Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA
Pierwsza połowa tego roku okazała się stosunkowo pomyślnym okresem dla największych polskich producentów płytek ceramicznych. Swoje raporty finansowe i handlowe udostępniły w ostatnim czasie: Grupa Paradyż i Opoczno SA. Mimo faktu, że nie wszystkie wskaźniki ekonomiczne  uzyskane przez te firmy okazały się lepsze od ubiegłorocznych, okres ten oceniany jest przez nie pozytywnie.
W Grupie Paradyż sprzedaż w II kwartale br. wzrosła o 11% w stosunku do analogicznego okresu roku 2004. Z kolei w porównaniu z 2003 r. kwartalne wyniki sprzedaży wzrosły o 53%. Istotne znaczenie w ich osiągnięciu miał rosnący eksport produktów Grupy. W pierwszym półroczu br. jego wielkość stanowiła 40% ogółu sprzedaży. Grupa Paradyż, obejmująca dwie spółki – Ceramikę Paradyż oraz Paradyż
Sp. z o.o., eksportuje swoje płytki do 28 krajów świata, w tym do USA. Tegoroczne plany Grupy zakładają sprzedaż na poziomie przekraczającym 120 mln euro.
– Wyniki osiągnięte w II kwartale br.  pozwalają nam z optymizmem patrzeć na tegoroczne plany  sprzedaży. Podjęliśmy trafne decyzje inwestycyjne. Wprowadziliśmy nowe grupy produktów: klinkier, szlachetne odmiany gresu, uniwersalne mozaiki, płytki rektyfikowane dużego formatu. Pomimo braku takich rynkowych udogodnień jak ubiegłoroczny wzrost VAT-u, sprzedaliśmy więcej – mówi Piotr Tokarski, dyrektor generalny ds. handlu spółek Grupy Paradyż.
Z kolei Grupa Opoczno SA w ciągu minionego półrocza zwiększyła  udział w sprzedaży krajowej płytek ceramicznych o 1,6% rynku. Eksport Grupy, wliczając wyniki litewskiego Dhomecioniu Keramika, wzrósł w porównaniu do pierwszego półrocza 2004 r. o 48,7%. Sprzedaż eksportowa wzrosła w tym samym czasie (wyłączając negatywny efekt różnic kursowych) o 47,9%. Zły kurs walutowy wpłynął jednak negatywnie na osiągnięty zysk netto, który jest niższy od zanotowanego w poprzednim roku i wyniósł w II kwartale tego roku 18,3 mln zł w porównaniu do 24,4 mln w tym samym okresie roku ubiegłego. Przychody ze sprzedaży wyniosły analogicznie 107,4 do 118,5 mln zł.
Biorąc pod uwagę procesy, jakie miały miejsce w ostatnich miesiącach i sytuację na rynku, uważam, że wyniki osiągnięte przez spółkę należy uznać za satysfakcjonujące. Na słabsze wyniki sprzedaży wpłynęła przede wszystkim stagnacja na rynku budowlanym i mała liczba mieszkań oddawanych do użytku w I i II kwartale br. Jednak od maja dało się zaobserwować bardzo wysoką dynamikę produkcji budowlano-montażowej, co sprzyja ożywieniu na rynku materiałów wykończeniowych w kolejnych miesiącach. Ponadto odnotowaliśmy znaczny wzrost eksportu i to pomimo utrzymywania się niekorzystnych dla eksporterów kursów walutowych – powiedział Sławomir Frąckowiak, prezes zarządu Opoczno SA.
Inaczej wygląda sytuacja w przypadku części mniejszych rodzimych producentów płytek ceramicznych, którzy odczuwają skutki trudnej sytuacja na rynku budowlanym. Tak np. Polcolorit zanotował w II kwartale tego roku spadek sprzedaży o niemal 30%. W podobnej sytuacji jest Ceramika Nowa Gala – odbiło się to na kursie jej akcji, który w ciągu 6 pierwszych tygodni wakacji zmalał o niemal 25%.
(AT)
REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA