Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Salony z wyposażeniem łazienek ponoszą spore koszty funkcjonowania ze względu na ciągłe inwestycje w podnoszenie poziomu ekspozycji, szkolenia pracowników czy współpracę z projektantami wnętrz. Mimo to profesjonalizm personelu, indywidualne podejście do klienta i wysoki poziom prezentacji produktów to niezawodny sposób na przyciągnięcie klienta zniechęconego bezosobowością wnętrz i brakiem fachowego doradztwa w hipermarketach.

REKLAMA

Salony z wyposażeniem łazienek ponoszą spore koszty funkcjonowania ze względu na ciągłe inwestycje w podnoszenie poziomu ekspozycji, szkolenia pracowników czy współpracę z projektantami wnętrz. Mimo to profesjonalizm personelu, indywidualne podejście do klienta i wysoki poziom prezentacji produktów to niezawodny sposób na przyciągnięcie klienta zniechęconego bezosobowością wnętrz i brakiem fachowego doradztwa w hipermarketach.

Zdecydowana większość konsumentów podejmuje decyzję o wyborze konkretnego towaru dopiero w sklepie. W związku z tym można ich zachęcić do wyboru danego produktu poprzez jego odpowiednie wyeksponowanie. Salony coraz częściej zdają sobie sprawę z tej na pozór oczywistej zasady, a dowodem tego jest zauważalna poprawa standardu ich aranżacji i ekspozycji.

- Estetyczny, a co najważniejsze przyjazny klientowi salon oznacza większe zainteresowanie konsumentów, a tym samym większe obroty - mówi Grzegorz Sołtysiak, kierownik salonu Cermag Łódź.

Metod zwiększania efektywności wykorzystania powierzchni sklepowej jest wiele i są one zróżnicowane w zależności od specyfiki salonu. Trudno dziś mówić o standardzie salonów z powodu ich dużego zróżnicowania i często odmiennych sposóbów prezentacji oraz wyboru docelowej grupy klientów. Warto jednak wskazać takie elementy wyglądu i aranżacji salonu, które są niezbędne do tego, aby był on konkurencyjny i odpowiadał wciąż rosnącym wymaganiom współczesnych konsumentów.

DOBRY STANDARD. Ważnym zadaniem salonów jest z pewnością pomoc klientowi w dokonaniu właściwego wyboru wyposażenia łazienki. Dlatego też dobrym standardem w salonie jest dziś przede wszystkim odpowiednia i profesjonalnie zaaranżowana ekspozycja.

- Całość musi być odpowiednio i profesjonalnie zaplanowana - mówi Grzegorz Sołtysiak. - Niezbędnym elementem w salonie jest duża ekspozycja na całym przekroju asortymentowym, od produktów najbardziej standardowych po ekskluzywne.

Produkt w salonie może być eksponowany w gotowych aranżacjach wnętrz łazienkowych i na ekspozytorach, które są oryginalnymi kostrukcjami konkretnych producentów lub też firmowymi konstrukcjami salonu. Salony wprowadzają obecnie coraz więcej gotowych aranżacji wnętrz w skali 1:1, ponieważ klient \"kupuje oczami\". Już przed podjęciem decyzji o zakupie danego produktu chce zobaczyć, jak będzie wyglądać jego łazienka. W boksach prezentowane są zatem kompletne łazienki, wzory płytek i konkretne przykłady ich zastosowań, dzięki czemu nabywcy łatwiej jest zdecydować się na konkretny model.

- Dobrze jest, gdy poszczególne boksy różnią się między sobą zarówno pod względem ceny wyposażenia, jak i wzornictwa - mówi Agnieszka Kopczyńska, kierownik salonu Hot Bis w Zielonej Górze. - Najlepiej sprawdzają się aranżacje, w których poszczególne elementy, takie jak płytki, ceramika, armatura, czy meble łazienkowe odpowiadają sobie cenowo. Dzięki temu klient jest w stanie wybrać aranżację najlepiej odpowiadającą jego możliwościom finansowym.

Warto jednak zauważyć, że ekspozycje w salonie łazienek nie powinny sprawiać wrażenia \"galerii\" - miejsca, które odstrasza klientów nadmiernym eksponowaniem ekskluzywnego wyposażenia i przewagą nietypowych i niestandardowych aranżacji.

- Niesie to ze sobą bardzo duże koszty, za którymi nie zawsze podążają odpowiadające im zyski - mówi Marek Pientka, dyrektor handlowy w firmie Kolmet. - Zapomniano, że łazienka nie jest najważniejszym pomieszczeniem w domu, że salon powinien przede wszystkim odpowiadać wymaganiom klientów, nie szokować, ale w racjonalny i przyjazny sposób pokazywać możliwości aranżacji łazienki.

Z powodu rosnących wymagań stawianych stronie wizualnej salonu standardem jest dzisiaj, aby do jego projektowania zatrudniony był architekt, który zadba o estetykę i rozplanowanie ekspozycji, odpowiednio zaaranżuje miejsce obsługi klienta czy oświetlenie. Profesjonalny projektant wnętrz jest gwarancją, że salon zostanie zaplanowany w sposób przejrzysty i z bardziej czytelną dla klienta ofertą. Ponadto podnosi renomę salonu, szczególnie jeżeli pracuje w znanej pracowni projektowej.

Jako usługę dodatkową często wprowadza się również stałą współpracę salonu z architektem, który zajmuje się wówczas m.in. wykonywaniem projektów łazienek dla klientów salonu.

RÓŻNORODNOŚĆ EKSPOZYCJI. Kluczem do sukcesu jest przyciągnięcie uwagi klienta, na co najlepszym sposobem może być różnorodność i profesjonalizm ekspozycji. Właściciele salonów coraz częściej rozumieją, że aby osiągnąć sukces marketingowy, nie jest konieczne pokazywanie całego dostępnego w magazynie asortymentu. Wystarczy jeżeli klient dowie się, w jaki sposób z palety dostępnych produktów wybrać i skomponować odpowiadające jego indywidualnym wymaganiom i możliwościom finansowym wyposażenie łazienki. Trzeba zatem dokonać świadomego wyboru odpowiednich

do ekspozycji artykułów, a także wprowadzić inne formy prezentacji, takie jak katalogi, plansze czy nawet nośniki multimedialne.

Ciekawą formą prezentacji, eksponującą nie tylko aspekt informacyjny, ale także estetyczny, a nawet emocjonalny może być ekspozycja podłączonych do instalacji artykułów wyposażenia łazienki, takich jak np. baterie, sedesy, wanny z hydromasażem czy kabiny parowe. Rzadko spotykanym, aczkolwiek zyskującym na popularności chwytem marketingowym są też showroomy, w których klient ma możliwość zapoznania się \"na własnej skórze\" ze sposobem działania konkretnego produktu (przykładem mogą być showroomy w salonach Instalbudu w Piekarach Śląskich i Pszczynie otwarte w 2003 roku).

Drogi poruszania się klientów po sklepie również nie powinny być zaplanowane przypadkowo. Najważniejszą kwestią jest w tym przypadku przestronność i czytelne oznaczenie poszczególnych części salonu, tak aby klient nie miał wątpliwości, w którą stronę powinien się udać, a jednocześnie mógł się bez przeszkód zapoznać z propozycjami aranżacji i innymi ekspozycjami. Warto przy tym zadbać również o to, aby nabywca nie miał uczucia, że jest obserwowany przez obsługę, co potrafi skutecznie odstraszyć od uważnego zapoznania się z ofertą salonu.

KOMUNIKACJA Z KLIENTEM. Profesjonalna informacja na temat konkretnego produktu, mimo że wymaga od właścicieli salonu większych nakładów finansowych (np. na szkolenia) jest równie ważnym i efektywnym elementem marketingu jak odpowiednie zaprezentowanie towaru. Warto zatem inwestować w jej jakość, ponieważ konsument obsłużony fachowo i rzetelnie z przyjemnością odwiedzi salon po raz drugi.

Coraz więcej salonów decyduje się na zaaranżowanie miejsca obsługi klienta, w którym potencjalny nabywca będzie mógł wygodnie usiąść, zapoznać się z ofertą, przejrzeć katalogi czy wysłuchać porad specjalisty. Wiele salonów wprowadza także możliwość komputerowego wygenerowania projektu łazienki klienta w oparciu o wymiary pomieszczenia.

KTO MA SZANSĘ NA SUKCES? Salony coraz częściej przeznaczone są dla konkretnego odbiorcy. Ciekawym zjawiskiem są szczególnie salony ekskluzywne, przeznaczone dla klientów zamożnych, w których całą część ekspozycyjną zajmują aranżacje gotowych wnętrz łazienek. Salony takie często rezygnują z dużej powierzchni na rzecz wygodnego i kameralnego miejsca do rozmów, zapewniają porady współpracujących z salonem architektów czy możliwość zaprojektowania wnętrza łazienki.

Pytanie, czy rację bytu mają obecnie salony sprofilowane na konkretnego klienta czy też punkty handlowe oferujące pełen przekrój cenowy asortymentu pozostaje otwarte. Z pewnością na rynku lepiej będą sobie radziły te salony, które potrafią dotrzymać kroku rosnącym wymaganiom klientów i zmieniającej się rzeczywistości.

- Sytuacja na rynku wyposażenia łazienek nie jest łatwa i wiele salonów ma duże trudności, zwłaszcza te, które nie inwestują we własny rozwój - mówi Piotr Brzozowski, właściciel firmy Harimex Bis. - Myślę, że przetrwają ci, których stać na inwestowanie, którzy są najsilniejsi kapitałowo, a jednocześnie mają długofalową wizję rozwoju firmy.

Szanse na sukces rynkowy mają zatem ci, którzy nie kierują się rutyną, nie powtarzają utartych schematów i potrafią sprawić, aby klient czuł się w salonie jak w miejscu niepowtarzalnym, a jednocześnie dostosowanym do jego indywidualnych potrzeb.

 

JUSTYNA GALICKA

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA