na stworzenie własnego zestawu. Jednak nie oznacza to, że kupują oni całe serie akcesoriów - zwykle ograniczają się do 2-4 produktów z serii – mówi Dorota Dukielska.

KONSUMENCKIE PREFERENCJE. Duża różnorodność charakteryzuje również materiały, z których wykonywane są obecnie akcesoria.  Na rynku znaleźć można dodatki łazienkowe wykonane np. z tworzyw sztucznych, szkła, ceramiki, kamienia naturalnego bądź sztucznego, kości, metalu, drewna czy skóry. Jednak największym powodzeniem wśród nabywców cieszą się niezmiennie akcesoria metalowe. Potwierdzeniem ich popularności mogą być wyniki wspomnianego rankingu przeprowadzonego przez naszą redakcję – w pierwszej dziesiątce tego zestawienia, w znakomitej większości znalazły się akcesoria mosiężne w wykończeniu chromowanym.
Akcesoria wykonane z metalu – najczęściej z mosiądzu lub stali szlachetnej – są najbardziej uniwersalne, praktyczne i trwałe. Choć popularne stają się produkty wykonane z ceramiki, gatunkowo dobrego plastiku czy wodoodpornego drewna – mówi Sławomir Telec, product manager w firmie Ferro S.A.
Również wzornictwo dostępnych na naszym rynku akcesoriów łazienkowych gotowe jest sprostać w zasadzie wszystkim gustom.
Z jednej strony ciągle duży udział w rynku stanowi wzornictwo konserwatywne, proponujące tradycyjne wzory. Jednak z roku na rok rośnie zainteresowanie, szczególnie w dużych miastach, wzornictwem odważnym zarówno pod kątem stylu, jak i koloru. Swych nabywców znajdują kolekcje oparte na minimalistycznych założeniach, jak również te osadzone w stylu vintage. Rzeczą która cieszy jest olbrzymie zainteresowanie klientów, produktami przyjaznymi środowisku. Wierzymy mocno, że nie jest to jedynie rodzaj mody, a dojrzewająca świadomość ekologiczna wśród polskich klientów – mówi Sebastian Sałkiewicz.
Z punktu widzenia konsumenta, rynek akcesoriów łazienkowych jest więc bogaty i różnorodny. Znaleźć na nim można produkty odpowiadające właściwie wszystkim upodobaniom estetycznym  i zasobności każdego portfela. Natomiast z perspektywy firm oferujących akcesoria jest to rynek z jednej strony na pewno atrakcyjny, z drugiej jednak dość trudny – bardzo konkurencyjny.
ANNA RADUCHA-ROMANOWICZ


PERSPEKTYWY DLA RYNKU AKCESORIÓW
Sebastian Sałkiewicz, zastępca kierownika działu handlowego w firmie Bisk
Nowym elementem, który obserwujemy jest wzrost udziału w sprzedaży marek własnych w marketach budowlanych. Jest to nowy rodzaj konkurencji dla dotychczasowych dostawców, ale w dłuższej perspektywie czasowej stanowi to ograniczenie oferty dla ostatecznego odbiorcy. Rynek akcesoriów łazienkowych jest nierozerwalnie związany z całą branżą sanitarną, która wskutek ogólnej sytuacji ekonomicznej przeżywa trudne chwile, więc liczymy, że nadchodzący rok przyniesie lepsze perspektywy rozwoju branży. Naszym atutem niewątpliwie jest duża elastyczność i zdolność dostosowywania się do zmieniających się warunków rynkowych.

Sławomir Telec, product manager w firmie Ferro S.A.
Rynek akcesoriów łazienkowych staje się coraz bardziej konkurencyjny, co świadczy o jego atrakcyjności. W zakresie produktowym designerzy i studia projektowe mają dużo do zaoferowania. Pojawia się więcej ciekawych, ergonomicznych i ekologicznych produktów. W obszarze dystrybucji coraz większą rolę odgrywać będą sklepy internetowe oraz dobre salony łazienkowe.
Od kilku lat obserwujemy tendencję zachowania cen produktów na podobnym poziomie, a nawet ich niewielkich obniżek. Ta tendencja powinna nadal się utrzymywać ze względu na to, iż większość oferowanych na rynku produktów pochodzi z Chin i innych krajów azjatyckich.
Zagrożenia dla rynku to właśnie produkty pochodzące z tych krajów – najczęściej kiepskiej jakości, oferowane w niskich segmentach cenowych, głównie w sklepach dyskontowych.


CO SPRZEDAJE SIĘ W SALONACH?
Wioletta Kuraś, Imex Top 32 w Gdańsku
W naszym salonie najczęściej sprzedają się dodatki chromowane - wykonane z metalu i pokryte chromem. Klienci preferują akcesoria o prostych, nowoczesnych kształtach. Natomiast najczęściej kupowanymi elementami kolekcji są dozowniki, uchwyty na papier, szczotki w.c., haczyki pojedyncze i wieszaki poziome. O wyborze danej serii najczęściej decyduje cena, ale również bogaty asortyment serii, np. możliwość wyboru różnych haczyków – pojedynczych, podwójnych, o różnych rozmiarach, kolorach, możliwość wyboru dodatków stojących jak np. mydelniczka czy szczotka.

Marcin Płaczkowski, Glaz-Bud w Łodzi
Rzadziej sprzedają się u nas akcesoria oferowane przez firmy produkujące armaturę. Prawidłowością jest, że serie akcesoriów oferowane przez producentów armatury są krótsze, mniej urozmaicone. Często są to dodatki podstawowe. A klienci wolą mieć możliwość bardziej elastycznego, indywidualnego wyboru. Dlatego częściej wybierają akcesoria z serii rozbudowanych, które umożliwiają np. bardziej precyzyjne dopasowanie długości półki. Wśród najlepiej sprzedawanych kolekcji zdecydowanie dominują u nas, ale myślę, że również w innych punktach sprzedaży, akcesoria mosiężne w wykończeniu chromowanym. Można również zauważyć pewną popularność akcesoriów wykończonych w starym mosiądzu, które kupowane są do łazienek utrzymanych w stylu retro.

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA