Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Mozaika uznawana jest za jedną z najstarszych form zdobienia posadzek i ścian. Wytwarzane po dziś dzień niewielkich rozmiarów płytki wciąż mają swoich wielbicieli. Jeszcze do niedawna obecne na polskim rynku mozaiki pochodziły od zagranicznych producentów. Ostatnio jednak coraz bardziej widoczna staje się „mozaikowa ofensywa” rodzimych firm.
Mozaiki to nowa propozycja w ofercie polskich producentów płytek ceramicznych. Choć niektórzy (np. firma Cersanit) rozpoczęli wytwarzanie płytek małego formatu już kilka lat temu, wyraźne drgnięcie w tym segmencie rynku nastąpiło w minionym, 2005 roku. Wdrożenie do produkcji mozaiki śmiało można uznać za kolejny krok w rozwoju rodzimych przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy to producenci przewidzieli nadchodzący mozaikowy trend czy też sami go swoją ofertą wykreowali, był to krok w dobrą stronę. Ofensywa Polaków okazała się bowiem na tyle skuteczna, że jeden z czołowych producentów zdecydował się nawet ostatnio na tymczasowe zawieszenie akcji promocyjno-reklamowej swojej mozaiki. Powód: podaż nie nadążała za popytem.

OFERTA BOGATA I ZRÓŻNICOWANA. Mimo że jeszcze kilka lat temu gustujący w małych płytkach polscy klienci byli zdani niemal wyłącznie na propozycje zagranicznych firm, dziś mogą wybierać spośród szerokiej oferty mozaik krajowych. Oferty bogatej nie tylko pod względem kolorystycznym, ale także z punktu widzenia kształtu i rozmiaru, technologii produkcji oraz możliwości, jakie stwarza płytka.
Wśród mozaik wytwarzanych w naszym kraju znaleźć można zarówno płytki gresowe jak i tradycyjne ścienne, a także mozaiki szklane. Płytki małego formatu produkowane w technologii gresu szkliwionego proponuje większość polskich firm, m.in. Ceramika Paradyż, Cersanit, Opoczno SA oraz Ceramika Nowa Gala. Najczęściej przyjmują one postać tradycyjnych kostek, można jednak wśród nich znaleźć również prostokątne „cegiełki” (np. kolekcja „Frolo” Opoczno SA, „Marmi Moderni” Ceramiki Nowa Gala). Duże zróżnicowanie rynkowej oferty dotyczy też kolorów mozaik gresowych. Układane na siatce kostki dostępne są w postaci tzw. monokolorów (kostki w jednym kolorze) bądź miksów (plaster tworzą kostki w kilku kolorach). Ze względu na swoją podwyższoną wytrzymałość i odporność na niską temperaturę mozaiki gresowe mogą być stosowane na podłogach i ścianach nie tylko wewnątrz, ale też na zewnątrz budynków. Bywają też wykorzystywane jako okładzina basenowa.
Innego typu mozaiki, wytwarzane w technologii ceramicznej płytki ściennej oferują firmy Cerkolor, Ceramika Tubądzin, Cersanit, Ceramika Końskie i Cerrol. Dwie ostatnie posiadają również w asortymencie mozaikę szklaną wytwarzaną w technologii vetromasy. Szklaną mozaikę własnej produkcji oferuje ponadto Krzemień.

SAMODZIELNIE CZY „W ZESTAWIE”? Mozaika to produkt równie dobrze prezentujący się „solo” jak „w zespole”. Małe, tylko z pozoru niepozorne kostki stwarzają ogromne możliwości aranżacyjne, które dodatkowo powiększa oferowana przez niektóre firmy (np. Krzemień) opcja tworzenia indywidualnych kompozycji, zestawów kolorystycznych na zamówienie.
Mozaiki są nie tylko funkcjonalne (w prosty sposób pozwalają na obłożenie płytkami zaokrąglonych płaszczyzn), ale i efektowne – i to niezależnie od tego, czy występują samodzielnie czy w kompozycji z płytkami większego formatu. Z tego też względu w ofercie polskich producentów płytki najmniejszego formatu oferowane są zarówno jako osobne serie (np. Ceramika Paradyż, Opoczno SA czy Ceramika Tubądzin), jak również jako uzupełnienie łazienkowych kolekcji (np. Cersanit, Opoczno SA, Cerkolor). Jeszcze inaczej traktuje mozaiki Ceramika Nowa Gala, umieszczając je w swym katalogu wśród dekoracji, co zdecydowanie ułatwia komponowanie mozaiki z płytkami większego formatu.

LUKSUS W ROZSĄDNEJ CENIE. Włoskie czy hiszpańskie mozaiki to dziś już synonim luksusu w łazience. Luksusu, na który jednak nie każdy może sobie pozwolić. Oferta producentów krajowych daje mozaice szansę zaistnienia nie tylko w ekskluzywnym salonie kąpielowym, ale także w bardziej zwyczajnej łazience. Polskie mozaiki, choć ich cena za m2 często przewyższa cenę płytek większego formatu, są jednak wyraźnie tańsze od swoich włoskich konkurentów. Podczas gdy np. za m2 mozaiki firmy Marazzi trzeba zapłacić od ok. 500 do 1000 zł, koszt zakupu m2 mozaiki krajowej rzadko przekracza 500 złotych. Pod względem cen oferta Polaków może się równać z propozycjami Czechów.
Biorąc to wszystko pod uwagę: szerokie możliwości aranżacyjne, bogatą ofertę (współgrającą stylistycznie z płytkami większego formatu) oraz stosunkowo niską cenę krajowej mozaiki, jej rynkowy sukces i popularność nie powinny dziwić.
KATARZYNA ZACHAREWICZ

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA