Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Natura i ekologia po bolońsku
Statystyki XXVIII edycji Międzynarodowych Targów Ceramiki Budowlanej i Wyposażenia Łazienek Cersaie 2010 potwierdzają, że jest to absolutnie wiodąca, najbardziej prestiżowa impreza targowa branży ceramicznej na świecie. Nieznacznie zmniejszyła się liczba wystawców (o 2,5%), natomiast targi przyciągnęły większą niż w 2009 r. liczbę zwiedzających (ponad 83 tys.) i akredytowanych dziennikarzy – zarówno z Włoch, jak i z innych krajów. Bolonia wyznacza trendy, inspiruje i weryfikuje strategie produktowe. Na powierzchni 176 tys. m2 swoje produkty zaprezentowało 1012 firm z 33 krajów, w tym 263 spoza Włoch.

Tegoroczne targi przebiegły pod znakiem kilku trendów. Podkreślić należy jednak, że nie przyniosły rewolucji w nowym spojrzeniu na materiał ceramiczny, jakim jest płytka. Efekt kryzysu w branży – zwłaszcza w odniesieniu do włoskich i hiszpańskich producentów – można było zaobserwować w postaci bardzo jednorodnej oferty produktowej. I tak – w pierwszej kolejności dominowały propozycje wzorniczo i kolorystycznie nawiązujące do naturalnych materiałów, czyli drewna i kamienia. Drugą grupą wpisującą się w trend naturalny były kolekcje nawiązujące do grafiki marmuru czy trawertynu. Do ich produkcji wiele firm stosuje technologię druku cyfrowego pozwalającą na uzyskanie znakomitych efektów zdobniczych przy jednoczesnym zapewnieniu bardzo dobrych parametrów użytkowych. Zarówno produkty „drewno-”, jak i „marmuropodobne” występują w dużych formatach, począwszy od wielkości 60x60 cm, 60x90 cm aż do propozycji w rozmiarze powyżej 1 m – jako ceramiczna okładzina znakomicie prezentująca się w przestrzeni mieszkalnej nie tylko na podłodze, ale również na ścianie.

UROK MOZAIKI. Kolejny trend to wszechobecność mozaiki – jako niezwykle efektownego zwieńczenia wielu kolekcji, ale również jako samodzielnej propozycji w różnych kształtach, kolorach i rodzajach powierzchni. Często są to produkty wykonane z materiałów innych niż ceramika – szeroko zaprezentowane zostały mozaiki szklane, kamienne, drewniane czy metalowe. Dekoracje to kolejna grupa produktowa, na którą warto zwrócić uwagę. W tym zakresie oferta jest bardzo szeroka – są to zarówno bogate ornamenty z motywami barokowymi czy florystycznymi, jak i bardzo minimalistyczne propozycje w postaci dekoracji wielkoformatowych – często szklanych, w formie insert w kolorze płytki bazowej. Wśród motywów graficznych na uwagę zasługuje element geometryczny w postaci koła, występujący m.in. w formie trójwymiarowej. Dekoracje w swojej tradycyjnej formie zastępowane są strukturami – tekstura tapety, tkaniny, cementu, skóry zwierzęcej, drewna czy kamienia.

WIELKI FORMAT GÓRĄ. W zakresie kolorystyki zaobserwować można zarówno propozycje bardzo spokojne i „bezpieczne” w postaci kolorów ziemi i natury, czyli beże i szarości, które poprzez naturalne zielenie przechodzą w gamę od błękitu do granatu, ochry, a następnie do niezwykle modnego fioletu i różu. Druga paleta barw to odważne zestawienia monokolorów typu biel z czernią, często wzbogacona dekoracją w kolorystyce czerwieni.
Modne formaty to m.in. 30x60 cm i 20x50 cm w propozycjach łazienkowych, a także 60x60, 90x60, 20x120 i 60x120 cm – jako propozycje produktów uniwersalnych.

EKOLOGIA I PŁYTKI SLIM. Cersaie 2010 to również prezentacja efektów badań i innowacji produktowych prezentowanych w dwóch obszarach. Pierwszym z nich są już znane płytki tzw. slim, drugim chętnie i często wskzywany aspekt ekologiczny. Szeroko podkreślano zalety produktów, których grubość oscyluje w przedziale 2,5–6 mm, m.in. mniejszy ciężar i łatwość w montażu, mniejsze koszty transportu czy wręcz remontu – w przypadku, gdy płytkę typu slim kładzie się bezpośrednio na starą okładzinę ceramiczną. W zakresie ekologii zaakcentowane zostały działania mające na celu oszczędność energii i recycling. Temat ochrony środowiska i recyclingu, jako „green thinking” obecny był na większości stoisk w postaci dużych opisów stanowiących element stoiska/folderów/krótkich informacji na planszach – producenci poszukują swojej „ekologicznej niszy komunikacyjnej” zwracając uwagę na ekologię adekwatnie do działań realizowanych wewnątrz danej firmy np. oszczędność wody w procesie produkcji, w tym wykorzystanie wody deszczowej, recykling na różnym poziomie, oszczędność energii elektrycznej. Wielu producentów deklaruje swoją przynależność do stowarzyszenia EU Ecolabel / ANAB ICEA (National Association for Bioecological Architecture – Italia).
Dorota Kaźmierczak
Manager ds. Komunikacji/Rzecznik Prasowy
Ceramika Paradyż


Sicis nie pozostawia wątpliwości kto rządzi w świecie mozaiki – nowa kolekcja „Marilyn Monroe” to seria kilkunastu różnych portretów boskiej Marilyn w 3D.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W tym roku Ceramika Paradyż prezentowała się w Bolonii po raz dziesiąty. Na dwukrotnie większej powierzchni wystawowej pokazane zostały propozycje z oferty dwóch marek – Paradyż i My Way. Na zdjęciu kolekcja „Rovere” będąca doskonałym odwzorowaniem dębowych desek w czterech kolorystykach.

 

 

 

 

Niesamowite, złote płytki z kolekcji „Luxoring Cristal Ker” Gardenia Orchidea. Warto dodać, że mają jedynie 3 mm grubości.

 

 

 

 

 

 

Odważny duet black&white wciąż w modzie. Zyskuje na wyrazie, gdy połączy się go z dynamicznym wzorem – koła są w modzie! Płytki „Optical”, prod. Cevi.

 

 

 

 

 

 

Karim Rashid coraz częściej zapraszany jest do współpracy z firmami łazienkowymi. Tym razem zaprojektował serię tak bardzo charakterystycznych, trójwymiarowych dekorów „Tatoo”, które pokryły ceramiczne brodziki marki Ceramica Cielo.

 

 

 

 

 

Dobrze znana kolekcja „Alessi One” Laufena uzupełniona została o m.in. nowe umywalki stawiane na blat. Projekt: Stefano Giovannoni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Innowacyjny i zarazem dość kontrowersyjny w swej formie system prysznicowy „Virgin” Zazzeri. Wyposażony w diody RGB umożliwia kąpiel tworzoną przez różne strumienie wody i terapeutyczne światło. Projekt: Daniele Bendini.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Miękkie linie, minimalistyczny design i wysokiej klasy system hydromasażu – czyli wanna spa „Delos” marki Jacuzzi. Projekt: Kaluderovic & Condini.

 

 

 

 

 

 

Kompletna kolekcja łazienkowa „Relais” Ceramica Globo. Jest nowoczesną reinterpretacją klasycznych form. Wchodząca w skład kolekcji wanna wykonana została z materiału Pietraluce®.

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA