Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

120 zł za m kw. płytki ceramicznej, 250 zł za m kw. ściennej mozaiki, dekoracje - 30zł za sztukę. Luksusowe płytki tworzą luksusową łazienkę. Ale co jest obecnie na topie? Czy polscy producenci podążają za modą w dziedzinie płytek do łazienki? Kto kupuje w Polsce płytki z najwyższej półki?

REKLAMA

120 zł za m kw. płytki ceramicznej, 250 zł za m kw. ściennej mozaiki, dekoracje - 30zł za sztukę. Luksusowe płytki tworzą luksusową łazienkę. Ale co jest obecnie na topie? Czy polscy producenci podążają za modą w dziedzinie płytek do łazienki? Kto kupuje w Polsce płytki z najwyższej półki?

Nowe trendy w przypadku luksusowych kolekcji płytek ceramicznych wyznaczane są tam, gdzie ich produkcja jest przemysłem narodowym. Do niedawna w Polsce panowało przekonanie, że tylko we Włoszech czy Hiszpanii można nabyć płytki charakteryzujące się wysoką jakością i oryginalnym wzornictwem. Ostatnio jednak krajowi producenci coraz skuteczniej walczą o klienta, gdyż polskie płytki jakością dorównują włoskim i hiszpańskim. Nie bez znaczenia jest też fakt, że oczekiwanie na produkt krajowy wiąże się z krótszym czasem niż na produkt zagraniczny. Znacznie łatwiej dokonać również reklamacji. Dlatego właśnie krajowych producentów spytaliśmy o to, co się dzieje w Polsce na \"wyższej półce\" płytek ceramicznych do łazienki.

KOLORY NATURY. Producenci płytek ceramicznych, aby trafić w preferencje klientów, muszą na bieżąco poszukiwać nowych rozwiązań, zastosowań i oryginalnego wzornictwa. Na bieżąco obserwować tendencje nie tylko w zakresie architektury, wyposażenia wnętrz, mebli, ale również mody odzieżowej. Takie obserwacje przenoszone są następnie na grunt ceramiczny.

- Wzornictwo zmienia się jak moda. Z roku na rok skraca się cykl życia produktu. Każdy sezon to nowe tendencje, ale i nowe oczekiwania nabywców - mówi Damian Kozera, specjalista ds. public relations w Ceramice Tubądzin.

Jeszcze dwa lata temu królowały w Polsce łazienki w zdecydowanych kolorach. Jak mówi Anna Chrobak, kierownik regionalny Cer-rol, do tej pory firmie dobrze sprzedają się płytki beżowe i seledynowe. Jednak powoli następuje zwrot ku łazienkom w kolorach stonowanych. Dominuje spokojna biel i grafit, ale również ciepłe, pastelowe kolory - np. beże i brązy, plus elementy dekoracyjne zdominowane przez kwiaty. Bardzo popularnym motywem jest grafika cotto lub delikatnego kamienia w jasnych kolorach.

Według producentów, tendencje zmierzają do poszukiwania nowych form urozmaicania ekspozycji dekoracjami subtelnymi, delikatnymi, ale oryginalnymi. Stąd zauważalna fascynacja fakturą kamienia, piasku i drewna. Modna jest prostota, powrót do naturalnych materiałów i dużych formatów - np. 30x60 cm. W ogromie zróżnicowanej oferty na rynku można jednak wyróżnić przynajmniej kilka tendencji wzorniczych. Prostota i oszczędność formy to tylko jedna z nich.

W zakresie płytek podłogowych widoczna jest wyraźna tendencja do możliwie wiernego odzwierciedlania grafiki i faktury naturalnych materiałów.

Jeżeli chodzi o materiały z jakich wykonywane są płytki, to zauważa się ciągły wzrost znaczenia i udziału gresu szkliwionego wypierającego płytki z monocottury. Po ewolucji, jaką przeszedł od mało atrakcyjnego wizualnie gresu technicznego, po piękne, rustykalne, szkliwione i zdobione odmiany, zyskał nie tylko na właściwościach techniczno-użytkowych, ale przede wszystkim estetycznych.

Innymi słowy, nadchodzi czas dużych łazienek, w których najlepiej widać wszystkie zamierzone przez projektanta efekty. To również czas oszczędnej w formie, ale ciepłej łazienki jako miejsca relaksu.

BARDZIEJ WYSMAKOWANE. \"Wysoka półka\" płytek ceramicznych, tak jak w przypadku produktów innych branży, wyznaczana jest przez poziom cen. W przypadku płytek ceramicznych oznacza również płytki wyróżniające się wyszukanym wzornictwem połączonym z najwyższą jakością, wymagające dużego zaawansowania technologicznego. Na przykład topowe płytki gresowe charakteryzują się niską ścieralnością. Są mrozoodporne i praktycznie niezniszczalne. To imitacje marmuru i granitu, ale o znacznie lepszych parametrach. Odnosi się to do dużych formatów, produkowanych w oparciu o bardziej skomplikowaną technologię wytwarzania, a przede wszystkim zdobienia. Najczęściej są to kolekcje w formacie 30x50 i 30x60 cm, dające szerokie możliwości aranżacyjne. Wśród nich znamienite miejsce zajmują płytki rektyfikowane, których wyjątkowe właściwości pozwalają na układanie ich bez fug.

Luskusowe płytki charakteryzują się też przeważnie dopracowanym w każdym szczególe wzornictwem, wręcz stylizacją. Niezwykle ważne są również dekoracje - cięte, strukturalne lub szklane, ręcznie malowane, a nierzadko z zastosowaniem takich materiałów jak bursztyn, złoto czy platyna. Do produkcji topowych płytek używa się też innych surowców: droższych podkładów, impregnatów oraz pigmentów na bazie surowców i półproduktów zagranicznych, jak czyni to np. firma Cerkolor. Wszystko to składa się na cenę, jaką trzeba później zapłacić za płytkę w salonie.

SPECYFICZNY KLIENT. Luksusowe płytki najlepiej sprzedają się w dużych miastach. Ważnym ograniczeniem utrudniającym wprowadzanie płytek ekskluzywnych w mniejszych miastach jest ich wysoka cena. Topowe płytki, choć dostępne, trafiają więc do nielicznej grupy odbiorców.

- Naszymi topowymi kolekcjami płytek interesują się dwa typy klientów - ci, których na nie stać i tzw. klienci aspirujący, którzy chcą być modni i interesują się nowymi trendami, choć nie zawsze mogą sobie na taki zakup pozwolić - mówi Monika Chmielewska, kierownik ds. public relations z firmy Opoczno SA.

Precyzyjnie swojego odbiorcę opisuje Aleksander Aleksandrowicz, dyrektor marketingu z Ceramika Końskie:

- Nasz klient to osoba w wieku 30-45 lat, pracująca z reguły na wyższym stanowisku, z dobrymi zarobkami. Spędza nieco czasu za granicą. Jest zorientowana, jakie są trendy na rynku np. modne kolory. Nie szuka płytki kierując się ceną. Często korzysta z pomocy projektantów przy urządzaniu domu. Szuka płytki niesztampowej, wyszukanej wzorniczo (nie mówiąc o jakości), o charakterze indywidualnym, dostępnej w niewielu punktach sprzedaży.

ELEGANCKA PREZENTACJA. Producenci w swoich działaniach chcą wychodzić naprzeciw oczekiwaniom odbiorców. Dlatego rynek sprzedaży jest przez nich wnikliwie monitorowany przez bezpośredni kontakt z klientami. Producenci korzystają również z wyników profesjonalnych analiz przygotowywanych przez specjalistyczne agencje audytowe, by poznać preferencje odbiorców.

Sprzedaż luksusowego produktu wymaga specjalnej oprawy. Promocja ekskluzywnych płytek wymaga większych nakładów finansowych niż ma to miejsce w przypadku produktów tańszych: eleganckie foldery zamiast ulotek oraz dokładnie przygotowane materiały promocyjne. Jeśli odbiorcami są np. architekci, to materiały powinny zawierać precyzyjne informacje, takie jak parametry płytek, właściwości. Klienci instytucjonalni z kolei wymagają, by dany produkt prezentował się elegancko. W przypadku płytek z \"górnej półki\" mamy do czynienia z większym udziałem sprzedaży bezpośredniej oraz koniecznością zmiany sposobu szkolenia personelu w punktach sprzedaży. Kładziony jest większy nacisk na indywidualne podejście do klienta.

- Ekspozycja nie musi różnić się od standardowej. Ważne, żeby odróżniała się na tle konkretnej wystawy, jaka jest w danym punkcie sprzedaży - musi być widoczna, wykonana sta-rannie i ze smakiem. Nie zastąpi jednak dobrze przeszkolonego sprzedawcy - mówi Aleksander Aleksandrowicz.

Ekskluzywne płytki wymagają więc przede wszystkim odpowiedniego sposobu zaprezentowania. Ważna jest tu nie tylko powierzchnia ekspozycji, ale również dekoracyjne elementy wykończeniowe i fachowa porada sprzedawcy. Dlatego tak istotne jest, by salony zapewniały kompleksową obsługę i komfortowe warunki dokonywania zakupu. Dlatego też topowe kolekcje płytek ceramicznych największe zainteresowanie wzbudzają w dużych miastach, gdzie istnieją takie specjalistyczne salony sprzedaży.

DROGA NISZA. Sprzedaż topowych kolekcji płytek do łazienki ciągle w Polsce rośnie, choć wolniej, niż w przypadku płytek tańszych. Topowe kolekcje, pomimo iż spotykają się z dużym zainteresowaniem klientów, nadal pozostają poza finansowymi możliwościami wielu z nich. Mimo to, polscy producenci płytek ciągle rozwijają swoją ofertę w tym segmencie.

- Polskie płytki ceramiczne pod względem wzornictwa i technologii wytwarzania nie odbiegają od najnowszych trendów światowych. Oczekiwania polskiego konsumenta rosną w ogromnym tempie, ale krajowi producenci doskonale sobie z tym radzą wprowadzając wciąż płytki na coraz wyższym poziomie jakościowym i wzorniczym - zapewnia Damian Kozera.

Produkt niszowy, jakim bez wątpienia jest topowa płytka do łazienki, znajduje więc w Polsce coraz więcej nabywców. Duża w tym zasługa polskich producentów, którzy oferują konsumentom produkt o wysokiej jakości, cenowo dostosowany do ich możliwości finansowych.

 

EWA WYRWAS

 

 

Michał Skrzypczak, specjalista ds. marketingu w firmie Wema

 

- Do niedawna koncetrowaliśmy się na sprzedaży głównie płytek ceramicznych w średnim przedziale cenowym natomiast płytki z wyższej półki cenowej stanowiły ofertę na indywidualne zamówienie klienta. Na przełomie 2002/2003 roku wprowadziliśmy do stałej oferty handlowej droższe produkty polskich i zagranicznych producentów. Nasze analizy wskazują na stosunkowo wysoką sprzedaż nowo powstałych aranżacji z płytek ekskluzywnych, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Na pewno w dużej mierze przyczynia się do tego forma w jakiej prezentujemy płytki ceramiczne czyli gotowe boksy, w których odpowiednio dobrane dekoracje i wyposażenie oddają rzeczywisty wygląd łazienki. Oczywiście tak wysokiej sprzedaży nie osiągnęlibyśmy bez profesjonalnego personelu handlowego, który informuje klientów o specyfice produktu i jego walorach technicznych. Możemy stwierdzić, iż sprzedaż wyrobów ekskluzywanych w naszych salonach w Polsce północnej jest porównywalna. Charakterystyka regionu sama tworzy rynek sprzedaży, do którego należy szybko i umiejętnie dostosować ofertę. Dlatego też bardzo duży wpływ na sprzedaż i sukcesy odnoszone w sprzedaży płytek ceramicznych ma częsta analiza rynku oraz umiejętne korzystanie z doświadczenia nabytego w ciągu 12 lat działalności naszej firmy.

 

Katarzyna Dąbrowska, współwłaściciel firmy Cortina

 

- Przez wiele lat Polacy nie mieli dużego wyboru płytek ceramicznych do łazienki. Nasza firma prowadzi sprzedaż topowych płytek dopiero od dwóch lat. Było to możliwe dzięki zbudowaniu sieci profesjonalnych salonów ekspozycyjnych i nawiązaniu współpracy z architektami, którzy mają kontakt z klientami o odpowiednich możliwościach nabywczych. Zauważalnym trendem jest wzrost sprzedaży najdroższych płytek. To zasługa odpowiedniej prezentacji - atrakcyjnej aranżacji płytek w boksach łazienkowych oraz współpracy z architektami, którzy wykonają odpowiedni projekt. O ile do niedawna to włoskie i hiszpańskie płytki cieszyły się największym powodzeniem, to ostatnio klienci dostrzegli, że polskie produkty są równie dobre, a zarazem tańsze. Można też zauważyć, że sprzedaż najdroższych płytek rośnie kosztem spadku popytu na płytki ze średniego segmentu cenowego. Nowe trendy przyjmują się jednak w Polsce nie od razu. W naszych salonach mówimy o tzw. \"okresie przyjścia\", który trwa około trzech miesięcy. Niemniej jednak, klienci coraz szybciej przyzwyczajają się do zmian.

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA