Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Wanna z hydromasażem przestaje być postrzegana jedynie jako efektowny gadżet, który dodaje klasy i uroku łazience. To skomplikowane od strony technicznej urządzenie staje się całkowicie nowym sposobem spędzania wolnego czasu. Stopniowa zmiana postrzegania tych urządzeń to w dużej części efekt działań producentów, którzy oprócz wysokiej klasy produktu starają się dać klientowi coś więcej. Tym czymś jest wellness, rozumiany jako nowoczesny sposób patrzenia na życie i zdrowie człowieka obowiązujący w XXI wieku.
Wiodący producenci urządzeń z hydromasażem wprowadzając niemal co roku nowe modele wanien i paneli, równolegle podejmują szereg spójnych działań, które najkrócej można streścić jako realizację pewnej misji. Wynika ona z faktu, że pojęcie hydromasażu nierozerwalnie łączy się z szeroko rozumianym wellness. Działając w tym kierunku, producenci razem z wanną (bądź panelem) sprzedają nie tylko produkt, ale również pewien styl życia. Działania te, tak atrakcyjne z punktu widzenia odbiorcy, stanowią integralną część aktywności promocyjnej tych firm. Oznacza to, że mają się oczywiście przyczyniać do wzrostu zainteresowania ofertą danego producenta i zapewnić mu oczekiwany wzrost sprzedaży. Nie bez znaczenia jest również umacnianie pozytywnego wizerunku firmy i budowanie prestiżu marki. Działania te na pewno można uznać za przejaw dojrzewania rynku. Z drugiej zaś strony wynikają one z zamysłu możliwie maksymalnego wykorzystania potencjału tego rynku, tak obecnie, jak i w przyszłości.

PRACA U PODSTAW. W świadomości znacznej części polskiego społeczeństwa wanna z hydromasażem kojarzy z się ze słowem „jacuzzi” (najbardziej znana marka urządzeń do hydromasażu), pisanym także niekiedy jako „jaccuzi”. Niezależnie od pisowni, słowa te w Polsce są synonimem luksusu, w opinii wielu ludzi dostępnego tylko nielicznym.
W odróżnieniu od bogatych krajów Zachodniej Europy, w których systemy hydromasażu są dostępne na rynku praktycznie od lat 70-tych ubiegłego wieku, w Polsce pojawiły się one 15, a w zasadzie nawet 10 lat temu. Te 20 lat swoistego opóźnienia jest miarą niższego poziomu świadomości na temat tego, co nowoczesne urządzenia hydromasażowe oferują i jednocześnie, w jaki sposób powinny być obsługiwane i eksploatowane.
Jak się okazało jedną z barier dla szerszego zaistnienia urządzeń hydromasażowych na polskim rynku była właśnie za niska świadomość klientów, w tym także osób, które już nabyły wannę. Ów brak świadomości powodował, że dbałość o wannę wyrażająca się m.in. w odpowiednio częstym myciu i dezynfekcji była odbierana nie jako konieczność, ale jako uciążliwość. Taka postawa niejednokrotnie „owocowała” zrażaniem się tak do konkretnego produktu, jak i idei hydromasażu w ogóle. Okazało się więc, że realizacja idei wellness musiała być często realizowana równolegle, czy wręcz poprzedzana kampanią informacyjną na temat podstaw hydromasażu.
O skali pozytywnych efektów, jakie może przynieść kompleksowa działalność informacyjna połączona z budowaniem pozytywnego wizerunku hydromasażu wśród klientów przekonuje np. aktualna sytuacja w branży hotelarskiej – twierdzi Kamil Sadowski, szef marketingu firmy Pool- -Spa. – W zasadzie nie ma liczących się hoteli, pensjonatów chcących się na trwale zapisać w świadomości klienta, ośrodków spa i innych tego typu obiektów, w których nie byłaby zamontowana przynajmniej jedna wanna spa.

KLUCZ DO WELLNESS. Instrumentarium w zakresie realizacji idei wellness jest bardzo szerokie. W przypadku np. marki Victory Spa ogół tych działań ogniskuje się w jednym haśle („The Key to Wellness”).
Z jednej strony wysiłki te są kierowane na sam produkt. Wanny są wzbogacanie o systemy chromoterapii, aromaterapii oraz systemy audio, co w zdecydowany sposób podnosi ich właściwości terapeutyczne. Równie istotna jest kompleksowa kampania informacyjna przejawiająca się w wydawaniu odpowiednio zredagowanych katalogów i ulotek, komponowania specjalnych ekspozycji w miejscach sprzedaży urządzeń hydromasażowych czy też bezpośrednim docieraniu do klienta z informacjami dotyczącymi produktu i jego walorów.
– Swoiste „bombardowanie” potencjalnego klienta informacjami na temat wielości funkcji nowoczesnych systemów hydromasażu nie okazało się być właściwym kierunkiem. Hydromasaż jest bardzo ważnym składnikiem czegoś, co nazywamy filozofią wellness – mówi Kamil Sadowski. – O wiele bardziej perspektywiczne i celowe jest więc budowanie u potencjalnych klientów pewnych pozytywnych skojarzeń wiążących się z tym hasłem. Zgodnie z tym duchem staramy się tworzyć nasze katalogi i ulotki informacyjne dotyczące naszej oferty. Zainteresowany klient juz samodzielnie (poprzez nas, czyli producenta, jak również poprzez sieć sprzedaży) dotrze do naszej oferty i do technicznych szczegółów sprzętu.
Celowi temu służy także tworzenie m.in. specjalnych showroomów, gdzie zainteresowani mogą na własnej skórze przekonać się o dobroczynnym działaniu hydromasażu. Pozwala to nie tylko na zapoznanie się ze wszystkimi możliwościami sprzętu, ale także przełamać pewną barierę nieufności względem tych urządzeń. W Polsce mieliśmy już pierwsze próby tworzenia takich miejsc. Tworzenie dalszych napotyka na pewne opory; z jednej strony wymaga to znacznego zaangażowania finansowego i organizacyjnego, poza tym zauważono, że potencjalni nabywcy (i użytkownicy) tego typu urządzeń najczęściej po wielekroć mieli okazję przekonać się o ich walorach w hotelach, ośrodkach spa itp.
Charakterystyka rynku wymusza na producentach wielostronne podejścia do opisywanego zagadnienia. Badania focusowe przeprowadzane przez producentów systemów hydromasażu na potencjalnych klientach jednoznacznie wskazują, że podczas gdy osoby młodsze od urządzeń hydromasażowych oczekują głównie relaksu, o tyle starsi ludzie zwracają głównie uwagę na terapeutyczny aspekt korzystania z nich.
W pośredni sposób działania te determinują wzrost zainteresowania także urządzeniami niższego segmentu. Na rynku coraz liczniej oferowane są wanny i panele z hydromasażem, których cena pozwala zawitać im do mieszkań „zwykłych” zjadaczy chleba. Są to oczywiście modele odpowiednio uproszczone – nie ma co szukać w nich elektronicznego sterowania czy zaawansowanych systemów dezynfekcji. Niemniej jednak oferują one pewne minimum pozwalające realizować wellness, przynajmniej w skali mini.
W realizację filozofii wellness najsilniej angażują się zwykle firmy, które walczą o pozycję lidera w zakresie technicznego zaawansowania systemów hydromasażu. Autorskie, nowoczesne rozwiązania techniczne kierowane są do wyrobionych klientów, dla których mogą pozostawać wyznacznikiem luksusu. Zdaniem przedstawicieli producentów, pomimo pozornego bogactwa, na polskim rynku istnieje wciąż niedosyt drogich, pełnych najnowocześniejszych rozwiązań systemów hydromasażu. To właśnie z myślą o zaspokojeniu tych gustów na rynek trafiają nowe rozwiązania, takie jak nowy, pod wieloma względami rewolucyjny system Expert firmy Pool-Spa. Postawa ta nieco odróżnia te wyspecjalizowane firmy od rynkowych potentatów w zakresie wyposażenia łazienkowego, oferowanego niemal w pełnym asortymencie.
Przy wprowadzaniu na rynek nowej serii systemu hydromasażu w połowie ubiegłego roku celowo zrezygnowaliśmy z szerszego wprowadzania do katalogów reklamowych treści odnoszących się do ogólnie pojętego wellness – twierdzi Dominik Zawadzki, product maganer ds. wanien akrylowych i hydromasażu w firmie Sanitec Koło. – Informacje tego typu są szeroko dostępne w specjalistycznych wydawnictwach itp. Na ogół intensywnie korzystają z nich osoby, które później stają się naszymi klientami. Generalnie większą wagę przykładamy do przedstawienia możliwości naszych wanien, zasady ich działania itp.

NOWE POMYSŁY. Zaangażowanie się producentów w szeroko pojęte wellness stanowi oznakę krzepnącego rynku rozwiązań hydromasażowych, a jednocześnie rosnącej pozycji rodzimych producentów tego typu urządzeń. Generalnie jednak idee wellness można realizować mając do dyspozycji bardziej zaawansowane, a przez to droższe wanny i panele. Tu rodzi się pewna bariera, którą są wciąż niskie możliwości finansowe wielu Polaków. Wyjściem z tej sytuacji bywa np. coraz popularniejsze wypożyczanie wanien spa przez wyspecjalizowane firmy na okres letni lub przy okazji okolicznościowych imprez. Korzystanie z takich wanien staje się po prostu modne i w dobrym tonie.
Jesteśmy przekonani, że obecny rok będzie ponownie okresem wzrostu zainteresowania hydromasażem na rynku – w części pewnie będzie to wynikiem realizowanej przez nas i inne firmy filozofii wellness. Przewidujemy, że szczególnie perspektywiczny może okazać się segment wanien spa oferowanych w atrakcyjnych cenach (w tym szczególnie modeli przenośnych) – dodaje Kamil Sadowski.
ANDRZEJ TOPCZEWSKI
ZDJĘCIE: HOTEL HILTON

OPINIA
Ewa Szymczak, dyrektor ds. marketingu i eksportu w firmie Technic Industry
W naszej firmie założenia wellness realizujemy wielokierunkowo. Propagujemy idee zdrowego trybu życia w naszych materiałach promocyjnych i edukacyjnych. Równolegle staramy się projektować produkty służące relaksacji i regeneracji sił w domowym zaciszu. Chodzi tu o skoncentrowanie się na skuteczności hydromasażu, tak aby mógł być on wykorzystany w profilaktyce zdrowotnej oraz o promowanie domowej oazy wellness.
W organizowanych przez nas działaniach wspierają nas specjaliści w zakresie medycyny, balneologii, relaksacji jak również specjaliści od budowania nastroju i kompozycji właściwych elementów wystroju wnętrz.
Zdecydowaliśmy się na taką aktywność w tym zakresie, ponieważ najważniejszy dla nas był oczywiście aspekt zdrowotny naszych produktów. Chcieliśmy, aby wanny z hydromasażem nie kojarzyły się z luksusem, ponieważ luksus z definicji jest dostępny dla nielicznych. Zależało nam na tym, aby klienci uświadomili sobie, że zakup wanny z hydromasażem to nie wydatek, a inwestycja we własne zdrowie. Wanna z hydromasażem powinna być centralnym elementem domowej oazy wellness. Do pełnego relaksu jest oczywiście potrzebne odpowiednie światło, barwa ścian, nastrój, zapach, bowiem to one oddziałują na nasze zmysły i pomagają w utrzymaniu wewnętrznej równowagi.
Wielka korzyść wynikająca z takiej działalności to przede wszystkim poczucie realizacji pewnej misji i ogromna satysfakcja z tego, że w jakiś sposób przyczyniamy się i będziemy się przyczyniać do poprawy zdrowia naszych rodaków. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że cel, który sobie wyznaczyliśmy jest celem długoterminowym i wiele jeszcze czasu upłynie, zanim domowa oaza wellness stanie się pewnym standardem w naszych domach. Każda zmiana wymaga czasu. Również ta związana z umiejętnością odpoczywania i relaksacji w domowym zaciszu.

 

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA