Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Ta łazienka to projekt przemyślany w najmniejszym szczególe. Jest w niej tak samo dużo projektanta, wykonawcy oraz firmy sygnującej cały projekt swą nazwą. Ta łazienka to przede wszystkim efekt konkretnej idei.
ABY zrozumieć każdy z etapów jej powstawania należy zacząć od hiszpańskiej firmy ArtQuitect. Powstała ona na początku lat 90., a głównym zadaniem, jakie postawili sobie jej twórcy stała się zmiana myślenia Hiszpanów o wnętrzach kąpielowych. Ich celem była łazienka postrzegana jako wnętrze ogromnych możliwości – zarówno przestrzennych, jak i wzorniczych; przestrzeń współpracy architektów, projektantów wnętrz, designerów, w końcu producentów i handlowców. Realizację tego zadania ArtQuitect rozpoczęła od podjęcia współpracy ze znanymi producentami z całej Europy i dystrybucji ich produktów w Hiszpanii. Na ich liście znalazły się m.in. Vola, Rapsel, Nito, Bardelli. Razem z produktami zasadniczo zaczęto promować nazwiska projektantów produktów, które ArtQuitect sprowadzał – Arne Jacobsen, Shiro Kuramata, Gio Ponti, Philippe Starck, Matteo Thun, Piero Fornasetti. Im więcej produktów, tym więcej nazwisk, które miały niebagatelny wpływ na zmianę oblicza łazienki.
Ale ludzie z ArtQuitect czuli, że mogą więcej. W 2003 roku wypuścili na rynek katalog,
w którym prezentowali produkty autorstwa mało znanych designerów (głównie hiszpańskich), jak również wyprodukowane pod marką ArtQuitect Edition wyposażenie łazienkowe. Jednym z ostatnich owoców współpracy ArtQuitect i jednego z młodych hiszpańskich projektan-tów jest właśnie prezentowana łazienka – „AQHayonCollection”.
Jej projektantem jest Jaime Hayon, 32-latek, którego własny styl to jeszcze jeden dowód na skuteczne przełamywanie granicy między sztuką a designem. Wystarczy spojrzeć na projektowane przez niego figurki-zabawki („ArtToys”), które już zdobyły rynek azjatycki i pomału zaczynają pojawiać się także w Europie. Aż trudno uwierzyć, że każda sztuka to po prostu element serii, a nie pojedyncze, oryginalne dzieło. Podobnie jest z innymi jego pomysłami – jak choćby świecznikiem „Atom Candelabra” firmy Bosa. Można zaryzykować twierdzenie, że już niedługo charakterystyczne miękkie linie zaprojektowanych przez Hayona produktów staną się znakiem rozpoznawczym młodego projektanta. I chyba warto czekać na ten moment, bo Jaime Hayon wydaje się być wart zaufania.

TRANSFORMACJA BAROKU. Łazienka „AQHayon Collection” to połączenie modnej, barokowej stylistyki, szeroko zakrojonej funkcji oraz żartu. Kwintesencja działalności Jaime Hayona. Dominujący barok kreuje wprawdzie atmosferę elegancji, powagi, ale użytkownik wciąż dostaje informację, że ten projekt wcale nie jest tak do końca „serio”. Bo oto przy wannie pojawia się miejsce na spójną z całością popielniczkę, na ścianie zawisła ceramiczna końska głowa z kwiatami „w grzywie”, a rant umywalki zintegrowano z lampą – bądź co bądź bardziej przypominającą tę stołową niż łazienkową. Ta łazienka ma w sobie coś z mieszanki wybuchowej i chyba jedynie prawdziwi śmiałkowie mogliby w pełni wykorzystać jej potencjał – nie ten funkcjonalny, a przede wszystkim ideologiczny. Bo „AQHayonCollection” ma zgodnie z główną zasadą firmy ArtQuitec udowadniać, że łazienka jest równie plastyczną, równie nieprzewidywalną i równie dynamiczną przestrzenią jak każde inne wnętrze.
Ostatnią rzeczą, którą warto zaznaczyć w przypadku tej łazienki jest kwestia jej wykonania. Bo także i to nie było zasługą przypadku – przecież zdecydowano się na współpracę z najlepszymi. Misternie wycinane brzegi luster to zasługa technologii laserowej. Elementy ceramiczne wykonano w pracowni firmy Bosa, jednym z czołowych wytwórców zajmujących się produkcją wyrobów z ceramiki we Włoszech. Za wyprodukowanie reszty elementów serii odpowiada włoski Rapsel.
Idea, której podporządkowano powstanie tej łazienki to idea niepowtarzalności i perfekcji. Zrealizowana została na każdym z etapów powstawania „AQHayonCollection”. I oby wszystkie łazienkowe przestrzenie zapełniały się tak dopracowanymi przedmiotami.
MARTA MATRACKA

Jaime Hayon

Urodził się w Madrycie w 1974 roku. Tam też studiował w Europejskim Instytucie Designu. Swoją karierę rozpoczynał w Los Angeles, potem pracował w Paryżu, by w końcu trafić do Treviso we Włoszech. Pracował tam jako szef oddziału projektu w firmie Fabrica należącej do Grupy Benetton. Obecnie mieszka i pracuje w Barcelonie. Rozpoznawalny jest nie tylko dzięki swojemu stylowi projektowania – bardzo wyraźnemu na przykładzie „AQHayonCollection”, czy koncepcji „Mediterranean Digital Baroque”, w której prezentuje m.in. meble. Kolejną cechą charakterystyczną Jaime Hayona jest zamiłowanie do przebierania się, np. chociażby w strój różowego królika. Jak mówi, designerzy traktują siebie zbyt poważnie.

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA