Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

To wręcz zdumiewające, że płytka ceramiczna pomimo swych blisko 4000 lat nie starzeje się. Wręcz przeciwnie, wciąż odświeża swój wizerunek, nabiera nowych funkcji i inspiruje. Kolejnym dowodem jej \"nieśmiertelności\" jest konkurs na projekt płytki \"100% Tiles\", ogłoszony przez e-zin designboom.com i londyńską agencję 100% Design.

REKLAMA

To wręcz zdumiewające, że płytka ceramiczna pomimo swych blisko 4000 lat nie starzeje się. Wręcz przeciwnie, wciąż odświeża swój wizerunek, nabiera nowych funkcji i inspiruje. Kolejnym dowodem jej \"nieśmiertelności\" jest konkurs na projekt płytki \"100% Tiles\", ogłoszony przez e-zin designboom.com i londyńską agencję 100% Design.

Temat konkursu \"100% Tiles\" dotyczył projektu płytki stosowanej tak we wnętrzach, jak i na zewnątrz budynków, np. w ogrodach, basenach, na tarasach. Oprócz wzornictwa jury oceniało także zastosowanie innowacyjnych materiałów oraz nowe, niekonwencjonalne pomysły na wykorzystanie samej płytki i jej właściwości. Swoje prace zgłosiło ponad 1500 osób z 79 różnych krajów. W czasie trwania \"100% Tiles\" organizatorzy jako \"aneks\" do konkursu ogłosili kolejny - na projekt płytki z wykorzystaniem kryształów \"Tiles with crystal\". Tutaj nagrodę główną przyznawało studio Swarovski Design. Pomimo krótkiego czasu wyznaczonego przez organizatorów na realizację projektów (1 miesiąc), na konkurs-aneks napłynęło 576 prac. Oznacza to, że łącznie pod szyldem \"100% Tiles\" znalazło się ponad 2000 zupełnie nowych i oryginalnych pomysłów na płytkę.

W konkursie \"100% Tiles\" przyznano ex equo dwie nagrody główne - dla projektu \"Thermotiles\" autorstwa Tony F. A. Michielsa i Gwendolyn Floyd (Holandia) oraz projektu \"WC (water closet - white cube)\" Analii Segal (Argentyna). Dwa tak odmienne pod względem koncepcji projekty doceniono (odpowiednio): za zastosowanie ciekawych rozwiązań technologicznych służących ogrzaniu powierzchni płytki oraz za inspirujące podejście do kwestii związanych ze wzornictwem. Jury przyznało także 24 wyróżnienia. Wśród nich znalazły się m.in. płytki wykonane z lawy czy szkła. Ale nie rodzaj zastosowanych materiałów był w przypadku nadsyłanych prac ich najbardziej oryginalną cechą. To, co rzeczywiście stanowiło o ich wyjątkowości to zabieg nadawania im \"funkcji dodatkowej\". Znalazły się tutaj zatem płytki służące do masażu pleców (\"Le massage tiles\", Fredrik Aidehag), świecące płytki oznaczające tor przemieszczającego się po nich człowieka (\"Trace tile\", Natalie Woolf), czy płytki spełniające także rolę małych doniczek do hodowli kwiatów (\"Wallflower\", Sverrir Asgeirsson). Inne zaprojektowano tak, by maksymalnie ułatwić zawieszenie na nich wszelkich niezbędnych akcesoriów - \"Perforated tiles\", Djahle Krebs, Esther Gollor, Katja Scholz. To tylko kilka przykładów spośród naprawdę wielu ciekawych pomysłów na \"odświeżenie\" wizerunku płytki ceramicznej.

Na konkurs napłynęły także prace polskich projektantów. Można je oglądać na stronie jednego z organizatorów www.desingboom.com. Wśród nich wyróżniają się projekty Aleksandra Palki \"Stalaktyt\" oraz Dariusza Szczygielskiego \"Phosphorus\". Pierwszy pomysł to odważne płytki sufitowe inspirowane kształtem jaskiniowych stalaktytów. Drugi to fosforyzujące w ciemnościach płytki - przyznać trzeba, że efektowne, aczkolwiek może już nie tak oryginalne.

Konkurs \"100% Tiles\" to tylko jeden z dowodów na to, że płytka ceramiczna nie starzeje się - raczej transformuje i nabiera nowych funkcji. Tylko czy tak innowacyjne pomysły kiedykolwiek mogą doczekać się realizacji? Bez względu na to, jaka jest odpowiedź na to pytanie, trzeba uznać za zdecydowanie szczęśliwy fakt pojawiania się tego typu inicjatyw jak konkurs \"100% Tiles\", a tym bardziej tak licznego w nich uczestnictwa ze strony projektantów.

 

MARTA MATRACKA

 

NAGRODA GŁÓWNA

WC (WATER CLOSET - WHITE CUBE), Analia Segal, Argentyna

Nowa twarz łazienki przyjmującej tak często formę \"białego kubika\". Tyle, że tym razem charakterystyczny dla jej ścian czy podłogi bezruch, zburzono poprzez zabieg zdynamizowania samej płytki, która \"rozpływa się\", wymyka ustalonemu kształtowi kwadratu. Transformująca forma płytki wpływa na sposób odbierania przestrzeni przez człowieka, który zmienia i przystosowuje ją do swoich

potrzeb już na poziomie myślenia o danym wnętrzu. W ten sposób projektantka starała się odnaleźć miejsca wspólne dla tak różniących się, a zarazem bliskich sobie elementów jak zmienne, ludzkie ciało i trwała, stabilna płytka (jako element architektury). Choć projekt nie przez wszystkich może być odebrany jako wysoce estetyczny, to trzeba w nim docenić dojrzałość i głębię przemyśleń, które stały się podstawą dla jego powstania.

 

NAGRODA GŁÓWNA

THERMOTILES, Tony F.A. Michiels + Gwendolyn Floyd, Holandia

\"Thermotiles\" nie tylko rozwiązują problem zimnej płytki. Tutaj płytka potraktowana została także jako źródło ciepła. Elektryczną grzałkę \"zalano\" przewodzącą ciepło, przezroczystą masą, na którą zupełnie tradycyjnie nałożono szkliwo. Dzięki zabiegowi zastosowania transparentnych materiałów system ogrzewania spełnia podwójną rolę - podnosi temperaturę we wnętrzu i jest swego rodzaju motywem dekoracyjnym. Wydaje się, że takie rozwiązanie szybko znalazłoby swoich zagorzałych zwolenników.

 

PWS, Ben Oostrum + Jan Melis (MNO), Holandia

Celem autorów tego projektu było stworzenie płytki, dzięki której możliwe byłoby kreowanie wielu regularnych i nieregularnych wzorów. I choć twórcy \"PWS\" twierdzą, że najlepiej sprawdzi się on w miejscach takich jak bary czy szerokie halle (a to za sprawą możliwości kombinacji wzoru jakie stwarza), to wydaje się, że równie dobrze wyglądać będzie w przestronnych łazienkach.

 

WALLFLOWER, Sverrir Asgeirsson, Islandia

Inspiracją dla tego projektu stała się powstała po wybuchu wulkanu niewielka islandzka wyspa Surtsey. Istniejąca zaledwie 30 lat Surtsey jest doskonałym przykładem na to, jak natura kolonizuje nową, potencjalnie nie sprzyjającą rozwojowi roślin ziemię. Podobnie o płytkach pomyślał autor tego projektu - w specjalnie wyprofilowanym zagłębieniu, dzięki odpowiedniej pielęgnacji hodować można rośliny, a tym samym cieszyć się \"zieloną\" ścianą przez cały rok.

 

FILLTILE, Flip Sellin + Katharina Langer, Niemcy

Tak oryginalną płytkę uzyskać można poprzez wypełnienie wyrytych na powierzchni wzorów kolorową fugą. Autorom projektu zależało bowiem na tym, by zburzyć typowe dla ścian wykładanych płytkami wrażenie uporządkowania. Przy okazji nie zrezygnowano z uniwersalnego, kwadratowego kształtu samej płytki oraz jej właściwości higienicznych. Trzeba przyznać, że pomysł na \"Filltile\" jest wręcz genialnie prosty.

 

TRACE TILE, Natalie Woolf, Wielka Brytania

Płytka \"Trace tile\" jest jak \"znak\", który pozostawia po sobie każda chodząca po niej osoba. Dzięki zastosowaniu systemu światłowodów, płytka błyszczy delikatnym światłem zawsze w momencie kontaktu z ludzką stopą. Tak powstaje oryginalna i niepowtarzalna dekoracja danej przestrzeni. Koniec z nudą.

 

ROBA, Galit Shvo + Tamar Akov, Izrael

Dekorację tej szklanej płytki stanowi to, co tak naprawdę zawsze w momencie układania płytek stara się ukryć - \"nieskrępowany\" kształt kleju, silikonu, czy wszelkich innych materiałów mocujących. Tutaj pozwolono im żyć własnym życiem. Ostateczny efekt zakłada w dużym stopniu przypadkowość. Dekoracja zatem za każdym razem jest inna, niepowtarzalna, na pewno odważna.

 

ENCOUNTER, Gerhard Abel, Austria

Ten pomysł rozwiązuje problem tradycyjnego pojawiania się na wykładanych płytkami ścianach czy podłogach rur systemu c.o. Płytka dzięki specjalnym profilowaniom zakłada bowiem ukrycie pod swą powierzchnią nieestetycznych nieraz elementów instalacji. W tej sytuacji ceramiczna płytka staje się funkcjonalnym, przewodzącym ciepło elementem systemu ogrzewania. Projektant zakłada wersję przeznaczoną do elewacji wewnętrznych oraz zewnętrznych.

 

PERFORATED TILE, Djahle Krebs + Esther Gollor + Katja Scholz, Niemcy

Idea tego projektu łączy funkcję i dekoracyjność. Przewiercenie płytki w wyznaczonych miejscach, a następnie zafugowanie powstałych otworów tworzy na jej powierzchni charakterystyczny wzór. Otwory można także wykorzystać po prostu do zamontowania niezbędnych w łazience akcesoriów. Jeżeli wystrój łazienki wymagać będzie pewnych zmian wystarczy przewiercić kolejne otwory, a pozostałe zafugować. Dzięki temu pomysłowi, erę nieestetycznych, podziurawionych lub połamanych płytek możemy mieć już za sobą.

 

3366, Dylan Kwok, Kanada

Ten projekt oparty został na podstawowych zasadach geometrii. Trzy charakterystyczne figury podzielono równo na sześć części i umieszczono na wierzchołkach trójkąta równoramiennego. Możliwości kombinowania ze sobą różnych kształtów i tworzenia nowych figur jest ponad 700. Nie ma więcej mowy o monotonii na ścianie.

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA