Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Relacja ze spotkania \"Marketing w branży łazienkowej\"

REKLAMA

Stowarzyszenie Łazienka odnotowało swój kolejny sukces. Bo za taki z pewnością uznać można zorganizowaną przez nie konferencję „Marketing w branży łazienkowej”. Odbyła się ona 29 października, tradycyjnie już dla spotkań organizowanych przez Stowarzyszenie, w Hotelu Ossa w Rawie Mazowieckiej.

Już w 2007 roku ówczesny zarząd Stowarzyszenia Łazienka podkreślał, że swoją działalność będzie koncentrował na organizacji wydarzeń dla całej branży, a nie tylko firm zrzeszonych. Swej obietnicy dotrzymał już w 2008 roku, kiedy zainaugurowano pierwszą edycję Ogólnopolskiej Konferencji Branży Łazienkowej (jej kolejna, czwarta odsłona zapowiadana jest na maj 2011). W październiku bieżącego roku dołączyła do nich wspomniana i wyczekiwana konferencja dedykowana pracownikom działów marketingu firm z naszej branży. Zgromadziła ona może nie najliczniejsze, ale z pewnością zacne grono przedstawicieli polskiego rynku wyposażenia łazienek.

BRANŻA W SIECI. Konferencję otworzył blok wykładów poświęconych aktywności naszej branży w sieci. Obecnie internet jest zdecydowanie najchętniej wykorzystywanym medium na rzecz działań marketingowy. W branży łazienkowej w Polsce wciąż jednak jest nie tyle niedocenianym, ile pozbawionym pomysłu na odpowiednie i satysfakcjonujące dla różnych podmiotów jego zastosowanie.
Jako pierwszy wystąpił Łukasz Wyglądała (MEC Interaction) z prezentacją „Digital marketing – najnowsze trendy w marketingu interaktywnym”. Swój wykład rozpoczął od podania kilku danych związanych z funkcjonowaniem internetu, które najpełniej ukazują jego potencjał. Już ponad połowa populacji ludzi na ziemi korzysta z tego medium i nawet globalne spowolnienie gospodarcze nie powstrzymało wzrostu wydatków na internet, które w roku 2009 wzrosły o 17% w stosunku do roku 2008 (w porównaniu z rokiem 2007 wzrost wydatków na ten cel w 2009 wzrósł prawie dwukrotnie!). Średni udział internetu w wydatkach reklamowych rośnie, chociaż sieć wciąż przegrywa z telewizją. Łukasz Wyglądała podkreślał istotność serwisów społecznościowych jako form szczególnie przywiązujących do siebie internautów – korzysta z nich już ponad 80% użytkowników internetu w Polsce. Wskazywał także na inne możliwości wykorzystania potencjału reklamowego firm z naszej branży za pomocą internetu – np. aplikacji mobilnych, blogów, czy wciąż mocno futurystycznych Augmented Reality.
Drugą prezentacją był wykład Pauliny Adamskiej i Rafała Sobiczewskiego (Gemius S.A.) na temat „E-łazienka: Czy internet może być elementem komunikacji z klientem branży sanitarnej?” Słuchacze otrzymali kolejną dawkę danych na temat zasięgu i możliwości internetu. Co ważne, z badań przeprowadzonych przez Gemius jasno wynika, że internet zdobywa nie tylko coraz więcej użytkowników, ale systematyczne wzrasta także ilość czasu spędzanego przez nich w sieci. W 2009 roku było to blisko 48 godzin w ciągu miesiąca – blisko siedem więcej niż w roku 2008. Internauci dzielą swój czas w necie głównie na social media oraz poszukiwanie informacji. Badania wskazują, że rola internetu jako informatora na temat produktów i usług jest dużo większa niż jako bezpośredniego medium sprzedażowego. Dlatego tak ważne jest, aby marka będąc w sieci niosła ze sobą przekaz o swojej wysokiej jakości i budowała swój brand. Wykorzystując wiedzę na temat informacyjnej funkcji internetu warto dawać internautom narzędzia do tego, aby mogli profilować swoje potrzeby i wybierać najodpowiedniejsze dla nich produkty.
Kolejnym punktem spotkania była dyskusja panelowa poświęcona przyszłości komunikacji w internecie z klientami branży łazienkowej. Wzięli w niej udział Paulina Adamska, Łukasz Wyglądała i Rafał Sobiczewski.

MARKETING O WIELU TWARZACH. Drugą część konferencji rozpoczął wykład dr Zbigniewa Okonia z kancelarii DLK Korus Okoń Radcowie Prawni, poświęcony ramom prawnym akcji promocyjnych B2B, chętnie i stosunkowo często wykorzystywanym przez firmy w naszej branży. Dr Okoń poruszył m.in. kwestie kwalifikacji akcji promocyjnych i związane z tym konsekwencje prawne i podatkowe organizacji sprzedaży premiowej, konkursu i loterii promocyjnej, kwestie dotyczące programów lojalnościowych i motywacyjnych, a także podał przykłady optymalizacji podatkowej akcji promocyjnych.
Po nim wystąpił Jerzy Żylak (Juwanela Consulting) z prezentacją „Promocje w sieciach marketów budowlanych (DIY)”. W swym wystąpieniu szukał odpowiedzi na pytania, dlaczego warto promować swoje produkty w marketach i w jaki sposób to robić. Jak wykazał, sprzedaż promocyjna może stanowić nawet ponad 20% dziennego obrotu sklepu tego typu. Dlatego tak ważne jest, aby korzystać z takich narzędzi promocji jak katalog sezonowy, ulotka (na przykładzie ulotek najlepiej widać wzrost znaczenia wyposażenia łazienkowego z perspektywy marketu – od 3-4 lat pojawiają się ulotki poświęcone wyłącznie łazience), prezentacja regałowa oraz prezentacja paletowa. Asortyment, który wart jest szczególnej promocji w sieciach DIY to zdaniem Jerzego Żylaka nowości, produkty wyprzedażowe, kolekcje promocyjne, czy artykuły o największym znaczeniu w ofercie danego producenta.
Następnie wystąpił Mariusz Mojsak (3m Projekt), który mówił o nowych technologiach w projektowaniu i produkcji materiałów POS. W swym wystąpieniu przedstawił możliwości druku cyfrowego, solwentowego i UV, porównał koszty produkcji POS w zależności od wybranej technologii, a także omówił znaczenie kreacji materiałów reklamowych w punkcie sprzedaży. Wszyscy uczestnicy konferencji mieli możliwość obejrzenia próbek materiałów wytwarzanych w omówionych technologiach i zastosowaniach.

Ciąg wykładów przerwany został przez kolejną dyskusję panelową zatytułowaną „Skuteczna komunikacja promocyjna ze środowiskiem architektów wnętrz”. Jej głównym uczestnikiem był architekt Zbigniew Tomaszczyk (Decorum Architekci).
Po dyskusji, jako ostatni, wystąpił Ireneusz Kalinowski, właściciel agencji IrMedia, który przedstawił najważniejsze z perspektywy branży zagadnienia dotyczące PR w pytaniach i odpowiedziach. Swoje wystąpienie rozpoczął od przedstawienia różnic pomiędzy PR a reklamą. Wśród najważniejszych znalazły się m.in. relatywnie niższe koszty PR względem reklamy oraz trwalsze efekty PR z racji na „obiektywny” sposób przekazania informacji. Ireneusz Kalinowski podkreślał jednak, że reklama i PR nie konkurują ze sobą, a powinny działać razem, być spójne i uzupełniać się. Wskazał także na podstawowe potrzeby we współpracy agencji PR z klientem, omówił najczęściej popełniane błędy. Zebrał także najnowsze trendy w funkcjonowaniu PR takie jak: wzrost znaczenia informacji o produkcje zamiast o firmie/marce, wzrost znaczenia internetu, a dokładnie social media oraz działań o zasięgu społecznym.

Konferencję „Marketing w branży łazienkowej” można niewątpliwie uznać za udaną. Aktualna tematyka – szczególnie ta związana z wykorzystaniem nowych możliwości internetu w marketingu – oraz profesjonaliści w roli wykładowców to najmocniejsze punkty spotkania. Warto podkreślić także dobrą organizację całości, a w szczególności utrzymanie całej konferencji w ryzach czasowych. Pozostaje mieć nadzieję, że spotkanie dedykowane działom marketingu branży łazienkowej doczeka się swej kontynuacji, a w przyszłości także zdecydowanie liczniejszego audytorium – szczególnie ze strony firm handlowych.
MARTA MATRACKA 


INTERNET TO KOMUNIKACJA 
Dyskusja panelowa „Przyszłość komunikacji w internecie z klientami branży łazienkowej”

Łukasz Wyglądała (MEC Interaction)

Jednym z najbardziej funkcjonalnych z perspektywy Państwa branży narzędzi internetowych jest wyszukiwarka. Użytkownicy w zasadzie nieustannie szukają informacji o produktach, rozwiązaniach, które mogą zastosować w domu, chcą zdobywać wiedzę, bo chcą być jak najbardziej kompetentni w rozmowach z tzw. fachowcami. Wyszukiwarka jest najbardziej banalnym, a zarazem podstawowym narzędziem, dzięki któremu branża łazienkowa może się komunikować z potencjalnymi klientami. Warto w sieci reklamować nie tyle sam produkt, ile dawać jak najwięcej praktycznych informacji na temat jego wykorzystania i użytkowania. W ten sposób klient czuje, że dostaje coś od nas, a nie tylko zostaje proszony o wydanie pieniędzy. W ten sposób powstaje między nami zaangażowanie.

Paulina Adamska (Gemius S.A.)

Przytoczę przykład branży z Państwem niespokrewnionej, ale może się on okazać przydatny i ciekawy. Zajmuję się branżą farmaceutyczną i ona ma w zasadzie w kwestii e-commerce takie same problemy jak Państwo. Większość zakupów jest tu dokonywana sposobem klasycznym, bezpośrednim, bo przecież kto nie chciałby porozmawiać z panią magister w aptece? Ale w tej branży pozyskiwanie informacji typu „co mi jest?”, „czym można to zaleczyć?” występuje przede w internecie. Czyli podobnie jak w branży wyposażenia wnętrz – najpierw oglądam w sieci, szukam informacji, potem idę do sklepu. W branży farmaceutycznej wielkość sprzedaży przez internet nie stanowi więcej niż 5% sprzedaży tradycyjnej. Ale to nie oznacza, że internet jest mniej ważny i powinniśmy działania w tym obszarze sobie odpuścić. Przez internet komunikujemy się z naszym użytkownikiem, potencjalnym klientem, coś mu dajemy. A jeśli coś mu damy – on to doceni. Dlatego w branży farmaceutycznej popularne jest ostatnio nie tyle budowanie portali sprzedażowych, ile portali stricte edukacyjnych, np. katar.pl, mamalergie.pl. Zawarte są w nich informacje, jak sobie z tymi problemami radzić, a przy okazji przemycana jest wiedza na temat tego, że nasz produkt jest dobry, skuteczny. Powtórzę jeszcze raz – generowanie niskiej wartości sprzedaży w internecie nie oznacza, że ma nas tam zabraknąć. 



ARCHITEKCI POTRZEBUJĄ WIEDZY 
Dyskusja panelowa „Skuteczna komunikacja promocyjna ze środowiskiem architektów wnętrz”

arch. Zbigniew Tomaszczyk (Decorum Architekci)

Architekt potrzebuje wsparcia przede wszystkim w zakresie wiedzy o produkcie, stosowanych rozwiązaniach, a Państwo są w bardzo dobrej sytuacji, że mogą mu tego wsparcia udzielić. Inną kwestią jest to, w jaki sposób się go udziela. Jest wiele metod docierania z wiedzą do architektów. Trzeba jednak oddzielić rynek kontraktowy i indywidualny. W przypadku rynku kontraktowego wpływ na dobór urządzeń sanitarnych jest w dużej mierze związany z budżetami, którymi dysponują inwestorzy. Jeśli chodzi o klienta indywidualnego, to tu dużo większy wpływ na dobór wyposażenia ma architekt i tego w zasadzie oczekuje klient. Architekt w obydwu przypadkach jest istotnym ogniwem jeśli chodzi o wybór konkretnych produktów, a sposób w jaki podejmowane są decyzje o wyborze są w zasadzie bardzo proste. Architekt najczęściej bowiem korzysta z materiałów i wiedzy posiadanych w swoim archiwum. Często jednak tej wiedzy jest po prostu za dużo i architektom trudno jest to wszystko nie tylko przeanalizować, ale nawet się z tym zapoznać. Tu powstaje zatem konflikt – my jesteśmy uzależnieni od producentów, a otrzymywanej wiedzy jest za dużo. Dlatego we współpracy tego typu tak ważne są osobiste relacje. Trzeba budować związek z daną marką, daną firmą, ale związek oparty na wolności. Agresywne próby nawiązania kontaktu zazwyczaj kończą się odwróceniem się architekta od takich osób. Wiedzę o produkcie trzeba sprzedawać inteligentnie.



CIEKAWA TEMATYKA I OKAZJA DO WYMIANY POGLĄDÓW - OPINIE UCZESTNIKÓW

Sławomir Gołębiewski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Kludi Armaturen Sp. z o.o.
- Zorganizowanie konferencji „Marketing w branży łazienkowej” było niewątpliwie dobrym przedsięwzięciem o ciekawie dobranej tematyce. Podjęte zagadnienia pozwoliły na usystematyzowanie informacji. Część z nich niewątpliwie zostanie wykorzystana w naszej firmie w najbliższym czasie.
Generalnie chciałbym zwrócić uwagę na relatywnie słabą frekwencję podczas konferencji. Branżę łazienkową reprezentuje w Polsce kilkudziesięciu markowych producentów i dystrybutorów - jak dobrze policzymy to nawet grubo ponad stu. Z firm dystrybucyjnych obecni byli tylko przedstawiciele Bims Plus.
Osobiście dobrze oceniam prezentacje z następujących bloków tematycznych: Digital marketing, E-łazienka, Ramy prawne akcji promocyjnych B2B, Public Relations – w pytaniach i odpowiedziach. Mniej przypadły mi do gustu prezentacje: Promocja w sieciach marketów budowalnych (DIY) i Nowe technologie w projektowaniu i produkcji materiałów POS. Moim zdaniem tematyka bardzo dobra, natomiast prezentacje zawierały mało informacji praktycznych, przełomowych. Odniosłem wrażenie, że nacisk w prezentacjach został położony w dużym stopniu na reklamę firm prelegentów.

Anna Piekut, specjalista ds. marketingu Sanplast SA
– Konferencja „Marketing w branży łazienkowej“ to ciekawa inicjatywa. Omówione zostały na niej narzędzia ważne we współczesnym marketingu, które nie są jednak w pełni wykorzystywane przez branżę łazienkową. Szerokie spektrum zagadnień pozwoliło na zapoznanie się ze specyfiką działań promocyjnych w naszej branży. Dodatkowym atutem wykładów, były osoby prowadzące, specjaliści-praktycy w danej dziedzinie. Stowarzyszenie skierowało ofertę nie tylko do decydentów poszczególnych przedsiębiorstw, ale także do pracowników, co z mojego punktu widzenia było bardzo dobrym posunięciem. Dzięki temu mogłam skorzystać z doświadczeń osób z wieloletnim doświadczeniem marketingowym. Tematyka była na tyle obszerna, że każdemu z wykładów można by było poświęcić odrębną konferencję lub szkolenie. Mam więc nadzieję, że planowane są kolejne edycje.

Piotr Koszek, marketing and business development manager Roca Polska
– Według mnie pomysł zorganizowania konferencji dedykowanej dla działów marketingu branży łazienkowej jest więcej niż bardzo dobry. Jak pokazała tegoroczna edycja jest wśród ludzi pracujących w branży chęć i wola do spotkania się i porozmawiania o problemach, które każdy z nas spotyka na co dzień. Była również konferencja miejscem wymiany poglądów na to co się dzieje na rynku. Uzupełnienie spotkania prezentacjami ekspertów zewnętrznych wobec branży również daje okazję do popatrzenia na interesujące nas kwestie z innej perspektywy, czasami bardziej zbliżonej do perspektywy naszych klientów końcowych. Mam nadzieję, że ta inicjatywa będzie w kolejnych latach kontynuowana.

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA