Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Robert Sieńko, prezes Stowarzyszenia Łazienka, już po raz trzeci zaprosił pracowników marketingu i PR z firm łazienkowych na konferencję „Marketing w branży łazienkowej”. Zasadniczą część spotkania, które odbyło się 11 października w Hotelu Ossa w Rawie Mazowieckiej, poświęcono zagadnieniom związanym z obecnością naszej branży w Internecie. Nie zabrakło także dyskusji na temat targów oraz bloku dedykowanego tendencjom zakupowym klientów.
 
Robert Sieńko otwierając konferencję, tłumaczył dlaczego główne akcenty tematyczne położono na kwestie związane z Internetem. Z rozmów, które przeprowadził z przedstawicielami branży i uczestnikami poprzednich edycji konferencji, jasno wynikało, że Internet, jego możliwości, ograniczenia i zagrożenia jakie ze sobą niesie, to temat najbardziej aktualny i problematyczny z ich perspektywy. Dlatego też warto poświęcać mu uwagę i to – jak wykazał program tegorocznego spotkania dedykowanego marketingowi naszej branży – w szerokiej perspektywie.
 
ZAANGAŻOWANI W INTERNET. Konferencję otworzyło wystąpienie mec. Doroty Rzążewskiej z Kancelarii JWP Rzecznicy Patentowi, zatytułowane „Marketing internetowy a ochrona praw własności intelektualnej”. W czasie prezentacji Pani Mecenas omówiła praktyczne aspekty ochrony własności intelektualnej związanej z prowadzeniem działalności marketingowej w Internecie. Dotyczyło to m.in. rejestracji domen internetowych, naruszania praw ich rejestracji (poprzez naruszenie cudzego znaku towarowego, blokowanie dostępu oraz rejestracji w celu odsprzedaży), praw autorskich oraz ochrony utworu i twórcy. Podsumowując prowadząca podkreślała, że prawa własności intelektualnej w Internecie podlegają takim samym prawom jak w świecie realnym, a firmy podejmując działania marketingowe w sieci powinny zadbać o nienaruszanie praw własności intelektualnej osób trzecich. Zaznaczała także, jak ważne jest rejestrowanie znaku towarowego, wzoru przemysłowego, a także zwalczanie naruszenia swoich praw.
Kolejne wystąpienie: „Czy łazienka może angażować?” poprowadziła Anita Wojtaś-Jakubowska z firmy Brain Juice Group. Oferuje ona wyspecjalizowane usługi w dziedzinie marketingu internetowego, a także pomaga firmom skutecznie zaistnieć w Internecie i wykorzystać jego potencjał do dalszego rozwoju. Prezentacja Anity Wotaś-Jakubowskiej skupiła się na zmianach, trendach i możliwościach, jakie do współczesnego świata wprowadziły social media. Podkreślała, że zmieniły one sposób sprzedaży, tworząc klienta 2.0. Dziś jest to osoba, która używa mediów społecznościowych także do zbierania informacji o markach i produktach. Przy rosnącej liczbie użytkowników smartphonów, które coraz częściej służą także do korzystania z serwisów typu Facebook czy Twitter, obecność firm z branży łazienkowej na tego typu portalach dla wielu powinna być już koniecznością. Anita Wojtaś-Jakubowska zakończyła swoje wystąpienie prezentacją dostępnych poza granicami Polski produktów okołołazienkowych, które swoją promocję opierają na wykorzystaniu popularności portali społecznościowych.

RÓŻNE KANAŁY KOMUNIKACJI. Po niej ze swoim wykładem zaprezentował się Michał Sadowski z firmy Brand 24 S.A., która zajmuje się monitorowaniem informacji o firmach i markach w Internecie. W swoim wystąpieniu analizował on obecność marek łazienkowych w sieci. Podobnie jak jego poprzedniczka, wskazywał na to, jak rozwój mediów społecznościowych wpłynął na zmianę rynku, a docelowo stał się kolejną szansą dla biznesu.  Wyniki badań przytoczone przez Michała Sadowskiego mówią same za siebie: ponad 50% użytkowników sieci społecznościowych śledzi marki lub produkty; ponad  36% z nich pisze o markach. Właśnie dlatego obecności w tych mediach nie można traktować „po macoszemu” – każde działanie firmy na tego typu portalach wpływa na opinie o jej reputacji. A te w skuteczny sposób wyśledzić może właśnie monitoring social media.
Kolejne wystąpienie zatytułowane „Kanały komunikacji marketingowej z architektami” poprowadziła Mira Fronczek z BCMM – Badania marketingowe Sp. z o.o. Zaprezentowała ona wyniki badań bezpośrednich BCMM prowadzonych wśród architektów i dotyczących wykorzystania mediów tradycyjnych i elektronicznych. Zgodnie z nimi za najbardziej skuteczny kanał komunikacji marketingowej architekci uznają rekomendacje przekazywane przez innych architektów. Zaraz za nimi znalazły się prezentacje podczas konferencji czy szkoleń branżowych. Natomiast reklama w mediach społecznościowych była wskazywana jako jedno z mniej przekonujących architektów kanałów komunikacji. Stanu tego nie zmienia wielkość badanego biura czy też wiek ankietowanego architekta. Najwyraźniej ta grupa odbiorców marketingowych komunikatów pozostaje wierna klasycznym formom kontaktu. Potwierdziły to także zaprezentowane przez Mirę Fronczek wyniki badań poświęcone oczekiwaniom architektów wobec imprez dodatkowych organizowanych podczas prezentacji i szkoleń produktowych.

CZY BĘDĄ TARGI? Następnie wystąpił Dariusz Muślewski, dyrektor projektu Targów Budma z MTP. Zaprezentował on ofertę targów skierowaną do branży łazienkowej. Ta część konferencji wywołała sporą dyskusję wśród uczestników spotkania – nie od dziś wiadomo, że obu stronom dość trudno jest już od lat dojść do porozumienia, co skutkuje brakiem polskiej imprezy targowej dla naszej branży. Dariusz Muślewski przedstawił konkretną propozycję MTP – imprezę pod nazwą Aqua San (jako kontynuację projektu z 2006 roku) odbywającą się w cyklu dwuletnim i połączoną z Budmą. Termin spotkania: marzec 2014 r.
Blok prezentacji poświęconych tematom związanym z Internetem zakończyła Anna Walkowska z firmy Homeplex, która mówiła o efektywnym wykorzystaniu product placement w przypadku branży łazienkowej. Na początek przedstawiła możliwości lokowania swojego produktu w TV, grach i programach komputerowych (np. w programie CAD w formie modeli 3D, czy też programie do kosztorysowania) oraz w Internecie (np. na portalach do wykonywania aranżacyjnego collage, w programach do projektowania łazienek w formie modeli 3D). Efekt tych wszystkich działań jest jeden – rewanż potencjalnych użytkowników tych kanałów w czasie późniejszych zakupów. Następnie Anna Walkowska prezentowała przykłady skutecznego wykorzystania product placement we wszystkich wymienionych wyżej mediach. Wnioski z jej wystąpienia można podsumować następująco: możliwości jakie daje product placement są ogromne, są one jednak prawie w ogóle nie wykorzystywane przez branżę łazienkową na polskim rynku.

GDZIE KUPUJE KLIENT? Po przerwie na lunch, głos zabrał Marcelin Matusiak z GfK Polonia. Jego pierwsze wystąpienie: „Jak Dawid z Goliatem, czyli jak sieci dyskontów budowlanych walczą z sieciami marketów budowlanych” dotyczyło rosnącego potencjału dyskontów budowlanych. Ich udział w rynku, także na terenach do tej pory zdominowanych przez markety budowlane (czyli związanych z większym aglomeracjami miejskimi) stale rośnie i wydaje się już realnym zagrożeniem dla tych ostatnich, jeśli chodzi o przejęcie klienta. Drugi wykład dotyczył aktualnych preferencji klientów w zakresie zarówno ulubionych kanałów dystrybucji materiałów remontowo-budowlanych, jak i asortymentu oraz obsługi w punktach sprzedaży. Według badań GfK, ostatnie lata wykazały wzrost zainteresowania klientów zakupami w sieciach DIY oraz w sklepach internetowych.
Konferencję zakończyło wystąpienie Marty Matrackiej z magazynu „Łazienka”, która mówiła o skutecznym połączeniu designu i marketingu. Na podstawie aktualnych trendów we wzornictwie zaznaczyła, jak dzięki szybkiemu reagowaniu na ich zmienność wpłynąć można na zwrócenie uwagi potencjalnych klientów na markę i produkt, a nawet wyprzedzić ich oczekiwania.
Tegoroczna, trzecia edycja konferencji „Marketing w branży łazienkowej”  była mocną dawką praktycznej wiedzy dla wszystkich, którzy na co dzień pracują w działach marketingu i PR. Frekwencja spotkania – zdecydowania najwyższa jak do tej pory – oraz aktywność uczestników potwierdzają potrzebę kontynuowania tej inicjatywy Stowarzyszenia Łazienka. Czekamy więc na kolejną edycję na jesieni przyszłego roku.  
Marta Matracka

 
ŻAŁUJĘ, ŻE NIE PROWADZIMY BIZNESU W USA!
Robert Sieńko, prezes Stowarzyszenia Łazienka
Marketing staje się coraz bardziej skomplikowany i aby efektywnie działać w tym obszarze marketerzy potrzebują coraz więcej danych. A tych w Polsce jest mało. Natomiast w USA potrafią zbadać i zmierzyć wszystko - łącznie z tym jakich aplikacji na swoich komórkach używają konsumenci będąc w toalecie – mieliśmy tego przykłady na wykładzie o mediach społecznościowych.
A tak na poważnie to w tegorocznym spotkaniu wzięło udział 27 uczestników – to najlepszy wynik z dotychczasowych edycji. Dla mnie to wyraźny sygnał że także nasze środowisko potrzebuje jak najwięcej różnorodnych danych aby skutecznie funkcjonować na rynku. W miarę swoich skromnych możliwości Stowarzyszenie będzie się starało im ich dostarczać. Co roku udaje się nam pokazać coś nowego, co zaskakuje większość słuchaczy. W ubiegłym roku były to wyniki badań eye tracking reklam łazienkowych. W tym roku sądzę iż takim tematem była analiza potencjału sieci dyskontów budowlanych. Za każdym razem są to informacje do których samodzielne dotarcie było by zbyt kosztowne lub czasochłonne. I mam nadzieję że to właśnie doceniają nasi uczestnicy.
Idea krótkich ale intensywnych merytorycznie spotkań branżowych przyjęła się jak sądzę już w naszym środowisku. Dlatego też chcielibyśmy ją w przyszłym roku jeszcze wzbogacić, Na wiosnę  planujemy spotkanie dyrektorów sprzedaży.
 
 
TO INICJATYWA GODNA POLECENIA
Joanna Dec Galuk, marketing maganger Roca Polska Sp. z o.o.
Konferencja jest inicjatywą godną polecenia tym wszystkim, którzy szukają inspiracji oraz sposobów na efektywne działania marketingowe w bardzo konkurencyjnej branży łazienkowej.
W tym roku zwróciłam szczególną uwagę na wystąpienie pana Marcelina Matusiaka z GFK Polonia na temat potencjału zakupowego sieci dyskontów, które z powodzeniem odbierają klientów hipermarketom budowlanym oraz na prezentację (aktualnych z 9.2012!) wyników badań na temat zachowań klientów przy zakupach materiałów remontowo-budowlanych. Wielu cennych wskazówek udzieliła pani Mec. Dorota Rzążewska, na temat tego, jak prowadząc działania marketingowe w Internecie chronić swoje prawa własności intelektualnej i nie naruszać praw osób trzecich. Ponadto możliwość nawiązania nowych kontaktów zawodowych oraz otwarta atmosfera, która pozwoliła na swobodną choć nadal nieco nieśmiałą wymianę doświadczeń sprawiły, że był to bardzo pożytecznie spędzony czas. Gratuluję profesjonalnej organizacji i obsługi wydarzenia oraz zachęcam do udziału w kolejnej edycji.

UDANE I POTRZEBNE PRZEDSIĘWZIĘCIE
Piotr Fuhrmann, kierownik ds. sprzedaży i marketingu w firmie Schedpol
Październikową konferencję "Marketing w branży łazienkowej" zdecydowanie uznaję za udaną i w perspektywie prac nad strategią marketingową przedsiębiorstwa oraz budżetem marketingowym - niezwykle potrzebną! W obliczu tak szybko zachodzących zmian, zarówno w strukturach krajowych sił dystrybucji,  jak i nowoczesnych technologii komunikacji, rzutujących z niespotykaną do tej pory siłą na odbiór marek przez konsumentów - istotne są odważne decyzje i zintegrowane działania, dostosowane na miarę czasów i potrzeb, jakie czasy te ze sobą niosą. Informacje zgromadzone podczas konferencji, konkretne dane liczbowe, wyniki przeprowadzanych badań, skonfrontowane  tam opinie i poglądy, ułatwiają planowanie i utwierdzają osoby decyzyjne w podejmowanych działaniach.  Dziś nie wystarczy wiedzieć czym różnią się działania w marketingu Pull od działań w marketingu Push. To efektywne, skuteczne i do tego ekonomiczne wykorzystanie nowoczesnych technologii komunikacji będzie miarą sukcesu działów marketingowych. Tego typu spotkania reprezentantów marketingu różnych producentów z branży jest potrzebne zarówno marketingowcom (poszerzanie horyzontów; argumenty dla wyznaczanych kierunków działań);  jak i samej branży -  w odniesieniu do powszechnie zachodzących zmian oraz konkretnych oczekiwań klientów.

 

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA