Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Za nami jest już 29. edycja walenckich targów Cevisama. Choć jak zwykle świetnie przygotowane na przyjęcie gości z całego świata, nie zdołały ukryć mniejszej niż rok temu liczby wystawców oraz zdecydowanie bardziej „powściągliwych” w tym roku nowości. Nie dziwi to w kontekście strat wywołanych światowym kryzysem gospodarczym, mocno odczuwanych szczególnie na Półwyspie Iberyjskim. Dziś – jak pokazują targi – w biznesie liczy się przede wszystkim ostrożność i zrównoważony rozwój.

TARGOM tak jak w poprzednich latach towarzyszyło wiele imprez – by wymienić choćby wystawę Trans/Hitos promującą wszechstronne zastosowanie płytki, forum architektury i designu, czy konkursy dla młodych projektantów. Jednak mniejsza liczba zajętych pawilonów targowych dużo mówiła o aktualnym stanie hiszpańskiego rynku płytek ceramicznych. Na zorganizowanej przez Stowarzyszenie ASCER (Hiszpańskie Stowarzyszenie Producentów Płytek Ceramicznych) konferencji prasowej podano wprawdzie, że w 2010 roku wyeksportowano z Hiszpanii o 4% więcej płytek niż w roku 2009 (wartość w milionach euro: 1,723), jednak już ich krajowy rynek zanotował spadek o blisko 12%. Ogólnie rok 2010 określono rokiem stabilizacji, którą osiągnięto dzięki elastyczności hiszpańskich producentów, dywersyfikacji światowego rynku oraz samej pozycji i marki płytek z Hiszpanii. W bieżącym roku zarząd Stowarzyszenia przewiduje wzrost eksportu o kolejne 4% wartości. I choć dane z 2010 roku wskazują na procentowy spadek sprzedaży hiszpańskiej płytki do krajów Europy zachodniej i środkowej o 3,3%, to jednocześnie zdecydowanie bardziej chłonne stają się dla niego rynki Wschodniej Europy (tu dominuje Rosja), Środkowego Wschodu (wzrost o 25,1% w porównaniu do 2009 r.) czy Południowej Ameryki (w 2010 r. wzrost o 18,8% w porównaniu do roku 2009). I tam zapewne będą kumulowały się działania hiszpańskich producentów w najbliższym czasie.

POWRÓT DO TRADYCJI. W ostatnich latach prezentujący na Cevisamie swoją ofertę hiszpańscy producenci coraz częściej akcentują, że płytka już dawno wyszła poza wyznaczone jej zwyczajowo ramy łazienek, kuchni, czy tarasów i coraz odważniej zaczyna pojawiać się na elewacjach zewnętrznych budynków („Basic”, „Soho” Azteca, „Coverlam” Grespania). Może raczej trzeba powiedzieć, że w ten sposób powraca do swoich korzeni – przecież i dziś w Portugalii, a nawet w Hiszpanii, spotkać można budynki dekorowane tradycyjnymi „azulejos”. Po takich nowościach jak zeszłoroczne płytki redukujące ilość tlenków azotu w atmosferze, coraz popularniejsze stają się rozwiązania na fasady kumulujące ciepło czy też zintegrowane z zielenią, nazywane fasadami ekologicznymi. Ciekawym rozwiązaniem właśnie z dziedziny ekologii są nowe  płytki „ECOM4Tile” marki Ceracasa, które dzięki swoim właściwościom wpływają na oszczędność energii wydatkowanej na ogrzewanie domu, bądź chłodzenie go latem. Podobne właściwości – związane z kumulacją ciepła, tyle że z przeznaczeniem na zewnątrz – mają płytki „S3” zaproponowane przez markę TAU.
Zeszłoroczny hit, czyli płytki typu slim, osiągnęły w tym roku grubość już tylko 3,5 mm („Coverlam” Grespania) i teraz produkowane są także z przeznaczeniem na ściany. W przypadku kolorów, widać wyraźny powrót do natury – w szczególności wszelkich rodzajów kamienia („Titan” Vives, „Living Stone” i „Solnhofen” Colorker, „Imperio” Keraben, „Museum” Peronda). Wielu producentów pokazało nowe kolekcje imitujące drewniane deski, świetnie odwzorowujące strukturę i urok drewna („Dusha” Aparici, „Lumber” Azteca, „Woodline” Vives). W kolorystyce dedykowanej do łazienki pojawiły się róże, zielenie i turkusy, uzupełniane najczęściej kwiatowymi dekoracjami fotograficznymi wykonanymi w technologii cyfrowej („Chic” Azteca, „Tahiti” Grespania).

WYSTAWA H2O. W przypadku Cevisamy nie wolno jednak zapominać, że to targi nie tylko płytek ceramicznych, ale również wyposażenia łazienek i kuchni. Wydzieloną wystawę H2O zdominowali przede wszystkim producenci włoscy, którzy prezentowali głównie swoje nowości pokazywane  jesienią zeszłego roku na targach Cersaie w Bolonii. Wśród nich znalazły się m.in. takie marki jak Catalano, Galassia, Rapsel, Azzurra, Effegibi, Brandoni czy Althea. Ceramiczne nowości z rynku hiszpańskiego prezentowała m.in. firma Sanico z bardzo efektowną umywalką stojącą „Swing”. Wystawę łazienkową oglądało się ciekawie – było przejrzyście i przestronnie, jednak samych producentów i nowości było zdecydowanie za mało by mówić o wyznaczaniu trendów. Póki co, z roku na rok na Cevisamie zmniejsza się liczba wystawców z sektora łazienki. Czas pokaże, czy w przyszłości zostanie ona integralną częścią walenckich targów.
Hiszpanie mają wiele pomysłów na płytki ceramiczne i są zdeterminowani w kwestii powrotu do swojej silnej pozycji sprzed 2008 roku. Pozostaje trzymać za nich kciuki, bo hiszpańska płytka z pewnością ma jeszcze wiele do zaoferowania nie tylko Europie, ale i całemu światu zainteresowanemu tym rodzajem okładziny. 
MARTA MATRACKA
ZDJĘCIA: ARCHIWUM FIRM



Nowa stojąca umywalka „Swing” hiszpańskiej marki Sanico.

























Niezwykle różnorodna pod względem rozwiązań kolekcja „Tulip” marki Azzura. Charakterystyczny rant oraz zwężenie misy to cechy praktycznie całej serii, w skład której wchodzą  m.in. umywalki z postumentem, stawiane na blat i wpuszczane w blat, wanna, miski w.c. i bidety podwieszane oraz stojące, a nawet brodzik. Projekt: Angelletti Ruzza Design























„MEG11” to kolekcja marki Galassia, na którą składają się zarówno elementy z ceramiki (umywalki, miski w.c.), jak również stojąca umywalka wykonana z drewna, wanna z materiału Pietraluce i w końcu ceramiczne akcesoria łazienkowe – właśnie na nich warto się skupić. Punktem wyjścia dla ich formy jest ludzka dłoń. Niesamowicie proste, kontrowersyjne i efektowne. Projekt: A. Pascale






















System „G-Full” marki Hatria miał swą premierę w 2009 roku, jednak teraz doczekał się nowych elementów: podwieszanych szafek, ławek oraz umywalek. Ukryte miska w.c. i bidet – a dokładnie „zamienione” w wygodną ławkę – tworzą nawet z niewielkiej łazienki miejsce relaksu, do którego ta w ostatnich latach tak mocno pretenduje. Projekt: Nilo Gioacchini



Kolekcja „Life” marki Azteca w popularnych w tym sezonie odcieniach niebieskiego i turkusu. W ciekawym formacie 20x60 cm.

 

 













Kolekcja „Tahiti” Grespania dostępna m.in. w odcieniach różu, burgunda czy turkusu przełamywanych modnymi bielą i beżem. Wyjątkowe dekoracje mające przywoływać klimat polinezyjskich wysp – fotograficzne odwzorowanie ogromnego motywu kwiatu to jeden z hitów tegorocznej Cevisamy.









Gratka dla fanów ekostylu życia. Wyjątkowe płytki „ECOM4Tile” firmy Ceracasa dzięki swoim właściwościom potrafią wpłynąć na oszczędność wykorzystywanej w domu energii (nawet o 16%). Kumulują ciepło i w razie potrzeby potrafią je oddawać lub wstrzymywać, tak aby utrzymywać stały poziom temperatury w domu. Do tego zapobiegają rozwojowi bakterii na swojej powierzchni i są zawsze ciepłe.



Serię „Concreta” Marazzi zainspirowała faktura cementu, tyle że tu szarości uzupełniły beże, brązy oraz kolor niebieski. Wyjątkowy format: 30x100 cm.








Serię \"Concreta\" Marazzi zainspirowała faktura cementu, tyle że tu szarości uzupełniły beże, brązy oraz kolor niebieski. Wyjątkowy format: 30x100 cm.

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA