Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Przy okazji targów Budma 2005 pytamy, czy dla polskich producentów płytek ceramicznych udział w targach krajowych to zużyta czy też wciąż atrakcyjna strategia promocji i dlaczego? 
Daniel Szafulera,

kierownik marketingu

Opoczno SA

 

- Mówiąc o strategii promocji zwróciłbym uwagę przede wszystkim na wielkość producenta planującego udział w targach i jego plany rozwoju. Z pewnością dla firm specjalizujących się w produkcji określonego rodzaju asortymentu, np. dekoracji czy ceramicznych elementów wykończeniowych lub rozpoczynających swoją działalność w Polsce, targi są bardzo dobrym narzędziem promocyjno-sprzedażowym. Dla firm o ustabilizowanej pozycji na rynku przestały odgrywać kluczową rolę i nie są już tak efektywne jak w przeszłości, co jest naturalną konsekwencją stabilizacji rodzimego rynku ceramicznego. W strategii Opoczno SA miejsce targów krajowych zajęło doroczne spotkanie z naszymi partnerami handlowymi, na którym wymieniamy doświadczenia. Nasze kluczowe aktywności marketingowe koncentrujemy na bezpośrednim wsparciu sprzedaży w punkcie handlowym oraz dotarciu do konsumenta dzięki podstawowym narzędziom marketingowym, z powodzeniem stosowanym nie tylko w branży dekoracyjnej.

Wydaje mi się, że receptą na przełamanie regresu targów krajowych może być znalezienie inspiracji poprzez baczną obserwację dynamicznie rozwijających się targów zagranicznych, takich jak: Cersaie (Bolonia), czy Cevisama (Walencja). Organizatorzy tych targów w bardzo atrakcyjny sposób przygotowują ofertę wystawienniczą, dbają o doskonałą oprawę i promocję samych targów, a przede wszystkim o jak największy udział wystawców i odwiedzających.

 

Łukasz Kardas,

kierownik działu

marketingu

Ceramiki Paradyż

 

- W styczniu 2005 r. po raz kolejny weźmiemy udział w MTB Budma. Dla Ceramiki Paradyż najważniejsze \"cele targowe\" obejmują: budowanie relacji z obecnymi klientami i nawiązanie nowych, strategicznych kontaktów (w naszym przypadku np. z inwestorami), zaprezentowanie najnowszych produktów, pochwalenie się nowatorskimi rozwiązaniami technologicznymi i wzorniczymi. Nie mniej ważne jest sprawdzenie reakcji klientów odwiedzających stoisko i zgromadzenie ich uwag w celu udoskonalania firmowej oferty i obsługi klienta.

Dla Ceramiki Paradyż każde targi, w których uczestniczymy są ważnym i potrzebnym narzędziem marketingowym. Od 2001 r. bierzemy udział w targach Cersaie Bolonia - najważniejszej światowej imprezie targowej branży płytek ceramicznych; uczestniczymy również w BAU Monachium, Bautec Berlin, Mosbuild Moskwa, Coverings USA, Cevisama Walencja, IBF Brno.

Z naszego punktu widzenia znaczenie targów krajowych zmalało w ostatnich latach, zwłaszcza ze względu na koszty, jakie pochłania uczestnictwo. A ponieważ udział w każdych targach jest kosztowny, przygotowujemy się do nich bardzo starannie. Stoisko targowe musi być optymalne zarówno pod względem ekspozycji naszych nowości, jak i pod względem wygody prowadzenia rozmów w sprzyjających warunkach. Udział w targach potwierdza prestiż Ceramiki Paradyż i jest jednocześnie okazją do pozytywnej konfrontacji z konkurentami.

 

Marcin Barański,

dyrektor

ds. marketingu i sprzedaży

Ceramiki Tubądzin

 

- Targi są skutecznym narzędziem komunikacji dla przedsiębiorstwa, jeżeli zostaną umiejętnie wkomponowane w strategię rozwoju przedsiębiorstwa. Istotne jest zatem powiązanie udziału w imprezie z celami firmy. Dla wystawców mniej ważna niż przed laty jest liczba zwiedzających, bardziej - kto przychodzi na targi. W związku z tym operatorzy targowi powinni aktywnie uczestniczyć w zapewnieniu odpowiedniej grupy osób. Działania te powinny być prowadzone zarówno we współpracy z wystawcami, jak i poprzez samodzielne badania i działania promocyjne. Umożliwi to wybór właściwych krajowych i międzynarodowych imprez targowych.

Planując udział w konkretnej imprezie targowej, należy pamiętać o kilku ważnych elementach, dzięki którym następuje pośrednie komunikowanie się z otoczeniem, co w znacznym stopniu wpływa na wizerunek firmy. Do elementów tych należą: przestrzeń wystawowa, lokalizacja stoiska, wygląd stoiska, personel stoiska, udział firmy w konferencjach i seminariach, imprezy towarzyszące, udział w konkursach organizowanych przez operatorów imprez targowych, prezentowana oferta, katalogi targowe, gazetki targowe oraz Internet.

Analizując przedstawione elementy, należy stwierdzić, że w procesie komunikacyjnym podczas targów ważną rolę odgrywają również operatorzy targowi. Do nich bowiem należy zapewnienie odpowiedniej jakości oraz liczby uczestników targów.

 

Jan Adamus,

dyrektor zakładu

Cer-rol Sp. z o.o.

Mniszków

 

- Cer-rol Mniszków, z racji relatywnie mniejszej wielkości produkcji i sprzedaży w porównaniu do krajowych \"tuzów\" płytki ceramicznej nie rości sobie pretensji do prowadzenia lobbingu pro- lub anty-targowego i podąża konsekwentnie swoją drogą. Oznacza to udział w dwóch głównych dla naszej firmy imprezach: największych targach krajowych (a do tej pory taką rolę pełni Budma) oraz Cersaie w Bolonii, na których udanie debiutowaliśmy w 2004 r. Udział w tej drugiej imprezie targowej pozwala na najskuteczniejsze dotarcie do nowych, silnych klientów - nie tylko zagranicznych. Szkoda tylko, że relacje polskich magazynów branżowych z udziału polskich producentów w tegorocznej edycji Cersaie były więcej niż skromne. Co do targów krajowych, biorąc w nich udział okazujemy przede wszystkim szacunek naszym dotychczasowym klientom, przy okazji poddając ich ocenie nowe propozycje kolekcji na następny sezon. Ta \"ograna\" i zbędna dla innych droga, w naszym przypadku okazuje się być całkiem skuteczna i zamierzamy ją kontynuować bez względu na to, czy to będzie Budma, Łazienka, Instalacje lub jeszcze coś innego, niekoniecznie w Poznaniu i nie częściej niż raz w roku.

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA