Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Zamożność, gusta oraz plany inwestycyjno-remontowe Polaków to główne czynniki determinujące kondycję polskiego rynku wyposażenia łazienkowego. Jedną z najlepszych metod ich poznania są specjalistyczne badania wykonywane na reprezentatywnych grupach respondentów. Wiosną tego roku wyniki kolejnej edycji takich badań w swym raporcie „Plany Remonotowo – Budowlane Polskich Gospodarstw Domowych 2008” przedstawiła międzynarodowa firma badawcza Pentor Research International z siedzibą w Poznaniu.

BADANIA tego typu firma Pentor Research International prowadzi  już od ponad 11 lat. Ich rezultaty wskazują w jakim kierunku zmierzają preferencje estetyczne i funkcjonalne Polaków oraz, pośrednio, jak pod względem wielkości zmieniają się ich łazienki. Finalnie też, co szczególnie ważne, pozwalają stwierdzić z dużym przybliżeniem jak będzie wyglądać nie tylko polska łazienka A.D. 2008 i 2009, ale również jak zmieniać będą się gusta i plany inwestycyjne Polaków w ciągu kolejnych kilku lat. Tegoroczna edycja została przeprowadzona z początkiem bieżącego roku na reprezentatywnej grupie ponad tysiąca Polaków.
Jak można się było spodziewać, daleko większą aktywność Polacy wykazują w dziedzinie remontów – w liczbach bezwzględnych deklarowana ilość remontów kilkukrotnie przewyższyła ilość łazienek tworzonych „od podstaw”. Pewne zmiany w tej dziedzinie przyniósł rok 2004 (wejście Polski do UE oraz suma wielu czynników o charakterze legislacyjnym i fiskalnym), kiedy to udział ten spadł na korzyść prac wykonywanych w nowych domach i mieszkaniach, jednak wyraźna tendencja nie została zachwiana. Generalnie ilość deklarowanych remontów łazienek w roku bieżącym jest nieco niższa od deklaracji zeszłorocznych, co wpisuje się w czytelny, spadkowy trend zapoczątkowany we wspomnianym 2004 roku.
Zgodnie z rezultatami badań Pentor Research International głównym elementem modernizacji polskich łazienek jest zmiana pokrycia ich ścian, co jest jednym z efektów m.in. ciągle postępującego procesu podnoszenia standardów łazienek, który często jeszcze swymi korzeniami tkwi w latach 80. ubiegłego wieku.
PLANY REMONTOWE. Jeśli chodzi o plany remontowe Polaków zadeklarowane na rok bieżący, są one mniej ambitne od planów z roku ubiegłego. W niektórych grupach asortymentowych (m.in. kabiny prysznicowe i meble łazienkowe) zmniejszyły się niemal o połowę. Spadek zainteresowania kabinami może być dowodem na finalizację procesu „dozbrajania” polskich łazienek w urządzenia natryskowe. Ciekawa jest również atencja, jaką Polacy darzą stalowe wanny emaliowane; ich deklarowana (egzemplarze zamontowane w roku ubiegłym) popularność, jakkolwiek niewiele, wciąż jest większa od popularności promowanych już od kilkunastu lat wanien akrylowych. Parytet cen poszczególnych typów wanien pozwala przypuszczać, że głównym czynnikiem sprawczym jest tu atrakcyjność cenowa wanien stalowych, choć nie bez znaczenia może być również pewien konserwatyzm Polaków w dziedzinie wyposażenia łazienek. Z drugiej jednak strony, zgodnie z deklaracjami osób biorących udział w badaniu, bieżący rok może być pierwszym, w którym modele stalowe ustąpią miejsca wannom z akrylu.
GUSTA POLSKIEGO KLIENTA. Pentor Research International przygotowała także raport „Łazienki Polaków 2008”, który stanowi prezentację preferencji estetycznych i funkcjonalnych polskich klientów w odniesieniu do łazienek. Po raz kolejny okazało się, że Polacy w swych łazienkach najbardziej cenią funkcjonalność i praktyczność. W ich gusta trafiają zwykle łazienki urządzone w pastelowych kolorach (najczęściej wymieniane pożądane kolory to błękit i ciepła paleta kolorów beżowych oraz pastelowy fiolet). Pentor Research International zweryfikował także preferencje odnośnie różnego typu stylów łazienek. Wyniki tej części badania wskazują, że najbardziej preferowane przez Polaków są style, w których dominują kolory pastelowe oraz proste układy kompozycyjne utrzymane w jednolitej kolorystyce. Jednocześnie najmniej preferowane są style chłodne.
Z funkcjonalnego punktu widzenia „wymarzona” statystyczna łazienka powinna być wyposażona w okno, umywalkę, miskę ustępową, bidet, kabinę prysznicową, wannę lub prysznic, dobre oświetlenie (lampy przy lustrze, halogeny), duże lustro, ogrzewanie podłogowe oraz inne, dodatkowe elementy wystroju (dekoracje, zdjęcia itp.).
Zgodnie z wynikami badań klienci na rynku łazienkowym są coraz bardziej wymagający i przed ostatecznym zakupem biorą pod uwagę wiele różnych czynników takich jak trwałość, wzornictwo, cena, gwarancja, łatwość montażu, funkcjonalność, kolorystyka, wymiary, marka, fakt reklamowania itp. Polaków ze względu na ich preferencje w procesie zakupowym można podzielić na 4 grupy. Do pierwszej zaliczają się „łowcy promocji i cenowych okazji” – są to osoby poszukujące okazji, wrażliwe na wysokość cen. Druga grupa to tzw. „zagubieni”, czyli klienci kupujący powszechnie znane marki dające im poczucie bezpieczeństwa i słuszności dokonanego wyboru. Trzecia z kolei grupa to „markowi funkcjonaliści”, dla których liczy się głównie trwałość i funkcjonalność produktów określane głównie przez ich markę. Wreszcie czwarta grupa, nazwana przez autorów badania „poszukiwaczami ładnego” to klienci poszukujący produktów będących odzwierciedleniem optymalnego połączenia atrakcyjnego wzornictwa oraz dobrej jakości.
MARKI A KLIENCI. Bardzo ciekawa z punktu widzenia głównych dostawców wyposażenia łazienkowego na polskim rynku może okazać się kwestia rozpoznawalności poszczególnych marek wśród obecnych i potencjalnych klientów. Wyniki badań przeprowadzonych przez Pentor Research International wskazują, że efektywność środków ponoszonych na promocję poszczególnych marek jest bardzo zróżnicowana w przypadku liderów polskiego rynku.
Spontaniczna znajomość marki najbardziej rozpoznawalnego polskiego producenta znacząco zmalała od 2000 roku (z przeszło 28 do niespełna 15%). Znajomość marki producenta zajmującego w bieżącym roku drugie miejsce w tym samym okresie wzrosła niemal trzykrotnie (do 12,8%). Deklarowana spontaniczna znajomość marek pozostałych uczestników polskiego rynku w ostatnim czasie praktycznie się nie zmienia, zaś ewentualne różnice mieszczą się w granicach błędu statystycznego
ANDRZEJ TOPCZEWSKI

Opracowanie na podstawie raportu „Plany Remonotowo – Budowlane Polskich Gospodarstw
Domowych 2008”,  Pentor Research International Poznań.

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA