Partner portalu:
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

REKLAMA

Już po raz drugi odbyła się konferencja „Marketing w branży łazienkowej” organizowana przez Stowarzyszenie Łazienka. 20 października w Hotelu Ossa w Rawie Mazowieckiej zgromadzili się przedstawiciele naszej branży, aby słuchać i dyskutować nie tylko o problemach związanych z marketingiem rynku łazienkowego w naszym kraju, ale także o jego szansach i rozwoju. Zasadnicza część prezentacji podczas tegorocznej konferencji skupiona była na kwestiach związanych z komunikacją z klientem – zarówno online, jak i offline.

TEGOROCZNA konferencja rozpoczęła się od mocnego uderzenia. Konrad Latkowski z firmy Manubia.pl wystąpił z prezentacją „Czy Polacy kupują wyposażenie łazienek na Allegro?”. Biorąc pod uwagę kontrowersje, które wciąż rodzą się wokół sprzedaży wyposażenia łazienkowego w naszym kraju w sieci, wykład ten mógł rzeczywiście budzić sporo emocji. Konrad Latkowski przedstawił, jakie produkty i w jakich segmentach cenowych są najpopularniejsze na aukcjach na Allegro, zaprezentował także sprzedawców, którzy notują najwyższe obroty oraz scharakteryzował działalność obserwowanych, wybranych podmiotów na Allegro. W podsumowaniu stwierdził, że branża łazienkowa ma jeszcze duże pole do popisu w tej dziedzinie. Znaczące sklepy łazienkowe działające online tylko w niewielkim stopniu wykorzystują Allegro jako kolejny kanał sprzedaży. Chętniej robią to posiadacze lokalnych sklepów stacjonarnych rozsianych po całym kraju, jednak ich prezentacja produktu jest wciąż daleka od oczekiwań. Zaznaczył także, że dużą przeszkodą handlu w sieci w branży łazienkowej może być kwestia logistyki i częsty brak zaufania do jakości przewoźników. Więcej na ten temat przeczytają Państwo w artykule „Łazienka prosto z Allegro” (w tym numerze „Łazienki”).
Jako kolejny zaprezentował się Marcin Piwowarczyk z IMAS International z wykładem na temat wykorzystania efektu ROPO w sprzedaży multikanałowej. Opisał on relacje między światem online i offline, czyli działanie wspomnianego efektu ROPO (research online, purchase offline) oraz przedstawił efekt ROPO jako szansę na zwiększenie efektywności marketingowej firm. Zaprezentował także wyniki badań IMAS i Divante, z których wynika m.in. że chociaż w branżach takich jak meble i wyposażenie domu czy urządzenia RTV, informacje o produkcie w ok. 87% przypadków klienci zbierają offline i zakupu dokonują także offline, to sukcesywnie wzrasta odsetek kupujących przeprowadzających reseach online i kupujących offline (w obu branżach ponad 12% przypadków).

MASZ WIADOMOŚĆ. Następnym punktem spotkania był blok wystąpień poświęconych różnym aspektom mailingu. Jako pierwszy wystąpił Łukasz Rzewuski z SARE S.A. z prezentacją „Jak sprzedać więcej wykorzystując email marketing na przykładzie firmy Valvex S.A.?”, dokładnie opisując przy tym funkcjonowanie Klubu Valvex. Po nim Hubert Łącki z MarketShare omówił blaski i cienie przesyłki bezpośredniej B2B. I chociaż to właśnie email jest szybszą, tańszą i łatwiej weryfikowalną metodą dotarcia do potencjalnego klienta, Hubert Łącki wskazywał na lepiej przygotowane i większe bazy teleadresowe przeznaczone do wysyłki tradycyjnej, a także mniejszą agresywność i jednocześnie większą personalizację tego typu przesyłek w stosunku do odbiorcy. Ta część konferencji zakończyła się dyskusją panelową na temat najskuteczniejszych form komunikacji z rynkiem. Wzięli w niej udział Łukasz Rzewuski i Hubert Łącki, a poprowadził ją Robert Sieńko.

CO WIDZI KLIENT? Po przerwie na lunch uczestnicy konferencji zgromadzili się na wystąpieniu Tomasza Wierzbińskiego z GfK Polonia zatytułowanym „Czego nie widzą klienci w komunikacji marketingowej branży łazienkowej – badania GfK Eye Tracking”. Badania wykonano z wykorzystaniem specjalnych urządzeń do eye trackingu, śledzących ruchy gałek ocznych oraz ich fiksacje (punkty, w których skupiamy wzrok). Na konkretnych przykładach reklam prasowych – także z branży łazienkowej – Tomasz Wierzbiński pokazał, na co w najwyższym stopniu zwraca uwagę osoba oglądająca reklamę, jakie elementy odciągają jej uwagę od najistotniejszych informacji przekazywanych przez reklamę, a także jaka kompozycja elementów reklamy jest tą najwłaściwszą. Zaprezentował także przykładowe filmy wykonane w salonach łazienkowych z wykorzystaniem GfK Eye Trackingu.
Następnie Aleksandra Zarakowska z TNS OBOP wystąpiła z prezentacją „Pokaż mi swoją łazienkę, a powiem ci kim jesteś. Znaczenie czystości łazienki dla Polaków”. Badanie przedstawiało opinie Polaków na temat sprzątania łazienki, definiowało typy badanych kobiet, opisywało najchętniej stosowane przez nie środki i akcesoria do czyszczenia łazienki, a także przedstawiało nietypowe sposoby dbania o tę przestrzeń domu.
Tegoroczną konferencję „Marketing w branży łazienkowej” zakończyła dyskusja na temat konkursów dla projektantów jako skutecznego narzędzia działań marketingowych w relacji producent-architekt/projektant. Wzięli w niej udział przedstawiciele firm organizujących tego typu przedsięwzięcia: Wojciech Choina, specjalista media relations Sanitec Koło, wieloletni sekretarz konkursu „Projekt Łazienki” i Adam Wizimirski, dyrektor marketingu Terma Technologie, a także arch. wnętrz Karol Murlak ze Studia Designlab, laureat Grand Prix konkursu „Projekt Łazienki 2008” Sanitec Koło. Dyskusję poprowadziła Marta Matracka z magazynu „Łazienka”.
Zapraszamy do zapoznania się z opiniami uczestników tegorocznej konferencji. To najlepsze potwierdzenie wartości udziału w tego typu spotkaniach. A także niewątpliwa zachęta do organizowania kolejnych jej edycji – następna mamy nadzieję już w październiku 2012 r.
MARTA MATRACKA


MARKETING W ŚWIECIE REALNYM I WIRTUALNYM
Robert Sieńko, prezes Stowarzyszenia Łazienka
Z marketingiem jest trochę tak jak z medycyną – jeżeli ktoś raz sobie wybrał taki zawód, to już do końca kariery skazany jest na wieczne dokształcanie. Marketing w branży łazienkowej pod tym względem nie jest wyjątkiem. Tu także trzeba mieć rękę na pulsie i uważnie przyglądać się temu co nowego pojawia się na rynku. Obserwować co robi nasza konkurencja, ale też jakie są trendy w innych branżach, gdyż mogą być one inspiracją dla naszej. Konfigurując zestaw tematów na tegoroczną konferencję chcieliśmy pokazać kilka zjawisk, których wszyscy na co dzień doświadczamy – szczególnie przenikania się świata marketingu online i offline. Konferencji i kongresów o social media, komunikacji elektronicznej itd. jest na rynku obecnie pod dostatkiem (i dobrze, gdyż wszyscy się tego uczą). Dlatego też trochę przekornie my akcenty rozłożyliśmy po równo – na działania w świecie realnym i wirtualnym. Tak, aby marketerzy nie zapominali, że finalnie i tak wszystkie drogi prowadzą do punku sprzedaży. A jak się w nim klient zachowuje i na co patrzy to genialnie pokazały filmy nakręcone przez GfK Polonia.


MÓWIĄ UCZESTNICY TEGOROCZNEJ KONFERENCJI

Wojciech Tomasik, country manager Villeroy & Boch Polska Sp. z o.o.
Z mojego punktu widzenia program konferencji był naprawdę interesujący i na pewno warto było wziąć w niej udział. W branży łazienkowej dużo się dzieje, co widać na przykładzie innowacyjnych projektów marketingowych omawianych podczas tego spotkania. Pozytywnie oceniam także dobór prelegentów – wykazali się praktyczną wiedzą i potrafili w ciekawy sposób ją przekazać. Najbardziej podobała mi się część poświęcona badaniom GfK Eye Tracking. Pomiary te uświadamiają skuteczność dotarcia reklamy do odbiorcy. To bardzo istotne z naszego punktu widzenia, ponieważ zawsze chcemy jak najlepiej trafić w gusta i oczekiwania konsumentów. Zainteresowała mnie również dyskusja dotycząca konkursów dla projektantów, które są dla producentów ceramiki łazienkowej i płytek doskonałym sposobem na budowanie relacji z tą ważną grupą docelową, a jednocześnie efektywnym narzędziem marketingowym.


Sławomir Telec, product manager w firmie Ferro S.A.
Spotkania organizowane przez Stowarzyszenie Łazienka to jedne z ważniejszych miejsc wymiany aktualnych informacji w branży. Mam nadzieję, że Stowarzyszenie dalej będzie się rozwijało w kierunku tworzenia szerszej platformy dyskusyjnej i odegra dużą rolę w procesie integracji całej branży łazienkowej.
Tegoroczne jesienne spotkanie poruszało aktualne i przyszłościowe dla branży tematy – dla mnie szczególnie interesujące były te dotyczące sprzedaży e-commerce oraz sposobów skutecznej komunikacji z rynkiem w oparciu o nowe technologie, szczególnie Internet. Poszczególne prezentacje i prelegentów oceniam na wysokim poziomie.
Spotkania branży łazienkowej to także panel dyskusyjny, gdzie można podzielić się swoimi poglądami i doświadczeniem w prezentowanych tematach. Omawiane też są dobre praktyki wykorzystania narzędzi marketingowych w realizacji celów firmy.
Formuła spotkań zakłada współdziałanie wszystkich uczestników w wyborze tematów na konferencji, co pozwala dopasować je do oczekiwań oraz podnosi ich jakość. W przyszłości chętnie zatem wysłuchałbym prelekcji poświęconych m.in.: tematom związanym z wyznaczaniem nowych trendów rynkowych oraz designem, a także poznawaniu w dobie szybko zmieniających się technologii informatycznych tych, które można wykorzystać z sukcesem w naszej branży.
W ramach wspólnych działań firm zrzeszonych w Stowarzyszeniu widziałbym większe zaangażowanie we wspólne projekty badawcze pozwalające lepiej poznać klientów i rynek.
Organizatorzy zapewnili świetne warunki pobytowe oraz bardzo miłą atmosferę podczas spotkania.


Wiesława Jarosz, kierownik Zespołu Wsparcia Marek/Brands Support Manager w Cersanit S.A.
Konferencję „Marketing w branży łazienkowej” odwiedziliśmy po raz pierwszy w historii naszej firmy. Udział w niej potraktowaliśmy w szczególny sposób delegując aż pięciu pracowników. Wynikło to m.in. z faktu, że nasz dział marketingu w ostatnim czasie został bardzo rozbudowany i że wyłoniono z niego specjalistyczne komórki zajmujące się wybranymi typami działań marketingowych.
Szczególnie ciekawa z naszego punktu widzenia okazała się dyskusja panelowa poświęcona konkursom dla architektów i projektantów organizowanym przez firmy z naszej branży. Obecnie jesteśmy w trakcie opracowywania założeń własnego konkursu. Prezentacja uświadomiła nam ile wyzwań wiąże się z przeprowadzeniem nawet pojedynczej edycji konkursu. Równie cenna była prezentacja przedstawiciela GfK Polonia, który pokazał nam jakie błędy popełniają firmy naszej branży przy tworzeniu materiałów reklamowych i, z drugiej strony, czym odznacza się dobra reklama prasowa. Okazało się, że nawet drobne szczegóły mają wpływ na to, jak potencjalny klient postrzega markę oraz jej ofertę na tle propozycji konkurencji.


Grzegorz Sroga, dyrektor marketingu w firmie Valvex S.A.
Poziom konferencji był stosunkowo wysoki, mimo że uczestnicy byli dość powściągliwi w wyrażaniu swoich opinii, co oczywiście miało związek z obecnością przedstawicieli konkurencyjnych firm. Niezależnie od tego, jesteśmy dumni, że jedna z prezentacji była niemal w całości poświęcona doświadczeniom i osiągnięciom firmy Valvex w dziedzinie marketingu, w szczególności email marketingu. Są to działania na tyle niepowtarzalne i niepodrabialne, że nie boimy się ­naśladownictwa – przykładem może być nasza aktualna kampania wizerunkowa z Polskim Hydraulikiem.
Bardzo ciekawa była prezentacja efektów badań reklam prasowych przy użyciu metody eye trackingu. Dzięki niej możemy dokładnie poznać sposób, w jaki potencjalni klienci postrzegają przygotowywane przez nas materiały promocyjne. Następnym krokiem jest oczywiście taki dobór formy graficznej reklam, by zmaksymalizować skuteczność przekazów.
W kolejnej edycji spotkania przydatne byłoby poświęcenie większej uwagi tematyce badań i analiz opisujących rynek budowlany w ujęciu całościowym.


Joanna Tamulska, marketing manager Hansgrohe Sp. z o.o.
Konferencja doskonale zorganizowana, na dobrym poziomie merytorycznym. Tematy interesujące, na szczególne wyróżnienie zasługują prezentacje z zakresu działań email marketingu oraz kampanii direct mail, które inspirują do dalszych przemyśleń. Bardzo dobrym pomysłem był panel dyskusyjny dotyczący tematyki konkursów dla projektantów. Dzięki zaproszeniu osób o różnych doświadczeniach uzyskano kompleksowy obraz problemu. Ciekawa konferencja, która jestem przekonana znajdzie stałe miejsce w kalendarzu wydarzeń branży sanitarnej. W przyszłych edycjach proponuję organizację sesji równoległych B2B oraz B2C co umożliwi lepsze dostosowanie tematyki do profilu uczestników (producenci vs sprzedawcy) i więcej paneli dyskusyjnych.


Joanna Dec-Galuk, marketing manager Roca Polska Sp. z o.o.
Jestem bardzo pozytywnie zaskoczona nie tylko organizacją i doborem tematów, ale przede wszystkim samą inicjatywą konferencji – pracując wcześniej w innych gałęziach sektora budowlanego nie spotkałam się z podobnym przedsięwzięciem pomyślanym dla marketingu tak wąskiej branży.
Szczególnie wysoko oceniam omówienie preferencji zakupowych Polaków na portalach aukcyjnych oraz prezentację wyników badań eye trackingowych. To ostatnie narzędzie jest o tyle interesujące, że można je traktować jednocześnie jako badanie jakościowe i ilościowe. Niewątpliwą zaletą samej prezentacji był fakt, że jej część została przygotowana na podstawie materiałów z branży łazienkowej.
Konferencja marketingowa w branży łazienkowej stanowi ciekawą platformę wymiany informacji. Potwierdzeniem tego była prezentacja o wykorzystaniu efektu ROPO w sprzedaży multikanałowej. Z naszych obserwacji wynika jednak, że w branży łazienkowej ten efekt ma nieco inny, szerszy wymiar: klienci szukają informacji w sieci, porównują ceny, oglądają towar w salonach i często kupują w sieci.
Rozmowy kuluarowe były doskonałą okazją do wymiany doświadczeń i poglądów oraz networkingu. Szkoda, że słaby udział przedstawicieli firm dystrybucyjnych nie dał nam szansy na wysłuchanie ich opinii.

REKLAMA

REKLAMA

Newsletter

Najciekawsze artykuły z naszego serwisu codziennie w Twojej skrzynce
REKLAMA