Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

W ciągu ostatnich kilkunastu lat dorobiliśmy się w naszym kraju silnej grupy projektantów wyposażenia łazienkowego, których projekty lokują się w czołówce europejskiego designu. Jednym z nich jest Michał Korsun, niezależny, wszechstronny projektant współpracujący z wieloma zagranicznymi i polskimi firmami. Zapytaliśmy go, czym dla niego jest łazienka i gdzie szuka inspiracji przy tworzeniu swoich nowych projektów.

– Co sprawiło, że jako designer zainteresował się Pan łazienką?
Przede wszystkim zainteresowała mnie możliwość zaproponowania czegoś nowego w temacie umywalek i baterii. Producenci z tej branży oferują nam, użytkownikom, coraz śmielsze wzory, a same baterie stały się swego rodzaju biżuterią łazienkową. Dlatego widzę tu dla siebie jako designera ogromny potencjał do rozwoju.

– W jaki sposób postrzega Pan tę przestrzeń? Czy jest to przestrzeń trudna z punktu widzenia projektanta form użytkowych?
Na tle innych pomieszczeń łazienkę uważam za wyjątkową i symboliczną. Jest to miejsce metamorfoz i rytuałów. Poza tym jest to przestrzeń wymagająca, gdzie komfort i prywatność spotyka się z funkcjonalnością, a design ma wspierać wszystkie te elementy. Dlatego projektując skupiam się na potrzebie użytkownika i  dbam o każdy detal: o to by odkręcanie wody było przyjemnością, by umywalka czy wanna była miła dla oka i wygodna dla ciała, a powierzchnia przedmiotów łatwa do utrzymania w czystości. Pewne ograniczenia stwarza sama technologia produkcji przedmiotów z ceramiki sanitarnej. To czyni dodatkowo projektowanie umywalek ciekawym wyzwaniem.

– Marmorin, dla którego Pan projektuje, to uznana na europejskim rynku firma z wyraźną tożsamością wzorniczą. Na ile miał Pan wolną rękę przy tworzeniu umywalek dla tej firmy? Czy firma wpływała znacząco na tworzenie ostatecznej formy umywalek?
Jest dla mnie zrozumiałe, że produkty Marmorin robią karierę w Europie. To firma otwarta na nowości, co na polskim rynku jest synonimem odwagi. Cieszy mnie fakt, że na tegorocznych targach we Frankfurcie spośród wielu ich produktów jakie mają w ofercie zaprezentowali między innymi moje dwie umywalki – „Kore” i „Wave”. Jest to dla mnie wartościowe wyróżnienie. Jeżeli chodzi o współpracę z Marmorin, przy ich projektowaniu miałem całkowicie wolną rękę, a droga od szkiców koncepcyjnych do finalnych modeli była krótka i przyjemna.

– Projektuje Pan również dla włoskich firm. Włochy to prawdziwa „jaskinia lwa” jeśli chodzi o wzornictwo wyposażenia łazienkowego i nie tylko. Czym przekonał Pan firmę Equa do swoich idei?
Wydaje mi sie, że Włochów ujęło moje niekonwencjonalne podejście do tematu. Chciałem stworzyć baterię, która zamiast trzymać się panujących trendów zaskoczy innowacyjnością i cieszę się, że mi się to udało.

– Jak rozpoczęła sie Pana współpraca z firmą Equa?
Miałem sporo szczęścia. Szefa Equa miałem okazję poznać w Polsce, a dokładnie w Krakowie, dzięki wspólnym znajomym. Luźna rozmowa w restauracji zaowocowała późniejszą współpracą.

– Bateria „Enigma” to odważne połączenie kubistycznych form z elektroniką i wyszukanymi  rozwiązaniami użytkowymi – skąd czerpał Pan ideę tak innowacyjnego podejścia do baterii umywalkowej?
Jako projektant działam w wielu branżach. Projektuję sprzęt elektroniczny, meble, opakowania, galanterię skórzaną i wiele innych. We wszystkich projektach jestem entuzjastą łamania schematów i wychodzenia poza utarte koleiny myślowe, które wiodą nas do przekonania, że np. bateria to okrągła rura z dwoma pokrętłami. Właśnie tak powstała „Enigma” (z gr. zagadka) w kształcie czystego prostopadłościanu, który w żaden sposób nie wskazuje na swoją funkcję. Chciałem, żeby zaciekawiała i pobudzała do myślenia. Z przyjemnością obserwowałem radość, którą z odkrycia zasady  działania „Enigmy” czerpały osoby odwiedzające targi ISH 2011.

– Czy brał Pan pod uwagę zapoczątkowanie bliższej współpracy z innymi polskimi firmami branży wyposażenia łazienek?
Oczywiście. Jestem otwarty na propozycje i chętnie będę pracował również dla polskich zleceniodawców. Nasze rodzime firmy coraz bardziej doceniają rolę designu. Moim zdaniem jest to bardzo istotny element budujący przewagę rynkową firmy i coraz więcej polskich firm widzi tę zależność oraz konieczność inwestowania we wzornictwo wysokiej klasy.

– Czego, Pana zdaniem, oczekuje rodzimy (polski) klient z punktu widzenia designu wyposażenia łazienkowego?
Jeżeli chodzi o polskiego klienta to, według opinii znawców tego rynku, my Polacy dojrzewamy do nowości z 2-letnim opóźnieniem w stosunku do trendów światowych. Podsumowując – Polak lubi klasyczne i tradycyjne wzory umywalek, zlewozmywaków czy armatury. Zaczynamy jednak być coraz bardziej wybredni jeśli chodzi o wygląd i funkcjonalność oferowanych przedmiotów i sprzętu. Cieszę się, że mogę odpowiedzieć na to rosnące zapotrzebowanie.

– Dziękuję za rozmowę.

ROZMAWIAŁ: ANDRZEJ TOPCZEWSKI



Składana bateria umywalkowa sterowana elektronicznie „Enigma” zaprojektowana dla firmy Equa.














Szkic umywalki „Kore” firmy Marmorin.
















Umywalka „Waver” zaprojektowana dla firmy Marmorin.

























Projekt jednouchwytowej baterii „V”.


















Szkic umywalki „Nastri”.


















MICHAŁ KORSUN
Michał Korsun urodził się 1971 roku w Warszawie. Jest absolwentem Wydziału Wzornictwa Przemysłowego warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.  Jako designer stara się wyznaczać nowe ścieżki i trendy. Znajomość procesów technologicznych związanych z produkcją oraz praw rynkowych wiążących się z rozwojem produktu czynią z niego niezawodnego partnera nawet najbardziej wymagających wytwórców. Mówi o sobie „jestem projektantem emocji”. Zaprojektowane przez niego produkty były wystawiane m.in. na targach ISH 2011 we Frankfurcie, Fuorisalone 2010 w Mediolanie, Cersaie 2009 w Bolonii, Gdynia Design Days 2008, wystawie Wydziału Wzornictwa Przemysłowego z okazji 100-lecia ASP w Warszawie,  Mitsubishi Design Competition 2002 w japońskim Harajuku oraz na krakowskim Design Art Biennale 1999.
www.korsundesign.com (fot. Jan Nyka)

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA