Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Na początku lipca (6-8.07) do Polski z ramienia Hiszpańskiego Zrzeszenia Producentów Wyposażenia Łazienek i Kuchni Ascon przybyła Natalia Ramón reprezentująca Departament Promocji Międzynarodowej Amec Ascon. Celem jej wizyty było przede wszystkim nawiązanie kontaktów z podobnymi zrzeszeniami działającymi na polskim rynku oraz nawiązanie nowych kontaktów komercyjnych. Jak twierdzi w rozmowie z miesięcznikiem „Łazienka” Jordi Gaya, dyrektor Zrzeszenia Amec Amelec / Ascon, przeprowadzona misja handlowa była udana, a Polska z perspektywy Hiszpanii jawi się jako rynek dużych możliwości.

Niestety, póki co globalny kryzys ekonomiczny skutecznie blokuje plany znacznej części inwestycji i dotyczy to oczywiście nie tylko rynków Polski i Hiszpanii. I o ile polska gospodarka wciąż jakoś broni się przed najgorszym, to Hiszpania już mocno odczuła skutki spowolnienia gospodarczego. Najbardziej odbiło się to na sektorze budowlanym, dla którego na ten rok prognozuje się kolejne spadki. Pierwsze trzy miesiące bieżącego roku przyniosły spadek sprzedaży mieszkań i domów o 33% w stosunku do tego samego okresu roku 2008 (źródło: Ascon). Zdaniem specjalistów to właśnie załamujący się sektor budowlany generuje w tej chwili największą liczbę bezrobotnych w Hiszpanii. Prognoza Komisji Europejskiej na rok 2009 dla tego kraju wskazuje na stopę bezrobocia na poziomie 17,3 %, co stanowi ponad dwukrotny wzrost w stosunku do roku 2007 (źródło: WPHI, Banco de Espada). Nietrudno wyobrazić sobie jak negatywnie wpływa to na konsumpcję prywatną, której poziom spada także wobec obaw tych, którzy pracy nie stracili. Dynamika wzrostu PKB dla Hiszpanii na rok 2009 przewidywana jest na poziomie -3,2 % (źródło: WPHI, Banco de Espada).
Problemy w sektorze budowlanym, zarówno w dziedzinie inwestycji publicznych, jak i prywatnych, w oczywisty sposób przekładają się na spowolnienie w branży wyposażenia łazienek. Według informacji podanych przez Zrzeszenie Ascon tegoroczne spadki ilości sprzedaży wśród producentów z branży sięgają od 30 do nawet 50% w stosunku do lat ubiegłych. Jednak dokładniejsze dane mogą zostać podane dopiero po podsumowaniu pierwszego półrocza 2009 r. Mogą one uleć zmianie, gdyż czerwiec oraz lipiec był okresem lepszych wyników.
MARTA MATRACKA




KRYZYS SIĘ KIEDYŚ SKOŃCZY
Rozmowa z Jordim Gaya, dyrektorem Zrzeszenia Amec Amelec/Ascon

– Czy może Pan opowiedzieć więcej o celu misji handlowej Hiszpańskiego Zrzeszenia Producentów Wyposażenia Łazienek i Kuchni Ascon w Polsce?
Celem misji Zrzeszenia względem firm, które już posiadają w Polsce swoich przedstawicieli czy dystrybutorów, było umocnienie relacji z nimi, a także zebranie informacji na temat sytuacji na polskim rynku w związku z globalnym kryzysem gospodarczym. Natomiast przez pryzmat firm nie posiadających tu swoich przedstawicielstw i dystrybutorów analizowaliśmy rynek oraz zdobywaliśmy pierwsze kontakty komercyjne.

– Jak z perspektywy Zrzeszenia jawi się rynek Polski na tle Europy? Czy jest to rynek perspektywiczny?
Aktualna sytuacja na polskim rynku nie jest najlepsza, ale to samo dzieje się w Hiszpanii i w większości krajów na całym świecie. Jednak nie zapominajmy, że kryzys się kiedyś skończy, a Polska pozostanie rosnącym rynkiem z prawie 40 milionami ludźmi żyjącymi tutaj. Polska jest także beneficjentem funduszy z Unii Europejskiej, co pomaga jej inwestować i rozwijać infrastrukturę, dlatego pozostaje jednym z najważniejszych krajów z perspektywy hiszpańskich firm produkujących wyposażenie łazienek i kuchni – zaraz po Francji, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Rosji.

– Czy hiszpański rynek wyposażenia łazienek mocno odczuwa wpływ światowego kryzysu ekonomicznego? Jak kryzys wpłynął na jego funkcjonowanie?
Kryzys zmienił wiele w sytuacji gospodarczej Hiszpanii. Ogółem wartość sprzedaży hiszpańskich producentów może spaść nawet o 40-60%. Poza tym, popyt na kredyty oraz cięcie weryfikacji poziomu ryzyka przez agencje ubezpieczeniowe w stosunku do kilku dystrybutorów w Hiszpanii złożyły się na spowolnienie aktywności w sektorze wyposażenia łazienek i kuchni.

– Czy za jakiś czas możemy spodziewać pojawienia się na polskim rynku nieznanych tu dotąd hiszpańskich marek wyposażenia łazienki?
Powiedziałbym, że z pewnością umieszczenie produkcji w Polsce byłoby interesujące ze względu na bliskość w stosunku do lokalnego rynku. Jednak wydaje mi się, że firmy po zakończeniu kryzysu będą dość zachowawcze jeśli chodzi o inwestycje. Chociaż z drugiej strony już dziś widać przedsiębiorstwa, które myślą o rozwijaniu swoich struktur, o zwiększeniu zatrudnienia, czy rozbudowie fabryk.

– Czy znani Panu polscy producenci wyposażenia łazienek są dla odmiany zainteresowani rynkiem hiszpańskim?
Zdecydowanie tak. Zajmuję moje stanowisko dopiero od 5 miesięcy, a już miałem kilka pytań od polskich firm produkujących wyposażenie łazienkowe i kuchenne dotyczących rynku hiszpańskiego.
ROZMAWIAŁA: MARTA MATRACKA

* AMEC – hiszpańskie zrzeszenie typu non-profit z ponad 35-letnim doświadczeniem w promocji eksportu i internacjonalizacji firm z różnych sektorów produkcji. Jego głównym zadaniem jest wzrost konkurencyjności ponad 500 zrzeszonych w nim producentów. Amec uznawane jest przez wszystkie oficjalne organizacje, organy i instytucje w Hiszpanii i za granicą. Składa się z 11 sektorów skupiających firmy z różnych branż, w tym m.in. ASCON, czyli Hiszpańskiego Zrzeszenia Producentów Wyposażenia Łazienek i Kuchni.


WIELKOŚĆ HISZPAŃSKIEGO IMPORTU I EKSPOTU W SEGMENCIE PŁYTEK CERAMICZNYCH, WYPOSAŻENIA METALOWEGO, MEBLI ŁAZIENKOWYCH I LUSTER, ARMATURY, ZAWORÓW, MIĘKKICH RUR DO INSTALACJI SANITARNYCH I SUSZAREK DO RĄK W PIERWSZYCH KWARTAŁACH 2008 I 2009 ROKU

                                    2008   2009 
import (w mln euro)        372   246 
eksport (mln euro)          283   238

źródło: Ascon

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA