Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Długofalowe budowanie wizerunku marki

REKLAMA
Promocja najczęściej kojarzy się z reklamą, wychwalającą zalety sprzedawanego produktu. Mówi się również, że reklama jest dźwignią handlu. Są jednak takie akcje promocyjne, które w niczym nie przypominają klasycznej reklamy. Ich celem jest działanie popularyzatorskie, edukacyjne i społeczne oraz długofalowe budowanie wizerunku marki.

Chociaż działania promocyjne wykraczające poza ramy klasycznej reklamy nie są niczym nowym na naszym rynku, to śmiało można stwierdzić, że w ostatnim czasie coraz więcej firm, w tym także producentów wyposażenia łazienek, może poszczycić się akcjami mającymi na celu edukowanie oraz popularyzowanie dobrych wzorców. Inicjatywy takie nie przynoszą bezpośrednich korzyści i nie wpływają na gwałtowny wzrost sprzedaży. Stanowią jednak dobre podwaliny do długoterminowych działań związanych z budową pozytywnego wizerunku marki. Dzięki organizowaniu tego typu przedsięwzięć firma zyskuje prestiż i rozpoznawalność. Dociera również do klientów, którzy być może nigdy nie zetknęli się z daną marką, a poprzez udział w takich akcjach wyrabiają sobie o niej jak najlepsze zdanie. 
POLITYKA ODPOWIEDZIALNOŚCI SPOŁECZNEJ. Dobrym przykładem inicjatywy, która wpisuje się w nurt takich działań promocyjnych, jest  konkurs „Projekt Łazienki”, organizowany przez firmę Sanitec Koło.
Konkurs „Projekt Łazienki” organizowany jest od 12 lat. Podobnie jak temat konkursu, zmianie ulega również jego główne przesłanie i cel. Podczas pierwszych edycji, kiedy tematami były projekty studyjne, zależało nam na popularyzacji norm, przepisów związanych z aranżacją łazienek oraz oczywiście promocji wyrobów Koło. Z czasem zmieniły się oczekiwania samych uczestników, zwłaszcza te dotyczące tematyki oraz możliwości wykazania się swoimi zdolnościami. Od 2006 roku tematami konkursu są projekty koncepcyjne toalet w konkretnych miejscach w oparciu o realne warunki. Był m.in. Kazimierz Dolny, Tatrzański Park Narodowy, dworzec PKP Warszawa Centralna, a w roku 2010, brzeg Wisły w Warszawie. Celem tej zmiany, oprócz na stałe wpisanego w regulaminie stosowania wyrobów Koło, była m.in. realizacja przez firmę polityki odpowiedzialności społecznej – tłumaczy Wojciech Choina, media relations specialist, Sanitec Koło.
Inwestycja w tego typu działania może wydawać się dość ryzykowna, bo jej efektów możemy spodziewać się dopiero po kilku latach. Dla niektórych menedżerów to okres zbyt długi. Jednak, jak wynika ze słów Wojciecha Choiny, czasem warto zaryzykować i poczekać, aż zaczną pojawiać się profity.
Cel konkursu oraz jego tematyka powodują, że stale wzrasta zainteresowanie nie tylko uczestników, ale również władz samorządowych i instytucji, które zgłaszają się z propozycjami współpracy. Media równie chętnie informują o inicjatywach prospołecznych. Świadczy o tym m.in. patronat medialny 14 redakcji, gazet, magazynów branżowych, portali internetowych i rozgłośni. Konkurs, jego cele i sposób realizacji zyskał także uznanie na szerokim forum biznesowym. „Projekt Łazienki” jest laureatem konkursu Dobre Praktyki CSR, który organizowała m.in. Konfederacja Lewiatan i firma doradcza Deloitte.
Działania promocyjne, wykraczające poza obszar tradycyjnie pojętej reklamy, przynoszą korzyści nie tylko firmie, ale często także lokalnej społeczności.
Jesteśmy firmą, której aktywność sprowadza się nie tylko do sprzedaży wyrobów łazienkowych, ale także do szerszego spojrzenia na sprawy i problemy związane z obszarem łazienki. Organizując konkurs chcemy m.in. przyczynić się do poprawy stanu sanitarnego miejsc o dużym nasileniu ruchu np. turystycznego. Chcemy również zwrócić uwagę na estetykę miejsc publicznych, która ma wpływ na łagodzenie obyczajów i przyczynia się do wzrostu ogólnie pojętej kultury. W warunkach konkursu, wybierane są najlepsze rozwiązania architektoniczne dla przestrzeni publicznej. Już niedługo „konkursowa” toaleta z Kazimierza Dolnego harmonijnie wpisze się w krajobraz tego zabytkowego miasteczka – wyjaśnia Wojciech Choina.
Również seminaria „Przedszkola – Architektura. Elementy wyposażenia. Edukacja” organizowane w salonach Koło w Warszawie i Krakowie wpisują się w działalność edukacyjną firmy.
Oprócz wyrobów do różnego typu łazienek dysponujemy także specjalistyczną wiedzą na temat ich zastosowania. Chcemy się tą wiedzą dzielić ze wszystkimi. Od architektów, inwestorów oraz osób zajmujących się wyposażeniem wnętrz otrzymujemy wiele szczegółowych pytań związanych ze specyfiką łazienek zarówno dla niepełnosprawnych, jaki i dzieci – potwierdza to potrzebę organizacji tego typu bezpośrednich spotkań – mówi Wojciech Choina. – W ubiegłym roku seminarium „Codzienność bez barier” dotyczyło problemów osób niepełnosprawnych. Tegoroczne spotkanie dla przedstawicieli biur projektowych, wykonawców i dyrektorów przedszkoli dotyczyło łazienek dla dzieci. Wszyscy mieli okazję „na żywo” zobaczyć niemal wszystkie, dedykowane dzieciom, wyroby Koło oraz dowiedzieć się o specyfice i problemach podczas realizacji np. łazienki przedszkolnej – dodaje.
Konkurs „Projekt Łazienki” i seminaria „Przedszkola – Architektura. Elementy wyposażenia. Edukacja” to tylko wybrane przykłady aktywności firmy Koło związanej z działalnością popularyzatorską, edukacyjną i społeczną.
W tym wypadku nie chodzi o szybki, wymierny efekt ekonomiczny. Wynika to z chęci zrobienia czegoś dobrego oraz systematycznego. Chodzi o budowanie wizerunku marki krok po kroku. Są to działania długofalowe, których efekty można oczywiście ocenić i sprawdzić. Potwierdza je np. niezależne badanie, którego przykładem jest „Rynek materiałów budowlanych w Polsce”, przeprowadzone w tym roku przez agencję badawczą Pentor. Ankieta sprawdzająca znajomość produktów remontowo-budowlanych wykazała, że Koło, spośród 179 marek, jest na 12 miejscu w klasyfikacji generalnej i jest najlepiej znaną marką wśród firm branży wyposażenia łazienek. Na wysoką pozycję w tym rankingu wpływają m.in. tego typu inicjatywy – wyjaśnia Wojciech Choina.
Z MYŚLĄ O PROJEKTANTACH. Także firma Roca może poszczycić się działalnością promocyjną wykraczającą poza ramy klasycznej reklamy.
Korporacja Roca realizując strategię rozwoju i innowacyjności, od lat angażuje się w inicjatywy mające na celu wspieranie projektantów, takie jak międzynarodowy konkurs dla projektantów Jump the Gap, którego celem jest odkrywanie młodych talentów. W Polsce Roca organizuje m.in. konferencję „Projekt Dizajn” – spotkania ze światowej sławy projektantami, a także konkurs dla młodych projektantów „SPA-ART”. Roca Polska współpracuje także z Akademią Sztuk Pięknych w Katowicach. Wynikiem współpracy są prace dyplomowe przygotowywane przez studentów przy współpracy z ekspertami z firmy Roca. W lipcu br. cztery studentki wzornictwa na Wydziale Projektowym katowickiej ASP, obroniły wspólnie pracę dyplomową „Projekt wyposażenia łazienki w mieszkalnictwie wielorodzinnym dla firmy Roca” – mówi Jacek Różycki, dyrektor generalny Roca Polska. – W ubiegłym roku Łukasz Jaworski jako pierwszy student tej uczelni zaprojektował, korzystając z możliwości oferowanych przez firmę Roca, zestaw ceramiki łazienkowej. Roca od lat współpracuje i korzysta z doświadczeń najlepszych dizajnerów. Poprzez współpracę z uczelnią, firma dzieli się tym doświadczeniem z przyszłymi polskimi projektantami. Studenci mogą czerpać inspirację z najnowszych trendów.
W przypadku aktywności firmy Roca bardzo ważne i cenne jest to, że korzyści z niej czerpią także studenci, którzy w przyszłości będą pracować jako dizajnerzy.
Współpraca pomiędzy uczelniami wyższymi i przedsiębiorstwami należy w Polsce do rzadkości. Studenci kształcą się w oderwaniu od realiów, w których będą pracować. Współpraca z firmami produkcyjnymi, w przypadku wzornictwa, powinna być integralną częścią toku nauczania. Tylko bezpośredni kontakt z technologią, doświadczonymi konstruktorami i menedżerami zapewnia młodym adeptom całościowe podejście do projektowania – mówi Jacek Różycki.
Kolejną firmą, która zaangażowała się w działalność edukacyjno-społeczną jest CWS-boco. Zorganizowana przez nią kampania edukacyjna Toaleta 2012.pl ma na celu zwrócenie uwagi na problem standardu higieny i wyposażenia dostępnych publicznie toalet w Polsce. Akcja ta związana jest z przygotowaniami do Mistrzostw Europy w piłce nożnej, których Polska będzie współgospodarzem.
Budujemy drogi, hotele, stadiony. Tymczasem na obraz Polski w oczach setek tysięcy kibiców i turystów rzutować będą również nasze polskie toalety – mówi Arkadiusz Choczaj, kierownik marketingu w firmie CWS-boco Polska.
Wśród głównych intencji kampanii wymienia się: zwrócenie uwagi na stan czystości i wyposażenia toalet w Polsce, podniesienie standardu polskich toalet w miejscach publicznych, monitorowanie przygotowań Polski do Euro 2012 w kontekście stanu i ilości toalet dostępnych dla kibiców i turystów zagranicznych, promowanie pozytywnych przykładów toalet w obiektach publicznych i komercyjnych, edukowanie w zakresie standardów wyposażenia toalet oraz promowanie ekologicznych i przyjaznych użytkownikom rozwiązań.
Również firma Deante rozpoczyna szereg akcji mających na celu promocję pro-ekologicznego stylu życia. Na stronach specjalnego serwisu www.eco.deante.pl można zapoznać się z wieloma informacjami dedykowanymi wszystkim, którzy chcą żyć ekologicznie, a przy tym oszczędnie. Na eco.deante.pl można znaleźć artykuły i fakty na temat stanu środowiska naturalnego. Dla dzieci przygotowano szereg specjalnych atrakcji, które w sposób bardzo przystępny przekazują ideę filozofii proeco: grupy przedszkolne mogą wziąć udział w konkursie na projekt ekologicznego plakatu, rodzice mogą pochwalić się pracami swoich pociech, umieszczając je online, a dzieci mogą ułożyć puzzle dydaktyczne lub pokolorować elektroniczne malowanki.
Obserwując działania marketingowe firm z branży łazienkowej widać wyraźnie, że coraz więcej miejsca zajmują w nich akcje edukacyjno-społecznościowe. Jak pokazują powyższe przykłady inicjatywy takie przynoszą wiele korzyści, i to nie tylko producentom. Pozostaje zatem mieć nadzieję, że tego typu akcji będzie coraz więcej i że na stałe wpiszą się one w działalność promocyjną polskich firm. WOJTEK NAPORA
ZDJĘCIA: ARCHIWUM FIRM


Cenne doświadczenia
Jacek Różycki, dyrektor generalny Roca Polska
Design jest dla firmy Roca jedną z najważniejszych wartości. Dlatego staramy się promować tę ideę w różnorodny sposób, a jednym z nich jest wspieranie przyszłych projektantów. Współpraca pomiędzy firmą a uczelnią stanowi źródło wymiany pomysłów i wzajemnego czerpania inspiracji. Ponadto dla studentów jest doskonałym sposobem na zdobycie cennego doświadczenia podczas pracy w realnych warunkach technologicznych i rynkowych. Dzięki takiej współpracy studenci zdobywają cenną wiedzę z zakresu możliwości technologicznych i ograniczeń, które z nich wynikają. Uczestnicząc w całym procesie przygotowania produkcji, poznają jej elementy i procesy, jakich uczelnia nie jest im w stanie zapewnić. Ważnym aspektem jest również poznanie realiów rynkowych związanych z wprowadzaniem produktu na rynek i dostosowanie wizji do oczekiwań potencjalnych klientów.
REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA