Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Odbywające się rokrocznie na przełomie września i października targi \"Cersaie\" w Bolonii to miejsce, w którym lansuje się wzory płytek ceramicznych na najbliższy rok. Jednak w tym sezonie można mówić bardziej o przypomnieniu dotychczasowych niż wprowadzaniu nowych wzorów.

Na ubiegłoroczne \"Cersaie\" można spojrzeć dwojako. Z jednej strony, jeśli zważyć, że jest to stolica ceramicznego świata i właśnie tu powinny być lansowane nowe wzory i tendencje, to najbliższy sezon zapowiada się wyjątkowo skromnie. Jeśliby porównać ubiegłoroczną edycję bolońskiej imprezy z tym, co prezentowano

2 lata temu, można śmiało powiedzieć - wszystko już było i nie będzie w tym stwierdzeniu wiele przesady.

Włosi są pragmatyczni i potrafią łączyć koszty poszukiwań nowych rozwiązań technologicznych z wynikami handlowymi. Właśnie na przykładzie 2003 roku widać, jak bardzo najwięksi producenci zwolnili tempo nakładów na nowe technologie, a co za tym idzie i nowe możliwości kreowania wzorów. Natomiast fenomen włoskiego rynku polega na tym, że skoro nie ma możliwości kreowania zupełnie nowych rozwiązań, trzeba jeszcze raz przejrzeć i uzupełnić aktualne propozycje. Dlatego też ubiegłoroczne \"Cersaie\" było wielką powtórką dotychczas pojawiających się wzorów i tematów, co nie znaczy wcale, że prezentowano kolekcje sprzed roku czy dwóch. Nowych serii nie brakowało, tyle że były one skrojone w \"starym duchu\", jeśli można użyć takiego określenia dla nazwania trendów i rozwiązań, które funkcjonują nie więcej niż dwa lata. Rok 2003 to rok, w którym umacniane były wzory z lat ubiegłych, rozbudowywane do większej liczby serii, proponowane w nowych konfiguracjach.

Dwa kierunki. Już z pobieżnego oglądu targów wynika, że tak jak w całej sztuce aranżacji wnętrz, tak i w płytkach ceramicznych, które muszą być jej podporządkowane, w tym sezonie nadal będzie obowiązywał minimalizm.

Nadal pozostaniemy więc w ascetycznym świecie monochromatycznych

powierzchni, oszczędnego gospodarowania elementami zdobniczymi, przestrzeniach bardziej pustych niż zapełnionych, otwartych niż zamkniętych.

Czy to nie nużące? - można by

zapytać. Owszem, tak - dlatego też Włosi coraz chętniej próbują podważyć minimalistyczny kanon na różne sposoby. Z jednej strony wprowadzają ornament, bardzo oszczędnie i ostrożnie, do czego jeszcze powrócę, z drugiej zaś wyraźnie umacnia się tendencja zarysowana już w 2002 roku - nawiązanie do wzorów inspirowanych latami 60. i 70., co ma miejsce oczywiście w modzie czy wszelkiego rodzaju dziedzinach związanych z tkaninami. Oznacza to użycie zupełnie innej palety kolorów oraz ujęć graficznych w projektowaniu płytek i co by nie mówić, jest to na pewno tendencja obwieszczająca zmianę dotychczasowego podejścia do wzornictwa.

Kolor. Zgodnie z powyższym założeniem łatwo można wyróżnić z ogromu proponowanych kolekcji dwie zupełnie odmienne szkoły kolorystyczne. Pierwsza, zgaszona, stonowana i bardziej naturalna paleta brązów, beży, szarości to oczywiście dominanta ascetycznego minimalizmu. Druga przynosi kolory żywe i soczyste, czy jak mówią Włosi, świecące, z utrwaloną w nich pozytywną energią i witalnością. Co ciekawe, w tej drugiej opcji mamy również paletę delikatnych pasteli: różów, żółci, błękitów czy zieleni. Poprzez wzory jest ona związana z inspiracjami z lat 60. i 70., natomiast pozwala uniknąć niebezpieczeństwa pewnego przytłoczenia kolorem w sytuacji, gdy operuje się wyłącznie soczystymi barwami.

Duże płaszczyzny jednolitych barw bywają czasami złamane poprzez użycie kontrastowych insertów z innych niż ceramika materiałów, takich jak drewno, metal, kamień czy szkło.

Dekoracje. Minimalizm sam w sobie jest sztuką używania monochromatycznych płaszczyzn i trudno tu mówić o szczególnym wykorzystaniu kolorów. Wspomniana wcześniej tendencja poszukiwania jego nowej formuły objawia się także w ten sposób, że kolor na płytce jest jakby przetarty, niejednorodnie położony, co buduje ciekawy efekt.

Druga sprawa to faktura płytek. W 2003 roku producenci niezwykle mocno rozwinęli sztukę geometrycznych reliefów, które znakomicie wzbogaciły minimalizm, nie naruszając zasadniczo jego głównych założeń. Oprócz projektowanych w ten sposób listew czy insertów, mamy płytki o dużych formatach, na których relief jest pomysłowo zróżnicowany, tworząc nieraz skomplikowane kompozycje.

Charakterystyczne jest to, że mamy do czynienia nie tylko z bliższym minimalizmowi wykończeniem

matowym. Często są to płytki mocno szkliwione, aby gra światła na różnorodnej powierzchni mogła wydobyć kunszt płytki. W tego rodzaju płytkach minimalizm spotyka się z nową tendencją, bowiem te ostatnie - mocno szkliwione kolekcje reliefowane - mogą być wykonane zarówno w jednym (np. białym) kolorze lub łączyć kilka barw.

Natomiast osobnym tematem są dekoracje inspirowane latami 60. i 70. Jest ich już naprawdę wiele i przedstawiają się bardzo interesująco. W tym sezonie będą modne, podobnie jak i w poprzednim, kwiaty, owoce, warzywa stosowane jako element dekoracyjny listew, bliskie duchem pop-artowi, który mniej więcej wtedy święcił swoje największe triumfy. Obok nich jest miejsce na wzory o rysunku abstrakcyjnym - organicznym i miękkim, często przybierającym postać gry z obserwatorem dzięki wykorzystaniu różnego rodzaju zjawisk optycznych. Mamy więc wspaniałe, falujące pasy, pulsujące koła, przenikające się przecierki etc.

Dekoracje graficzne mogą być też rysunkiem wykonanym z wykorzystaniem różnicy faktur - gładkiej i matowej, co jest swego rodzaju zminimalizowanym reliefem, sprowadzonym do graficznego wymiaru. Do wzornictwa płytek, jak do każdej innej dziedziny, przenika również styl gier komputerowych, Internetu i temu podobnych zjawisk. Dekoracją na płytce może być więc napis, komenda lub znak o znaczeniu użytkowym.

Formaty. Największa zmiana, jaka dokonała się we wzornictwie płytek ostatnich lat, polega chyba na sposobie kształtowania formatów, a co za tym idzie nowych możliwości kompozycyjnych. Ubiegłoroczne \"Cersaie\" w pełni utrzymało tę tendencję. Prostokątne, mocno wydłużone formaty komponowane horyzontalnie mają dominujące znaczenie. Mogą być łączone z innymi kontrastującymi wymiarami, najczęściej mniejszymi mozaikami, jednak nie w formacie tradycyjnych kostek, ale cegiełek.

Wydłużone, horyzontalnie komponowane na ścianie płytki znacznie mocniej oddziałują wzorem, podkreślając swój ozdobny charakter. W przypadku płytek podłogowych formaty upodobniające je do klepki podłogowej czy panela to także wyzwanie dla projektantów podłóg. Dają one dużo więcej możliwości, co nie jest jednak łatwo wykorzystać. Na polskim rynku być może jeszcze tego nie widać, ale już wkrótce fala nowości z \"Cersaie\" znajdzie się w naszych sklepach.

JAROSŁAW ŻUKOWSKI

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA