Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Odbywający się w ramach 34. mediolańskich targów Mostra Convegno Expocomfort konkurs \"Inside the bathroom\" uznać można za wydarzenie niespotykane. Po pierwsze - nieczęsto zdarza się, by do konkursu na projekt wyposażenia łazienki swe pomysły zgłosiło ponad 3000 osób. Po drugie - nadesłane projekty, jak rzadko które, rzucają nowe światło na dotychczasowy sposób postrzegania łazienki.

REKLAMA

Odbywający się w ramach 34. mediolańskich targów Mostra Convegno Expocomfort konkurs \"Inside the bathroom\" uznać można za wydarzenie niespotykane. Po pierwsze - nieczęsto zdarza się, by do konkursu na projekt wyposażenia łazienki swe pomysły zgłosiło ponad 3000 osób. Po drugie - nadesłane projekty, jak rzadko które, rzucają nowe światło na dotychczasowy sposób postrzegania łazienki.

Na co dzień nie zastanawiamy się nad tym, ile czasu spędzamy w łazience - obecnie jest to już podobno dwa razy dłużej niż na początku lat 80. Nie zauważamy również tego, że łazienka coraz częściej staje się rodzajem \"schronienia\", przestrzenią odosobnienia, w której np. podczas kąpieli możemy w spokoju poczytać, zatopić się w dźwiękach ulubionej muzyki lub po prostu porozmawiać z przyjacielem przez telefon. Skoro więc coraz częściej odwiedzamy łazienkę, a jej funkcja nabiera wyraźnie zupełnie nowego wymiaru, należy się jej zatem zdecydowanie więcej uwagi. Tę nową twarz wnętrz łazienkowych zdają się podkreślać zgłoszone do konkursu \"Inside the bathroom\" projekty poszczególnych elementów wyposażenia łazienek.

Konkurs \"Inside the bathroom\" ogłoszony przez Międzynarodowe Targi Mediolańskie i e-zin designboom.com skierowany był do młodych projektantów i architektów z całego świata. W zamierzeniu organizatorów miał się stać forum, na którym prezentowano by niekonwencjonalne pomysły i wzory łazienkowego wyposażenia, kreujące nowy sposób patrzenia na łazienkę jako miejsce centralne w każdym obiekcie. Do konkursu, w trzech kategoriach tematycznych - \"baterie\", \"hydromasaż i prysznic\", \"elementy wyposażenia łazienki\" - swoje projekty zgłosiły łącznie 3002 osoby z 83 krajów świata. Prace oceniało jury w składzie: Elio Fiorucci - projektant mody, Olviero Toscani - fotograf, Carlo Bassi - Międzynarodowe Targi Mediolańskie, Brigit Lohmann - designboom.com, Giovanna Talocci - architekt, Luca Trazzi - architekt i projektant, Ugo Volli - socjolog. Uwagę zwracano przede wszystkim na pomysł, innowacyjną formę urządzenia, zaawansowanie technologiczne, wpływ na środowisko oraz potencjalne zainteresowanie ze strony rynku.

Wśród propozycji młodych projektantów szczególne miejsce zajęły te, w których nacisk położono na kwestię oszczędzania wody. Dlatego np. bateria \"Be Aware\" Luca Vincenta z Belgii posiada pojemnik, którego miarka wyraźnie wskazuje na ilość zużywanej wody. Z drugiej jednak strony, w kategorii \"hydromasaż i prysznic\" bardzo często pojawiały się urządzenia, których główna idea opierała się na tak modnym ostatnio obfitym wylewaniu wody. W projekcie \"Raining Room\" Kazuyasu Kochi i Komoko Hashimoto z Japonii, cały pokój staje się prysznicem, a to za sprawą dysz umieszczonych w suficie. Wystarczy położyć się wygodnie i delektować uczuciem spadających na ciało ciepłych kropel deszczu. Trudno też nie zatrzymać się na chwilę przy prostym, aczkolwiek niebagatelnym pomyśle Sung-Kyun Bai z Korei. \"ViewFinder\" to rodzaj małej lornetki umieszczonej nad pisuarem na wysokości oczu osoby z niego korzystającej. Zmieniające się krajobrazy, które można zobaczyć spoglądając w okular \"ViewFindera\" mają koncentrować na sobie wzrok panów korzystających z pisuaru. O ileż to bardziej interesujące niż spoglądanie w ścianę lub zerkanie na sąsiada!

Konkurs \"Inside the bathroom\" to jeszcze jeden dowód na to, że podobne inicjatywy skierowane do studentów kierunków artystycznych i projektantów, cieszą się naprawdę ogromnym zainteresowaniem, a zgłoszone prace to popis kreatywności w najlepszym wydaniu. Pozostaje mieć nadzieję, że także w Polsce w ramach łazienkowych targów już niedługo pojawi się podobna inicjatywa.

MARTA MATRACKA

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA