Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Nowości targów ISH 2011

REKLAMA

Nad ważnością targów ISH dla producentów wyposażenia łazienkowego i instalacyjnego oraz ich rangą na arenie międzynarodowej nie wypada się rozwodzić. ISH to marka sama w sobie. W czasie, gdy na naszym rodzimym rynku brakuje imprezy wystawienniczej branży łazienkowej, frankfurckie targi już od kilku lat skutecznie rekompensują tę niedogodność. ISH dla Polaków to nie tylko pokaz ich możliwości ofertowej, ale przede wszystkim tak potrzebne miejsce spotkań w szerokim gronie.

O tym jak ważny jest przekaz niesiony przez firmy obecne na polskim rynku, a wystawiające się na ISH, świadczyć może nawet liczba potargowych prezentacji w naszym magazynie. Szczególnie dla firm o niemieckim rodowodzie, targi te to okazja do zaprezentowania swoich nowości, których gros przygotowywanych jest właśnie na tę okazję. Nadużyciem byłoby stwierdzenie, że w tym roku nowych produktów było zdecydowanie mniej. Jednak – szczególnie w porównaniu do ISH 2009 – nierzadko były to jedynie nowe elementy uzupełniające już istniejące serie. Czy wciąż mamy do czynienia z pokłosiem ogólnoświatowego kryzysu gospodarczego? Pozostaje mieć nadzieję, że daje on znać o sobie już po raz ostatni.
Jeśli z powodu mniejszej liczby nowości trudniej jest dostrzec w tym roku nowe trendy w łazienkowym wzornictwie, to z pewnością nowe i wyjątkowo głośne w tym roku było hasło personalizacji łazienki i jej integracji z resztą domu. Nie w sensie formalnym oczywiście. Łazienka A.D. 2011 to miejsce, w którym coraz trudniej wyróżnić elementy przynależące wyłącznie do łazienki, więcej natomiast jest tych „wspólnych” dla całej przestrzeni domowej. Mieszają się materiały, łączą style, jednoczy kolorystyka wnętrz. Łazienka nie jest już miejscem „wydzielonym”, jakby z innego świata, a staje się dla swych użytkowników powodem do dumy.

MAŁE JEST PIĘKNE, NATURALNE JESZCZE BARDZIEJ! Tegoroczne ISH zdominowały rozwiązania do małych łazienek, nazywanych też często po prostu gościnnymi. W końcu producenci zadbali w szerokim zakresie także o segment wyposażenia dedykowanego tym wnętrzom. Małe umywalki – nawet takie, które razem z przestrzenią odkładczą mają zaledwie 50 cm długości i 30 szerokości – uzupełniane były meblami w kilku rodzajach wykończenia (np. „iCon xs” Keramag). Wszystko w myśl zasady, że także te najmniejsze przestrzenie, a może w szczególności one, potrzebują dobrej organizacji miejsca. Umywalki uzupełniały krótsze miski w.c. (np. „Subway” Villeroy & Boch).
W nurt minimalizacji brył umywalek dobrze wpisała się też tendencja do maksymalnego „odchudzenia” rantów. Dodatkowo ich lekkość niekiedy podkreślana była kolorem – poniżej rantu, na misie. Coraz popularniejsze wydają się być miękkie, gięte formy, jak chociażby w przypadku kolekcji „Palace” Laufena. Możliwe, że powrót do tego typu kształtów, to efekt kolejnej fali inspiracji naturą. Dobrze oddały to tegoroczne targi płytek ceramicznych Cevisama w Walencji, na których dominowały imitacje kamienia i kolory ziemi (relację z tych targów znajdą Państwo także w tym numerze). Na trend ten zareagowała chociażby firma Grohe, proponując swoje rączki prysznicowe „Icon” z kolekcji „Grohe Rainshower” w nowych kolorach pasujących właśnie do aktualnej mody na barwy natury.
Trend ten świetnie oddała także nowa kolekcja „My Nature” Villeroy&Boch. Zresztą jest ona także świetnym przykładem personalizacji wnętrza łazienki. Wchodzące w skład serii lustro okala blaszana rama, na której swobodnie i według uznania użytkownika można umieszczać akcesoria łazienkowe. Wszystko za sprawą magnesów, w które wyposażone są te ostatnie. „My Nature” to kompromis między charakterystyczną dla Villeroy&Boch elegancją a spontanicznością natury. Coś w klimacie wellness, który chyba pomału także przestaje być jednym z dominujących w łazience.
Tym bardziej cieszą takie rozwiązania, jak wanna „In-Flow” Roca, która jest typową wanną wellnessową, dzięki zastosowanym rozwiązaniom zużywającą jedynie ok. 70 l wody. Sącząca się z umieszczonych po obu stronach wanny wąskich dysz woda otula kąpiącego się „wodnym kocem”, dzięki czemu ten nie ma wrażenia kąpieli w rzeczywiście płytkiej wannie. Podobnie ciekawym rozwiązaniem z zakresu wellness była wanna „Nahho” Duravitu, w której relaks gwarantuje swobodne unoszenie się na powierzchni wody. Wbrew pozorom, wanna nie jest duża, a „floating” umożliwia dołączony do każdej wanny zagłówek.

CO Z EKOLOGIĄ? Kwestie świadomego wykorzystywania zasobów wody to temat poruszany już od kilku lat przez producentów wyposażenia łazienek. I co więcej – temat realizowany. Działalność Stowarzyszenia Blue Responsibility zrzeszającego niemieckich producentów tylko podkreśla ważność i zasadność proekologicznych działań w łazience. Przecież to tu wykorzystuje się ponad 70% całej wody zużywanej w domu. Baterie Hansgrohe wykorzystują tylko 5 l wody na minutę bez względu na ciśnienie, zaś nowy prysznic „Raindance Select” dzięki rączce prysznicowej wyposażonej w technologię EcoSmart – tylko 9 l/min. Aby podkreślić jeszcze bardziej konieczność racjonalnego korzystania z wody, ten niemiecki producent zarówno w marce Hansgrohe, jak i Axor zaprezentował kilka nowych modeli elektronicznych. Podobnie mniejsze w stosunku do tradycyjnych baterii zużycie wody podkreślały takie marki jak Hansa, Kludi, Bisk czy Deante.
Jednak najmocniej swoje zaangażowanie w racjonalne wykorzystanie wody zaprezentowała wspomniana już Roca. Na jej stoisku można było zobaczyć m.in. serię ceramiki „Gap” z systemem spłukiwania 2/4 l, spełniającym najbardziej rygorystyczne normy. Obok nich znalazły się także baterie elektroniczne, wspomniana wanna „In-Flow”, czy niezwykle udany gadżet – korek do umywalki z elektronicznym wyświetlaczem informującym o ilości wylewanej wody.
MARTA MATRACKA
ZDJĘCIA: ARCHIWUM FIRM


ISH W LICZBACH
Ostatnie targi ISH (15-19 marca) organizator imprezy – Messe Frankfurt – zalicza do jak najbardziej udanych. Aż 2355 wystawców z całego świata zaprezentowało najnowsze trendy i innowacyjne produkty w sekcjach: wyposażenie łazienek, instalacje sanitarne, klimatyzacja i wentylacja oraz energie odnawialne. Targi odwiedziło ponad 200 tys. gości, w tym 71 tys. przybyło z zagranicy (w 2009 r. – 58 tys.). Do Frankfurtu licznie dotarli także Polacy – według danych Przedstawicielstwa Targów Frankfurt w Polsce było ich prawie 3 tys., czyli aż o 35% więcej niż dwa lata temu. Atmosfera targów wyjątkowo sprzyjała nawiązywaniu kontaktów biznesowych – aż 85% wystawców bardzo dobrze oceniło minioną edycję targów.
Następna edycja ISH zaplanowana jest na 12-16 marca 2013 r.




Inda zaproponowała modułowy system mebli „Perfetto”. To propozycja nie tylko dla młodych wiekiem, ale również dla młodych duchem. Meble wyróżnia brak uchwytów w szafkach, dzięki czemu całość nabiera jeszcze bardziej jednolitego charakteru.



Na tegorocznych ISH zadebiutowała także nowa marka uznanego producenta mozaiki – Bisazza Bagno. Jej pierwszą kolekcję zaprojektował hiszpański designer Jaime Hayon. Przywołuje ona elegancję i przepych lat 30. XX wieku i czyni z łazienki najważniejsze miejsce w domu – miejsce, o którym nie można milczeć.





























Ekspozycję marki Axor zdominowała kolekcja „Axor Bouroullec”. Wiodącą rolę odgrywają tu charakterystyczne półki. Tworzą one spójny element pod względem wzornictwa i funkcjonalności. Mogą być rozmieszczone w różnych miejscach w łazience – tu, jako element umywalki, który stanowi podstawę armatury lub jako praktyczny dodatek zapewniający dodatkową przestrzeń. Projekt: Ronan i Erwan Bouroullec, producent: Hansgrohe



Nowość ze stajni marki Dornbracht: kolekcja „Deque”. To linia pełna kontrastów – tworzą ją łagodny wypływ wody oraz surowość połączenia ostrych krawędzi wylewki z miękkością uchwytu sterującego. Dostępna w wykończeniu chrom oraz najmodniejszej w tym sezonie matowej czerni. Projekt: Sieger Design









Prezentujący się na targach ISH Włosi jak zwykle pokazali, że nie brakuje im fantazji w kwestii łazienkowego wzornictwa. Umywalka „Wire” zbudowana jest z dwóch części – misę można z powodzeniem ustawić np. na blacie. A charakterystyczny postument to 18 splecionych ze sobą stalowych prętów. Projekt: Sandro Meneghello i Marco Paolelli, producent: Hidra




Większość producentów ceramiki zaprezentowała podczas targów rozwiązania do łazienek gościnnych. I trzeba zaznaczyć, że nie chodzi tu tylko o małą umywalkę, ale cały koncept łazienkowy. Umywalki zatem uzupełniają meble oraz nierzadko krótsze miski w.c. Keramag zaprezentował serię „iCon xs”, gdzie umywalka z funkcjonalną półką ma wymiar jedynie 53x31 cm, a meble występują w aż trzech wersjach kolorystycznych.













Wysoka funkcjonalność oraz czyste linie – sposób na produkt ponadczasowy. „Kludi Balance”, nowość marki Kludi.




























Lekkość formy oraz wyjątkowo cienki rant (jedynie 3,5 cm) to cechy charakterystyczne nowej umywalki „Living Sqaure” Laufen. Umywalka dostępna jest w rozmiarach 130 lub 180 cm, w wykończeniu białym i czarnym. Projekt: Andreas Dimitriadis















„In-Tank Meridian” to innowacyjne rozwiązanie Roca wykorzystujące przestrzeń wewnątrz miski w.c. - posłużyło ono za zbiornik wody do spłukiwania. Sprawdzi się w szczególności w małych łazienkach, gdzie brakuje miejsca na instalację systemu podtynkowego lub ustawienie kompaktu. Jednak póki co, na nowy produkt Roca trzeba jeszcze poczekać.




Grohe zaproponowało nową kolorystykę wyjątkowej rączki prysznicowej „Icon” (kolekcja „Grohe Rainshower WaterColours Natural Collection”). To ukłon w stronę trendu dominującego m.in. we wzornictwie płytek oraz mebli łazienkowych, a zwracającemu się ku naturze. Dlatego sześć nowych kolorów rączek oddaje kolory kamienia naturalnego.




Pełna energii nowa rączka prysznicowa „Bossanova” marki KWC. Połączenie elegancji wykończenia chromowego oraz kolorowej części z wylewką. Tę ostatnią wykonano z miękkiego tworzywa przypominającego gumę, które ułatwia jej czyszczenie, a także pozwala na pewniejsze chwytanie.








„Multiplex Trio E4” to symbol nowych, inteligentnych rozwiązań łazienkowych, który uzupełnia serię elektronicznej armatury wannowej firmy Viega. Cechą wyróżniającą ten model jest elegancki, czarny panel dotykowy, służący do obsługi armatury i wprowadzania indywidualnych ustawień.


 

Kolory matowe wyposażenia łazienkowego to hit tegorocznych ISH. Także Kaldewei podczas targów zaprezentował wanny oraz brodziki w kolorach matowych – czerni Lava i bieli Arktis. Na zdjęciu ekskluzywna wanna „Conoduo” i brodzik „Superplan”.









Nowa wanna „Nahho” marki Duravit z możliwością floatingu, czyli swobodnego unoszenia się na powierzchni wody. By stało się to możliwe, muszą oczywiście zostać spełnione pewne warunki. Najważniejszym parametrem jest tu odpowiednie, tzn. gwarantujące całkowite odprężenie ułożenie ciała, co oznacza, że trzeba wygodnie wyciągnąć się w wannie. Wygodę w tej pozycji zapewnia specjalny zagłówek. Decydujący się na zanurzenie uszu, korzystać mogą dodatkowo z dobrodziejstwa muzykoterapii. Projekt: EOOS


„Jena” firmy Marmorin stanowi współczesną wariację na temat tradycyjnej wanny wolnostojącej.  Odpowiednio wyprofilowany kołnierz otaczający część wanny, w której można skorzystać z prysznica, zapobiega rozpryskiwaniu wody podczas kąpieli dzięki swojej wysokości i delikatnemu odchyleniu. Wykonana z kompozytowego materiału solid surface. Projekt: MOWOstudio























Umywalka „Cup” to – jak mówią jej projektanci – utrzymany w popartowskim klimacie hołd dla filiżanki kawy, największej włoskiej ikony będącej wyrazem codziennego życia. Projekt: Meneghello e Paolelli Associati, producent: Artceram






REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA