Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Dobry Produkt - RANKING KOLEKCJI MOZAIKI

Kontynuujemy ranking Dobry Produkt, w którym co miesiąc zwracamy się do firm handlowych z Polski z prośbą o podanie trzech najlepiej sprzedających się w ich salonach/hurtowniach modeli w danej grupie asortymentowej. Produkty, które uzyskały największą liczbę głosów prezentujemy na łamach naszego miesięcznika. W tym miesiącu zwróciliśmy się do reprezentatywnej grupy firm z prośbą o wskazanie maksymalnie trzech najchętniej kupowanych kolekcji mozaiki. W rankingu wzięło udział 80 punktów handlowych. W następnym numerze przedstawimy 10 najlepiej sprzedających się panelów prysznicowych.


Produkty polskich producentów mozaiki ceramicznej, na rodzimym rynku, nadal są bezkonkurencyjne – taki wniosek można wysnuć na podstawie wyników aktualnej edycji naszego Rankingu Dobry Produkt. W pierwszej dziesiątce produktów najlepiej sprzedających się w sklepach i hurtowniach znajdujących się na terenie naszego kraju, znalazły się bowiem wyłącznie kolekcje polskich producentów. Spośród 93 typowanych przez handlowców kolekcji, zdecydowana większość pochodzi właśnie z ich asortymentu. Mało tego - niemal 30 procent mozaik (dokładnie 30 kolekcji), które handlowcy wymieniali – jest częścią oferty tylko dwóch graczy – Ceramiki Paradyż i Ceramiki Tubądzin. A w Rankingu w sumie typowano produkty 34 marek.
Analizując tylko te dane, wydawać by się mogło, że struktura sprzedaży mozaiki wygląda niemal identycznie jak dwa lata temu, kiedy przeprowadzaliśmy poprzednią edycję naszego Rankingu dotyczącą tego produktu. Przypomnijmy, że i wówczas pierwszą dziesiątkę całkowicie zdominowały Ceramika Paradyż i Tubądzin, których kolekcje zajęły w sumie dziewięć pozycji. Okazuje się jednak, że od 2006 roku, sytuacja na rynku nieco się jednak zmieniła. Głównym tego przejawem, jak deklarują handlowcy, jest znaczny spadek sprzedaży „małych płytek”.

Wygrywają ceną. Niewątpliwym zwycięzcą tej edycji Rankingu jest Ceramika Paradyż. To jej kolekcja „Mogano” zdobyła w sumie 130 punktów, co przewagą nieco ponad 30 punktów dało jej pierwsze miejsce. Ale to nie wszystko. Mozaiki z Paradyża zajęły aż 5 spośród 10 pierwszych pozycji. Wśród nich znalazły się: „Marbella” - na miejscu 4., „Trawena” - 5., „ Foresta” - 6. i „Maxima” - 9.
Drugim laureatem Rankingu jest Ceramika Tubądzin. W pierwszej dziesiątce  znalazły się trzy jej produkty, a dwa z nich zajęły miejsca na podium. Kolekcja „Alabastrino” w sumie zdobyła 99 punktów, co uplasowało ją na drugiej pozycji, a „Harion” z sumą 87 punktów na trzeciej.
Powody do zadowolenia ma również Cersanit, którego kolekcje „Costa” i „Tenera” uplasowały się na 7. i 10. pozycji. Zwłaszcza, że produkty tej marki w poprzedniej edycji Rankingu znalazły się poza pierwszą dziesiątką.
Niezmiennie jednym z głównych elementów decydującym o atrakcyjności mozaik polskich producentów jest ich cena. W praktyce za 1 m2 rodzimego produktu trzeba zapłacić od 170 do 400 zł. Tymczasem cena za 1 m2 względnie podobnych płytek z Włoch czy Hiszpanii jest nawet kilkukrotnie wyższa. W podobnej co polskie, a nawet niższej cenie, dostępne są za to mozaiki wyprodukowane na Dalekim Wschodzie – głównie w Chinach. Choć, jak twierdzą sprzedawcy, nie zdominowały one rynku, ich popularność ciągle rośnie, zwłaszcza wśród najmniej zamożnych klientów.

Coraz mniej poszukiwana. Co warte zauważenia, wielu handlowców deklaruje, że sprzedaż mozaiki w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy systematycznie spada. W kilku punktach usłyszeliśmy, że po raz ostatni większą ilość „małych płytek” udało się sprzedać kilka tygodni, a nawet miesięcy wcześniej. W innych – sprzedawcy nie byli w stanie wskazać więcej niż dwóch dobrze sprzedających się kolekcji. Mało tego, niektórzy z nich sugerowali nawet, że nic nie wskazuje na to, że sytuacja poprawi się w najbliższym czasie.
- Boom na mozaikę przycichł. Nie zauważyłam, żeby w ostatnim czasie klienci pytali wprost o takie kolekcje – twierdzi Monika Bucka z opolskiego sklepu As Plastic
- Bardzo spadła zwłaszcza sprzedaż mozaiki fabrycznej. Klienci nie chcą szukać i dopasowywać płytek. Nie mają na to zazwyczaj ani czasu, ani ochoty. Z tego względu dość dużą popularnością cieszą się mozaiki robione na zamówienie. Wystarczy pokazać płytkę, która podoba się najbardziej i podać pożądane rozmiary. Taką możliwość wprowadziliśmy 3 lata temu i tego się trzymamy – mówi Marcin Płaczkowski ze sklepu Glaz-Bud w Łodzi.
Spadek popularności, a co za tym idzie również sprzedaży mozaiki może wynikać z faktu, że w dalszym ciągu tylko w niewielkim procencie “polskich łazienek” gra ona pierwsze skrzypce. W większości wypadków, jest tylko (lub może aż) dekoracyjnym dodatkiem i uzupełnieniem podstawowych płytek, które mają zasadniczą rolę. Przyczyn takiego stanu rzeczy, zdaniem sprzedawców jest kilka. Pierwszy z nich to nadal panujące dość powszechnie wśród konsumentów przeświadczenie, że mozaikę znacznie trudniej utrzymać w czystości niż duże płytki lub kafle. Klienci, a zwłaszcza klientki, mimo zapewnień producentów o wysokiej jakości fug i silikonów, obawiają się, że właśnie o te powierzchnie będzie najtrudniej zadbać pod względem higienicznym i estetycznym. Wiele osób nie wierzy również w zapewnienia, że mozaika jest produktem tak uniwersalnym, że z powodzeniem znaleźć się może nie tylko w łazience, czy toalecie, ale również w kuchni, korytarzu i innych wnętrzach i to nie tylko na ścianach, ale również podłodze i obudowach.
Z drugiej strony, sprzedaż skutecznie ogranicza również dostępność szerokiego wachlarza różnego rodzaju elementów ozdobnych, będących w jakiś sposób konkurencją dla małych płytek.
- Konsumenci szukają obecnie raczej ozdobnych płytek, listw albo innych tego typu elementów, nie zaś mozaiki – dodaje Monika Bucka.
Ważnym elementem wpływającym na wielkość sprzedaży mozaiki jest także fakt, który mógłby się wydawać drugo-, a nawet trzeciorzędny – sam sposób ułożenia mozaiki. W praktyce zadanie to jest bowiem znacznie bardziej czasochłonne niż ułożenie płytek o standardowych, albo większych niż przeciętne wymiarach. Z tego też powodu osoby, którym zależy na jak najszybszym wprowadzeniu się do mieszkania bądź skończeniu remontu, niekiedy ograniczają rozmiary przestrzeni, na których mozaika ma zostać ułożona, lub też w krańcowych przypadkach rezygnują z niej w ogóle.
Wszystkie te problemy ze sprzedażą i popularnością mozaiki nie oznaczają jednak bynajmniej, że jej czas się kończy. Nic bardziej błędnego. Dla szerokiego grona konsumentów mozaika nadal jest synonimem luksusu w łazience. Trudno więc przypuszczać, że możliwe jest zrezygnowanie z niej w 100%.
KATARZYNA HRYNIEWICKA


1 miejsce / 130 punktów
MOGANO / CERAMIKA PARADYŻ

2 miejsce / 99 punktów
ALABASTRINO / CERAMIKA TUBĄDZIN

3 miejsce / 87 punktów
HARION / CERAMIKA TUBĄDZIN

4 miejsce / 85 punktów
MARBELLA / CERAMIKA PARADYŻ

5 miejsce / 58 punktów
TRAWENA / CERAMIKA PARADYŻ

6 miejsce / 55 punktów
FORESTA / CERAMIKA PARADYŻ

7 miejsce / 51 punktów
COSTA / CERSANIT SA

8 miejsce / 36 punktów
ALBERO / CERAMIKA TUBĄDZIN

9 miejsce / 33 punkty
MAXIMA / CARAMIKA PARADYŻ

10 miejsce / 30 punktów
TENERA / CERSANIT SA


Salony i hurtownie, które wzięły udział w rankingu (wg. województw)
dolnośląskie: Armalux (Wrocław 2 salony); Vinsar (Wrocław); Ecco Set (Wrocław); Grudnik (Wrocław); Gen-Bud (Wrocław); Komar (Ząbkowice Śląskie)
kujawsko-pomorskie: Servitor Prim (Toruń); Behrendt (Brodnica); Fabryka Łazienek (Toruń); Cortina (Włocławek)
lubelskie: Vio-Mac (Ryki); Ars Deko (Lublin); Dan-Bud (Kraśnik)
lubuskie: Sanpol (Zielona Góra)
łódzkie: Glaz-Bud (Łódź); Eurodom Plus (Łódź); Cermag (Łódź); Nasza Łazienka (Łódź); Angus. (Łódź); Jacek (Opoczno); Tec – Łazienki (Skierniewice)
małopolskie: Gamabik (Kraków); Grudnik (Kraków); Madix (Wadowice), Ramex (Nowy Sącz); Bomar2 (Kraków i Nowy Sącz); Instalbud Janosz (Słomiróg)
mazowieckie: Impero (Radom); Impero 2 (Radom), Aqua Idealna Łazienka (Warszawa); Sobmar 2 (Warszawa); Sobmar 3 (Warszawa); Almax (Warszawa); Angus (Warszawa); Efekt Łazienki (Warszawa); .Gen-Bud (Warszawa 2 salony); Leg-Sanit (Warszawa); Wema (Radom); Szatkowski i Syn (Paprotnia); Saniter (Płock)
opolskie: Cermag (Opole); As Plastic (Opole); Aqua Ceramika (Opole)
pokarpackie: BOZ SA (Rzeszów); RCMB (Rzeszów)
podlaskie: Akcess (Białystok); Sanpol (Białystok); Topaz Galeria Łazienek (Białystok), Gen-Bud (Białystok)
pomorskie: Harimex Bis (Gdynia); Feniks (Sopot); Wema (Rumia); B & B (Wejherowo)
śląskie: Combikol (Katowice i Bielsko-Biała); Syriusz (Gliwice); Sanimex (Gliwice); Quadro Centrum łazienek (Katowice); Instalbud Janosz (Piekary Śląskie); Dagma (Katowice); Grudnik (Katowice); Krak-Pol (Jaworzno); Salon Łazienek Żorska 200 (Rybnik)
świętokrzyskie: Sanbud (Kielce); Eleganckie Łazienki Exclusive (Kielce); Gen-Bud (Kielce)
warmińsko-mazurskie: Landom (Elbląg); Wema (Olsztyn)
wielkopolskie: Allegro (Kalisz); FH Tomek (Poznań); Elwiko (Poznań); Ibero (Poznań); Bomis (Leszno); Sanpol (Poznań)
zachodniopomorskie: Carmen Group (Szczecin); Hiper-Glazur (Szczecin); Poldom (Szczecin)

TYPOWANE MARKI:
Ceramika Paradyż – 18 kolekcji; Ceramika Tubądzin – 12 kolekcji; Cersanit SA – 10 kolekcji; Dune Mozaika – 6 kolekcji; Bisazza – 5 kolekcji; Opoczno – 3 kolekcje; Wema – 3 kolekcje; Foshan – 3 kolekcje; Jasba – 2 kolekcje; Azteca – 2 kolekcje; Villeroy&Boch – 2 kolekcje; Roca – 2 kolekcje; Floorgres – 2 kolekcje; FAP – 2 kolekcje; Dunin – 2 kolekcje; Koło – 1 kolekcja; Sicis – 1 kolekcja; Marco Polo – 1 kolekcja; Cer-rol – 1 kolekcja; Togama – 1 kolekcja; Ceramika Dlmola – 1 kolekcja; Giaretta – 1 kolekcja; Saloni – 1 kolekcja; Zirconio – 1 kolekcja; Atlas Concorde – 1 kolekcja; Peronda – 1 kolekcja; Rako – 1 kolekcja; Dado Ceramica – 1 kolekcja; Tiemme – 1 kolekcja; Pilch – 1 kolekcja; Colorker – 1 kolekcja; Mosaico – 1 kolekcja; L\'antic Colonial – 1 kolekcja; Art Deco – 1 kolekcja

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA