Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA
Aquaform jest przykładem firmy, która sukcesywnie się rozwija. Jak mówi prezes zarządu spółki, Angielo Limański, ten kto małymi krokami dąży do celu zachodzi dalej niż ten kto szybko chce coś osiągnąć, bo efekty tego często są odwrotne. Dziś, po ponad 15 latach działalności, Aquaform jest firmą dobrze prosperującą, rozpoznawalną w wielu krajach Europy. 

SWOJĄ działalność w Polsce, firma Aquaform rozpoczęła w 1994 roku, jako oddział produkcyjny niemieckiego koncernu Dusar. Początkowo odpowiedzialna była za produkcję na potrzeby rynku niemieckiego. Ponieważ bardzo szybko okazało się, że sami Polacy stanowią bardzo poważną grupę odbiorców – na ten rynek została przygotowana specjalna oferta. Po kilku latach podjęto przełomową dla firmy decyzję o utworzeniu struktur sprzedażowych odpowiedzialnych za rynki zbytu w Europie środkowej i Wschodniej. Zapewniło to spółce możliwość rozwoju prowadzącego do niezależności.
Teraz jesteśmy spółką niezależną decyzyjnie od Dusar GmbH. Do 2005 roku zarządzanie produkcją, zaopatrzeniem i planami rozwoju należało do naszej spółki matki. Od tego czasu sami decydujemy o kierunkach rozwoju Aquaform. Widzimy wiele korzyści płynących z tej decyzji. Możemy swobodniej działać na rynku krajowym i zagranicznym. Co za tym idzie sprzedajemy znacznie większe ilości produktów sanitarnych. Staliśmy się spółką akcyjną, która prężnie działa w Europie Zachodniej i Centralnej. Posiadamy spółki handlowe na Ukrainie i w Rumunii, a także spółkę produkcyjną – joint venture Aquaform Just Showers w Chinach. Decydujemy o rozwoju naszej firmy, o tym w jakich kierunkach idziemy i jaką strategię obieramy na następne lata – mówi Angielo Limański, prezes zarządu firmy Aquaform S.A.

DOBRA DECYZJA. W ofercie Aquaform znajdują się kabiny prysznicowe, wanny, parawany, brodziki, panele prysznicowe oraz – od 2008 roku – meble łazienkowe. 
Meble łazienkowe są uzupełnieniem naszej standardowej oferty. Jesteśmy znani z produkcji kabin prysznicowych, wanien, brodzików i parawanów. Decyzja o poszerzeniu oferty o meble łazienkowe była decyzją o naszym dalszym rozwoju, dającym bezpieczeństwo naszej spółce. Jednym z elementów strategii firmy jest dywersyfikacja produkcji. Oczywiście koncentrując się na pojedynczym segmencie rozwoju można być bardziej widocznym na rynku, zwiększając swoją rentowność, nie daje to jednak niezbędnego bezpieczeństwa. Z tego powodu postanowiliśmy poszerzyć naszą ofertę o meble łazienkowe. Okazało się to jak najbardziej słuszną decyzją. Już teraz sprzedaż mebli łazienkowych stanowi około 20% całego naszego obrotu – ocenia Angielo Limański.
Wyroby firmy Aquaform są dostępne na rynku pod dwiema markami: Aquaform i Shower Star.
Pierwsza z nich skierowana jest do klienta o dużych wymaganiach, co do estetyki, jakości i komfortu użytkowania. Oryginalny design, różno- rodność form oraz dopracowane elementy konstrukcyjne to cechy charakterystyczne produktów marki Aquaform.
Z kolei marka Shower Star swoją popularność zawdzięcza doskonałej relacji jakości oferowanych produktów do ich ceny. Firma Aquaform jest również wyłącznym dystrybutorem marek Saniku i Dusar.
Odpowiednie zarządzanie i polityka produktowa sprawiają, że bez problemów w obrębie jednej firmy działają dwie marki z różnego segmentu cenowo-jakościowego.
Ofertę z wyższej półki stanowią produkty wysokogatunkowe, o nowoczesnym design, które produkujemy w mniejszych seriach z racji tego, iż przeznaczone są do węższego grona odbiorców o wysublimowanych gustach. Tańsze produkty to większy wolumen produkcji, który pokrywa nasze nakłady związane z inwestycjami w maszyny i urządzenia – tłumaczy Angielo Limański.

BADANIE RYNKU. Jednym z kluczy do sukcesu Aquaform jest dokładna analiza rynku, na którym mają pojawić się produkty firmy.
Każde nasze wejście na rynek danego kraju poprzedzone jest odpowiednimi analizami i badaniami, po to by wybrać odpowiedni produkt i dopasować go do potrzeb klienta w danym kraju. Widzimy, że wprowadzanie tych samych produktów w krajach Europy Zachodniej i Wschodniej jest nie najlepszym rozwiązaniem. Rynki te znacznie się od siebie różnią. Dzięki temu, że wytwarzamy produkty  w dwóch segmentach cenowych i jakościowych mamy duże możliwości dopasowania oferty do potrzeb konkretnego klienta – wyjaśnia Angielo Limański.
Imponująca jest lista kontrahentów Aquaform. Tworzy ją kilkuset odbiorców tzw. handlu fachowego, sieci marketów budowlanych, a także kilkadziesiąt salonów łazienkowych. Nie znaczy to wcale, że firma zamierza spocząć na laurach.
Rozwijamy nasze produkty i analizujemy rynek. To jest podstawa. Nie chcieliśmy pozostać producentem, który współpracuje wyłącznie z marketami budowlanymi. Cały czas rozwijamy naszą sprzedaż na rynku tradycyjnym. Działamy intensywnie w Europie Zachodniej. Nasz obrót tam wynosi około 50% całego obrotu spółki. Współpracujemy z różnymi klientami, umacniamy swoją markę. Jesteśmy w o tyle dobrej sytuacji, że na tamtym rynku jesteśmy obecni od ponad 15 lat. Teraz, dzięki Unii Europejskiej, mamy możliwość dostarczać produkty Aquaform bezpośrednio do odbiorców w Niemczech, Austrii, Szwajcarii czy Francji. Ten rynek chłonie meble łazienkowe. I to jest dla nas ogromne  wyzwanie. Staramy się również naszymi działaniami marketingowymi budować obraz naszych produktów jako dobrych, długotrwałych i w dobrej cenie. Budujemy coraz lepszy serwis. Chcemy dać naszym klientom gwarancję, że kupując nasz produkt będą zadowoleni – tłumaczy Angielo Limański. 
Kolejną przełomową decyzją dla firmy Aquaform będzie wejście na giełdę.
Jej głównym motywem jest chęć pozyskania kapitału z emisji akcji, w celu realizacji dalszego  rozwoju. Mamy w planach budowę nowej hali produkcyjnej oraz inwestycje w park maszynowy – mówi Angielo Limański.
Nie wiadomo jeszcze jaka część akcji trafi do oferty publicznej. Prezes Aquaform przewiduje, że może to być około 10% obecnego kapitału zakładowego. 
 
NIE STRASZNY NAWET KRYZYS. – Nie interesuje nas doraźna, krótkotrwała maksymalizacja zysków. My nastawiamy się na długotrwały  rozwój – mówi Angielo Limański. Zasada ta przyświeca działalności firmy od lat i pozwala z nadzieją patrzeć w przyszłość.
Dzięki naszej działalności od 2005 roku - czyli od momentu, gdy staliśmy się samodzielni, przeprowadziliśmy restrukturyzację naszej firmy zbudowaliśmy na tyle mocne podstawy, że mogliśmy się czuć bezpieczni w 2009 roku. W czasie, gdy dookoła słychać było o redukcji zatrudnienia, w naszej firmie nikogo nie musieliśmy zwalniać, nie obcinaliśmy wynagrodzeń i w gruncie rzeczy nie odczuliśmy kryzysu. Myślę, że 2010 rok będzie dla nas kolejnym okresem rozwoju – ocenia Angielo Limański.
Firma Aquaform otrzymała wielokrotnie „Gazelę Biznesu”. Nagrodę tę, przeznaczoną dla najdynamiczniej rozwijających się przedsiębiorstw, przyznaje redakcja „Pulsu Biznesu”. Ponadto aż trzykrotnie produkty Aquaform znalazły się w gronie laureatów konkursu „łazienka – Wybór Roku”, organizowanego przez magazyn łazienka.
WOJCIECH NAPORA
ZDJĘCIA: BARTOSZ JAROSZ, AQUAFORM
REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA