Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Pewnie wielu zainteresuje, co to może być za przycisk? Jeżeli podpowiedzieć, że dokładnie tak zatytułowany został konkurs ogłoszony przez firmę Geberit, łatwo się domyślić, o jaki przycisk  chodzi.
Pomysł ogłoszenia konkursu na ten temat uznać trzeba za odważny. Wiele osób bowiem może zadać sobie w tym miejscu pytanie, co nowego stworzyć można wokół kwestii przycisku spłukującego do zestawu podtynkowego? Otóż można, a wątpiący w siłę tego tematu mogą być szczerze zdziwieni liczbami. Na konkurs nadesłano bowiem aż 201 prac, które według wymogów organizatora konkursu, firmy Geberit, spełniały wymagania techniczne produktu (niejednokrotnie krajowe konkursy na projekt urządzenia łazienkowego cieszą się znacznie mniejszym powodzeniem ze strony uczestników). Oprócz ilości, zaskoczył także poziom i pomysłowość prac. Okazuje się, że „zwykły”, dwudzielny przycisk może być inspirujący, a jego wygląd ciekawy i niebanalny. Trzeba też przyznać, że po prostu po raz kolejny nie zawiodły pomysłowość i projektowa odwaga młodych projektantów.
Celem konkursu na projekt przycisku spłukującego do spłuczki podtynkowej „Geberit Duofix”, było wybranie, a ostatecznie wprowadzenie do produkcji nowej formy przycisku. Organizatorom zależało także na nawiązaniu współpracy z młodymi polskimi projektantami. Prace oceniano w dwóch etapach. W pierwszym wyłoniono 25 projektów, z których następnie wybrano zwycięzców. Oceniano nowatorstwo pomysłów, funkcjonalność rozwiązania oraz walory estetyczne projektu.  Jury pod przewodnictwem Andrzeja Dobruta, prezesa firmy Geberit, przyznało pierwszą nagrodę Dominice Wróbel za projekt „Linia + punkt”. Miejsce drugie zajął projekt „Square” Joanny Mach, trzecie – to praca Przemysława Fojcika, „Geberit Luna”. Przyznano także jedno wyróżnienie – Małgorzacie Partyce za projekt „Africana”. 
Choć wszystkie nagrodzone projekty przycisków zachowują swój prostokątny kształt, a także główną funkcję dwudzielnego spłukiwania, są to tak naprawdę jedyne wspólne im cechy. Każdy z nich to przykład odmiennego i innowacyjnego sposobu myślenia o formie, która ma być nie tylko użyteczna, ale także przyjemna dla oka. I prezentowanym, nagrodzonym projektom trudno tego odmówić.
MARTA MATRACKA
ILUSTRACJE: GEBERIT

I nagroda
„Linia + punkt”
projekt: Dominika Wróbel

O tym projekcie powiedzieć można, że zbudowany został na przeciwieństwach. Między innymi na opozycji symboliki oraz  kształtów linii i punktu. Linia oznacza tu ciągłość, punkt – krótką chwilę. Materiał, z jakiego wykonano przycisk – szczotkowana stal – stał się tu kluczem do otrzymania formy eleganckiej, może trochę chłodnej, ale przekonującej swą solidnością. Całość, pomimo zastosowanej gry przeciwieństw, na szczęście tworzy spójną formę, w której nie ma mowy o jakichkolwiek dysonansach.

II nagroda
„Square”
projekt: Joanna Mach

Projekt oparty na prostych, logicznych kształtach. W swej konstrukcji zakłada pewną powtarzalność, która tutaj przekłada się na funkcjonalną klarowność oraz czystość i elegancję formy. I chyba w przypadku wzornictwa użytkowego o to właśnie chodzi.

III nagroda
„Geberit Luna”
projekt: Przemysław Fojcik
„Geberit Luna” sprawia wrażenie unoszącego się swobodnie w powietrzu. Wydaje się, że to zasługa delikatnego, miękkiego kształtu nadanego przyciskowi oraz zastosowanej tu grze rozproszonego światła. To właśnie ono nadaje całej formie odrobinę nierzeczywisty wymiar. Przycisk wyposażony został w 5 diod led. Świecą one w sposób stały, a podczas spłukiwania – delikatnie mrugają.

Wyróżnienie
„Africana”
projekt: Małgorzata Partyka

Wyróżnienie temu projektowi przyznał sam przewodniczący konkursowego jury, Andrzej Dobrut. W uzasadnieniu podkreślał, że jest to pomysł odpowiadający na współczesne zapotrzebowanie rynku, a jednocześnie uwzględniający istotę ludzką jako centralny motyw. Przyznać trzeba, że połączenie na wskroś nowoczesnego urządzenia, jakim jest podtynkowy system spłukiwania, a tu dokładnie przycisk  spłukujący, oraz motywów tradycyjnej afrykańskiej ornamentyki jest równie zaskakujące, co oryginalne i estetycznie miłe.

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA