Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA
Co ma zrobić człowiek, który ma nietypową łazienkę lub nietypowe wymagania? W tej sytuacji liczyć może nawet nie na element oferty określany w cennikach hasłem „opcje”, ale wręcz na pozycję „rozwiązania nietypowe”. To tu tak naprawdę zawierają się propozycje producentów dotyczące możliwości wykonania produktu wyposażenia łazienki innego niż standardowy.

Jak często zdarzają się nietypowe zamówienia w przypadku produktów takich jak ceramika, armatura, kabiny czy wanny? Np. firma Drepo, która rocznie wykonuje kilkaset kabin prysznicowych  na zamówienie, a nawet Ravak, który w ciągu roku wykonuje ponad 300 produktów niestandardowych, a odpowiada na prawie 1000 zapytań – mogą powiedzieć, że często.
Dlaczego klienci poszukują czegoś innego? W większości przypadków powodem zamawiania produktu nietypowego nie jest chęć posiadania rzeczy innej niż mają wszyscy, ale konieczność.
Większość klientów zamawiających produkt nietypowy, to ludzie, którzy po prostu nie mają innego wyboru. „Fantazja” budowlańców nie zna granic, i nie mówię tu tylko o odchyleniach ścian od pionu, ale o konstrukcjach typu podwójny uskok w miejscu gdzie ma stać kabina prysznicowa – mówi Bernard Pemper, właściciel firmy Drepo. – Ale są też tacy, którzy chcą mieć coś wyjątkowego.
Gros naszych klientów to osoby, które  muszą zamówić produkt nietypowy. Na przykład mają wnękę przygotowaną na kabinę prysznicową o kilka centymetrów za małą bądź za dużą i nie ma w naszej ofercie produktu, który by do niej pasował – mówi Ewelina Modrzejewska z działu realizacji nietypowych zamówień w firmie Ravak. – Drugą grupą klientów są osoby współpracujące z architektami. Często bowiem zdarzają się projekty, w których kabina musi być zrealizowana na specjalne zamówienie.

BATERIA INNA NIŻ WSZYSTKIE. Ciekawą propozycją dla osób, które chcą mieć niepowtarzalną baterię jest HANSASERVICEplus firmy Hansa. Działająca od roku jednostka jest w stanie wykonać na zamówienie klienta niemalże każdą armaturę.
W jej gestii leży nie tylko wykonanie specjalnego wariantu kolorystycznego (niedostępnego np. w przypadku danej baterii z oferty firmy Hansa), naniesienie specjalnej powłoki lub powierzchni, znakowanie produktów motywami, ale także wykonanie specjalnej konstrukcji. Nawet jeśli jest to tylko jednostkowe zamówienie. Firma Hansa Polska informuje o tej możliwości swoich partnerów, lecz – jak do tej pory – z polskiego oddziału nie zostało wysłane żadne zamówienie.
– Było kilka zapytań, natomiast po skalkulowaniu ceny przez HANSASERVICEplus klienci nie zdecydowali się na realizację swego pomysłu – mówi Anna Kudlaszyk, specjalista ds. marketingu w firmie Hansa. – Wysokie koszty związane są z całkowitym przekierowaniem produkcji.

KABINA NA SPECJALNE ZAMÓWIENIE. Producentem kabin prysznicowych specjalizującym się w nietypowych zamówieniach jest firma Drepo. Tu klienci mają naprawdę szeroki wybór możliwości rozwiązania nietypowego miejsca natrysku. Producent wykonuje zabudowę kabin specjalnych  montowanych we wnękach, narożnikach, na prostej ścianie, na wannie oraz – co jest najprostszym rozwiązaniem – łączy typową kabinę z nietypowym elementem dodatkowym. (Wszystkie opisane warianty można zobaczyć na www.kabinyprysznicowe.pl) Klienci Drepo mają do wyboru nie tylko wymiary szklanych ścianek, ale także kolor i fakturę szkła (firma proponuje również wykonanie dowolnego wzoru piaskowanego) oraz kolor profili. Procedura zamówienia jest stała: najpierw telefonicznie, faxem lub e-mailem klient nakreśla zamówienie, na podstawie którego firma wykonuje wstępną kalkulację kosztów. Po dokonaniu przedpłaty w wysokości 30% zamówienie jest realizowane. Jeśli klient mieszka w Warszawie lub Krakowie pomiarów dokonuje ekipa pomiarowo-montażowa firmy Drepo,  jeśli w innym mieście  –  musi wykonać je sam.
Innym producentem kabin prysznicowych,  który także realizuje nietypowe zamówienia dotyczące kabin prysznicowych jest firma Ravak. Klient może zamówić tu kabinę w określonej szerokości, wysokości, a także pod skos. W katalogu produktowym znajduje się dokładny wykaz ograniczeń wymiarowych dla poszczególnych serii kabin i parawanów („Supernova”, „Elegance” oraz „Glassline”). Zamówienia na nietypowe kabiny przyjmowane są przez punkty sprzedaży. Z reguły klient samodzielnie dokonuje pomiarów, a punkt sprzedaży wysyła jego zapytanie do firmy Ravak Polska, ta zaś do centrali w Czechach, która wykonuje kalkulację kosztów.

INNĄ CERAMIKĘ POPROSZĘ. Jeśli chodzi o ceramikę sanitarną, brodziki czy wanny możliwości wyboru innego produktu niż standardowy są dość ograniczone. Z prostego powodu – wykonanie ww. produktów wymaga wykonania kosztownych form, a w przypadku ceramiki także m.in. testów spłukiwania. Tak więc w przypadku tych wyrobów klienci mogą liczyć jedynie na inny niż w standardzie kolor. W tej sytuacji ciekawą propozycją jest usługa, jaką na zamówienie wykonuje firma Laufen, a mianowicie docinanie na wymiar umywalek z blatem ceramicznym z serii „Palace” (pojedynczych o standardowej długości 120, 150 i 180 cm oraz podwójnych „Palace Due” występujących w wymiarach 150 i 180 cm). Klient może zamówić umywalkę skróconą lub ukosowaną do pożądanej długości i kształtu, również z relingiem na ręcznik. Zamówienia na umywalki „Palace” można składać u dystrybutorów marki Laufen.
Agnieszka Kazimierowska, kierownik Biura Obsługi Klienta w firmie Roca Polska, potwierdza zainteresowanie tą usługą:
Tak duża gama umywalek „Palace” zwykle pozwala na zaspokojenie wymagań klientów. Niemniej, jeżeli posiadają nietypowe rozwiązanie architektoniczne łazienki wymagające skrócenia umywalki, wtedy możemy spełnić ich życzenie.

NIETYPOWOŚĆ W CENIE. W większości firm cena produktów nietypowych kalkulowana jest indywidualnie na podstawie konkretnego zamówienia. Zwykle jest to o 20-40% więcej niż wynosi cena produktu podstawowego, ale bywa też, że nawet o 100%. Czasem zaś dopłata jest stała, jak w przypadku zamawiania umywalki „Palace” firmy Laufen, gdzie klient liczy się z dopłatą ok. 750 zł.
„Ceną”, którą także trzeba zapłacić w przypadku produktu nietypowego jest czas oczekiwania. I tak na przykład na kabinę wykonywaną na indywidualne zamówienie przez firmę Ravak trzeba czekać ok. 8 tygodni, w przypadku firmy Drepo są to ok. 2 tygodnie (po zamknięciu zamówienia i zapłaceniu przedpłaty). Czas oczekiwania na produkt specjalny w przypadku firm Laufen i Hansa ustalany jest osobno w przypadku każdego zamówienia.
I choć w większości opisywane usługi nie stanowią podstawowego profilu działalności firm, to są – jak widać – potrzebne. W przypadku mebli czy kabin prysznicowych produkt na miarę przygotować jest trochę łatwiej, w przypadku innych trudniej. Dla wielu klientów takie działania producentów to niejednokrotnie „być albo nie być” w łazience kabiny czy umywalki. A przynajmniej sporo mniejsze kłopoty.
ANNA KOWALEWSKA
REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA