Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Projekty artystyczne jako forma promocji

REKLAMA

Narzędzia promocyjne w postaci firmowych biuletynów, ulotek informacyjnych, katalogów produktowych, stron internetowych czy też medialnych kampanii reklamowych, coraz chętniej uzupełniane są artystycznymi projektami realizowanymi przy współpracy ze środowiskami twórczymi. Ta wdzięczna forma promocji, a zarazem niezwykle specyficzny sposób kreowania wizerunku firmy, to dla jednych wieloletnie już doświadczenie, inne firmy natomiast stawiają pierwsze kroki na tym polu. Warto więc przyjrzeć się poszczególnym realizacjom, wpływających na tworzenie nieszablonowej kreacji firmy.

Każdy z producentów angażujących się w innowacyjne przedsięwzięcia promocyjne z pogranicza sztuki i biznesu wypracował własną formę artystyczną. Jedną z jej odsłon stanowi galeria sztuki.
Na rodzimym podwórku już od siedmiu lat można obserwować przedsięwzięcia artystyczne realizowane w Galerii należącej do firmy Hansgrohe, wchodzącej jednocześnie w skład centrum szkoleniowo – wystawienniczego Aquademia.
Galeria od początku istnienia miała na celu wspieranie sztuki i dzielenie się naszym potencjałem, ta działalność pasuje do naszej firmy i do naszych produktów. Chcemy poprzez takie działania przekazać pewną ideę, filozofię i promować określony styl życia, w którym zawsze jest miejsce na sztukę – mówi Lech Mielnik, prezes firmy Hansgrohe Sp. z o.o.
Pomysłodawcy projektu podkreślają fakt, iż prywatne zainteresowania oraz potrzeba obcowania ze sztuką to istotne czynniki, które wpłynęły na rozwój Galerii. Od lat swoje prace prezentują tu zarówno młodzi twórcy, absolwenci uczelni artystycznych, jak i artyści o ugruntowanej już pozycji. Natomiast cyklicznie odbywające się wernisaże to okazja do spotkań w nieco szerszej odsłonie.
Ideą Galerii jest skupianie wokół sztuki ludzi z różnych środowisk. W wernisażach uczestniczą zarówno poznańscy architekci i wnętrzarze, goście ze środowiska poznańskiej ASP, a także partnerzy handlowi, sąsiedzi z licznych firm w Tarnowie Podgórnym oraz osoby zaprzyjaźnione. Wernisaże są otwarte, a nowi goście zawsze mile widziani – wyjaśnia Barbara Pol, specjalista public relations w firmie Hansgrohe Sp z o.o.
Do tej pory w Galerii pokazane zostały prace m.in. Doroty Szukały, Agnieszki Opali, Agnieszki Kałużnej, Katarzyny Zagadlewicz oraz Tadeusza Sobkowiaka.
Tutaj także prezentowany jest cykliczny projekt związany każdorazowo z wprowadzeniem na polski rynek nowej kolekcji armatury marki Axor firmy Hansgrohe. Pod nazwą „Axor Inspiracje” kryje się wystawa fotografii artystycznej organizowanej we współpracy ze Studiem Melon. Kontynuacją trzech poprzednich edycji – Axor Citterio Inspiracje 2003, Axor Starck X Inspiracje 2009, Axor Massaud Inspiracje 2007 – będzie tegoroczna wystawa zdjęć inspirowana nową kolekcją armatury, której autorką jest Patricia Urquiola.

Fotografia w roli głównej. Nieszablonowego działania podjęła się firma Instal-Projekt, wydając kalendarz artystyczny, którego głównym środkiem wyrazu jest fotografia.
Jednym z najważniejszych celów, jaki stawia sobie nasza firma jest nieustanny rozwój. Rozwój poprzez innowacje. Poszukujemy i wdrażamy wiele innowacyjnych rozwiązań na bardzo różnych polach. Stwierdziliśmy, że w obszarze promocji jednym z działań zgodnym z naszym celem może się stać autorski kalendarz artystyczny. Nie wahaliśmy się zbyt długo – mówi Ewa Ścierzyńska, prezes zarządu firmy Instal-Projekt.
Dotychczasowe trzy odsłony wielkoformatowego kalendarza to historie zapisane za pomocą obiektywu, powstałe przy współpracy z uznanymi fotografikami: Wacławem Wantuchem (Kalendarz Instal-Projekt 2009), Szymonem Brodziakiem (Kalendarz Instal-Projekt 2008) oraz Maciejem Mańkowskim (Kalendarz Instal-Projekt 2007).
Wspólnym mianownikiem wydawanych przez nas kalendarzy jest kobieta. Doceniamy nieszablonowy sposób interpretacji  tematu.  Wydaliśmy kalendarz pokazujący piękno ciała, mówiący o wewnętrznej energii czy opowiadający historię „zlecenia”. Staramy się, aby każdy kolejny kalendarz był niepowtarzalny, nowatorski, zawsze wnosił „coś” nowego – dodaje Ewa Ścierzyńska.
Ponadto premiera poszczególnych edycji kalendarzy to odrębne wydarzenie artystyczne oraz okazja do spotkań w gronie partnerów handlowych, architektów, miłośników sztuki oraz mediów. Organizatorzy projektu mając na uwadze dotarcie do szerokiego grona odbiorców, stworzyli stronę internetową poświęconą dotychczasowym odsłonom kalendarza.
Taka forma promocji bywa również doceniana przez grono znawców tematu, co dodatnio wpływa na promocyjną rolę samych projektów. W V Międzynarodowym Konkursie Kalendarzy i Kart Świąteczno – Noworocznych „Vidical” brązowym medalem uhonorowany został  projekt zatytułowany „Energia Wnętrza”.  Tegoroczny „brąz” po raz drugi przyznano firmie Instal-Projekt. W roku ubiegłym trzecie miejsce w wymienionym powyżej konkursie przyznano realizacji zatytułowanej „Zlecenie”. Kalendarz ten otrzymał również prestiżowe wyróżnienie w jednym z największych konkursów fotograficznych na świecie Pilsner Urquell International Photography Awards. 
Fotografia artystyczna to także główne narzędzie nowego projektu zaproponowanego przez Sanitec Koło. Rodzimy producent jest pomysłodawcą konkursu fotograficznego, stanowiącego pierwszy i zarazem bardzo udany krok w kierunku nawiązania stałej współpracy ze środowiskami twórczymi, którą firma planuje rozwijać.
Próba artystycznego ujęcia przewodniej myśli konkursu – relacji człowieka z wodą, okazała się być interesującym tematem dla miłośników fotografii. 
– Pierwsza edycja konkursu „Źródła inspiracji: Wodna pasja” spotkała się z ogromnym zainteresowaniem fotografików – zarówno amatorów, jak i profesjonalistów. Ów fakt cieszy tym bardziej, iż konkurs nie był promowany na szerszą skalę. Napłynęło do nas ponad dwa i pół tysiąca prac, zaś samych wyświetleń strony internetowej informującej o konkursie zanotowaliśmy ponad czterysta pięćdziesiąt tysięcy – potwierdza Jacek Ciszewski, kierownik ds. public relations i komunikacji wewnętrznej w firmie Sanitec Koło.
Organizatorzy projektu już zapowiadają kontynuację przedsięwzięcia. Tymczasem prace laureatów konkursu zaprezentowane zostały w trakcie wernisażu mającego miejsce podczas otwarcia w czerwcu tego roku Salonu Łazienek Sanitec Koło w Krakowie. Nowo powstały punkt handlowy ma być miejscem spotkań z architektami i projektantami, natomiast realizacja ciekawych inicjatyw artystycznych na stałe wpisze się w rytm funkcjonowania salonu.

Promocja młodych talentów. Poza realizacją projektów autorskich, producenci obecni na polskim rynku chętnie podejmują współpracę z młodymi twórcami, nierzadko stawiającymi pierwsze kroki na swojej artystycznej ścieżce, wspierają także wystawy, sponsorują interesujące przedsięwzięcia, a mowa tu chociażby o wymienianym już Sanitec Koło czy też Hansgrohe.
Dla firmy Roca obecność w świecie sztuki oraz twórczy kontakt z młodymi artystami ma kluczowe znaczenie. Współpracuje ona z uczelniami wyższymi, patronuje warsztatom projektowym skierowanym do studentów akademii sztuk pięknych, uczestniczy także w różnego rodzaju konkursach oraz inicjatywach ze świata dizajnu.
Wspieranie młodych talentów pozwala nam wyławiać tych najzdolniejszych jeszcze na etapie studiów. W tym roku w katowickiej Akademii Sztuk Pięknych obronił się Łukasz Jaworski, pierwszy student, którego praca dyplomowa powstała dzięki profesjonalnej współpracy z firmą Roca. Zestaw ceramiki łazienkowej firmy Roca zaprojektowany przez młodego projektanta można było podziwiać do 30 lipca br. w Rondzie Sztuki w Katowicach – mówi Piotr Koszek, marketing & business development manager firmy Roca Polska.
Jednak nieszablonową wizytówkę promocyjną firmy Roca kształtują także przedsięwzięcia zakrojone na szeroką skalę. Swój udział w jej tworzeniu miał między innymi projekt dotyczący wyposażenia łazienkowych obiektów olimpijskich zlecony przez Komisję Organizacyjną Igrzysk Olimpijskich 2008 w Pekinie. Z tej okazji powstała niepowtarzalna, limitowana seria umywalek olimpijskich. Zaproszony do współpracy znany projektant Javier Mariscal, ozdobił wybraną ceramikę zabawnymi rysunkami obrazującymi popularne konkurencje sportowe. Rysunki przedstawiające zmagania zawodników na boisku do piłki nożnej, w basenie pływackim czy na korcie tenisowym zostały wpisane w cztery popularne modele umywalek: okrągłą, owalną, prostokątną i kwadratową. Całość tworzy zaskakujący, niepowtarzalny efekt.
Jak się okazuje, zakres działań marketingowych, mających na celu efektywne budowanie wizerunku firmy to pole niezwykle szerokie. Proponowane przez producentów realizacje o artystycznej wymowie to zupełnie odmienny sposób komunikacji. By wspomnieć chociażby o fakcie, iż rzadko są one skierowane bezpośrednio na promocję konkretnych produktów. To nieszablonowe urozmaicenie doceniają środowiska artystyczne, architekci i osoby zainteresowane. Także sami producenci jednogłośnie chwalą sobie tego typu doświadczenia i już zapowiadają ich kontynuację.
MAŁGORZATA RADECKA
ZDJĘCIA: ARCHIWUM FIRM


Dornbracht culture projects
Od wielu lat można śledzić poczynania artystyczne kojarzone z niemieckim producentem armatury łazienkowej – firmą Dornbracht. Kształtowanie tożsamości kulturalnej poprzez zaangażowanie w interdyscyplinarne projekty artystyczne to cel, jaki przyświeca producentowi, który w ramach cyklu Dornbracht Culture Projects wspiera wybrane ekspozycje oraz inicjuje projekty własne. Firma od przeszło dwunastu lat prowadzi tym samym dialog ze współczesną sztuką i kulturą, ten zaś ma w swoisty sposób wpływać i wpływa na rozwój produktów firmy.
Jedną z odsłon wspomnianego cyklu jest projekt Dornbracht Edges, w ramach którego organizowane są wystawy z pogranicza architektury, designu i sztuki. Międzynarodowi projektanci i architekci tworzą tu wizje zmieniających się przestrzeni życiowych, jakimi są łazienki oraz kuchnie. Dla przykładu, ostatnią spośród realizacji z cyklu Dornbracht Edges jest wystawa „Global Street Food” (na zdjęciu), zaprezentowana podczas tegorocznych międzynarodowych targów sztuki „Art Basel”. Projekt przedstawia kilkanaście obiektów i kuchni ulicznych z różnych stron świata, bo to właśnie kuchnie zaimprowizowane w przestrzeni publicznej stanowiły główne źródło inspiracji dla Mike Meiré – pomysłodawcy i kuratora wystawy.

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA