Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Co zrobić, kiedy pod podłogą łazienki znajduje się ponad metr wolnej przestrzeni? Przed tym problemem stanął architekt projektujący tę łazienkę. Okazuje się, że warto było zmierzyć się z wyzwaniem.
Dom, w którym zamieszkują właściciele prezentowanej łazienki, w pewnym momencie okazał się za mało funkcjonalny. Zamiast jednej rodziny, musiał pomieścić dwie, co wymagało generalnego remontu. Co ważne, okazało się, że aby spełniać oczekiwania wszystkich domowników wnętrze musi zostać znacznie przebudowane. Dość powiedzieć, że jedna z trzech łazienek znalazła się w miejscu klatki schodowej. Dwudziestokilkuletnia córka właścicieli domu, dla której wnętrze było specjalnie przygotowywane oraz architekt stanęli nagle przed niezwykłym zjawiskiem: w podłodze łazienki ziała ponad metrowej głębokości wnęka.
To, co dla niektórych może stanowić kłopot, dla innych staje się wyzwaniem. Okazało się, że 120 cm wolnej przestrzeni pod podłogą daje niespotykane możliwości aranżacyjne. Architekt zaproponował kilka zupełnie różnych koncepcji. Część z nich była niezwykle oryginalna, czy wręcz kontrowersyjna – jak chociażby pomysł umieszczenia pod podłogą fragmentu torów kolejowych, który odbijając się w lustrach sprawiałby wrażenie przebiegającego pod łazienką tunelu. Jednak tak ekstrawaganckie propozycje nie znalazły uznania w oczach młodej właścicielki łazienki. Okazało się, że świetną inspiracją mogą okazać się gusta i zainteresowania jej samej. Przede wszystkim nie pokrywają się one z typowym wyobrażeniem o gustach kobiety po dwudziestce – która według stereotypu powinna interesować się modą i inspirować tym, co najbardziej popularne, a jej łazienka powinna wyglądać jak przytulne „pudełeczko” pełne bibelotów.
Ta młoda kobieta na przekór standardom zainteresowana jest techniką, motoryzacją i – jak na to wskazuje teleskop stojący w jej pokoju – astronomią. Tak więc, również na przekór standardom, kolorystyka wnętrza jej łazienki musiała zostać ograniczona do bieli, czerni i odcieni szarości, a wśród wykorzystanych materiałów dominować miały metal i szkło. Stąd też wziął się pomysł przykrycia wnęki szklanymi taflami i umieszczenia pod nimi wykonanych ze szkła i luster „kryształów”. Dodatkowym rysem oddającym charakter zainteresowań młodej kobiety stały się fotografie elementów klasycznych samochodów, które naklejono na niektóre „kryształy”.
Również pozostałe elementy wyposażenia łazienki stanowią odzwierciedlenie gustów właścicielki. Widać to chociażby w nowoczesnym designie umywalki i baterii. Także wnęka prysznicowa ukryta została za transparentną szybą wahadłowych drzwi, które dodatkowo „nasycają” wnętrze szkłem. Całości dopełniają szaro-stalowe płytki, matowe, minimalnie zaakcentowane szafki oraz niestandardowe, wąskie lustro. Mimo wszystko warto zauważyć, że prezentowana łazienka nie razi swoją innością, a jej oryginalność może się podobać.
PROJEKT: ARCH. PAWEŁ SOKÓŁ – „EXIT” PRACOWNIA PROJEKTOWA
ZDJĘCIA: MONIKA FILIPIUK

TAJEMNICE SZKLANEJ KOMNATY
arch. Paweł Sokół

Przestrzeń pod podłogą dawała naprawdę duże możliwości aranżacyjne. Spośród wielu pomysłów zdecydowałem się na wariant „kryształowy” z uzupełniającymi
go elementami motoryzacyjnych fotografii. Jednak osiągnięcie zamierzonego efektu wymagało zastosowania odpowiednich środków technicznych. Ściany wnęki wyłożone zostały lustrami, co pozwoliło optycznie rozszerzyć jej przestrzeń. Pomiędzy nimi umieściłem kilka brył powstałych dzięki sklejeniu fragmentów szkła i luster. Na niektóre z brył naklejone zostały fragmenty zdjęć klasycznych samochodów. Lustra pozwoliły znacznie zmulitiplkować „kryształowy” efekt. Ponieważ konstrukcja opiera się na szkle, konieczne było jej odpowiednie wzmocnienie. Dlatego też tafle tworzące podłogę oparte zostały na ramie wykonanej z kwasoodpornej stali. Osiemnastomilimetrowe szkło z którego wykonano tafle było najpierw hartowane, a następnie powleczone warstwą teflonowych kuleczek, stanowiących zabezpieczenie antypoślizgowe. W profilu stalowej ramy ukryte zostały rzędy świetlówek podkreślających ostateczny efekt całości.

WYPOSAŻENIE I MATERIAŁY:
umywalka – „Smart, prod. Logo Design
sedes – „Starck”, prod. Duravit
kinkiet – prod. Axo
bateria umywalkowa – „Isystick”, prod. Zucchetti

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA