Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Kontynuujemy ranking Dobry Produkt, w którym co miesiąc zwracamy się do firm handlowych z Polski z prośbą o podanie trzech najlepiej sprzedających się w ich salonach/hurtowniach modeli w danej grupie asortymentowej. Produkty, które uzyskały największą liczbę głosów prezentujemy na łamach naszego miesięcznika. W tym miesiącu zwróciliśmy się do reprezentatywnej grupy firm z prośbą o wskazanie maksymalnie trzech najchętniej kupowanych wanien prostokątnych. W rankingu wzięło udział 65 punktów handlowych. W następnym numerze przedstawimy 10 najlepiej sprzedających się kolekcji płytek ceramicznych.

Prezentowany ranking po raz kolejny wykazał, jak różnorodny jest polski rynek artykułów wyposażenia łazienkowego. Tym razem konkurowało ze sobą aż 60 różnych modeli wanien prostokątnych 21 marek. Czołówkę rankingu zdominowały trzy firmy - Koło, PoolSpa (w prezentowanej dziesiątce znalazły się po 3 modele tych marek) i Riho (2 modele w pierwszej dziesiątce).
Na kolejnych pozycjach w rankingu pojawia się wiele przeróżnych modeli wanien prostokątnych, co dowodzi, iż oferta tych produktów jest naprawdę zróżnicowana. Zjawisko to zauważali także  pracownicy ankietowanych przez nas salonów łazienkowych i hurtowni. Niektórzy odmówili wręcz udziału w rankingu, uznając za niewykonalne wyłonienie i wytypowanie trzech konkretnych modeli z ogromnej liczby dostępnych i sprzedawanych. Niemożliwe okazało się również wytypowanie zdecydowanego zwycięzcy rankingu. Walka o pierwsze miejsce była wyrównana i finalnie nie  przyniosła rozstrzygnięcia  główny laur zdobyły ex aequo wanny \"Primo\" Koło oraz \"Klio\" PoolSpa.

WZROST ZAINTERESOWANIA. Bogactwo oferty wynika z rosnącej - według wielu rozmówców - popularności wanien prostokątnych. Pracownicy kilku salonów stwierdzili wręcz, że wanny te swym powodzeniem wśród nabywców biją na głowę produkty o innych kształtach.
Zasadniczy wpływ na ten wzrost zainteresowania mają, według sprzedawców, głównie dwa czynniki. Pierwszy z nich to panująca ciągle moda na minimalizm, geometryczne kształty, proste formy. Jak zauważa jeden ze sprzedawców, projektanci polubili wanny prostokątne, które doskonale wpisują się w styl aranżowanych przez nich nowoczesnych wnętrz. Wybierają  wanny jak najprostsze, bez uchwytów, podłokietników czy zagłębień na gąbkę i żel do mycia. Nabywcy, którzy decydują się na wybór wanny prostokątnej korzystając z porad architekta, należą zazwyczaj do grona zasobniejszych klientów. Dlatego wzrasta sprzedaż wanien coraz większych i droższych. 
- Nie bez znaczenia dla takich klientów pozostaje również fakt, że to właśnie wanny prostokątne najlepiej nadają się do instalacji  systemów hydromasażu - komentuje jeden z rozmówców.
Drugim, lecz posiadającym największy wpływ na wzrost sprzedaży wanien prostokątnych czynnikiem, jest duże zainteresowanie tym produktem osób o mniej zasobnym portfelu, które modernizują swoje niewielkie łazienki. Wanny prostokątne, dostępne również w małych rozmiarach, doskonale nadają się do instalacji w niedużym pomieszczeniu, jakim jest zazwyczaj łazienka w bloku. Pod tym względem silną konkurencję modeli prostokątnych stanowią wanny asymetryczne, jednak ich montaż bywa zazwyczaj bardziej kłopotliwy, wymagający większego natężenia i zakresu wykonywanych prac remontowych. Tymczasem - jak spostrzega jeden ze sprzedawców - część kupujących chce po prostu wymienić jedynie starą, metalową wannę na nową - akrylową, dopasowując ją do wykonanej wcześniej zabudowy, a ta najczęściej jest prostokątna.

DOMINACJA AKRYLU. Wanny akrylowe - pokazują to także wyniki naszego rankingu - cieszą się zdecydowanie największym zainteresowaniem wśród polskich nabywców. Zalety akrylu - jego plastyczność, zdolność do utrzymywania temperatury wody czy łatwość konserwacji, są już dobrze znane klientom salonów łazienkowych. Jak twierdzi jeden z rozmówców, na 10 kupowanych wanien 9 to właśnie wanny akrylowe. Produkty wykonane z innych materiałów, takich jak emaliowana stal lub żeliwo nie znajdują raczej uznania nabywców. Uważane są nierzadko za przestarzałe, dlatego niektóre salony, wycofują je wręcz ze swojej oferty narzekając na nieurozmaicone wzornictwo i dużą masę wanien żeliwnych. Z drugiej strony, w segmencie wanien droższych można zaobserwować - według jednego ze sprzedawców - coraz bardziej krystalizującą się modę na luksusowe wanny stalowe objęte 30-letnią gwarancją, do produkcji których zastosowano emalię o znacznie podwyższonej trwałości.
Wanny prostokątne sprzedawane są, w ogromnej swej większości, bez oferowanej przez producentów akrylowej obudowy. Klienci przeważnie zabudowują wanny we własnym zakresie  i według własnych pomysłów. Panele proponowane przez producentów nie cieszą się popularnością. 
- Sprzedajemy może 3 obudowy rocznie - mówi jeden z rozmówców. - Być może dlatego, że są one oferowane w wąskiej gamie kolorystycznej i wzorniczej, po prostu nie są atrakcyjne pod względem estetycznym. Poza tym zabudowa wykonana z płytek lub innego materiału, np. drewna, dodatkowo wygłusza dudnienie napuszczanej do wanny wody.

KRYTERIA WYBORU. Podstawowe kryteria decydujące o zakupie prezentowanych wanien prostokątnych, wymieniane przez  naszych rozmówców - to atrakcyjne wzornictwo, możliwość dopasowania wielkości wanny do praktycznie każdej łazienki, większy komfort użytkowania w porównaniu z wannami asymetrycznymi oraz przystępna cena. Jak pokazują wyniki naszego rankingu największą popularnością cieszą się produkty, których cena brutto nie przekracza tysiąca zł. Wprawdzie w pierwszej dziesiątce znalazły się również wanny droższe - kosztujące ok. 2 tys. zł, ale plasują się one na dalszych pozycjach zestawienia.
ANNA RADUCHA-ROMANOWICZ

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA