Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

W jakim kierunku podąża rynek kabin prysznicowych w Polsce? Jakie nowe rozwiązania możemy już znaleźć na rynku i czego spodziewać się w najbliższej przyszłości? Prezentujemy krótki rys najważniejszych zjawisk porządkujących ten segment rynku i najnowszą ofertę producentów.
CHCĄC analizować rynek w segmencie kabin prysznicowych należałoby wziąć pod uwagę przede wszystkim dwa czynniki, które niejako go porządkują. Pierwszy z nich to problem konkurencji dalekowschodnich, importowanych tanich produktów. Szczególnie w odniesieniu do tak zwanego niskiego ale również i średniego segmentu rynku, producenci jak mantrę powtarzają: “zalewają nas Chińczycy”.
Na pewno dość trudnym obecnie segmentem cenowym jest ten, w którym cenę wyznaczają kabiny importowane. Jedyną obroną jest dobrze zaprojektowany markowy produkt, oczywiście o wyższej cenie, ale także znacznie ciekawszy wzorniczo, lepszy jakościowo i z pełnym zapleczem serwisowym i gwarancyjnym – mówi Milena Kozłowska, menedżer produktu w firmie Sanplast.
- Rynek nie tyle wymusza zanikanie „średniej” półki produktowej, co raczej poprawę jej jakości – dodaje Łukasz Polak, dyrektor Novellini. – W tej chwili kabina za 2 czy 1,5 tys. zł nie powinna być niskiej jakości. Tworzy się produkty coraz bardziej nowoczesne i z lepszych materiałów, na przykład suwaki wypierane są przez rolki, stosuje się coraz grubsze i wytrzymalsze szkło, a coraz mniej profili. Jak więc widać zmiany jakościowe i wzornicze to zarówno reakcja na gusta klientów, jak i forma obrony przed tanią i nierzadko słabej jakości produkcją dalekowschodnią.
Drugim zjawiskiem odnoszącym się nie tylko do segmentu kabin prysznicowych ale do całego rynku materiałów budowlanych jest ożywienie na rynku mieszkaniowym. Co do wpływu tego zjawiska na sprzedaż kabin prysznicowych, opinie fachowców z branży nie są jednoznaczne.
Obserwowane ożywienie na rynku budownictwa przekłada się na wzrost sprzedaży kabin – twierdzi Artur Banasiak, product manager ds. kabin prysznicowych w firmie Sanitec Koło.
Nieco innego zdania jest Milena Kozłowska z Sanplastu:
Producenci wyposażenia łazienek po latach szybkiego wzrostu odczuwają raczej stabilizację rynku i dużo większą konkurencyjność. Ruch na rynku mieszkaniowym dopiero się zaczyna, wiele mieszkań dopiero powstaje lub będzie powstawało i oczywiście oczekujemy idącego za tym zapotrzebowania na wyposażenie oraz zainteresowania solidnym markowym produktem.
Mimo iż branżę można by było podzielić na tych, którzy odnotowują zwyżki spowodowane ożywieniem w mieszkalnictwie i tych, którzy powodów rosnącej sprzedaży upatrują gdzie indziej jedno stwierdzenie można zaryzykować. Biorąc pod uwagę prognozy dotyczące rozwoju rynku mieszkaniowego można się spodziewać, że jeszcze w tym roku zjawisko to przełoży się na zauważalne wzrosty sprzedaży.

MINIMALIZM W CENIE. Obserwacja nowości rynkowych pozwala zauważyć dość powszechny trend, który określa kierunek zmian we wzornictwie nowych kabin. Generalnie scharakteryzować go można jako minimalizm polegający na stopniowej rezygnacji ze stosowania profili i dążenia do używania plastiku lub metalu w jak najmniejszych ilościach, na rzecz czystości formy szkła.
– Naszą serię Glassline wprowadziliśmy właśnie jako odpowiedź na rosnące zainteresowanie klientów kabinami o lekkiej konstrukcji – mówi Artur Stanowski, specjalista ds. marketingu w firmie Ravak – Szczególnie dobrze sprzedają się w dużych i średnich miastach, gdzie najwięcej jest klientów budujących lub wykańczających mieszkania i domy.
Design produktów jest zróżnicowany w zależności od segmentu cenowego. Porównując produkty z różnych segmentów, można dostrzec zależność, polegającą na zmniejszaniu ilości zastosowanych profili oraz elementów z metalu i plastiku wraz ze wzrostem ceny kabiny. Minimalizm to trend, któremu hołdują obecnie wszyscy producenci.
– Jest to widoczne również wśród naszych produktów – mówi Kamil Sadowski, szef marketingu firmy Pool-Spa.-  Linia najtańsza ma większą ilość aluminium lub chromu, natomiast im wyższa półka, tym mniej elementów metalowych na rzecz szkła. Linia najdroższa – Metropolis, zawiera najmniej elementów metalowych. Podobne rozwiązania designerskie stosują również inne firmy.
Jeżeli chodzi o częstotliwość wprowadzania nowych kabin na rynek to podobnie jak w innych segmentach produktowych najczęściej determinowana jest ona przez duże imprezy targowe.
– Międzynarodowe targi i różnego rodzaju wystawy wzornicze to najlepsza okazja do zaprezentowania swoich nowości – twierdzi Mariola Faszyńska, menedżer rynku polskiego w firmie Jacuzzi. – Fakt wprowadzania nowych produktów implikują oczekiwania i potrzeby rynku, a ich rytm wyznaczają prestiżowe targi.
Znaczenie elastycznej reakcji na potrzeby rynku podkreśla Wojciech Siejek, dyrektor handlowy w firmie Riho:
– Ogólne kierunki rozwoju wyznacza centrala firmy, jednak wprowadzanie nowych produktów na polskim rynku nie polega na automatycznym kopiowaniu tego, co dobrze sprzedaje się na Zachodzie, ale na ciągłej obserwacji i dopasowywaniu oferty do rynku polskiego.
Dobierając kabiny do naszej prezentacji nie uwzględnialiśmy kryterium rodzaju ich premiery. Jako wytyczną przyjęliśmy warunek nowości – wszytkie kabiny pojawiły się na naszym rynku w tym roku, badź za chwilę będą miały swoją premierę. Mamy nadzieję, że wnikliwa analiza rozwiązań wzornicznych pozwoli wyciągnać wnioski na temat ogólnych tendencji panujących w tym segmencie.
TOMASZ ŁOTOWSKI

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA