Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

W tym roku mediolańskie „Saloni” (5-10 kwietnia) mogły pochwalić się nie tylko imponującą, nową lokalizacją, ale także nowym członkiem targowej „rodziny” – Międzynarodowym Salonem Łazienkowym, po raz pierwszy odbywającym się jako samodzielna impreza.

Od 2006 roku do odbywającego się w latach parzystych pokazu mebli kuchennych „Eurocucina” dołączyło biennale poświęcone szeroko rozumianemu wyposażeniu łazienek. Co spowodowało, że powołano do istnienia odrębną imprezę tego rodzaju, w dodatku połączoną z targami meblowymi? Po pierwsze należy to przypisać rosnącemu znaczeniu łazienki we współczesnych wnętrzach, zwłaszcza tych mieszkalnych – łazienka jest traktowana jak równoprawne, jeśli zgoła nie szczególnie ważne pomieszczenie. Łazienka, czy też raczej pokój kąpielowy, na różnorodne sposoby jest zintegrowany z resztą domu czy mieszkania – czasem otwartą przestrzenią, czasem stylem wyposażenia, zastosowanymi materiałami czy kolorystyką. Dostrzegając te zmiany organizatorzy mediolańskiej imprezy uznali za stosowne wprowadzić również tematykę łazienkową: już w 2003 roku odbyła się pierwsza ekspozycja łazienkowa, w której wzięły udział 42 firmy, rok później było ich już 71, a w 2005 roku – 97. Równie dynamicznie rosła powierzchnia łazienkowej wystawy: od 2346 m2 w 2003 r. do 6429 m2 w ubiegłym roku. Możliwość prezentacji w stolicy Lombardii okazała się szczególnie atrakcyjna dla firm przywiązujących dużą wagę do wzornictwa swoich wyrobów – bądź co bądź Mediolan jest od dawna uznawany za światową stolicę wnętrzarskiego designu, a prezentacja na „Saloni” to nie tylko podkreślenie prestiżu marki, ale także możliwość prezentacji zwiedzającym przybyłym z całego świata. Biorąc zaś pod uwagę, że w tym roku centrum targowe w Rho odwiedziło około 200 tys. gości, potencjalne korzyści wizerunkowe i handlowe są oczywiste.

PRZESTRZEŃ ŁAZIENKOWA. Nic więc dziwnego, że już premierowy salon łazienkowy zgromadził wiele liczących się w branży firm, przede wszystkim włoskich. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że impreza ta może stać się przeciwwagą dla odbywającego się w latach nieparzystych ISH, tym bardziej, że „zabrała” znaczną część wystawców, chociażby odbywającym się również w tym roku w Mediolanie targom Expobagno. Szeroka gama prezentowanych produktów i rozwiązań odzwierciedla gruntowne zmiany, jakie nastąpiły w podejściu projektantów i architektów do łazienki, czy też raczej przestrzeni łazienkowej. Podlega ona tym samym prawidłom co cała przestrzeń mieszkaniowa – jej wygląd dyktuje moda.
Kreatywność projektantów i postęp technologiczny wyzwalają łazienkę z wielu ograniczeń tradycyjnego wyposażenia. Funkcja nie determinuje już tak bardzo jak kiedyś form łazienkowych sprzętów, króluje maksymalna prostota. Z jednej strony mamy surowe geometryczne formy, kanciaste umywalki, meble i baterie, z drugiej poszukiwanie inspiracji w naturalnych, wodnych „bytach”, takich jak deszcz, jeziora, stawy, źródła, strumyki. Deszczownice, wylewki baterii eksponujące strumień wody, wanny wpuszczane w podłogę – wszystko to daje wrażenie kontaktu z wodą w jej naturalnej, żywiołowej, nie kontrolowanej przez człowieka postaci. Nowym zjawiskiem są formy bioniczne, takie jak w kolekcji „Istanbul” firmy VitrA.
Uwagę zwracała duża liczba firm oferujących grzejniki łazienkowe: te prozaiczne sprzęty potrafią dziś przybrać zaskakujące, wręcz rzeźbiarskie formy podkreślone zróżnicowaną kolorystyką, wybiegającą zdecydowanie poza schematyczną biel i chrom.
Do łazienki przenikają też idee i pomysły powstałe raczej z myślą o innych wnętrzach: floralne arabeski i barokowe woluty, intensywne kolory takie jak zieleń limonki, oranż, róż fuksji. Widoczna jest tak wyraźna w tym sezonie fascynacja surowym betonem, nie brakuje złotych i kryształowych detali. Pojawiają się pierwsze łazienkowe kolekcje rozbudowane o drobne wnętrzarskie akcesoria czy tekstylia – to kontynuacja pomysłów proponowanych już od paru lat przez znane marki meblowe.
WANDA MODZELEWSKA
ZDJĘCIA: SERWIS FIRM

Salone Internazionale del Bagno
I edycja
Oferta:
akcesoria łazienkowe, meble łazienkowe, kabiny prysznicowe i sauny, ceramika sanitarna, grzejniki, wykładziny ścienne i podłogowe, baterie łazienkowe i kuchenne, wanny, wanny z hydromasażem
Liczba wystawców: 135 firm (8 spoza Włoch)
Pawilon: 14
Powierzchnia wystawiennicza netto: 9,744 m2
Częstotliwość: biennale

 

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA