Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Targi ISH we Frankfurcie to wydarzenie, na które czeka cała europejska branża wyposażenia łazienek. To tu największe i najbardziej liczące się marki wytyczają łazienkową modę i kierunki rozwoju technologii. Tegoroczna edycja także przyniosła wiele interesujących premier.

REKLAMA

Targi ISH we Frankfurcie to wydarzenie, na które czeka cała europejska branża wyposażenia łazienek. To tu największe i najbardziej liczące się marki wytyczają łazienkową modę i kierunki rozwoju technologii. Tegoroczna edycja także przyniosła wiele interesujących premier.

Tegoroczne targi ISH we Frankfurcie nad Menem trwały od 15 do 19 marca. Tym razem impreza ta zanotowała niewielki spadek liczby wystawców - wzięło w niej udział 2350 firm (z 58 krajów), czyli o 30 mniej niż w poprzedniej edycji. Mniejszy o 34 firmy był także udział wystawców zagranicznych, w tym roku było to 1225 firm.

Tradycyjnie już wystawa odbywała się w czterech sektorach tematycznych. Jak zwykle największy z nich był poświęcony technice grzewczej i gazowej (\"Building and energy technology\") - 916 wystawców. W drugim co do wielkości sektorze wyposażenia łazienek (\"The bathroom experience\") swoją ofertę prezentowało 676 firm, czyli o 11 więcej niż w poprzedniej edycji. Pozostałe dwie wystawy to: instalacje (\"World of instalation technology\") - 486 firm oraz klimatyzacja i wentylacja (\"Airontec\") - 272 firmy. Szacuje się, że w tym roku targi odwiedziło 180 tys. osób.

SEKTOR DALEKOWSCHODNI. Odzwierciedleniem znaczniejszego udziału produktów chińskich na rynkach europejskich był też większy niż przed dwoma laty udział wystawców z Chin. W tym roku do Frankfurtu przyjechało 76 firm z tego kraju. To co prawda jedynie wzrost o 14 firm w stosunku do roku poprzedniego, ale wart podkreślenia jest inny fakt z tym związany. A mianowicie to, że coraz bardziej zauważalny jest \"europejski\" i \"profesjonalny\" poziom w jaki wystawiają swoją ofertę na targach producenci z Chin. Jeszcze dwa lata temu ich stoiska były zazwyczaj niewielkimi boksami, w których produkty prezentowano na ekspozytorach, reszta oferty dostępna była w katalogach. W tym roku kilkunastu producentów miało już większe stoiska, na których prezentacja przygotowana była według europejskich standardów. Produkty pokazane zostały w aranżacjach, a stoisko było projektowane. To chyba jeszcze jeden dowód na to, iż Chiny stają się coraz poważniejszym konkurentem na europejskim rynku wyposażenia łazienek. Są i będą, najprawdopodobniej nie tylko w sektorze produktów zaliczanych do niskiej półki cenowej.

WYSTAWY TOWARZYSZĄCE. Tradycyjne już najważniejszą wystawą towarzyszącą targom ISH była prezentacja produktów nagrodzonych w konkursie \"Design Plus\". W tym roku kapituła konkursu nagrodziła tą prestiżową nagrodą 38 produktów spośród 249 zgłoszonych.

Nowym przedsięwzięciem była też wystawa pokonkursowa, a zarazem forum dyskusyjne dla architektów i projektantów \"Outlook - Shaping Water\". Wystawa zawierała prezentacje nagrodzonych prac-idei wyrażających innowacyjny sposób pojmowania strefy łazienki.

W tym roku po raz pierwszy równolegle z targami ISH odbywał się \"Lifetime Congress\". Cykl seminariów i warsztatów, które odbyły się w ramach kongresu poświecone były najnowszym trendom na rynku w sektorze spa i wellness (rozwój architektury ośrodków spa, wyposażenie hoteli, oraz najnowsze trendy w klubach fitness i medycznych).

GŁÓWNE TENDENCJE. Czy tegoroczne targi przyniosły jakieś znaczące trendy w produktach wyposażenia łazienek? Czy dwa lata, które upłynęły od ostatnich targów, to wystarczający okres na zaznaczenie zmian w ogólnym zarysie łazienki? I tak, i nie. Tak, bo szybki rozwój techniki ułatwił wprowadzenie szeregu innowacyjnych rozwiązań technologicznych, które pozwoliły na uatrakcyjnienie oferty głównie urządzeń kąpielowych. Nie, bo w kwestii wzornictwa nastąpiły co prawda pewne znaczące zmiany, ale są one głównie kontynuacją i naturalnym rozwojem zgodnie z kierunkiem, jaki zarysował się już przed dwoma laty.

I tak główną tendencją jaką można zaobserwować wnikliwie śledząc ofertę tegorocznych targów ISH jest dalszy rozwój łazienki w duchu wellness. Prezentowane propozycje łazienek, to głównie obszerne przestrzenie, w których główną rolę gra żywioł wody. Stąd wielość propozycji różnego rodzaju kaskad i deszczownic, z których najbardziej efektownie prezentowały się te przeznaczone do montażu w suficie. Niejednokrotnie o średnicy dochodzącej do 1 m stały się widowiskowym rozwiązaniem, pozwalającym \"przenieść żywioł deszczu\" do domowej łazienki.

Także w bateriach i panelach prysznicowych szczególny nacisk położono na \"uwolnienie\" żywiołu wody. Zastosowano takie rozwiązania, które pozwalałyby jak najbardziej uwidocznić efekt płynięcia czy wylewania wody. Dodatkowym urozmaiceniem, które idzie w parze z naciskiem na odkrywanie żywiołu wody jest coraz wyraźniejsze stosowanie światła. Dotychczas zarezerwowane dla kabin masażowo-parowych i wanien z hydromasażem wyraźnie zaczyna być stosowane także w panelach i zestawach prysznicowych, a także w bateriach. Wykorzystywane jest ono nie tylko jako element chromoterapii, ale też dla podkreślenia żywiołu wody, a także ze względów funkcjonalnych.

Przestrzenność jako jeden z głównych wyznaczników stylu wellness wyraźnie widać w kabinach prysznicowych. Nadal rozwijają się one w kierunku otwierania przestrzeni - chodzi tu o stosowanie minimalistycznych przeszkleń oddzielających strefę kąpielową i kabiny typu walk in. Wszystkie te typy kabin mają jedną cechę wspólną - rozwijają się w duchu minimalizowania widoczności elementów konstrukcyjnych i coraz większej czystości formy.

Najwyraźniejszą zmianą jaką dało się zaobserwować podczas targów były nowe formy ceramiki. Niemalże wszyscy producenci zaoferowali te produkty w miękkich, organicznych kształtach, często obłych czy wręcz kulistych. Zdecydowanie zauważalne jest tu odejście od kubicznych form o dynamicznych, ostro zarysowanych krawędziach. Podobnie jest z wannami, które swoimi formami zbliżają się do coraz to prostszych kształtów o bardziej miękkich i subtelnych liniach.

Śledząc te najbardziej spektakularne premiery tegorocznych targów ISH można odnieść wrażenie, że sama funkcjonalność produktów wyposażenia łazienki już nie wystarcza. Coraz istotniejszą rolę odgrywa ich oddziaływanie na zmysły i to nie tylko poprzez samo wzornictwo, ale też szereg innych zabiegów technologicznych. Dopiero ta nowa, dodana jakość czyni produkt rzeczywiście atrakcyjnym w wielu wymiarach. Po raz kolejny przedstawiamy dowody na to, że w wyposażeniu łazienek jest jeszcze wiele do odkrycia.

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA