Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Tegoroczna edycja Cersaie 2004 po raz kolejny dowiodła, iż płytki ceramiczne ciągle dają niemalże nieograniczone możliwości kreacji wzorniczej. Kolor, kontrast i powrót wzorów nawiązujących do stylistyki lat 60. - to najnowsze trendy w płytkach ceramicznych.

REKLAMA

Tegoroczna edycja Cersaie 2004 po raz kolejny dowiodła, iż płytki ceramiczne ciągle dają niemalże nieograniczone możliwości kreacji wzorniczej. Kolor, kontrast i powrót wzorów nawiązujących do stylistyki lat 60. - to najnowsze trendy w płytkach ceramicznych.

O statystyce targów Cersaie 2004 pisaliśmy już w poprzednim wydaniu Łazienki, charakteryzując nowości z sektora wyposażenia łazienek. Teraz skupiamy się wyłącznie na głównym sektorze tej wystawy, czyli na płytkach ceramicznych. Ich prezentacja podczas Cersaie to największe i najważniejsze europejskie święto płytek ceramicznych, które co roku skupia baczną uwagę producentów, firm handlowych i architektów. W tym roku swoją ofertę prezentowało tu 519 producentów płytek, z których większość to Włosi. Śledzenie wszystkich proponowanych przez nich premierowych kolekcji może przyprawić o zawrót głowy. Jak co roku właśnie z myślą o wystawie w Bolonii wzbogacają oni swoją ofertę o szereg nowych kolekcji. Pojawiły się więc przede wszystkim setki nowych wzorów, bardziej różnorodna gra kolorami i fakturą płytek, a także nowe konfiguracje dotychczasowych wzorów i formatów. W tak bogatej i różnorodnej ofercie trudno jednak nie zauważyć pewnych podobieństw i powtarzalności, dzięki czemu możemy mówić o wyodrębniających się trendach w projektowaniu płytek.

TERAZ MAKSYMALIZM. Nowym kierunkiem w projektowaniu płytek, jaki przyniosły Cersaie 2004 jest maksymalizm, czyli nowa koncepcja harmonii, stylu, elegancji i zastosowania. Jego cechą charakterystyczną jest gra kolorów - intensywne, kontrastowe barwy zestawiane ze sobą w obrębie jednej kolekcji płytek. Najpopularniejszymi są tu chyba kolory czerwony i żółty, przewijające się przez kolekcje we wszelkich możliwych stopniach nasycenia, od pasteli po świetlisto-jaskrawe. Odważnie zaznacza też swoją obecność niebieski, głęboka zieleń i pomarańcz, choć ta ostania zazwyczaj w roli dekorów czy aplikacji. Niejako odpowiedzią na to, co dzieje się w modzie tekstylnej jest też powrót w płytkach do koloru różowego. Na razie nieśmiały, ale już zauważalny.

W stylistykę maksymalizmu wpisuje się także tzw. efekt głębi osiągany przez stosowanie wyrazistych reliefów. Najczęściej wypukłości te przybierają formy najprostszych, geometrycznych kształtów takich jak koło czy elipsa. W innych kolekcjach ciekawie układają się w nieregularne linie tworząc coś na kształt minimalistycznych płaskorzeźb. Jednak największym atutem takich płytek jest to, że dają one efekt przestrzenności i głębi, co w zestawieniu z kolorem jeszcze bardziej dynamizuje i ożywia wnętrze.

Maksymalizm przejawia się też w upodobaniu do dużych, wyraźnych i intensywnych wzorów, często nawiązujących do stylistyki lat 60. i 70. Premierowe kolekcje najczęściej wykorzystują motywy kwiatowe w niemalże fotograficznym odwzorowaniu. Nie są one już tylko detalem, ale dominantą wzorniczą kolekcji. Kiedy indziej są to dynamiczne w swej kolorystyce i wzorach motywy nawiązujące do stylistyki iście

pop-artowskiej.

Można wnioskować, iż maksymalizm powstał niejako w odpowiedzi na surowość naszych czasów, proponując jego ożywienie przez barwy. Nowe wzory płytek zrywają więc ze spokojem monochromatyczności i wygaszonych barw. Pobudzają do życia i wprowadzają do wnętrz dynamikę. Czyżby chromoterapia przez płytki?

ZNANE W NOWEJ WERSJI. Niesłabnącą, i to od lat, popularnością w projektowaniu płytek cieszy się styl rustykalny. Jego kolejne wersje i interpretacje zmierzają do uproszczenia wzorów i przydania im bardziej eleganckiego wyglądu. Ich powierzchnia coraz częściej jest wyraźnie szkliwiona - najczęściej całkowicie, ale także częściowo, co powoduje efekt ciekawej gry światła na powierzchni płytki. Ciepłe barwy wypierane są przez bardziej zimne i surowe, które trudniej znaleźć w naturze. Rustykalne wzory przenoszone są też na coraz większe formaty. Można to nazwać istną transformacją rustyku. Stylu, który powstawał z inspiracji dawnym wyglądem wsi, a teraz coraz częściej gości w miejskich rezydencjach i mieszkaniach.

W opozycji do retro jest minimalizm. Co ciekawe, styl ten pojawił się i od razu zaczął dominować we wzornictwie płytek ceramicznych już dobrych kilka lat temu, ale nadal utrzymuje swą silną pozycję. Wyraźnie wyczuwa się tu dążenie do - czasami posuniętej do wydawałoby się nieosiągalnych granic - prostoty i \"czystości\" wzorów. Najciekawiej prezentowały się kolekcje, które zwracały uwagę przede wszystkim elegancją koloru (często lekko cieniowanego) i delikatną, widoczną dopiero pod światło fakturą. Minimalistyczny styl to także maksymalizacja formatów płytek. Duże wymiary płytek to mniej podziałów i fug, a tym samym wrażenie zdyscyplinowania, powściągliwości i ładu.

Inny czytelny kierunek w projektowaniu płytek to imitowanie poprzez wzór na płytce struktur naturalnych materiałów. Nadal najwięcej jest płytek, które swym wyglądem imitują strukturę kamienia oraz drewna. Nowością jest natomiast nadawanie tym wzorom także innych, niespotykanych w naturze kolorów. Przydaje to płytkom oryginalnego, bardziej surowego wymiaru.

KOSTKI, KOSTECZKI. Triumfy ciągle święci mozaika - ceramiczne czy szklane kostki są chyba najbogatszym pod względem barw i różnorodności wykończeń rodzajem płytek. Zauważalną i bardzo ciekawą innowacją w mozaikach jest łączenie w obrębie jednej kolekcji pojedynczych kostek z różnych materiałów lub o różnych fakturach, np. do kolekcji ceramicznej mozaiki wykonanej z kamienia wprowadzane są pojedyncze inserty ze szkła, metalu lub drewna.

Osobliwie prezentują się też nowe kolekcje mozaik, w których kostki intensywnie szkliwione przeplatają się z matowymi. Ten niby prosty zabieg przydaje mozaice prócz podstawowego waloru, jakim są szerokie możliwości układania dowolnych wzorów również nową funkcję. Pozwala na grę światłem, które odbijając się w szkliwionych płytkach tworzy mieniące się wzory.

FORMAT I RYTM. Wśród formatów i kształtów płytek panuje - na pierwszy rzut oka - nieograniczona dowolność. Widać jednak odejście od płytek średniego formatu (np. 15x15 cm) na rzecz płytek wielkoformatowych, a także coraz wyraźniejszego zainteresowania najmniejszymi formami - mozaiką. Nadal modne jest też wprowadzanie kolekcji prostokątnych i wąskich formatów płytek w układzie horyzontalnym. W tych \"wąskich cegiełkach\" wprowadzane są też całe układy dekoracji. Wielość i różnorodność formatów daje nowe możliwości układania płytek, zrywające z dotychczasowymi schematami prostej regularności.

Tegoroczna prezentacja nowości płytkowych na Cersaie po raz kolejny udowodniła, że targi te to najważniejsza w Europie wystawa branżowa. Po raz kolejny Cersaie wyznaczyły też płytkową modę obowiązującą w najbliższym roku. Prezentujemy najciekawsze - naszym zdaniem - propozycje nowych kolekcji.

MARIUSZ NIEŚCIOR

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA