Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Wanny z hydromasażem to rosnący segment rynku wyposażenia łazienek, odnotowujący spore zyski. Z roku na rok przybywa też firm oferujących tego typu urządzenia. Wanny z hydromasażem pomału schodzą z piedestału luksusu i stają się dobrem powszechnego użytku.

REKLAMA

Wanny z hydromasażem to rosnący segment rynku wyposażenia łazienek, odnotowujący spore zyski. Z roku na rok przybywa też firm oferujących tego typu urządzenia. Wanny z hydromasażem pomału schodzą z piedestału luksusu i stają się dobrem powszechnego użytku.

Dla pełnej charakterystyki obecnego stanu rynku wanien z hydromasażem warto prześledzić ostatnie trzy lata w tym segmencie. Wiadomo, że 2000 rok był czasem zapaści dla całej branży wyposażenia łazienek. Z pewnością odbił on się także na sektorze wanien z hydromasażem. Wprawdzie w przypadku większości firm był on niewielki, ale w skali kraju procentowy wzrost sprzedaży w stosunku do roku 1999 był znacznie niższy. Rok 2001 upłynął pod znakiem dostosowywania się producentów do twardych warunków rynkowych, a co za tym idzie także przebudowywania dotychczasowej oferty. Rok 2002 to już opanowywanie sytuacji. W roku 2003, mimo rosnącej konkurencji, wanny z hydromasażem odnotowywały wzrosty sprzedaży. Można więc mówić, że rynek w tym segmencie po dwóch chudych latach się ustabilizował.

- Obecnie nie należy spodziewać się już takich gwałtownych przyrostów sprzedaży jak w latach 1993-1995, kiedy to kształtowały się one w okolicach 100 proc. Teraz rynek powinien rozwijać się spokojnie, a przyrost sprzedaży będzie się kształtował na poziomie kilku procent - mówi Władysław Piotrowski, dyrektor handlowy Sanitec Koło.

GŁÓWNI GRACZE. Sektor wanien z hydromasażem w kraju porządkowany jest głównie przez 10 rodzimych producentów. Ich produkty stanowią zdecydowaną większość oferty dostępnej na naszym rynku. Dokładne oszacowanie potencjału krajowej produkcji jest trudne co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze producenci nie chcą ujawniać swoich wyników sprzedaży. Po drugie segment wanien z hydromasażem, to w dalszym ciągu niewielki i młody rynek, który nie doczekał się prawdziwego opracowania. Wg firmy Consult GB, potencjał polskiej produkcji wanien w 2002 roku wyniósł 14700 sztuk wanien z hydromasażem. Jednak większość rodzimych producentów twierdzi, jest to wielkość zaniżona.

Jako że brakuje opracowania rynku wanien z hydromasażem, trudno też precyzyjnie określić, który z polskich producentów ma największe udziały w rynku. Za lidera w tym segmencie uważa się firmę Pool-Spa, która jako pierwsza rozpoczęła produkcję wanien z hydromasażem w naszym kraju. Według szacunków firmy jej produkty stanowią około 1/3 rynku w średnim segmencie cenowym. W tym przedziale cenowym znaczące udziały w rynku mają też takie marki jak Sanplast i Koło. Ostatnimi czasy coraz intensywniej zaznacza się też udział Technic Industry. Firma, która dotychczas swoją ofertą kierowała głównie na rynki zagraniczne coraz intensywniej zaznacza swoją obecność w naszym kraju.

Zaznaczyć też trzeba, że w sytuacji rosnącego popytu na wanny z hydromasażem, miejsca dla siebie szukają na rynku także tzw. producenci garażowi. Są to niewielkie firmy, które montują i sprzedają hydromasaż, najczęściej o niskiej jakości i w cenie.

- Nie jest to jednak problem dla znaczących producentów. Rynek z pewnością zweryfikuje taką produkcję. Firmy te albo umrą śmiercią naturalną, albo będą prowadziły politykę lokalnej sprzedaży niszowej. Jest to raczej segment zanikający - mówi Bogusław Szadkowski, dyrektor handlowy Sanplastu.

Segment wanien z hydromasażem w znacznym stopniu porządkowany jest także przez zagranicznych producentów tego asortymentu (około 20 marek). Wśród firm, które mają znaczące udziały lub są kojarzone przez klientów należałoby wymienić: Duscholux, Glass Idromassaggio, Hoesch, Jacuzzi, Koralle, Ravak, Riho, Teuco.

NOWE MARKI NA RYNKU. O tym, że wanny z hydromasażem to segment perspektywiczny świadczy chociażby fakt, iż w ostatnich trzech latach pojawiło się kilka znaczących już marek. W 2001 r. produkcję tych urządzeń w Polsce rozpoczęła firma Hydropartner, rok później Aquaform, który wcześniej zajmował się sprzedażą wanien z hydromasażem firmy Dusar. W ubiegłym roku pojawiło się też kilka marek zagranicznych, takich jak Artweger, Hansgrohe i Kohler.

Namacalnym dowodem rosnącego popytu na wanny z hydromasażem jest rosnąca sprzedaż niektórych polskich producentów.

- Nasza firma zanotowała w 2003 roku blisko 70% wzrost sprzedaży w stosunku do roku poprzedniego. Obecnie w fabryce firmy wytwarzanych jest ok. 200 sztuk wanien z hydromasażem miesięcznie. Produkujemy je tylko z elektronicznymi systemami sterowania - mówi Aleksander Drzewiński, dyrektor firmy Saniform.

Nie bez znaczenia jest też fakt, iż krajowe przedsiębiorstwa coraz silniej inwestują w segmencie hydromasażu. Na początku br. firma Cersanit w nowo wybudowanej fabryce w Starachowicach (uruchomionej w maju 2003 roku) rozpoczęła produkcję wanien z hydromasażem. Wprawdzie produkty te były już obecne w ofercie Cersanitu, to były one przygotowywane na potrzeby firmy przez producenta z Czech. Wanny produkowane w Starachowicach to modele narożne i prostokątne z systemami hydromasażu sterowanymi pneumatycznie lub elektronicznie. Kolejnym krokiem inwestycyjnym firmy Cersanit w segment hydromasażu będą panele prysznicowe.

TENDENCJE PORZĄDKUJĄCE. Śledząc rynek hydromasażu w ostatnich latach nie sposób zauważyć kilku tendencji, jakie miały wpływ na zmiany w tym segmencie. W przypadku wanien z hydromasażem najwyraźniej zarysowały się trzy zjawiska:

- spadek średniej ceny wanny z hydromasażem,

- pogłębiająca się polaryzacja między sektorem niskim a wysokim,

- intensywny rozwój sprzedaży tych produktów w hipermarketach budowlanych.

SPADEK CENY. Wpływ na spadek średniej ceny wanny z hydromasażem miała nie tylko zwiększająca się konkurencja, ale przede wszystkim działalność hipermarketów budowlanych. Chcąc zaoferować swoim klientom hydromasaż w przystępnej cenie, wymusiły one na producentach zejście z cen tych produktów. W rezultacie w markecie budowlanym można obecnie kupić wannę z hydromasażem już za ok. 1,7 tys. zł. Dość wspomnieć, że jeszcze 3-4 lata temu za najtańszą wannę z hydromasażem trzeba było zapłacić około 2,5 - 3 tys. zł. W ślad za zniżką cen poszedł też spadek jakości tych produktów. Aby zaoferować hipermarketom hydromasaż w niskiej cenie producenci wyposażają te produkty w niższej jakości komponenty.

Spadek średniej ceny wanny z hydromasażem nastąpił nie tylko w sieciach hipermarketów. Na rynku tradycyjnym (salony sprzedaży) najtańszą wannę z hydromasażem można kupić już za około 2,5 tys. zł. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich graczy na rynku, jednak większość z nich potwierdza tendencję \"schodzenia z ceny\".

- W 2001 roku najtańsza wanna z hydromasażem w naszej ofercie kosztowała 2937 zł. W roku 2002 jej cena spadła do 2563 zł i do 2456 zł w roku ubiegłym - mówi Paweł Skrzeczkowski, dyrektor handlowy Pool-Spa.

POLARYZACJA RYNKU. Spadek cen, rosnąca konkurencja, ale także sytuacja gospodarcza kraju, wpłynęły na to, że sektor wanien z hydromasażem rozwijał się przede wszystkim w dwóch segmentach: niskim i wysokim. Nastąpiła dość wyraźna polaryzacja rynku. Niski segment rozwija się głównie dzięki intensywnej sprzedaży tanich wanien w sieciach hipermarketów budowlanych. Natomiast rozwój w grupie wanien ekskluzywnych opierał się na rozwijaniu oferty w kierunku polepszania jakości i wprowadzenia udogodnień technologicznych, zdrowotnych i wzorniczych.

- Zjawisko dwutorowości w rozwoju rynku wanien z hydromasażem jest naturalnym procesem, który można obserwować już na rynkach zachodnich. Po wejściu Polski do Unii rozdział oferty wanien z hydromasażem będzie się coraz bardziej uwidaczniał - produkty podstawowe i tanie dostępne będą w hipermarketach, a produkty markowe znanych producentów na rynku sprzedaży tradycyjnej w salonach i sklepach z wyposażeniem łazienek - mówi Władysław Piotrowski z Sanitec Koło.

To, że największe zmiany i rozwój zaszły w niskim i wysokim segmencie wanien z hydromasażem nie oznacza wcale, że zniknął segment średni. To sektor z najbogatszą i najbardziej zróżnicowaną ofertą, silnie obsadzony przez takie firmy jak Pool-Spa, Koło, Sanplast, z ograniczonym dostępem dla nowych producentów (choć miejsce znalazł tu sobie m.in. Hydropartner i Aquaform). Wśród zjawisk, jakie zachodzą w tym segmencie warto zwrócić uwagę na pojawienie się w sieciach hipermarketów taniego i niskiej jakości hydromasażu, co nadszarpnęło średnią półkę cenową wanien.

SIŁA HIPERMARKETU. Dowodem na to, jak istotnym kanałem dystrybucji są sieci hipermarketów jest fakt, iż większość polskich i część zagranicznych firm wprowadza tam swoje produkty. Krajowi producenci oferują swoje wanny w hipermarketach pod innymi markami (tab. 3), niż te które funkcjonują na rynku tradycyjnym. Produkty te także są specjalnie przygotowywane pod potrzeby hipermarketu. Praktyka klarownego rozdzielenia dwóch kanałów dystrybucji: sprzedaży tradycyjnej do salonów łazienkowych i do hipermarketów w krajach zachodnich znana jest już od kilku lat.

Hipermarkety jakby chciały przybliżyć hydromasaż klientowi i dlatego systemy hydromasażu zaczęły być produkowane pod cenę. Niska cena, jak się łatwo domyślić, pociąga za sobą spadek jakości tych produktów, bo nie da się zaoferować tej samej wanny w hipermarkecie za 2 tys. zł i na rynku tradycyjnym za 3 tys. Dlatego też produkcja pod hipermarket rządzi się swoimi zasadami.

- Najczęściej producenci wstawiają do takich wanien niższej jakości i wydajności komponenty i składowe systemu hydromasażu, np. pompy o mniejszej mocy, wanna jest na nóżkach a nie na stelażu, pompa stoi na ziemi. Cena jest więc adekwatna do poziomu technicznego. Nie oznacza to, że te produkty te są złe, one są po prostu niższej jakości - mówi Władysław Piotrowski

Istnieje też obawa związana z dużą skalą upowszechnienia się taniego segmentu wanien z hydromasażem. Słaba jakość i wydajność hydromasażu z segmentu taniego może negatywnie rzutować na opinie o wszelkich systemach masażu wodnego.

RACZKUJĄCY EKSPORT. Rynek wanien z hydromasażem to młody i ciągle rozwijający się segment, na którym można upatrywać znacznego popytu na tego typu produkty. Stąd też dla większości krajowych producentów jest to podstawowy rynek zbytu. Eksport stanowi niewielki procent ogólnej sprzedaży polskich producentów. Polskie wanny z hydromasażem znajdują nabywców głównie za naszą wschodnią granicą, w takich krajach jak Rosja i Ukraina, a także Białoruś, Litwa. Coraz częściej zauważa się też ukierunkowanie eksportu na Zachód, głównie do państw skandynawskich: Szwecji (tam swoje produkty wysyła m.in. Sanplast, Saniform, Pool-Spa), Norwegii (Pool-Spa, Sanplast). Ciekawostką w przypadku firmy Sanplast jest fakt, iż na rynku szwedzkim sprzedaje ona swoje produkty pod inną marką. Są to wanny pozycjonowane w średnim segmencie cenowym, a ich sprzedaż odbywa się zgodnie z polityką handlową uwzględniającą specyfikę tamtego rynku. Sanplast rozważa też możliwość wprowadzenia tej marki do sprzedaży w naszym kraju.

NAJLEPIEJ SPRZEDAJĄCE SIĘ SYSTEMY. Na rynku tradycyjnym producenci starają się różnicować swoją ofertę i odróżniać swoje systemy od konkurencji. I tak np. cechą charakterystyczną masażu Pool-Spa są małe otworki napowietrzające w dnie wanny, natomiast wanny Hydropartnera mają dwa obiegi wodne.

Postęp najbardziej widoczny jest w systemach sterowania funkcjami hydromasażu. Elektroniczne sterowanie masażem u większości producentów występuje jako wyposażenie standardowe. Przykładem są tu chociażby firmy Saniform i Hydropartner, które oferują właśnie takie rozwiązania rezygnując ze sterowania pneumatycznego.

Najlepiej sprzedającymi się modelami wanien z hydromasażem w naszym kraju są wanny narożne asymetryczne. Klienci najchętniej wybierają produkty odznaczające się prostotą kształtów i delikatną linią profili niecki. Gros sprzedaży stanowią tu wanny z podstawowym, wodnym system masażu. Rzadziej klienci decydują się na zakup rozwiązania hydromasażu wodno-powietrznego. Żaden z polskich producentów nie oferuje wanien jedynie z powietrznym systemem masażu. Co prawda firma Pool-Spa wprowadziła takie rozwiązanie na rynek, ale z powodu braku zainteresowania wycofała go ze sprzedaży.

Inne preferencje zakupowe dotyczą natomiast segmentu ekskluzywnych wanien z hydromasażem. Tu najlepiej sprzedającymi się modelami są wolno stojące wanny owalne lub okrągłe z wieloma dodatkowymi funkcjami, jak aroma-, czy chromoterapia.

SEZONOWOŚĆ SPRZEDAŻY. Jak każdego segmentu handlu także wanien z hydromasażem także dotyka zjawisko sezonowości sprzedaży. W tym przypadku sezonowość należałoby rozpatrywać w dwóch podstawowych kanałach dystrybucji: w sieciach hipermarketów i w dystrybucji tradycyjnej.

W hipermarketach sezonowość sprzedaży nie jest raczej związana z porami roku. Wzrosty sprzedaży uwarunkowane są raczej sezonami promocji wprowadzanych na te produkty.

- W okresie, w którym trwają akcje promocyjne sprzedaż wanien z hydromasażem może wzrosnąć nawet 2-3 razy w stosunku do analogicznego okresu nieobjętego promocją - mówi Michał Dymek, product manager Aquaform.

Na rynku tradycyjnym wanny z hydromasażem podlegają ogólnym tendencjom sprzedażowym, z drobnymi charakterystycznymi zmianami. W pierwszych miesiącach roku odnotowuje się pewien spadek sprzedaży, wzrost następuje wiosną wraz z rozpoczęciem sezonu budowlanego. Jednakowoż producenci niejednokrotnie zastrzegają, iż produkty te ciągle są stosunkowo nowym zjawiskiem, dlatego okresowość ich sprzedaży jest nieprzewidywalna.

- Koniunktura tu jest napędzana jakby dwojako. Po pierwsze, przez sezon budowlany - sprzedaż zwiększa się w czerwcu, lipcu i sierpniu. Po drugie na zwiększenie sprzedaży mają wpływ decyzje rządowe w zależności, od których klienci decydują się na zakup - mówi Bogusław Szadkowski.

SEGMENT Z PERSPEKTYWĄ ROZWOJU. Perspektywy dla rozwoju segmentu wanien z hydromasażem w naszym kraju są obiecujące. I choć ciągle jeszcze są to produkty upowszechniające się na naszym rynku, to rosnące zainteresowanie nimi pozwala sądzić, że ich sprzedaż będzie wzrastała. Tendencja ta nie jest raczej wynikiem wzrostu uposażenia Polaków, a efektem zmieniającej się mentalności i sposobem pojmowania przez nich łazienki, jako wnętrza równoprawnego z innymi pomieszczeniami w domu.

- Co prawda w porównaniu z rynkami zachodnimi ciągle mamy niski poziom zainteresowania tymi produktami. Jednak w perspektywie 3-4 lat segment ten może być znaczącym dla producentów pod względem prestiżu oraz pod względem ekonomicznych korzyści - mówi Grzegorz Saniawa, dyrektor handlowy w firmie Cersanit.

Co do planów na rok 2004, producenci są raczej ostrożni z podejmowaniem jakichkolwiek kroków. Wszelkie decyzje dotyczące strategii marketingowych czy handlowych podejmowane będą po 1 maja br.

- 2004 będzie dość trudnym i nieprzewidywalnym rokiem. Od 1-go maja, wzrośnie do 22% VAT na materiały budowlane, więc producenci, zważywszy na silną konkurencję, nie będą skłonni do podnoszenia cen netto swoich produktów. Będą więc szukać oszczędności w ich wyposażeniu bądź kosztach produkcji. Wielu zdecydowało się na podwyżki przed wprowadzeniem nowego VAT-u, aby wykorzystać obecną hossę i mieć później większe pole do manewru - Paweł Skrzeczkowski.

Zdaniem Aleksandra Drzewińskiego z Saniformu skutki podniesienia stawki VAT mogą znacząco odbić się na producentach:

- W maju, czerwcu i lipcu spadek sprzedaży wanien z hydromasażem może wynieść nawet około 50 proc.

Można jednak prognozować, iż stagnacja w tym segmencie będzie jedynie okresem przejściowym. Wszystko wskazuje na to, iż powróci tendencja wzrostowa panującą obecnie na rynku wanien z hydromasażem. Wzrosty te jednak mogą przynieść ze sobą kolejne przewartościowania.

MARIUSZ NIEŚCIOR

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA