Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Plastikowe akcesoria łazienkowe nie są już niestety produktem, który trafia do łazienki równie często, co akcesoria z metalu czy szkła. A szkoda, bo tworzywo sztuczne oferuje wiele możliwości, pozwala na kreowanie nowego i oryginalnego wizerunku właśnie tych elementów łazienkowego wyposażenia.

REKLAMA

Plastikowe akcesoria łazienkowe nie są już niestety produktem, który trafia do łazienki równie często, co akcesoria z metalu czy szkła. A szkoda, bo tworzywo sztuczne oferuje wiele możliwości, pozwala na kreowanie nowego i oryginalnego wizerunku właśnie tych elementów łazienkowego wyposażenia.

Jakich argumentów można użyć chcąc bronić niezaprzeczalnych walorów akcesoriów z plastiku? Pierwszym wydaje się być ich konkurencyjna cena w porównaniu z akcesoriami metalowymi czy szklanymi. Kolejnym - fakt, że plastikowe elementy łazienkowego wyposażenia obdarzone są pewnego rodzaju \"wewnętrznym\" ciepłem, którego brak zimnym ze swej natury materiałom takim jak stal czy szkło. Trzecim atutem tworzyw sztucznych są niemalże nieograniczone możliwości kształtowania ich formy. Z plastiku mogą bowiem powstać akcesoria klasyczne w swym kształcie (\"Athena\", nowość w ofercie Bisk), jak również inspirowane naturą (\"Frutti\", Formes), czy nawet takie, których elementy przypominają bajkowy świat przeniesiony do przestrzeni łazienki (np. akcesoria Koziol). Właśnie te ostatnie mają szczególną moc zmiany wyglądu łazienki, bo wprowadzają do niej element niespodziewanej gry, zabawy i zaskoczenia użytkownika. Na tej zasadzie do pomieszczeń kąpielowych wkraść się może jaskrawa barwa albo niespodziewana forma, taka jak np. \"podglądająca\" swoim okiem szczotka do w.c. firmy Koziol. A wszystko dzięki możliwościom plastiku.

O tym, jak wielki potencjał może kryć się właśnie w plastiku, niech świadczą choćby nazwiska tych, których ten materiał przekonuje i inspiruje, np. Paolo Pedrizzetti, Matteo Thun, Stefano Pirovano, Stefano Giovannoni czy Philippe Starck.

KONWENCJA ŻARTU. Ciekawym zjawiskiem jest fakt, że kilku światowych producentów akcesoriów łazienkowych wykorzystało właśnie tworzywo sztuczne do tego, by zapełnić łazienkę dość niekonwencjonalnymi dla niej formami. Takimi, które właściwie odbierać można jedynie przez pryzmat żartu. Oczywiście nikt nie odmawia tym sprzętom funkcjonalności podkreślanej nierzadko właśnie przez ów zabawny kształt. Niemniej, pewnie wielu - bardziej lub mniej zainteresowanych takim rozwiązaniem - zastanowi się, dla kogo właściwie te cuda powstały?

Niemiecka firma Koziol już od lat pod hasłem \"Ideas for friends\" tworzy akcesoria z wysokiej klasy tworzyw sztucznych. Głównym zadaniem tych produktów jest po prostu wprowadzenie ich użytkowników w dobry nastrój. Dlatego też w ofercie Koziola nie ma miejsca na nudę. Każdy projekt to świadoma gra wyobraźnią oraz skojarzeniami, która następnie ma zainspirować do tego samego potencjalnego użytkownika. Bo czy można pozostać zupełnie obojętnym na wyrywanie z pyszczka piranii \"Kai P\" nici dentystycznej, albo na codzienny kontakt z \"Rudim\", który na swym długim nosie podaje mydło?

Także w ofercie włoskiej firmy Alessi spotkać można wiele przedmiotów, we wzornictwie których dominuje ta żartobliwo-bajkowa tendencja. Według Alberto Alessiego, u początków powstania tego typu projektów leżało przewartościowanie całego myślenia o designie jako procesie. Zrezygnowano z ujmowania go w aspektach czysto estetycznych i kulturowych na rzecz pierwotnego myślenia o przedmiotach (właściwego, np. dzieciom), nadając im osobowy charakter. Dlatego wiele z tych akcesoriów ma formę żywych stworzeń, \"ludzików\" posiadających własną \"twarz\" i \"duszę\". W rodzinie przedmiotów sygnowanych marką Alessi możemy zatem spotkać zatyczkę do tuby z pastą do zębów \"Rondo\" ujętą w postać małego ludzika o dużych stopach. \"Mr. Cold\", czyli pojemnik na mydło w płynie, najwyraźniej znużony jest monotonią swojej egzystencji, a \"Mr. Suicide\" - kontrowersyjny korek do wanny - szykuje się do swego kolejnego zabójczego skoku.

W konwencji żartu tworzy również swoje akcesoria firma Gedy. Może w ofercie tego producenta nie roi się, jak w wypadku Alessiego czy firmy Koziol od bajkowych postaci, ale i tu można zauważyć obecną w projektach tak pod względem koloru, jak i kształtów tendencję do ubarwiania i rozbawiania świata. \"Pencil\" to szczotka do w.c., której rączka - jak wskazuje sama nazwa - przypomina klasyczny ołówek z gumką. Pomysł na wieszaki \"Un dos tres\" bazuje natomiast na geście ludzkiej dłoni wyciągającej odpowiednio jeden, dwa lub trzy palce.

BARDZIEJ KLASYCZNIE. Oczywiście z tworzyw sztucznych powstają również akcesoria o bardziej klasycznych i neutralnych emocjonalnie formach. Tutaj, podobnie jak we wzornictwie akcesoriów z metalu i szkła, obok form kubicznych obecne są formy \"miękkie\", nawiązujące do organicznych kształtów obecnych w naturze. Zatem niby nic nowego, a jednak...

Warto bowiem znów zwrócić uwagę na możliwości samych tworzyw sztucznych, a przede wszystkim na możliwość nadawania im praktycznie dowolnego kształtu i koloru. Tak powstają serie, które w swej nobliwej, eleganckiej formie stawiają we wnętrzu mocny akcent właśnie dzięki świadomemu wprowadzeniu gry barwą. Takie są na przykład serie \"Seventy\" i \"Malibu\" firmy Gedy.

Producenci nie zapominają także o zwolennikach elegancji kojarzonej z połyskiem i delikatnym kolorem. Akcesoria z serii \"Time\" Colombo Design czy \"Tayana\" produkowanej przez Tiger, a w Polsce dostępnej w ofercie firmy Coram, mogą swobodnie konkurować z elegancką formą produktów metalowych czy szklanych. Ciekawą propozycją umiejętnie łączącą estetykę z funkcją jest nowa seria akcesoriów \"Athena\" firmy Bisk. Z pewnością zaspokoi ona gusta tych, którym zależy na delikatności i neutralności form wieszaków czy mydelniczek. Wybór jest naprawdę duży.

Ilość codziennych spotkań z przedmiotami z tworzyw sztucznych można odliczać praktycznie w nieskończoność. Może właśnie ich popularność i dostępność sprawiły, że plastik stał się materiałem mało szanowanym. Pozostaje mieć tylko nadzieje, że prezentowane realizacje choć trochę wpłyną na zmianę tego kierunku myślenia.

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA