Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Rozmowa z Jordim Gaya, dyrektorem hiszpańskiego Zrzeszenia Amec Amelec/Ascon

REKLAMA

Na początku lipca (6-8.07) do Polski z ramienia Hiszpańskiego Zrzeszenia Producentów Wyposażenia Łazienek i Kuchni Ascon przybyła Natalia Ramón reprezentująca Departament Promocji Międzynarodowej Amec Ascon. Celem jej wizyty było przede wszystkim nawiązanie kontaktów z podobnymi zrzeszeniami działającymi na polskim rynku oraz nawiązanie nowych kontaktów komercyjnych. Jak twierdzi w rozmowie z miesięcznikiem „Łazienka” Jordi Gaya, dyrektor Zrzeszenia Amec Amelec / Ascon, przeprowadzona misja handlowa była udana, a Polska z perspektywy Hiszpanii jawi się jako rynek dużych możliwości.


– Czy może Pan opowiedzieć więcej o celu misji handlowej Hiszpańskiego Zrzeszenia Producentów Wyposażenia Łazienek i Kuchni Ascon w Polsce?
Celem misji Zrzeszenia względem firm, które już posiadają w Polsce swoich przedstawicieli czy dystrybutorów, było umocnienie relacji z nimi, a także zebranie informacji na temat sytuacji na polskim rynku w związku z globalnym kryzysem gospodarczym. Natomiast przez pryzmat firm nie posiadających tu swoich przedstawicielstw i dystrybutorów analizowaliśmy rynek oraz zdobywaliśmy pierwsze kontakty komercyjne.

– Jak z perspektywy Zrzeszenia jawi się rynek Polski na tle Europy? Czy jest to rynek perspektywiczny?
Aktualna sytuacja na polskim rynku nie jest najlepsza, ale to samo dzieje się w Hiszpanii i w większości krajów na całym świecie. Jednak nie zapominajmy, że kryzys się kiedyś skończy, a Polska pozostanie rosnącym rynkiem z prawie 40 milionami ludźmi żyjącymi tutaj. Polska jest także beneficjentem funduszy z Unii Europejskiej, co pomaga jej inwestować i rozwijać infrastrukturę, dlatego pozostaje jednym z najważniejszych krajów z perspektywy hiszpańskich firm produkujących wyposażenie łazienek i kuchni – zaraz po Francji, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Rosji.

– Czy hiszpański rynek wyposażenia łazienek mocno odczuwa wpływ światowego kryzysu ekonomicznego? Jak kryzys wpłynął na jego funkcjonowanie?
Kryzys zmienił wiele w sytuacji gospodarczej Hiszpanii. Ogółem wartość sprzedaży hiszpańskich producentów może spaść nawet o 40-60%. Poza tym, popyt na kredyty oraz cięcie weryfikacji poziomu ryzyka przez agencje ubezpieczeniowe w stosunku do kilku dystrybutorów w Hiszpanii złożyły się na spowolnienie aktywności w sektorze wyposażenia łazienek i kuchni.

– Czy za jakiś czas możemy spodziewać pojawienia się na polskim rynku nieznanych tu dotąd hiszpańskich marek wyposażenia łazienki?
Powiedziałbym, że z pewnością umieszczenie produkcji w Polsce byłoby interesujące ze względu na bliskość w stosunku do lokalnego rynku. Jednak wydaje mi się, że firmy po zakończeniu kryzysu będą dość zachowawcze jeśli chodzi o inwestycje. Chociaż z drugiej strony już dziś widać przedsiębiorstwa, które myślą o rozwijaniu swoich struktur, o zwiększeniu zatrudnienia, czy rozbudowie fabryk.

– Czy znani Panu polscy producenci wyposażenia łazienek są dla odmiany zainteresowani rynkiem hiszpańskim?
Zdecydowanie tak. Zajmuję moje stanowisko dopiero od 5 miesięcy, a już miałem kilka pytań od polskich firm produkujących wyposażenie łazienkowe i kuchenne dotyczących rynku hiszpańskiego.
ROZMAWIAŁA: MARTA MATRACKA

* AMEC – hiszpańskie zrzeszenie typu non-profit z ponad 35-letnim doświadczeniem w promocji eksportu i internacjonalizacji firm z różnych sektorów produkcji. Jego głównym zadaniem jest wzrost konkurencyjności ponad 500 zrzeszonych w nim producentów. Amec uznawane jest przez wszystkie oficjalne organizacje, organy i instytucje w Hiszpanii i za granicą. Składa się z 11 sektorów skupiających firmy z różnych branż, w tym m.in. ASCON, czyli Hiszpańskiego Zrzeszenia Producentów Wyposażenia Łazienek i Kuchni.

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA