Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Zmienność tendencji mody łazienkowej nie może poszczycić się tak wielką dynamiką, jak np. moda tekstylna. Pewne ustalone trendy we wzornictwie produktów wyposażenia łazienki trwają latami, by potem płynnie transformować w kolejne, nowe. Prezentujemy rozwiązania, które naszym zdaniem stanowią krok naprzód w ich rozwoju.

REKLAMA

Zmienność tendencji mody łazienkowej nie może poszczycić się tak wielką dynamiką, jak np. moda tekstylna. Pewne ustalone trendy we wzornictwie produktów wyposażenia łazienki trwają latami, by potem płynnie transformować w kolejne, nowe. Prezentujemy rozwiązania, które naszym zdaniem stanowią krok naprzód w ich rozwoju.

Z perspektywy kończącego się właśnie roku 2004 wnioskować można, że czas radykalnych zmian jeszcze nie nadszedł. Szczególnie, gdy punktem odniesienia pozostają wzornicze dokonania roku ubiegłego. Obserwacja rynku wyposażenia łazienek tak polskiego, jak europejskiego pozwala stwierdzić, że mijający rok był rzeczywiście czasem owocnym jeżeli chodzi o pojawianie się interesujących nowości, ale nie wydaje się (przynajmniej obecnie) by miały one stać się zaczątkiem jakichś nowych trendów. Targi Cersaie, Mostra Convegno Expocomfort czy Cevisama potwierdziły jedynie kontynuację znanych z roku poprzedniego tendencji.

ŁAZIENKA TO PRZESTRZEŃ. Jako że zabieg \"udomowiania\" łazienki zakreśla coraz szersze kręgi, nikt już nie obawia się łączenia w jednej przestrzeni wanny czy kabiny prysznicowej z meblem w postaci fotela, stylowego krzesła, czy nawet szezlonga. Nikogo też nie dziwi otwieranie przestrzeni kąpielowej na inne części mieszkania, szczególnie na sypialnię. Łazienka wystawia na publiczny widok to, co ma najlepsze i trzeba przyznać, że ma się czym pochwalić.

W jej wnętrzu, podobnie jak w roku ubiegłym, dominują duże formy centralnie rozmieszczonych wanien, kabin typu \"walk in\" czy eleganckich kabin-atriów. Ale coraz więcej uwagi poświęca się wszelkim rozwiązaniom związanym z ideologią wellness. Tyle, że tym razem nie chodzi tu już o technologiczne rozbudowywanie oferty hydromasażu czy zabiegi związane z efektownym wylewaniem wody (choć nie można powiedzieć, że o nich zapomniano). Wkład roku 2004 w zmianę oblicza łazienki polega na przystosowaniu jej dla potrzeb dwóch osób. W tym roku każdy z szanujących się producentów wanien czy kabin rozszerzał swoją ofertę o takie \"podwójne\" urządzenia, niezależnie od tego, czy polegało to na przeformowaniu sprawdzonego już na rynku modelu, czy wypracowaniu zupełnie nowego wzoru. Chyba najlepiej popularność tego trendu oddały targi Cersaie. Wystarczy wspomnieć o nowościach takich firm, jak Vita Viva - wanna \"Olimpia\", Axia - \"Vasca\", czy Glass - \"Arena\". Kąpiel we dwoje stała się tym samym powszechnie aprobowanym i uznanym zwyczajem.

BLIŻEJ NATURY. Na kształt łazienkowych wnętrz wciąż chyba najbardziej oddziałuje nieśmiertelny minimalizm. Współcześnie wyraża się on już nie tylko przez geometryczne formy i ostre krawędzie wanien, ceramiki czy armatury. Coraz częściej bowiem ostrość minimalistycznych kształtów zostaje złagodzona, tak jak np. w przypadku wanny \"Baia\" Antonio Lupiego. Zdaje się, że także organiczne kształty już na dobre zawładnęły designem wyposażenia łazienkowego (bateria \"Twist\" firmy Emevi, umywalka \"Wave\" Rapsela). Jako bliższe naturze człowieka, wydają się być także bardziej naturalne dla tak bliskiego ludzkiemu ciału miejsca, jakim jest właśnie łazienka.

Tendencję czynienia łazienki bardziej \"przyjazną\" zdaje się podkreślać także zamiłowanie do wprowadzania w jej obręb materiałów alternatywnych dla ceramiki i akrylu. Znalazły się wśród nich głównie materiały typu solid surface - Corian, CristalPlant (mieszanki żywic syntetycznych i minerałów). Cieplejsze w dotyku, o satynowej powierzchni przypominającej matowioną perłę stają się poważną konkurencją dla \"zimnej\" ceramiki.

POLSKI AKCENT. Mijający rok przyniósł też kilka ciekawych propozycji rodzimych producentów. Co ważne, coraz więcej krajowych wytwórców decyduje się na współpracę z uznanym projektantem. Wśród nich wyróżnić można Instal-Projekt i jego współpracę z Marcinem Jędrzakiem przy produkcji grzejników łazienkowych marki Elegante, firmę Pool-Spa, która na rynek wprowadziła kolekcję wanien Cristallo autorstwa Marcello Cutino, czy Wow Design - projektantem produkowanych przez firmę umywalek z drewna jest Krzysztof Sikorski. Zjawisko to ma zasadnicze znaczenie wobec faktu, że za design polskiego wyposażenia łazienkowego wciąż w głównej mierze odpowiada polski, niezbyt zamożny klient. I chociaż jest to tendencja zdecydowanie niszowa, być może już teraz jest ona zapowiedzią nadchodzącej, pozytywnej zmiany?

W niniejszej prezentacji staraliśmy się jedynie zaznaczyć pewne cechy charakterystyczne łazienkowej mody

A.D. 2004, wyróżnić jej dominanty. Prezentujemy najciekawsze designerskie rozwiązania polskich i europejskich producentów, które nie tyle ilustrują konkretne trendy, ile wnoszą do wzornictwa łazienek nową jakość. Może już za rok o niektórych z nich mówić będziemy jako \"punktach zapalnych\" zupełnie nowych, łazienkowych tendencji.

MARTA MATRACKA

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA