Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Nasz świat ulega sile i urokowi nowoczesnej techniki. W domach coraz częściej swoje miejsce znajdują inteligentne urządzenia, które wykonują za nas złożone prace domowe po naciśnięciu odpowiedniego przycisku. A czy nie lepiej byłoby, gdyby sprzęty takie jak np. pralka, \"żyjące\" blisko nas, miały swój określony charakter?

REKLAMA

Nasz świat ulega sile i urokowi nowoczesnej techniki. W domach coraz częściej swoje miejsce znajdują inteligentne urządzenia, które wykonują za nas złożone prace domowe po naciśnięciu odpowiedniego przycisku. A czy nie lepiej byłoby, gdyby sprzęty takie jak np. pralka, \"żyjące\" blisko nas, miały swój określony charakter?

Wiek XX zaprosił do domów lodówki, automatyczne pralki i odkurzacze. Wydaje się, że pojawianie się coraz nowocześniejszych, a tym samym doskonalszych wersji tych urządzeń jest naturalną kontynuacją rozpoczętego niegdyś procesu. Okazuje się jednak, że według użytkowników imponujące techniczne rozwiązania to nie jedyne atuty tego typu sprzętu. Tezę tę potwierdzają futurystyczne projekty urządzeń domowych powstałe w ramach pierwszej edycji zorganizowanego w zeszłym roku konkursu Electrolux Design Laboratory.

Do udziału w Design Laboratory zaproszono studentów wzornictwa z czterech europejskich uczelni: Budapesztu, Paryża, Mediolanu i Stuttgartu. Prace w ramach projektu trwały pół roku. Studenci tworzyli produkty przyszłości w określonych - zgodnych z profilem produkcyjnym organizującego to przedsięwzięcie Electroluxa - czterech kategoriach: gotowanie, pranie, chłodnictwo i zmywanie.

Uczestnikom Design Laboratory w pracy pomagały wyniki przeprowadzonych przez firmę Electrolux badań dotyczących potrzeb i oczekiwań potencjalnych użytkowników sprzętów AGD. Rozmowy na ten temat przeprowadzono z sześcioma tysiącami osób z Polski, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Szwecji, Francji i Włoch. Badania pokazały, że prostota obsługi i oszczędność czasu, a także wysoki poziom technologicznego zaawansowania to tylko jedne z atutów tego typu urządzeń. Potencjalnym klientom równie mocno zależy na atrakcyjnej cenie oraz właśnie na możliwości wyrażenia przez posiadane sprzęty, ich wzornictwo i kolor, własnego charakteru i indywidualności. To chyba głównie do tej grupy konsumentów skierowane będą propozycje zrealizowane w ramach Design Laboratory, które najprawdopodobniej pojawią się na rynku w 2010 roku.

W ramach konkursu powstało 17 projektów. Doprawdy, mało który przypomina tradycyjną pralkę, zmywarkę czy lodówkę. Patrząc na nie trudno oprzeć się wrażeniu, że są to raczej artystyczne wariacje \"na temat...\" niż praktyczne urządzenia. Studenci biorący udział w Design Laboratory pokazali, że w kwestiach projektowania nie ma rzeczy niemożliwych, a chcieć znaczy móc. Śmiało przełamywali zastane formy, by zaproponować inteligentne rozwiązania \"ubrane\" w zupełnie niekonwencjonalne stroje.

Skoro Design Laboratory było konkursem trudno nie wspomnieć o nagrodzonych. Jury przyznało trzy równorzędne nagrody: dla projektu Folding Hob autorstwa Tomasa Cosovana i Hosszu Gergely, dla projektu +lux Design Range grupy studentów ze Stuttgartu oraz dla pomysłu autorstwa Catii Sul i Nicolasa de Benoist zatytułowanego Evolux. Pierwsze urządzenie to składana, montowana do ściany kuchenka. W skład +lux Design Range wchodzą: pralka, lodówka, kuchenka i zmywarka, wszystkie wyposażone w wyświetlacz reagujący na dotyk. Evolux to natomiast jedno centrum, które wymiennie obsłużyć może kilka domowych urządzeń (lodówkę, pralkę, kuchenkę, zmywarkę) - wszystko w myśl zasady, że potrzeby użytkowników wciąż się zmieniają.

Prezentujemy cztery łazienkowe projekty, które powstały w ramach konkursu Electrolux Design Laboratory. Wszystkie zasługują na uwagę tak ze względu na unikalne wzornictwo, jak i ciekawe rozwiązania techniczne - czymże bowiem byłaby forma bez właściwej jej treści? Każdy z projektów proponuje coś więcej niż tylko funkcję. Niesie ze sobą pewną ideę, która sprawia, że mamy ochotę poświęcić mu trochę swego cennego czasu, odnaleźć w nim to coś, co przemówi właśnie do nas.

MARTA MATRACKA

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA