Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Ostatnie miesiące obfitują w akcje typu \"kup łazienkę bez VAT-u\"

REKLAMA

Ostatnich kilka miesięcy to czas zwiększonej ilości nie notowanych wcześniej akcji promocyjnych, które swym charakterem i skalą znacząco odróżniają się od innych podobnych przedsięwzięć realizowanych wcześniej na rynku. Proste z zasady akcje \"u nas kupisz bez VAT-u\" rysują się jako jeden z bardziej perspektywicznych instrumentów ukierunkowanych nawet nie tyle na doraźne zwiększenie sprzedaży, ale też na realizację strategicznych celów firmy.

TAKIE czy inne akcje promocyjne o charakterze cenowym w salonach łazienkowych nie są niczym nowym. Dotychczas jednak dotyczyły najczęściej określonych wycinków oferty, zwykle produktów, których znaczne zapasy znajdowały się w posiadaniu firmy. Pomagały w ten sposób w \"przewietrzeniu\" magazynów, co ma szczególne znaczenie np. w handlu płytkami ceramicznymi, gdzie mody i gusta klientów zmieniają się dosyć szybko.
Opisywane poniżej przykłady akcji promocyjnych to swego rodzaju nowa jakość w segmencie detalicznej sprzedaży wyposażenia łazienkowego o charakterze salonowym. Po pierwsze promocje te dotyczyły praktycznie całej oferty handlowej poszczególnych firm nie objętej innymi promocjami. Po drugie, skala tej promocji była znaczna, wynosiła bowiem aż nieco ponad 18%. Hasło \"zakupy bez VAT-u\" okazało się bardzo nośne, ponieważ krótko i bez użycia jakichkolwiek liczb jednoznacznie określa ewentualną skalę obniżek. Przekaz ten okazał się być bardzo czytelny nawet dla osób na co dzień nie obeznanych ze stawkami podatku od wartości dodanej w branży budowlanej. Nic dziwnego, że na podobny pomysł niezależnie od siebie wpada coraz więcej firm, choć nie da się wykluczyć, że w części sugerują się one pozytywnymi doświadczeniami dużych sieci handlowych z Niemiec i innych krajów UE. Oczywiście takie czy inne rabatowanie, szczególnie przy dużych sumach zamówień nie jest niczym nowym w salonach łazienkowych, jednak w tym przypadku duże znaczne oszczędności klienci uzyskują praktycznie od ręki.
MIESIĄC LUB KILKA DNI. Ze względu na czas trwania zorganizowane ostatnio \"bezwatowe\" akcje promocyjne można podzielić na dwie grupy. Pierwsza obejmuje promocje, które trwają stosunkowo długo, tzn. miesiąc i więcej. Na takie rozwiązanie zdecydowały się białostocka firma Akcess oraz firma Adako z Wrocławia.
Pierwsza z wymienionych firm zorganizowała w dniach od 20 czerwca do 20 lipca tego roku szeroko zakrojoną akcję promocyjną zatytułowaną \"Dołożymy Ci!\". Dzięki pomysłowi i współpracy agencji promocyjnej Departament Reklamy, firma Akcess postawiła na oryginalne wykorzystanie wieloznacznego w swej istocie hasła. Akcja była utrzymana w sportowo-bokserskim duchu. W taki sposób zostały zaprojektowane wszystkie materiały reklamowe. Począwszy od spotu dźwiękowego i wszelkich materiałów drukowanych, a na ubiorach hostess rozdających ulotki i wystroju salonu kończąc.
- Podstawowym celem kampanii było wykorzystanie potencjału rynku wywołanego wcześniejszym boomem na rynku lokali i budynków mieszkalnych. Akcess, podobnie jak inni dystrybutorzy artykułów wyposażenia wnętrz, jest przecież tzw. ostatnim ogniwem, bez którego nie może zakończyć się żadna budowa czy remont. Wystrój wnętrza decyduje bowiem w znacznym stopniu o stylu domu - tworzy jego atmosferę - mówi Piotr Kummer z firmy Akcess. - Kampania \"Dołożymy Ci!\" była także doskonałym sposobem na rozpropagowanie nowego hasła przewodniego naszej firmy. Akcess - kreujemy przestrzeń, to stwierdzenie dokładnie odpowiada celowi jakim kierujemy się w bieżącej działalności - od blisko 20 już lat promując najnowsze trendy wzornicze i nowinki techniczne w branży artykułów wyposażenia wnętrz.
W przypadku firmy Adako akcja promocyjna nazwana \"Wakacje bez VAT-u\" trwała dwukrotnie dłużej, tzn. od początku lipca do końca sierpnia. Były nią objęte płytki ceramiczne sprzedawane we wrocławskim i w wałbrzyskim salonach firmy.
- Jednym z celów akcji promocyjnej było przyciągnięcie możliwie największej liczby klientów, zarówno takich, którzy dokonywali już zakupów w naszej firmie, jak i całkowicie nowych. Obecnie praktycznie każdy klient dokonujący zakupów w salonie wyposażenia łazienek (i to nie tylko u nas) oczekuje atrakcyjnego rabatu - deklaruje Marta Sergiej, specjalista ds. reklamy i marketingu w firmie Adako. - Stąd też postawiliśmy na kompleksową kampanię informacyjną, składającą się z akcji ulotkowej, billboardowej, reklamach w radiu, jak również na środkach komunikacji miejskiej. Cała akcja promocyjna jest całkowicie naszym przedsięwzięciem; wszelkie koszty z nią z wiązane pokrywane są wyłącznie przez naszą firmę. Oczywiście, wysokość rabatów w wartościach względnych uzależniona jest od całkowitej sumy. Postanowiliśmy więc wyjść na przeciw tym oczekiwaniom, proponując atrakcyjną, znaczną obniżkę cen na wszystkie oferowane przez nas artykuły z grupy płytek ceramicznych, oczywiście nie objęte innymi promocjami. Zdajemy sobie sprawę z faktu, że dla wielu osób okres wakacyjny jest okazją do remontu mieszkań, w tym także kuchni i łazienek.
Inną formą przeprowadzenia \"bezwatowej\" promocji okazał się model przyjęty przez firmę Wema. Ta wielooddziałowa firma postawiła na krótkie, kilkudniowe akcje organizowane w jej poszczególnych placówkach handlowych.
- Od czerwca tego roku Wema S.A. rozpoczęła akcję promowania nowych oddziałów kampanią \"dni otwartych\". Aby zachęcić mieszkańców Inowrocławia i okolic oraz uatrakcyjnić odwiedziny w nowo otwartym salonie Wema S.A. obniżyliśmy na czas dni otwartych wszystkie towary o podatek VAT. Tak powstała idea oraz slogan reklamowy \"Zakupy bez VAT-u\" - mówi Aleksandra Buziuk, kierownik marketingu w firmie Wema S.A.
MAŁA MARŻA, DUŻY ZYSK. Według zgodnej opinii firm organizujących \"bezwatowe\" promocje, zasadniczy cel tych działań wyrażający się w chęci szybkiego i zauważalnego podniesienia sprzedaży został w całości zrealizowany. Co znaczące, korzystne wyniki sprzedażowe zostały osiągnięte mimo znacznej obniżki marż organizatorów - we wszystkich przypadkach w całości ponosili oni wszelkie koszty związane z prowadzeniem akcji. Jednym z kluczy do sukcesu okazywały się odpowiednio zakrojone kampanie informacyjne ukierunkowane precyzyjnie na potencjalnych klientów.
- Jak do tej pory w Białymstoku nie było w naszej branży tak długotrwałej akcji tego typu. Osiągnięty efekt jest wymierny. Podsumuję krótko - było warto! Osiągnęliśmy znaczący (w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego oraz wcześniejszych miesięcy br.) wzrost obrotów i liczby zawartych transakcji detalicznych - mówi Piotr Kummer.
- Rezultaty akcji przeszły nasze oczekiwania. Okazało się, że tak duża obniżka może zaowocować wysokimi obrotami jak również pozyskaniem nowych stałych klientów, co dla naszej firmy ma niebagatelne znaczenie - mówi Aleksandra Buziuk. - Po sukcesie \"dni otwartych\" w Inowrocławiu wielu kierowników naszych placówek zgłaszało chęć przeprowadzenia podobnej akcji reklamowej w swoich salonach. Tym sposobem do chwili obecnej kampanię \"dni otwartych\" wspieraną przez \"Zakupy bez VAT-u\" przeprowadziliśmy z niezmiennym powodzeniem w Olsztynie, Radomiu, Grudziądzu oraz Lublinie. Zamierzamy kontynuować tak dobrze prosperującą kampanię we wszystkich naszych salonach, szczególnie w dobie wielkich szykujących się dla nas zmian oraz rozwoju sieci.
Jak widać na przykładzie opisanych powyżej promocji \"sprzedaż bez VAT-u\", doraźne zwiększenie ilości sprzedaży było ważnym celem, choć z pewnością nie najważniejszym.
Akcje takie dobrze sprawdzają się jako narzędzie realizacji strategicznych celów ukierunkowanych na umocnienie pozycji firmy na lokalnych rynkach. Szczególne znaczenie ma to dla firm z szeroką, wielosegmentową ofertą.
Dzięki kampanii \"Dołożymy Ci!\" dotarliśmy do grupy klientów, którzy do tej pory postrzegali Akcess jako firmę ukierunkowaną na obsługę najbardziej prestiżowego, a przez to w potocznym przekonaniu najdroższego segmentu rynku - dodaje Piotr Kummer. - Prowadzona akcja miała również na celu przekonanie klientów z tzw. segmentu średniego o atrakcyjności naszej oferty. Także i w tym wypadku możemy mówić o sukcesie. Potwierdza ten fakt analiza struktury asortymentowej sprzedanych w okresie kampanii towarów. Oczekujemy, że jej pozytywne efekty obserwować będziemy w przyszłości. Czy warto powtórzyć podobną akcję? Z całą pewnością tak. Choć nie będzie to oczywiście identyczna kampania. Mogę jednak zapewnić, że będzie ona równie zauważalna.
Od dłuższego czasu salony łazienkowe rozszerzają ofertę o szereg usług dodatkowych, sprawiających, że per saldo zakup w konkretnym salonie staje się relatywnie tańszy. Mowa tu np. o bezpłatnych usługach ze strony firmowych architektów przy dokonywaniu zakupów powyżej określonej kwoty itp. Praktyka pokazała, że działania te, jakkolwiek bardzo atrakcyjne z punktu widzenia potencjalnych klientów, nie wyczerpują wszystkich znamion szczególnie atrakcyjnej oferty z punktu widzenia ogółu klientów. Promocje o charakterze cenowym bez wątpienia mają duże znacznie, tym bardziej, że na ofertę salonów łazienkowych składa się też oferta z segmentów innych niż wyższy i średni-wyższy, w dystrybucji której panuje na rynku bardzo duża konkurencja. Opisane akcje wydają się być jeszcze jednym z dowodów wzrostu znaczenia klientów, którzy obok wysokiej jakości i znanej marki biorą pod uwagę również atrakcyjność cen. Klienci tacy, niekiedy określani są jako \"łowcy okazji\". W przeważającej liczbie są to młode osoby, które coraz częściej przy dokonywaniu zakupów zwracają się w stronę sklepów internetowych, zapewniających właśnie bogactwo oferty oraz relatywnie niewysokie ceny. Kompleksowe promocje o charakterze ściśle cenowym pozwalają na swego rodzaju \"odzyskanie\" tej grupy klientów i przekonanie ich do dokonywania zakupów w salonach.
ANDRZEJ TOPCZEWSKI
ZDJĘCIA: ARCHIWUM FIRM

OBNIŻKI NAPĘDZAJĄ SPRZEDAŻ
Obniżka ceny jest jednym z elementów promocji dodatkowej tzw. \"sales promotion\". Jest ona silnym bodźcem aktywizującym (zwiększającym) sprzedaż w krótkich okresach. Warto zdawać sobie sprawę, że obniżka ceny nie powinna przekraczać pewnych barier psychologicznych. Generalnie prawo Webera (prawo ledwie dostrzegalnej różnicy) mówi, że aby obniżka była atrakcyjna dla klienta powinna przekroczyć próg 10%. Oczywiście jest to wartość względna, niemniej jednak warto się do tej zasady dostosować. Najczęściej obniżki cen kształtują się w granicach 10-20% - jak więc widać akcje promocyjne wyrażające się w haśle \"zakupy bez VAT-u\" idealnie wpasowuje się w teoretyczne prawidła.

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA