Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Funkcjonalne, wytrzymałe, estetyczne – to podstawowe cechy, jakie spełniać muszą akcesoria łazienkowe.  I te ich właściwości od lat pozostają niezmienne. Dlatego jedynym sposobem na ich wyjątkowość jest wzornictwo. To właśnie na tym polu rozgrywa się wszystko co najciekawsze i czym projektanci i producenci pragną przyciągnąć potencjalnych klientów.
Wiele w kwestii wzornictwa zależy jeszcze od wykorzystanego do ich produkcji materiału. Stal, szkło, plastik, drewno, ceramika – to tylko niektóre z tych najczęściej stosowanych. I choć o gustach zwykło się nie dyskutować, tym razem pragniemy Państwu zaprezentować te najbardziej luksusowe i eleganckie akcesoria wykonane ze stali. Ten rodzaj materiału ma bowiem w sobie naturalną szlachetność, której trudno doszukiwać się np. w plastiku.
Na tegorocznych targach Salone Internazionale del Mobile w Mediolanie zaprezentowano dwie serie akcesoriów stylistycznie spójnych z pełną linią wyposażenia łazienki. Mowa tu o seriach „Axor Massaud” Hansgrohe oraz „Istanbul” Vitry. Pod pewnymi względami obie kolekcje mają ze sobą coś wspólnego. Obie bowiem swymi kształtami starają się oddawać piękno form organicznych. Dużo w nich miękkich linii, dużo „krągłości”, dużo odniesień do natury. I nie byłoby może w tym nic zaskakującego, gdyby nie fakt, że owa organiczność nigdy aż tak mocno nie dała o sobie znać w sferze akcesoriów wykonanych ze stali. Zwykle nadawano im formy zgeometryzowane. Czy zatem mamy okazję patrzeć na początek nowego trendu? Zobaczymy na jak długo organiczne formy zagoszczą w przestrzeni łazienki.
Innym ciekawym zjawiskiem jest z pewnością pojawiające się łączenie stali i ceramiki (np. „Lulu” Dornbracht, czy wspomniana wyżej seria „Axor Massaud”). Tak powstają formy z pogranicza wysublimowanej elegancji (stal) i czegoś zdecydowanie bardziej bliższego ludzkiej naturze, co definiowane jest właśnie przez obecność ceramiki. Tak oczywista dla strefy łazienki biel ceramiki podkreślona przez stal nabiera elegancji. Stal „oswajana” przez ceramikę przestaje być tak chłodna i niedostępna. Czyżby kolejny duet doskonały? Jak na razie serii wykorzystujących takie połączenie jest niewiele, a zapotrzebowanie na nie z czasem z pewnością zweryfikuje sam rynek.
Prezentujemy Państwu wybrane nowe akcesoria łazienkowe wykonane ze stali. W niektórych  przypadkach stali towarzyszy wspomniana wcześniej ceramika, a także szkło. W stylistyce dominuje minimalizm. Może bez bezpośredniego wskazania na pewne opisane wyżej zmiany w ich wzornictwie trudno byłoby je nawet zauważyć. Ale tym bardziej warto docenić wszelki wkład producentów i projektantów w próby zmiany ich oblicza.
MARTA MATRACKA

„Land” Colombo Design to seria oparta na bazie owalu. Dominują w niej zatem miękkie, delikatne linie, które tutaj dodatkowo podkreślone zostały zastosowaniem matowego, mlecznego szkła. Projekt: Team3

Akcesoria serii „Axor Massaud” Hansgrohe to kolejny przykład przeniesienia form organicznych na akcesoria łazienkowe. Pojawiło się tu także łączenie ceramiki i stali. Zresztą cała seria to wyjątkowy przykład bardzo sprawnego operowania formą – robi tym większe wrażenie, bo każdy element serii akcesoriów bardzo wyraźnie nawiązuje do designu wanny, umywalki, bądź armatury. W serii znalazły się również akcesoria odpowiedzialne za kreowanie łazienkowego nastroju – świecznik oraz wazon. Projekt: Jean Marie Massaud

Akcesoria z serii „Lulu” firmy Dornbracht zastosowanym w nich kolorem rozbijają powagę wprowadzaną przez bardzo prostą i oszczędną w swej formie baterię z tej samej kolekcji. To samo zadanie postawiono zastosowanej tu ceramice. Projekt: Sieger Design

Seria  „Axor Montreaux” Hansgrohe to hołd złożony belle epoque. Ale hołd bardzo subtelny. Dotyczy to tak samo armatury należącej do kolekcji, jak również akcesoriów łazienkowych. Połączenie czystych, geometrycznych kształtów i charakterystycznej dla początku XX wieku stylistyki zaowocowało serią w stylu uwspółcześnionego, a nawet trochę uniwersalnego retro. Projekt: Phoenix Design

Seria „Ten” Blanch Cristal (Pomd’or) to przede wszystkim oryginalny pomysł oparty na wykorzystaniu kształtu trójkąta. Tak otrzymano wyraziste, mocno zaznaczone formy poszczególnych elementów serii. Projekt: Antonio Blanch

 Seria „Plus” choć już od dwóch lat obecna jest na polskim rynku nawet w najmniejszym stopniu nie straciła na aktualności. Projektując „Plus” Piet Billekens ustanowił nową relację między koncepcją a funkcją tak naprawdę nie stając po żadnej ze stron. Tak powstała seria o wyrazistych liniach i tak samo wyrazistym charakterze. Producent: Colombo Design

„Cult” Villeroy & Boch to kwintesencja prostoty, naturalności, pewności. Można by śmiało dodać także uniwersalności. W zamierzeniu producenta miała być wyrazem współczesnej kultury miejskiej. I z pewnością jest.

 Kolekcja „Istanbul” firmy Vitra jest unikalna przede wszystkim z uwagi na fakt, że jest zbiorem około 180 produktów przeznaczonych do łazienki, utrzymanych w tej samej stylistyce. Design serii nawiązuje nie tylko do ornamentowych tradycji tureckiej kultury, ale równie mocno wydaje się być inspirowany naturą. Miękkie kształty pojemnika na szczotkę do w.c. wydają się być zupełnie czymś nowym w zgeometryzowanym dotąd świecie stalowych akcesoriów łazienkowych. Projekt: Ross Lovegrove

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA