Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Ma być lepiej, zapowiadają analitycy.

REKLAMA

 Chcąc nakreślić kondycję targów w Polsce  trudno oprzeć się wrażeniu, że ma się do czynienia z  pewnym paradoksem. Z jednej strony eksperci przepowiadają ożywienie targowej koniunktury, z drugiej docierają wiadomości o odwołaniu targów Housebuilding czy Aquabud.

Po czasie targowego boomu w połowie lat 90., od roku 2000 postępowało powolne ochładzanie się targowej koniunktury, co było ściśle związane z sytuacją gospodarczą w kraju. Jednak w prognozach targowych na najbliższe dwa lata (2006 r. i 2007 r.) powiało optymizmem – eksperci przepowiadają ożywienie targowej stagnacji. Świadczą o tym m.in. badania przeprowadzone w połowie bieżącego roku przez Instytut Badania Opinii i Rynku Pentor-Poznań. Planowanie udziału w targach, jakie na najbliższe lata deklarują badani, to najlepszy wskaźnik poprawy „targowych nastrojów”.
Badania jedno, a rzeczywistość drugie – w ciągu ostatnich dwóch lat z targowej mapy kraju zniknęły 3 istotne imprezy targowe: Instalexpo, Housebuilding i Aquabud. Dlaczego? Organizator targów Instalexpo (Instalator Polski) tłumaczył decyzję odwołania imprezy trudną ogólną sytuacją w gospodarce, a w szczególności w branży instalacyjnej. Z portfela Międzynarodowych Targów Gdańskich wypadło kilka imprez, m.in. targi Housebuilding i Aquabud. Jako przyczynę odwołania targów Housebuilding organizator podaje małe zainteresowanie branży uczestnictwem w imprezie; powodem odwołania Aquabudu był brak zainteresowania imprezą ze strony włodarzy miast – do których targi te były kierowane.

NIE MA INSTALEXPO. W 2003 roku z targowej mapy Polski zniknęły warszawskie targi Instalexpo – jedna z dwóch liczących się w kraju imprez branży instalacyjnej. Zniknęły między innymi z powodu straty prestiżu i nieodpowiedniej lokalizacji imprezy. Właściwie od początku wystawcy Instalexpo nie byli zachwyceni miejscem – wąskie i ciasne korytarze Pałacu Kultury i Nauki, obostrzenia dotyczące możliwości zabudowy stoisk w tych wnętrzach plus wysoki koszt powierzchni wystawienniczej z każdą edycją podlegały coraz ostrzejszej krytyce. Mimo to podczas kilku edycji, choć przed Pałacem dostawiane były namioty, organizator musiał odmawiać udziału firmom. Przełomowym dla targów był rok 2000, kiedy odeszły z nich firmy Junkers, Buderus, Rettig Heating. Potem zaczęli odchodzić kolejni wystawcy – w 2002 roku na Instalexpo zaprezentowało się zaledwie 60 firm (dla porównania – w roku 2000 było ich 250). Nawet przeniesienie targów do nowego i nowoczesnego obiektu ekspozycyjnego (hali EXPO XXI przy ul. Prądzyńskiego) w 2002 roku nie podreperowało kondycji imprezy.

NIE MA HOUSEBUILDING. Po 16 latach z targowej mapy Polski zniknęły Międzynarodowe Targi Budownictwa i Wyposażenia Wnętrz Housebuilding. Jeszcze pod koniec lat 90. były one zaliczane do „wielkiej czwórki” targów budowlanych organizowanych w Polsce. W czasach swojej świetności targi gromadziły nawet 500 wystawców  reprezentujących branżę budowlaną (producentów chemii budowlanej, płytek ceramicznych, systemów dociepleń),  wyposażenie łazienek, ogrzewania i wentylacji i in. W 2001 roku do Gdańska przyjechało już tylko 200 wystawców, w 2004 r. – 100 firm, z których najwięcej reprezentowało branżę związaną z budownictwem dróg i autostrad. Odwołane zostały także odbywające się równolegle z targami Housebuilding Targi Budownictwa Wodnego, Drogowego i Przemysłowego Inbud. I choć MTG zapowiadają, że decyzje o odwołaniu dotyczą najbliższych dwóch edycji wymienianych targów, to – jak wynika z doświadczenia innych organizatorów – po tak długim czasie nie decydują się oni na reanimację zawieszonych imprez.
NIE MA AQUABUDU. Czwarta edycja targów Aquabud była ostatnią. Co roku w kwietniu targi te skupiały producentów i dystrybutorów sprzętu dla obiektów rekreacyjnych, basenów, saun i solariów. Organizator przyznaje, że do zawieszenia  imprezy przyczyniła się głównie niska frekwencja zwiedzających – a głównie nieobecność włodarzy miast (osób decyzyjnych w przypadku powstawania obiektów takich jak aquaparki czy baseny). To zdanie organizatora. Wystawcy dołożyli kilka swoich „kamyków”:  spadek rangi imprezy głównie wśród wystawców i gości zagranicznych, brak odpowiedniej reklamy targów w mediach i wśród potencjalnych klientów oraz zapraszanie na targi nieodpowiedniego odbiorcy (np. młodzieży szkolnej). Mimo iż targi Aquabud to już zamknięty rozdział, MTG nie rezygnują ze współpracy z producentami z ww. branż. W przyszłym roku chcą zaproponować im nową imprezę targową, którą będą Targi Inwestycji w Turystyce Ciepły Bałtyk. Odbywać się one będą równolegle z Gdańskimi Targami Turystyki i Gdańskimi Targami Sportów Wodnych Polyacht. Zdaniem komisarza targów Ciepły Bałtyk, Dagmary Ziemiaszewskiej, nowe targi będą miały szerszą formułę niż Aquabud. Ich odbiorcą będą nie tylko inwestorzy np. aquaparków czy basenów przydomowych, ale także hotelarze, właściciele  obiektów sportowych i fitness.

MA BYĆ LEPIEJ. Przeciwwagą dla nasilonej, spadkowej tendencji jest z jednej strony  wspomniany już raport Pentora, z drugiej  zbliżające się wielkimi krokami targi Aqua-San.
Po pierwsze, badani przez Pentora wystawcy deklarują zwiększenie aktywności targowej w latach 2006-2007, po drugie potwierdzają użyteczność targów jako skutecznego instrumentu, po trzecie wreszcie – potwierdzają potrzebę specjalizacji targowych imprez. MTP – największy i najstarszy organizator imprez targowych – potwierdza wyczuwalną odwilż targowej koniunktury.
Generalnie porównując targi z ich ubiegłorocznymi edycjami rejestrujemy wzrost liczby wystawców i sprzedanej powierzchni wystawienniczej. Jest to wynik nie tylko pozytywnych trendów rynkowych, ale także naszej konsekwentnej i intensywnej pracy – mówi Bogusław Zalewski, prezes Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Kryzys, jaki przez ostatnie lata przeżywały targi w Polsce, a który był skutkiem globalnego kryzysu gospodarczego, zobligował organizatorów targów do poszukiwania rozwiązań, które uatrakcyjniłyby imprezy targowe. Zmobilizował ich też do pracy nad sobą. Te pozytywne zmiany dostrzegają wystawcy – z raportu wynika, że ich zdaniem poprawiła się jakość i kultura obsługi targowej (organizatorzy m.in. zminimalizowali bariery komunikacyjne i poprawili standardy obiektów targowych). Niemal 70% badanych przez Pentora wystawców deklaruje, że nie ma żadnych problemów z organizatorami targów. To dobra nota na dziś, ale i dobra prognoza na przyszłość jeśli chodzi o polski rynek usług targowych.

CO DLA ŁAZIENKI? Branża wyposażenia łazienek szukała swego miejsca między innymi na wszystkich opisywanych, zawieszonych imprezach. (Np. w 1997 roku na targach Instalexpo wystawiały się takie firmy jak Cadazzo, Villeroy & Boch, Grohe, Keuco, Jika Laufen, Oras, Kludi, Sanitec Koło i in.) Najdłużej próbowała odnaleźć się na Budmie. W 2002 roku po raz pierwszy doświadczyła własnej imprezy targowej (Santec), by przez następne 4 lata pozostać w zawieszeniu. Niektóre firmy przez ten czas w ogóle zrezygnowały z uczestnictwa w targach, inne szukały swego miejsca za granicą (m.in. na Mosbuild, Cersaie, ISH), jeszcze inne ograniczyły się do uczestnictwa w imprezach lokalnych.
Tak długa przerwa podsyciła tylko apetyt branży na własną imprezę targową. Czy zaspokoją go targi Aqua-San Salon Łazienek i Wellness, które odbędą się w Poznaniu w marcu przyszłego roku? I organizator – Międzynarodowe Targi Poznańskie, i stowarzyszenie Łazienka 2001 współpracujące przy tworzeniu formuły tych targów dokładają wszelkich starań aby tak się właśnie stało. Wiele więc wskazuje na to, że Aqua-San 2006 mają dużą szansę przełamać targowy impas, w jakim wydaje się być krajowa branża wyposażenia łazienek.
ANNA KOWALEWSKA

INSTALEXPO W LICZBACH
1997 r. (VI edycja) – 315 wystawców z 29 krajów (o prawie 50 wystawców więcej niż w 1996 r. i 3-krotnie więcej niż przed pięciu laty); zajęta powierzchnia: 17 tys. m2
1998 r. – 360 wystawców; zajęli całe dostępne miejsce w PKiN oraz 4 namioty pod Pałacem, kilkudziesięciu wystawcom organizator musiał odmówić udziału w imprezie z braku miejsca
1999 r. – 350 wystawców w PKiN oraz w namiotach; sytuacja z miejscem podobna jak w ub.r.
2000 r. – 250 wystawców w PKiN oraz w 3 namiotach; zajęta powierzchnia 16 tys m2. Po raz pierwszy powierzchni starczyło dla wszystkich. Na targach zabrakło takich firm jak: Junkers, Buderus, Rettig Heating
2001 r. – 130 wystawców; mimo zapowiedzi organizatora o zmianie miejsca targi odbyły się w Pałacu Kultury i Nauki.
2002 r. – ponad 60 wystawców; targi po raz pierwszy w nowym miejscu – w budynku EXPO XXI przy ul. Prądzyńskiego; skrócono czas trwania targów z 4 do 3 dni
2003 r. (XII edycja) – nie odbyła się

 

CZY AQUA-SAN 2006 SPEŁNIĄ OCZEKIWANIA BRANŻY?
Rada Programowa  Aqua-San Salon Łazienek i Wellness, w której skład wchodzą m.in. przedstawiciele MTP, stowarzyszenia Łazienka 2001, architekci oraz miesięcznik Łazienka intensywnie pracuje nad formułą targów. Ustalony jest już m.in. zakres imprez towarzyszących targom (konferencje, wystawy, wykłady). Rada Programowa pracuje też nad promocją oraz dotarciem z informacją o imprezie do osób ważnych dla wystawców. Patronem medialnym targów Aqua-San jest miesięcznik Łazienka.
Bogusław Zalewski, prezes Międzynarodowych Targów Poznańskich
– MTP jak i Łazienka 2001 przykładają się do tego, aby targi Aqua-San dały spodziewany efekt dla branży. Nam – jako organizatorowi – zależy zwłaszcza na zadowoleniu wystawców, którzy od targów oczekują głównie nawiązania nowych kontaktów. Naszym zadaniem jest więc zadbać o frekwencję osób profesjonalnie zainteresowanych ich produktem – instalatorów, architektów, projektantów, developerów, a także przedstawicieli handlu hurtowego i detalicznego oraz wykonawców. Czyli wszystkich tych, którzy będą dla nich potencjalnymi partnerami w biznesie. Cztery lata temu podjęliśmy wysiłek zorganizowania podobnej imprezy (były to targi o nazwie Santec), mamy więc już pewne doświadczenia i jesteśmy w stanie uniknąć pewnych niedociągnięć.

 

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA